Τι οδήγησε τη γυναίκα υπόδειγμα συναισθηματικής εγκράτειας να καταρρεύσει δημόσια σε εκδήλωση – Οι αποστάσεις από τον γιο της, οι κακές σχέσεις με τη Λετίθια και η απουσία από την τελετή ορκωμοσίας της Ελεονώρας
Η αληθοφάνεια είναι το στοιχείο που επιδιώκουν εναγωνίως ΜΜΕ από όλο τον κόσμο, καθώς διαγκωνίζονται μεταξύ τους για το ποιο μέσον θα παρουσιάσει καλύτερα, πιο βαθιά και ολοκληρωμένα, το πολύπλευρο προσωπικό δράμα της Σοφίας, βασιλομήτορος της Ισπανίας και αδελφής του τέως βασιλέως της Ελλάδος, Κωνσταντίνου. Όταν εθεάθη να κλαίει γοερά, ανήμπορη να συγκρατηθεί, κατά τη διάρκεια μιας εκδήλωσης για την τιμητική βράβευση ενός Ισπανού επιστήμονα και προσωπικού φίλου της, η Σοφία βρέθηκε στο επίκεντρο ενός παροξυσμού δημοσιογραφικής φιλολογίας και σεναριολογίας.
Διότι, η Σοφία ανέκαθεν ήταν υπόδειγμα συναισθηματικής εγκράτειας και αρραγούς αυτοελέγχου -σε βαθμό ώστε το πρόσωπό της να θεωρείται «ξύλινο», ένα προσωπείο φτιαγμένο επίτηδες ώστε να μην αποκαλύπτει το παραμικρό για την εκάστοτε ψυχική κατάσταση της. Και, αίφνης, η Σοφία αφήνει τον εαυτό της να καταρρεύσει δημοσίως, πασιφανώς σε πλήρη αδυναμία να ελέγξει το ξέσπασμά της. Αυτό ακριβώς συνέβη την προηγούμενη Παρασκευή, στην εκδήλωση προς τιμήν του φυσικού και καθηγητή πανεπιστημίου, πρώην προέδρου στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιστημονικής Έρευνας της Ισπανίας, Emilio Lora-Tamayo.
Η εκδοχή του υπερβάλλοντος συναισθηματισμού που ούτως ή άλλως χαρακτηρίζει το γήρας, δηλαδή τη φυσιολογική εξασθένιση της θωράκισης που μπορεί να συμβεί σε οποιονδήποτε ηλικιωμένο άνθρωπο, δεν αρκεί στην περίπτωση της Σοφίας. Μια προσωπικότητα τόσο σημαντική -για την Ισπανία τουλάχιστον- δεν θα μπορούσε ποτέ να αντιμετωπίζεται επί ίσοις όροις με οποιαδήποτε γυναίκα η οποία διανύει την 9η δεκαετία της ζωής της. Παρόλον ότι ο καθένας γνωρίζει ότι οι ηλικιωμένοι είναι σαφώς πιο επιρρεπείς σε ανεξέλεγκτες συναισθηματικές κρίσεις. Ως εκ τούτου, τα δάκρυα της Σοφίας θεωρήθηκαν σαν μία επιπλέον ένδειξη απόγνωσης και δυστυχίας, σε συνάρτηση με την ενηλικίωση της εγγονής της, Ελεονώρας (Λέονορ), πριγκίπισσας της Αστούριας. Γύρω από την οποίαν επικρατεί ήδη «Λεονορμάνια», ένα ρεύμα δημοφιλίας διαρκώς διογκούμενο, καθώς η νεαρή πριγκίπισσα αναδεικνύεται στο μοντέρνο πρότυπο της γαλαζοαίματης. Χωρίς υπεροψία, με πραγματικές σπουδές και στρατιωτική εκπαίδευση, με ευχέρεια στις ξένες γλώσσες εκτός της μητρικής της κ.λπ.
Γενικότερα, η πριγκίπισσα Ελεονώρα αντιμετωπίζεται σαν η βασίλισσα νέου τύπου, αυτή που θα αναζωογονήσει το θεσμό της μοναρχίας προσελκύοντας τους συνομηλίκους της και τη γενιά του TikTok. Εξάλλου, μέσω των social media παρακολουθεί την εξέλιξη της εγγονής του ακόμη και ο πρώην βασιλέας της Ισπανίας, Χουάν Κάρλος. Αντιθέτως, η μορφή της 84χρονης Σοφίας, ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία, έχει ταυτιστεί με τον σκληρό και επίμονο αγώνα μιας ευρύτατα προβεβλημένης γυναίκας να διατηρήσει πάση θυσία την αξιοπρέπειά της, υπό την ιδιότητά της ως εξ ορισμού διαπρεπέστατου μέλους μιας μοναρχικής δυναστείας. Μια γυναίκα η οποία, ενώ σε όλη τη ζωή της πάσχιζε να διατηρήσει άμεμπτη την υπόληψή της, στα ύστερα του βίου της ταπεινώθηκε και διασύρθηκε πολλαπλά εξαιτίας των παραστρατημάτων κάθε είδους του συζύγου της, Χουάν Κάρλος.
Σαν κατά συρροήν απατημένη σύζυγος, αλλά και συμβία του Χουάν Κάρλος, ενός μονάρχη που, εκτός της ακατάσχετης και διαχρονικής μοιχείας κατηγορείται επίσης για διαφθορά, οικονομικά σκάνδαλα κ.ο.κ., η Σοφία φέρεται να έχει κάθε λόγο για να νιώθει απογοητευμένη από τη ζωή της. Διότι, εκτός της ατίμωσης που υφίσταται εξαιτίας της ανάρμοστης συμπεριφοράς του Χουάν Κάρλος και των καθαυτό έκνομων πράξεών του, η Σοφία έχει απομακρυνθεί επίσης από τον γιο της, τον εν ενεργεία βασιλέα της Ισπανίας, Φελίπε VI. Αιτία γι’ αυτό, είναι οι κάκιστες σχέσεις με τη βασίλισσα Λετίθια.
Έχοντας συγκρουστεί σφοδρά, μετωπικά και ενίοτε δημόσια με τη νύφη της, την πρώην δημοσιογράφο βασίλισσα Λετίθια, η Σοφία κατέληξε να αντιμετωπίζεται σαν ανεπιθύμητη, ακόμη και στις εκδηλώσεις για μία από τις πιο σημαντικές στιγμές στη ζωή της διαδόχου του ισπανικού θρόνου, της πριγκίπισσας Ελεονώρας της Αστούριας.
Σήμερα η Ελεονώρα γίνεται 18 ετών. Επ’ ευκαιρία της ενηλικίωσής της, αναμένεται να εμφανιστεί ενώπιον της ισπανικής Βουλής των Αντιπροσώπων, όπου θα ορκιστεί πίστη και αφοσίωση στο Σύνταγμα της πατρίδας της. Αναλαμβάνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο και επισήμως, τα καθήκοντά της ως της επόμενης βασίλισσας της Ισπανίας.
Η απουσία της Σοφίας από την τελετή ορκωμοσίας της Ελεονώρας κρίθηκε επιβεβλημένη, προκειμένου να τηρηθούν ίσες αποστάσεις με τον Χουάν Κάρλος, ο οποίος δεν θα παραστεί επίσης στη δημόσια πανηγυρική εκδήλωση προς τιμήν της εγγονής του. Παρόλ’ αυτά, τόσο ο Χουάν Κάρλος όσο και η Σοφία θα παρευρεθούν στην ιδιωτική συνάθροιση του βασιλικού οίκου, η οποία θα ακολουθήσει την ορκωμοσία της Ελεονώρας αλλά και την δεξίωση με την πολιτική ηγεσία, η οποία θα μεσολαβήσει. Υπενθυμίζεται ότι ο Χουάν Κάρλος τα τελευταία χρόνια ζει εκτός Ισπανίας, καθώς έχει εγκατασταθεί μόνιμα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Ωστόσο, σε έκτακτες περιστάσεις, όπως φερ’ ειπείν η κηδεία του τέως βασιλέα της Ελλάδος, Κωνσταντίνου, ο Χουάν Κάρλος επανεμφανίζεται -και δη στο πλευρό της εν διαστάσει συζύγου του, Σοφίας. Επιπλέον, βαρύ χτύπημα για τη Σοφία και τη συναισθηματική ισορροπία της θεωρείται η επιδείνωση της υγείας της αδελφής της, Ειρήνης ντε Γκρέτσια. Η Ειρήνη, η οποία μάλλον πάσχει από κάποιας μορφής γεροντική άνοια, υπήρξε το στήριγμα της Σοφίας σε κάθε επεισόδιο της, όχι και τόσο ανέφελης διαδρομής που ακολούθησε η ζωή της ως «Reina Sofia», δηλαδή βασίλισσας της Ισπανίας.