Περισσότερα από 1.000 σούπερ γιοτ κατασκευάζονται αυτή τη στιγμή, σε ολόκληρο τον κόσμο. Την ίδια ώρα, που η μετάλλαξη Όμικρον απειλεί την παγκόσμια κοινότητα, οι δισεκατομμυριούχοι αναζητούν ένα καταφύγιο … στα πλωτά παλάτια τους.
Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών της Boat International για το 2022, στα σκαριά βρίσκονται 1.024 σούπερ γιοτ – αριθμός ρεκόρ. Το νούμερο αυτό είναι αυξημένο κατά 25% σε σχέση με προηγούμενα διαστήματα. Καθώς τα ναυπηγεία προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στην τεράστια ζήτηση, οι πλούσιοι αγοραστές θα πρέπει να περιμένουν τρία έως πέντε χρόνια έως ότου παραλάβουν το νέο τους απόκτημα.
«Τα ναυπηγεία είναι γεμάτα», δήλωσε ο Τζόναθ Μπέκετ, διευθύνων σύμβουλος της Burgess, εταιρεία διαχείρισης σκαφών αναψυχής. «Ο κλάδος καταβάλει μεγάλες προσπάθειες προκειμένου να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των πελατών, αλλά δεν είναι εύκολο». Από το νέο ιστιοπλοϊκό του Τζεφ Μπέζος μέχρι το μυστηριώδες γιοτ «Black Shark», ο τεράστιος αριθμός και κυρίως, το μέγεθος των υπό κατασκευή σκαφών είναι άνευ προηγουμένου, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου. Αξίζει να σημειωθεί πως το κόστος για ένα σούπερ γιοτ ξεκινά από τα 2 με 3 εκατομμύρια δολάρια και μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 500 εκατομμύρια δολάρια ανάλογα με το μέγεθος και την πολυπλοκότητά τους.
Η ζήτηση ωστόσο, έχει εκτοξευτεί στην Αμερική όπου οι IPO, οι συμφωνίες SPAC και τα κέρδη κρυπτογράφησης έχουν δημιουργήσει πλούτο τρισεκατομμυρίων δολαρίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας σύμφωνα με το CNBC. Αυτή τη στιγμή, οι ΗΠΑ έχουν 500 περισσότερους δισεκατομμυριούχους σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την εμφάνιση της πανδημίας. Ειδικότερα, τουλάχιστον 2.755 δισεκατομμυριούχοι υπάρχουν αυτή τη στιγμή, στις ΗΠΑ.
Πολλοί μεγιστάνες επιτάχυναν τα σχέδιά τους για αγορά ενός σούπερ γιοτ τα τελευταία δύο χρόνια εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών για τη δημόσια υγεία. Η ραγδαία αύξηση της ζήτησης ωστόσο, έχει οδηγήσει σε μεγάλες ελλείψεις πληρώματος, ενώ καθυστερήσεις δημιουργούνται επίσης, σε αποβάθρες και ναυπηγεία. Οι κατασκευαστές σκαφών αναψυχής σε όλο τον κόσμο – αλλά κυρίως στην Ιταλία, την Ολλανδία και τη Γερμανία – παλεύουν με ελλείψεις εργατικού δυναμικού και υλικών, καθώς και με περιορισμούς χώρου.
Στο μεταξύ και ενώ το συνολικό κόστος για ένα σούπερ γιοτ δεν είναι πάντοτε προκαθορισμένο, η ζήτηση εκτοξεύει ακόμη περισσότερο τις τιμές στο συγκεκριμένο κλάδο. «Οι τιμές για νέα σκάφη ανεβαίνουν» παραδέχεται ο Μπέκετ προσθέτοντας πως «είναι δύσκολο για τα ναυπηγεία να πουν μια συγκεκριμένη – σταθερή τιμή, καθώς το κόστος των υλικών μπορεί να κλιμακωθεί τους επόμενους 12 έως 24 μήνες. Παρόλα αυτά στο τέλος της ημέρας όλοι θέλουν να ξέρουν το ακριβές ποσό που θα πληρώσουν».