Chanel «Νο 5» : Τα μυστικά, οι προλήψεις και η δημιουργία του διασημότερου αρώματος

95

Από Γιάννης Μπαζός

Το 1920, η Κοκό Σανέλ, πριν καν δημιουργήσει το Chanel «Νο 5»,  ήταν ήδη το «τρομερό παιδί» της γαλλικής μόδας.

Είχε έλθει στο Παρίσι, το 1909, σαν ερωμένη του βιομήχανου της κλωστοϋφαντουργίας, βαρόνου Ετιέν Μπαλσάν, και στην αρχή άνοιξε ένα ατελιέ – μπουτίκ που έφτιαχνε χειροποίητα καπέλα, ακριβώς κάτω από το διαμέρισμά του. Έπειτα από 11 χρόνια είχε ανοίξει μια σειρά επιτυχημένες μπουτίκ ρούχων στο Παρίσι, έμενε στη Νότια Γαλλία (η πρώτη μπουτίκ ρούχων άνοιξε εκεί), και οδηγούσε μια μπλε Ρολς – Ρόις.

Οι Παριζιάνες ερωμένες, ο Μέγας Δούκας και η αναζήτηση του τέλειου αρώματος

Στην Κοκό άρεσε η φρεσκάδα και η καθαριότητα, και ήθελε πάντα να μυρίζει όμορφα και να δημιουργήσει ένα άρωμα για τις σύγχρονες γυναίκες. Όταν έκανε πρόβες με τις ερωμένες των πλούσιων Παριζιάνων, πρόσεξε ότι οι περισσότερες απέπνεαν μια βαριά, κορεσμένη μυρωδιά, παρά τα ακριβά αρώματα που φορούσαν.

Η Κοκό, αντίθετα, ήθελε να δημιουργήσει ένα άρωμα που να αποπνέει φρεσκάδα, και να μην την εγκαταλείπει κατά τη διάρκεια της μέρας. Αυτό δεν ήταν και τόσο απλό. Οι χημικές συνθέσεις και τα αιθέρια έλαια των εσπεριδοειδών, έδιναν μεν την επιθυμητή φρεσκάδα, αλλά δεν κρατούσαν πολλή ώρα. Υπήρχαν κάποιες χημικές ουσίες που ονομάζονταν «αλδεΰδες», και βοηθούσαν στη διάρκεια, αλλά τις περισσότερες φορές έπαιρναν μια βαριά μυρωδιά, κι έτσι οι μετρ αρωματοποιοί τις απέφευγαν.

Η Κοκό Σανέλ, το καλοκαίρι του 1920, έκανε τις καλοκαιρινές της διακοπές στην Κυανή Ακτή, με τον σύντροφό της, τον Μέγα Δούκα, Ντιμίτρι Πάβλοβιτς. Αυτός, της σύστησε τον γεννημένο στη Ρωσία, Γάλλο αρωματοποιό Ερνέστ Μπο, ο οποίος είχε εργαστεί για την πάλαι ποτέ βασιλική οικογένεια της Αυτοκρατορικής Ρωσίας. Ο Μπο, ένας σύγχρονος αλχημιστής και έμπειρος αρωματοποιός, κατάλαβε τί ακριβώς ζητούσε να πετύχει η Κοκό Σανέλ. Ανέλαβε λοιπόν το έργο, και μετά από αρκετούς μήνες δουλειάς, έφτιαξε 10 δείγματα αρωμάτων, τα έβαλε σε αριθμημένα μπουκάλια, και τα έστειλε στην Σανέλ.

Photo: YouTube / Chanel

Γιατί η Κοκό Σανέλ διάλεξε το «Νο 5»

Η Σανέλ, τα μύρισε και τα δοκίμασε πολλές φορές, και τελικά διάλεξε το μπουκάλι «Νο 5». Αυτό δεν έγινε τυχαία. Η Σανέλ είχε έναν ιδιαίτερο δεσμό με τον αριθμό «5». Ήταν ο αγαπημένος, ο «γούρικος» αριθμός της. Έλεγε, πως όταν ήταν μικρή και πήγαινε στην εκκλησία για προσευχή, περνούσε από 5 μονοπάτια που μοσχοβολούσαν από ένα σπάνιο είδος τριαντάφυλλου με 5 πέταλα. Έτσι, ο αριθμός «5» την συντρόφευε από μικρή, και είχε πάρει μεταφυσικές διαστάσεις στο μυαλό της. Γι’ αυτό, κάθε χρόνο η Κοκό Σανέλ, παρουσίαζε στο κοινό του Παρισιού τις νέες της δημιουργίες, την 5η μέρα, του 5ου μήνα του έτους (5 Μαΐου).

Στις 5 Μαΐου του 1921, το ατελιέ της Κοκό Σανέλ, στο νούμερο 31 της οδού Καμπόν (31 Rue Cambon), ανέδιδε το αιθέριο άρωμα «Chanel No 5». Οι εκλεκτοί καλεσμένοι φεύγοντας από την επίδειξη μόδας, έπαιρναν δώρο κι από ένα μπουκαλάκι του νέου αυτού αρώματος. Την άλλη μέρα όλο το Παρίσι μιλούσε γι’ αυτό. Το άρωμα είχε μεγάλη επιτυχία, κι αμέσως άρχισε η μαζική παραγωγή του.

Το άρωμα του οίκου Σανέλ, έπιασε μεν το σφυγμό της εποχής, αλλά στη συνέχεια έπρεπε να περάσει με επιτυχία το τεστ του χρόνου.

Από τη Μέριλιν Μονρό στην Κατρίν Ντενέβ και τη Ζιζέλ

Όταν τελείωσε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, η Κοκό Σανέλ για να διαφημίσει το άρωμα στην Αμερική, δήλωσε ότι κάθε Αμερικανός στρατιώτης στο Παρίσι μπορούσε να πάρει επιστρέφοντας στην πατρίδα του, ένα μπουκάλι «Chanel No 5» δωρεάν, για να το κάνει δώρο στο κορίτσι του. Μ’ αυτό το έξυπνο διαφημιστικό τέχνασμα, οι γυναίκες της Αμερικής είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και ν’ αγαπήσουν το άρωμα «Chanel No 5», ανοίγοντας έτσι μια νέα μεγάλη αγορά για τον οίκο Σανέλ και τα προϊόντα πολυτελείας που προωθούσε.

Τη δεκαετία του 1950, η εκρηκτική Μέριλιν Μονρό, το απόλυτο σεξ σύμβολο της εποχής της, έγινε πρέσβειρα του αρώματος, όταν δήλωσε πως το βράδυ όταν έπεφτε στο κρεβάτι της, φορούσε μόνο 2 σταγόνες «Chanel No 5».

Στη δεκαετία του 1960, το «Chanel No 5», βρήκε την ιδανική πρέσβειρά του στο αριστοκρατικό πρόσωπο της Κατρίν Ντενέβ.

Photo: YouTube / Chanel

Τη δεκαετία του 1990, η ηθοποιός Καρόλ Μπουκέ έγινε το νέο πρόσωπο του «Chanel No 5», το 2003 ακολούθησε η Νικόλ Κίντμαν -με αμοιβή 3,7 εκατομμυρίων δολαρίων- για να ακολούθησαν η Γαλλίδα ηθοποιός Οντρέ Τοτού, και το σούπερ μοντέλο από τη Βραζιλία, Ζιζέλ Μπούντχεν.

Φέτος, το 2021, έναν αιώνα αργότερα, το γούστο αλλά και το γούρι της Κοκό Σανέλ δικαιώνονται πανηγυρικά, αφού το «Chanel No 5», είναι γνωστό σε κάθε γωνιά του πλανήτη, παίρνοντας επάξια τον τίτλο «γυναικείο άρωμα του αιώνα».

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις