Ο κόσμος αλλάζει για πάντα όταν ο Στιβ Τζομπς παρουσιάζει τον επαναστατικό υπολογιστή της Apple, Macintosh. Ήταν ο πρώτος προσβάσιμος σε πολλούς: Όχι μόνον γιατί η τιμή του ήταν προσιτή, αλλά και γιατί δεν χρειαζόταν να έχει σπουδάσει κάποιος Πληροφορική για να τον χειριστεί.
Σήμερα, όταν σκεφτόμαστε έναν υπολογιστή, στο μυαλό μας έρχονται ένα ποντίκι και «παράθυρα». Το 1984, ωστόσο, τα πράγματα δεν ήταν καθόλου έτσι. Οι πρώτοι σε πωλήσεις υπολογιστές της εποχής, όπως ο IBM PC XT που κόστιζε 5.000 δολάρια, ο πολύ φθηνότερος Commodore 64 αλλά και ο Apple II, αποτελούνταν από μαύρες οθόνες, στις οποίες εμφανίζονταν γραμμές από πράσινα ή άσπρα γράμματα, σαν να γράφει κανείς σε γραφομηχανή. Για να αντιγράψεις ένα αρχείο, έπρεπε να γράψεις ένα ολόκληρο και ακαταλαβίστικο κατεβατό, όπως “copy a:\autoexec.bat c:\windows”. Τα λάθη ήταν συχνά και ενίοτε καταστροφικά.
Ο Τζεφ Ράσκιν, ένας επιστήμονας της Πληροφορικής από τη Νέα Υόρκη που είχε προσληφθεί στην Apple το 1978, πίστευε ότι οι υπολογιστές έπρεπε να είναι πιο εύκολοι στη χρήση.
Ο Macintosh, τον οποίο παρουσίασε εκείνη την ημέρα ο Στιβ Τζομπς, δεν μοιάζει και τόσο με τον σημερινό Mac. Εντούτοις, είναι ο μοναδικός υπολογιστής που επιβιώνει μέχρι σήμερα, σχεδόν 40 χρόνια μετά.
Το 1984, τα κορυφαία ονόματα της Πληροφορικής ήταν τα Atari, Commodore, Compaq, Kaypro και Radio Shack. Σήμερα, οι εταιρείες αυτές έχουν είτε αποχωρήσει από τους υπολογιστές ή έχουν εξαφανιστεί εντελώς. Ακόμα και η IBM -την οποία ο Στιβ Τζομπς μισούσε για τη δύναμη που είχε στην αγορά- αποχώρησε από τη βιομηχανία των PCs το 2004.
Η καλύτερη διαφήμιση όλων των εποχών
Πώς, όμως, συστήνεις στο κοινό ένα προϊόν που θα αλλάξει τον κόσμο; Η Apple το έκανε χωρίς να δείξει καν το ίδιο το προϊόν.
Δύο ημέρες πριν από την παρουσίαση του Macintosh, στις 22 Ιανουαρίου του 1984, προβάλλεται κατά τη διάρκεια του μεγαλύτερου τηλεοπτικού γεγονότος της Αμερικής, του Super Bowl, μια διαφήμιση 60 δευτερολέπτων που κόστισε 1,5 εκατ. δολάρια. Θα τη δουν περισσότερα από 90 εκατομμύρια τηλεθεατές, με τους ειδικούς της διαφήμισης να συμφωνούν μέχρι και σήμερα ότι πρόκειται για την καλύτερη όλων των εποχών.
Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Ρίντλεϊ Σκοτ (των Alien, Thelma & Louise, Gladiator και πολλών ακόμα), ο οποίος, την εποχή, εκείνη ήταν ήδη διάσημος καθώς είχε γυρίσει, μεταξύ άλλων, το Blade Runner.
Όταν το διαφημιστικό γραφείο Chiat/Day του ζήτησε να σκηνοθετήσει τη διαφήμιση της Apple, εκείνος αρχικά νόμιζε ότι ήταν μια δουλειά για τους Beatles (των οποίων η εταιρεία ονομαζόταν Apple Records).
«Μου είπαν ‘όχι, όχι, όχι. Η Apple είναι ένας τύπος που λέγεται Steve Jobs’», θυμόταν ο Σκοτ σε μία συνέντευξή του. «Και είπα, ‘ποιος στο διάολο είναι ο Steve Jobs;’».