Γιατί όλοι μιλούν για την ήσυχη πολυτέλεια

Πώς το τηλεοπτικό «Succession» έφερε στο προσκήνιο έναν τρόπο ντυσίματος που σνομπάρει τα εμφανή λογότυπα και εκθειάζει την ακριβή απλότητα, συμπαρασύροντας με την αισθητική του ακόμη και αλυσίδες γρήγορης μόδας.

62

από την

Στα τέλη του 2021 ένα βίντεο στο TikTok για τη σειρά «Succession» έγινε viral. Σε αυτό ένα αγόρι έλεγε πως το μπλε καπέλο του μπέιζμπολ που εμφανίζεται σε πολλές σκηνές της σειράς, ξεκινώντας από το πρώτο επεισόδιο, δεν ήταν ένα τυχαίο αξεσουάρ, αλλά είχε την υπογραφή του οίκου Loro Piana και κόστιζε 490 ευρώ. Μια μικροσκοπική λεπτομέρεια στο γενικότερο πλαίσιο της σειράς του HBO, η οποία έχει γίνει με τα χρόνια μια εκπληκτική πηγή γνώσης για την γκαρνταρόμπα των δισεκατομμυριούχων και πάμπλουτων της Αμερικής.

Η πλοκή της σειράς, με πρωταγωνιστές ένα μεγιστάνα των media και την οικογένειά του (που φωτογραφίζει τον Ρούπερτ Μέρντοχ), προσφέρει πολλές ευκαιρίες στους χαρακτήρες της να επιδείξουν ρούχα τα οποία αποτελούν ένα αρκετά πιστό πορτρέτο της εμφάνισης του ανώτερου στρώματος της κοινωνίας: μια σειρά από πουλόβερ, μπλουζάκια, κοστούμια και πουκάμισα εντελώς μονόχρωμα και χωρίς λογότυπα, σχεδόν μη αναγνωρίσιμα, αν δεν προέρχονταν όλα από οίκους όπως οι Brunello Cucinelli, Loro Piana, The Row, Armani, Maison Margiela, Max Mara, Tom Ford, Gabriela Hearst και Proenza Schouler.


Το στυλ των κεντρικών χαρακτήρων είναι τόσο σημαντικό που όταν ο πρωταγωνιστικός ήρωας Κένταλ Ρόι, τον οποίο υποδύεται ο Τζέρεμι Στρονγκ, φόρεσε ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια Gucci Flashtrek και ένα τζάκετ από τη συλλογή FW17 του οίκου έγινε αμέσως είδηση. Αλλα διάσημα αντικείμενα που εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια της σειράς ήταν ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια Lanvin, ένα μεταξωτό πουλόβερ Prada, η γνωστή σε όλους Hermès Birkin και, τέλος, ένα πολύ σπάνιο χειροποίητο κόσμημα του Rashid Johnson. Τις υπόλοιπες ημέρες ο ενδυματολογικός κώδικας είναι απόλυτα αόρατος.

Κατά τη διάρκεια τριών σεζόν και τώρα στην τέταρτη και τελευταία, βλέπουμε τους πρωταγωνιστές της σειράς να παρευρίσκονται σε γάμους σε κάστρα της Σκωτίας και στην Τοσκάνη, να κάνουν οικογενειακές συναντήσεις σε ένα τριώροφο γιοτ ή σε μια τεράστια βίλα στα Χάμπτονς, κινούμενοι με ελικόπτερα και ιδιωτικά τζετ και γενικά κάνοντας ό,τι κάνει το περίπου 1% του κόσμου φορώντας ρούχα τα οποία, αν και μοιάζουν πολύ απλά εκ πρώτης όψεως, πωλούνται σε εξωπραγματικές τιμές. Ενα είδος normcore δισεκατομμυρίων που προσφέρει μια εντελώς νέα προοπτική στη μόδα: αυτή των πραγματικών καταναλωτών πολυτελείας, των ανθρώπων που ψωνίζουν στον Cartier, προσφέρουν ρολόγια Patek Philippe στα γενέθλια του πεθερού τους και κυκλοφορούν με στιλό Montblanc στην τσέπη τους. Αυτοί οι χαρακτήρες είναι ξένοι στη μόδα: η μόδα είναι από τη φύση της προοδευτική και φιλόδοξη, ενώ η φυλή Ρόι με την γκαρνταρόμπα της θέλει μόνο να επιβεβαιώσει το κατεστημένο και δεν φιλοδοξεί τίποτα, γιατί έχει ήδη ό,τι μπορεί κανείς να ονειρευτεί. Εξ ου και η επιλογή των υπερ-πολυτελών και ημι-αόρατων brands της σειράς, η οποία είναι τελείως διαφορετική από εκείνες άλλων σειρών του HBO, όπως το «Sex and the City» και το «Gossip Girl».

 


Κι ενώ η μόδα δεν πρωταγωνιστεί στο «Succession», κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί πόσο επιτυχημένα υπογραμμίζει με την παρουσία της την αληθοφάνεια της σειράς. Η δυναστεία των Ρόι δεν χρειάζεται να δείξει ότι μπορεί να φοράει ό,τι θέλει, γιατί όντως μπορεί. Κι αν κατέβαιναν σε μονομαχία στην 5η Λεωφόρο η ντουλάπα της Σιβόν με την αντίστοιχη της Κάρι Μπράντσο, η αγαπημένη μας Κάρι θα γύριζε σπίτι με δάκρυα στα μάτια. Γιατί οι γόβες Manolo Blahnik, τα σακάκια Gucci και οι τσάντες Fendi που είναι τρόπαια ζωής και συλλεκτικά κομμάτια για τη μία, είναι απλώς μία μέρα στα μαγαζιά για την άλλη. Ακόμη χειρότερα, η Σιβόν μάλλον δεν πάει ποτέ στα μαγαζιά, το πιο πιθανό είναι η τσάντα σε σχήμα περιστεριού του JW Anderson να φτάνει σε αυτή μία ημέρα προτού κυκλοφορήσει στην αγορά. Στην πραγματικότητα η Σιβόν δεν θέλει να ξεχωρίζει. Ντύνεται με κομψά κοστούμια από πολύτιμα υλικά, σε γκρι και μπεζ τόνους, ρούχα που θα αναγνωρίσει μόνο κάποιος από το σινάφι της. Αυτό είναι που κάνει τα ρούχα του «Succession» περισσότερο ενδιαφέροντα, σχεδόν ποθητά.

The Row

Οπως επισημαίνει η ενδυματολόγος της σειράς, Μισέλ Μάτλαντ, «στις ΗΠΑ, όταν απεικονίζουμε τον πλούτο, συχνά το κάνουμε μέσα από κοσμήματα, γούνες, τσάντες που “φωνάζουν” χρήματα. Δεν χρειάζεται όμως να είναι έτσι. Για κάποιον που πραγματικά έχει χρήματα, αυτό θα έμοιαζε σαν μια απεγνωσμένη προσπάθεια να αποδείξει κάτι». Σκεφτείτε τον Ζάκερμπεργκ και τα γκρι Brunello Cucinelli μπλουζάκια του – ένα brand που εμφανίζεται πολύ στο «Succession». Μάλιστα, ο πλουσιότερος χαρακτήρας στη σειρά, ο πατέρας της οικογένειας (και εκείνος που έμαθε προφανώς σε όλα τα υπόλοιπα μέλη πώς να ντύνονται), Λόγκαν Ρόι, φορά σχεδόν πάντα κοστούμια Leonard Logsdail, του θρυλικού ράφτη της Νέας Υόρκης – έραβε και τα κοστούμια του χρηματιστή που υποδύθηκε ο Ντι Κάπριο στην ταινία «Ο Λύκος της Wall Street». Ο Λόγκαν τα συνδυάζει με γυαλιά Persol και το διάσημο Loro Piana καπέλο συνθέτοντας το look της ήσυχης πολυτέλειας εκείνων που δεν έχουν απολύτως τίποτα να αποδείξουν.

Michael Kors

Αυτή η αισθητική όμως δεν είναι κάτι καινούριο στον κόσμο της μόδας. Μάρκες όπως οι Totême, Κhaite και Tove (που ιδρύθηκαν το 2014, τo 2016 και το 2019 αντίστοιχα) έχουν δημιουργήσει εδώ και χρόνια μια σταθερή ροή πιστών πελατών που προτιμούν το εκλεπτυσμένο tailoring από τα δυνατά και τολμηρά λογότυπα. Tους τελευταίους έξι μήνες, όμως, η ήσυχη πολυτέλεια έχει βρει τη θέση της στο κέντρο της σκηνής. Σε συνδυασμό με το ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για την γκαρνταρόμπα της σειράς, η τάση έχει οδηγηθεί σε νέα επίπεδα, με αποτέλεσμα όλα τα brands να προσπαθούν τώρα να πετύχουν αυτή τη μινιμαλιστική αισθητική σε τιμές προσιτές για το ευρύ κοινό. Πώς όμως μπορεί η κάθε μάρκα να συμμετέχει σε μια τάση που καθορίζεται από ρούχα σε εξαιρετικά υψηλές τιμές που δεν δηλώνουν την ταυτότητά τους; Η ήσυχη πολυτέλεια εστιάζει σε προσεγμένες αγορές και την επένδυση σε κομμάτια φτιαγμένα από τις καλύτερες πρώτες ύλες που είναι τόσο ελκυστικά λόγω της απλότητάς τους. Για κάποιες μάρκες που οι λιτές γραμμές και τα εκλεκτά υλικά υπήρχαν ανέκαθεν στο DNA τους, έχει να κάνει κυρίως με τον τρόπο που θα επιλέξουν να αναδείξουν και να συνδέσουν την τάση με τις ήδη υπάρχουσες συλλογές τους. Οι αλυσίδες μαζικής αγοράς, όμως, θα πρέπει να προσπαθήσουν λίγο περισσότερο.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις