Μέσα σε εντυπωσιακά μικρό διάστημα το Temu έχει κατορθώσει να γίνει μια από τις πλέον δημοφιλείς πλατφόρμες ηλεκτρονίκου εμπορίου. Οι διαφημίσεις για «δωρεάν» προϊόντα – αξίας έως και 100 ευρώ – άφησαν από την πρώτη στιγμή τους καταναλωτές με την απορία: «είναι όντως αληθινό ή απλά απάτη;»
Αυτό κι αν είναι επιθετικό marketing… H Temu παρουσιάστηκε στο αγοραστικό κοινό ως το αντίπαλο δέος των «Wish» και «Shein», καλώντας τους καταναλωτές «να ψωνίσουν σαν εκατομμυριούχοι».
Προσφέρει προϊόντα με μεγάλη έκπτωση, τα οποία αποστέλλονται από πωλητές απευθείας από την Κίνα, χωρίς να χρειάζεται αυτοί να βασίζονται σε ενδιάμεσους διανομείς στη χώρα προορισμού.
Την ίδια ώρα φέρεται να «κοπιάρει» προϊόντα ανταγωνιστικών εταιρειών, ενώ οι καταναλωτές συχνά διαμαρτύρονται για τη χαμηλή ποιότητά τους. Η Temu, άλλωστε, έχει βρέθει ήδη αντιμέτωπη με αγωγές ανταγωνιστικών εταιρειών, ενώ πλέον αυτό που προκαλεί τη μεγαλύτερη ανησυχία είναι ο όγκος των προσωπικών δεδομένων που συλλέγει η εταιρεία αλλά και ο τρόπος που τα διαχειρίζεται.
Τόσο τα 100 ευρώ που προσφέρει η Temu σε κάθε νέο χρήστη που εγγράφεται, όσο και η νέα «προσφορά» για ακόμη 50 λίρες δωρεάν ψώνια σε όσους προτείνουν την πλατφόρμα σε κάποιον φίλο τους, ανοίγουν εκ νέου τη συζήτηση για τη «μυστική συνταγή» της εταιρείας.
Μιλώντας στη βρετανική Mirror – με αφορμή τη νέα αυτή προσφορά που κυκλοφορεί ευρέως στα βρετανικά social media – η Laura Kankaala από την παγκόσμια εταιρεία κυβερνοασφάλειας και απορρήτου F-Secure, εξήγησε πως δεν είναι σαφές πώς ακριβώς η Temu θα χρησιμοποιήσει τα δεδομένα των χρηστών, καλώντας τους να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί:
«Σε γενικές γραμμές τα δεδομένα είναι εξαιρετικά πολύτιμα για τις εταιρείες που κάνουν στοχευμένες διαφημίσεις ή προσπαθούν να κρατήσουν το αγοραστικό κοινό “αγκιστρωμένο” στις πλατφόρμες τους. Δεύτερον, τα δεδομένα που λαμβάνονται από τους χρήστες θα μπορούσαν επίσης να καταλήξουν ως “περιεχόμενο” σε διάφορους τύπους συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης.
Οι αναφορές της εταιρείας στην προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών είναι αρκετά ασαφείς, οπότε είναι πραγματικά αδύνατο να πούμε τι θα συμβεί τελικά στα δεδομένα σας.
Θα ήταν καλό, ωστόσο, να αντιληφθούμε πως οι συμμετέχοντες ουσιαστικά λαμβάνουν έως και 50 λίρες για να δώσουν για μια ζωή πρόσβαση στις πλέον ιδιωτικές πληροφορίες τους – πώς δείχνουν, πώς ακούγονται και τι σκέφτονται.
Στο ίδιο πλαίσιο, ο Gaël Duval, ειδικός σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων και ιδρυτής του μη κερδοσκοπικού λειτουργικού συστήματος Android /e/OS, ανέφερε στη Mirror:
«Εάν οι 50 λίρες της Temu σε αντάλλαγμα για την εγγραφή καταναλωτών στο newsletter της είναι πράγματι νόμιμη – κάτι που δεν μπορώ να σχολιάσω – αυτό θα πρέπει να σας κάνει να αναρωτηθείτε για το το πόσο προσοδοφόρα είναι τα προσωπικά σας δεδομένα για τις εταιρείες».