Κάποιοι λένε ότι είναι το πιο βρωμερό φρούτο στον κόσμο και κάποιοι άλλοι το αποκαλούν κολλώδες γλυκό. Είτε το αγαπάς είτε το μισείς, η όρεξη για το ντούριαν αυξάνεται φανατικά ειδικά στην Κίνα.
Σύμφωνα με την HSBC η παγκόσμια ζήτηση για το φρούτο με τη δυσάρεστη οσμή έχει αυξηθεί κατά 400% από έτος σε έτος, το οποίο στηρίζεται στην τρέλα που επικρατεί στην Κίνα για το συγκεκριμένο προϊόν.
«Με βάση τις παγκόσμιες τάσεις, η ζήτηση για ντούριαν αυξήθηκε 400% χρόνο με τον χρόνο», αναφέρεται χαρακτηριστικά σε μία έκθεση που εξέδωσε η τράπεζα τη Δευτέρα.
Τα τελευταία δύο χρόνια, η Κίνα εισήγαγε ντούριαν αξίας έξι δισεκατομμυρίων δολαρίων, ποσότητα που αντιπροσωπεύει το 91% της παγκόσμιας ζήτησης, σημείωσε ο οικονομολόγος της HSBC, Άρις Ντακάνεϊ στη συγκεκριμένη έκθεση.
«Η οικονομική άνθιση του ντούριαν» συνδέεται με την Κίνα
«Η οικονομική άνθιση του ντούριαν» σε μεγάλο βαθμό συνδέεται με την Κίνα, όπου οι καταναλωτές, δεν το βλέπουν μόνο ως φρούτο αλλά και ως ένα δώρο που επιδεικνύει τον πλούτο του ατόμου που το κάνει.
Επιπρόσθετα έχει γίνει έθιμο να περιλαμβάνονται τα ντούριαν σαν παραδοσιακό δώρο συγγενών και φίλων σε έναν αρραβώνα.
Παρόλο που η έκρηξη στη ζήτηση του ντούριαν στην Κίνα ξεκίνησε στις αρχές του 2017, η ραγδαία άνοδος της ζήτησης άρχισε από τα τέλη του 2022 σύμφωνα με την HSBC.
Ο «βασιλιάς των φρούτων»
Ο «βασιλιάς των φρούτων» όπως αναφέρει το CNBC πωλείται για περισσότερα από 10 δολάρια το κιλό στην Κίνα, σε σύγκριση με τον μέσο όρο περίπου 6 δολαρίων το κιλό στις χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας.
Και ο κύριος προμηθευτής αυτής της αύξησης της ζήτησης είναι το μπλοκ των 10 χωρών της νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN), η οποία αντιπροσώπευε το 90% των παγκόσμιων εξαγωγών ντούριαν για το 2022.
Μόνο η Ταϊλάνδη εκπροσωπεί το 99% των συνολικών εξαγωγών του μπλοκ ASEAN που περιλαμβάνει το Μπρουνέι, την Καμπότζη, την Ινδονησία, το Λάος, τη Μαλαισία, τη Μιανμάρ, τις Φιλιππίνες, τη Σιγκαπούρη, την Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ.
«Θα γίνει το ντούριαν το νέο καουτσούκ; Ίσως, κάποια μέρα, θα είναι παγκόσμια παράδοση να δίνεται στην υποψήφια πεθερά ένα ντούριαν. Μόνο ο χρόνος θα δείξει», είπε χαρακτηριστικά ο Ντακάνεϊ.
Η αύξηση της ζήτησης του ντούριαν προσφέρει ευκαιρίες και για την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ασία, όχι μόνο για την Ταϊλάνδη, συμπλήρωσε ο οικονομολόγος.
«Η αγορά στην Κίνα είναι τόσο μεγάλη που υπάρχει άφθονος χώρος και για άλλες χώρες του ASEAN να εμφανιστούν και να εκμεταλλευθούν την τρέλα με το «ντουριάν»», ανέφερε ακόμα ο Ντακάνεϊ.
Σύμφωνα με την έκθεση, η συμφωνία ελεύθερου εμπορίου της Περιφερειακής Συνολικής Οικονομικής Συνεργασίας, η οποία περιλαμβάνει το μπλοκ ASEAN και επιπρόσθετα την Κίνα, τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, επιτρέπει στους συμμετέχοντες πιο ελεύθερη και ισότιμη πρόσβαση στην κινεζική αγορά.
«Το παράθυρο ευκαιρίας είναι εκεί… η αγορά νρούριαν γίνεται ακόμα μεγαλύτερη καθώς κι άλλες οικονομίες στο μπλοκ ASEAN σπεύδουν με ανυπομονησία να ανταγωνιστούν την κυριαρχία της Ταϊλάνδης για τη θέση του βασιλιά των φρούτων», κατέληξε ο οικονομολόγος.