– Σκισμένο Levis
Ή σκισμένο Jordache, Wrangler ή Lee. Ήταν η εποχή που η Samantha Fox έβγαλε το θρυλικό τραγούδι “Touch Me (I Want Your Body)” και στο εξώφυλλο του ομώνυμου album που σκαρφάλωσε στην κορυφή των charts ολόκληρου του πλανήτη, η ξανθιά Βρετανίδα φοράει ένα σκισμένο τζιν που άφηνε να φαίνεται λίγο από τις ομολογουμένως προικισμένες της καμπύλες. Φθαρμένο είναι και το Levis 501 που φιγουράρει στο εξώφυλλο ενός άλλου πετυχημένου εμπορικά album της εποχής, το “Born In The USA” του Bruce Springsteen.
– Adidas Campus
To 1986 το συγκρότημα Run DMC έβγαλε το πρώτο κομμάτι που “έδενε” με πρωτοποριακό τρόπο τον κόσμο των αθλητικών ειδών με αυτόν του ραπ. Το κομμάτι λεγόταν “My Adidas” και οι ράπερς Run DMC ως γνήσιοι influencers πριν καν εμφανιστεί αυτός ο όρος, δεν έχαναν την ευκαιρία να επιδεικνύουν τα Superstar τους. Τα Adidas Campus παραμένουν όμως τα εμβληματικά παπούτσια του brand για τη δεκαετία του’80.
– Swatch ρολόγια
Είναι το πρώτο brand της ωρολογοποιίας που έγινε μόδα προωθώντας την δημοκρατικοποίηση των chic ρολογιών χειρός. Το ελβετικό brand έπαιξε με τη διαφάνεια του μηχανισμού του πλαστικού ρολογιού, ενώ ταυτόχρονα έβαλε χρώμα σε ένα πρωτότυπο για την εποχή αξεσουάρ.
– Yamaha ή Honda παπί
Αποτελεί το απόλυτο ελληνικό φαινόμενο, μαζί με πολλές άλλες εγχώριες ιδιομορφίες. Το γεγονός πως αποτελούμε μια μοναδική αγορά στην Ευρώπη γι’ αυτήν την κατηγορία δικύκλων, δείχνει πως τα μοντέλα αυτά μπορούσαν να προσαρμοστούν ιδανικά στις συνθήκες του τρόπου ζωής μας. Οικονομικά, ανθεκτικά, αθάνατα στη μνήμη μας.
– Rayban
Διάσημα για τα γυαλιά ηλίου Wayfarer και Aviator, ένα τεράστιο ζευγάρι γυαλιά ηλίου ήταν υποχρεωτικό σύμφωνα με τις τάσεις της μόδας της δεκαετίας του ’80. Ο Tom Cruise και τα aviators του υπήρξαν ένα από τα πιο εμβληματικά “ζευγάρια” στην ιστορία του Χόλιγουντ. Είτε πρόκειται για τον Cruise που φοράει τα Ray-Ban ως πιλότος στο ‘Top Gun’ είτε για τον χορό με τα εσώρουχα και τα γυαλιά ηλίου στην ταινία ‘Risky Business’ του 1983. To Top Gun έκανε όλη την Ελλάδα να θέλει να μοιάσει του Tom Cruise.
– Timberland
Οι “ψαγμένοι” του Αθηναϊκού κέντρου είχαν συνδυάσει τα κλασσικά “Boat 2 eye” όπως τα λέει η εταιρεία τα χαμηλά δερμάτινα timberland με τα κορδόνια, αλλά και τα “iconic” σήμερα “Chukka” μποτάκια, με τα λεγόμενα τότε “Τ.Β.Π.” ή αλλιώς “Τεκνά Βορείων Προαστείων”. Σήμερα η εικόνα του brand άλλαξε προς το εναλλακτικότερο.
– Maui and Sons
Η Maui and Sons ιδρύθηκε από τρεις σέρφερ από το Μαλιμπού της Καλιφόρνια το 1980. Έχοντας προηγουμένως δοκιμάσει διάφορες επιχειρήσεις που απέτυχαν (συμπεριλαμβανομένης μιας εταιρείας μπισκότων), η ομάδα αποφάσισε να δημιουργήσει μια μάρκα ρούχων για σερφ και την ονόμασε “Maui & Sons”. Το ομώνυμο όνομα της εταιρείας είναι το νησί Μάουι της Χαβάης. Το brand εγκαινίασε την τάση που ήθελε τη “μόδα του δρόμου”(surf ή skate ρούχα) ως κυρίαρχο ρεύμα στον κόσμο της ένδυσης.
– (United Colors of) Benetton
H Benetton σημάδεψε το στυλ των νέων της δεκαετίας του’80. Μέχρι που ήρθε το ’89, οπότε ο Toscani επαναπροσδιόρισε τη διαφημιστική στρατηγική της Benetton με την καμπάνια “United Colors of Benetton”. Οι διαφημίσεις της καμπάνιας, σε μέγεθος διαφημιστικής πινακίδας, εισήγαγαν την πολυχρωμία και φυλετική, που σήμαινε την αρχή της ανάμιξης των φυλών και των πολιτισμών που θα γίνει σε όλο και περισσότερα σημεία του πλανήτη μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
– Pacman
Το Pac-Man είναι ένα ιαπωνικό franchise βιντεοπαιχνιδιών που αναπτύχθηκε, εκδόθηκε και ανήκει στην Bandai Namco Entertainment, έναν εκδότη βιντεοπαιχνιδιών που ήταν παλαιότερα γνωστός ως Namco. Η ανάπτυξη του παιχνιδιού ξεκίνησε στις αρχές του 1979, και το όραμα ήταν να προσελκύσει τόσο τις γυναίκες όσο και τους άνδρες, επειδή τα περισσότερα βιντεοπαιχνίδια της εποχής είχαν θέματα πολέμου ή αθλητισμού.
– MTV
Η δωρεάν μετάδοση του προγράμματος του μουσικού καναλιού MTV στην Ελλάδα των τελών της δεκαετίας του’80 αποτέλεσε “Δούρειο Ίππο” της παγκοσμιοποιημένης ποπ κουλτούρας στον πολύπαθο τόπο μας. Συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο του 1988 ξεκίνησε να μεταδίδεται αναλογικά μέσω της ΕΡΤ η Ευρωπαϊκή έκδοση του MTV, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της την 1η Αυγούστου 1987.
– Kangol καπέλο των πρώτων ράπερς
Στη δεκαετία του 1980 οι μπερέδες Kangol εισήλθαν σε μια νέα φάση της ιστορίας της μόδας με την υιοθέτησή τους από μέλη της hip-hop κοινότητας, όπως οι Grandmaster Flash, Run-DMC, LL Cool J, Slick Rick, Kangol Kid της UTFO και The Notorious B.I.G.
– Δυναστεία
Η περμανάντ μπούκλα της Αλέξις, οι βάτες, οι πέρλες στα σκουλαρίκια έκαναν αυτή τη σειρά-σταθμό να αποτελέσει μια από τις πιο ολοκληρωμένες στιλιστικές προτάσεις της δεκαετίας του’80. Η Δυναστεία προβλήθηκε στο ABC από τις 12 Ιανουαρίου του 1981 ως τις 11 Μαΐου του 1989. Στην Ελλάδα προβλήθηκε από την ΕΡΤ2 (κύκλοι 1-7) και το Mega Channel (κύκλοι 8-9), ενώ δύο κύκλοι είχαν κυκλοφορήσει και σε βιντεοκασέτες (6-7) από την Joy Video. Επαναλήψεις προβλήθηκαν, μεταγενέστερα, και από τα κανάλια New Channel και Μακεδονία TV.
– Yamaha XT
Η ΧΤ 500 ήρθε και τάραξε για τα καλά τα νερά, γράφοντας χρυσές σελίδες περιπέτειας, στο θρυλικό Ράλι Παρίσι-Ντακάρ, που ξεκίνησε το 1979. Εκεί πήρε μέρος ένας μικρόσωμος αλλά πολύ γρήγορος πάνω στο “άτι” Γάλλος, ο Cyril Neveu, που προερχόμενος από το motocross και το enduro καταφέρνει να κερδίσει στους αμμόλοφους της Σαχάρας και να βρέξει πρώτος νικητής τους τροχούς του ΧΤ στην Lac Rose στο Ντακάρ, την πρωτεύουσα της Σενεγάλης. Στη χώρα μας η συγκεκριμένη μηχανή σημάδεψε τον νεανικό κινηματογράφο της δεκαετίας του ’80. Είναι χαρακτηριστικό το ντεμπούτο του Στηβ Ντούζου στον ρόλο του «Πατάτα» με την Yamaha ΧΤ 550 στην ταινία «Aγρια νιάτα» (1982), ενώ στα “Τσακάλια” οι Γαρδέλης και Μιχαλόπουλος όργωναν τους δρόμους επίσης με μια XT.
– VHS
Το VHS (συντομογραφία του Video Home System) είναι ένα πρότυπο για την αναλογική εγγραφή βίντεο σε κασέτες που εφευρέθηκε το 1976 από την ιαπωνική Victor Company και ήταν ο ανταγωνιστής του “άτυχου” συστήματος Sony Betamax. Η VHS κέρδισε τελικά τον πόλεμο εναντίον της Betamax, κερδίζοντας το 60% της βορειοαμερικανικής αγοράς από το 1980 και αναδεικνύοντας την κυρίαρχη μορφή home video καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου των μαγνητοταινιών.
– Carnation VS Dolca
Η “σύγκρουση γιγάντων” οσοναφορά τον κόσμο του σοκολατούχου γάλακτος. Τα σλόγκαν τους έχουν χαράξει μνήμες: “dolca γάλα με κακάο/όλο δύναμη και όλο νοστιμιά” από τη μία κι από την άλλη το μικρό έπος του Carnation. «Έπιασε φωτιά η αποθήκη του Σαμ, κινδυνεύει η Λόλα. Τη Λόλα απ’ τη φωτιά ποιος θα τη βγάλει; Μόνο ο Carnation έχει δύναμη μεγάλη. Κάθε παιδί τον Carnation θαυμάζει. Ορμά στις φλόγες και το κορίτσι βγάζει. Δυνατός και γερός για να γίνεις, κάθε μέρα carnation, κάθε μέρα carnation να πίνεις…. »
– ΠΑΣΟΚ
O Ανδρέας Παπανδρέου κατάφερε να φτιάξει το απόλυτο brand name της ελληνικής πολιτικής μετά τη μεταπολίτευση. Μέχρι και η σημερινή ηγεσία του κόμματος έκανε επαναφορά του ονόματος, που είναι καταδικασμένο να ταυτίζεται ίσως για πάντα με τον ιδρυτή του.
– Ομπρε
Το απόλυτο αθηναικό ροκ στέκι που έκλεισε μαζί με τη δεκαετία που σημάδεψε, τα 80ς. Ηταν το μέρος που επισκέφτηκε ο Λέμυ των Motorhead όταν αυτός είχε βρεθεί στην Αθήνα. Δεν ήταν σαν τις συνηθισμένες ντισκοτέκ, αφού έπαιζε ροκ και heavy metal και όπως μπορεί να φανταστεί κανείς, το μέρος στα Σίδερα Χαλανδρίου έγινε “βιότοπος” των μαυροντυμένων με τατού – πολύ πριν αυτά γίνουν μόδα.
– Βomber
Ή αλλιώς “flight jackets”. Τα μπουφάν Bomber είναι ένα διαχρονικό στυλ που έχει αντέξει στο χρόνο. Έγιναν δημοφιλή τη δεκαετία του ’80 και παραμένουν βασικό στοιχείο της μόδας μέχρι σήμερα. Τις περισσότερες φορές κατασκευάζονται από βαμβάκι, δέρμα ή νάιλον, τα μπουφάν bomber μπορούν να βρεθούν σε πολλά διαφορετικά υλικά. Τότε τα φορούσαν skinheads και hooligans.
– Wall Street (movie)
Η ταινία “Wall Street” είναι μια αμερικανική δραματική ταινία του 1987, σε σκηνοθεσία και σενάριο του Oliver Stone, στην οποία πρωταγωνιστούν οι Μichael Douglas, Charlie Sheen, Daryl Hannah και Martin Sheen. Η ταινία αφηγείται την ιστορία του Μπαντ Φοξ (Charlie Sheen), ενός νεαρού χρηματιστή, ο οποίος εμπλέκεται με τον Γκόρντον Γκέκο (Douglas), έναν πλούσιο, αδίστακτο εταιρικό “raider”. Αυτή η ταινία έγινε η “κόκκινη Βίβλος” των γιάπις.
– Ποπ κορν VS Ποπ και Ροκ
Το μουσικό περιοδικό Ποπ Κορν κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1985 με εξώφυλλο την τότε πρωτοεμφανιζόμενη Madonna. Η θεματολογία του είχε να κάνει κυρίως με την ξένη μουσική σε ποσοστό 80% κ ένα 20% με την Ελληνική μουσική(το ποσοστό άλλαξε υπέρ της ελληνικής μουσικής στη δεκαετία του’90). Το θρυλικό Ποπ και Ροκ του Γιάννη Πετρίδη. Το πρώτο τεύχος κυκλοφόρησε το 1978 και κάλυπτε τη διεθνή και εγχώρια μουσική πραγματικότητα ενώ η κυκλοφορία του σταμάτησε το 2012. Μέσα από τις σελίδες του καταγράφηκαν σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό οι τάσεις και οι εξελίξεις στον χώρο της ξένης κυρίως μουσικής.
– Μανίνα VS Κατερίνα
Δύο ανταγωνιστικά περιοδικά που πουλούσαν σαν ζεστά ψωμάκια κάθε εβδομάδα. Στις σελίδες τους οι αναγνώστριες έβρισκαν εκτός από την ύλη του περιοδικού, τις αφίσες των αγαπημένων τους σταρς, αυτοκόλλητα(μέχρι και Αννα Βίσση για πασχαλιάτικα αυγά) και εμβληματικά σιδερότυπα. Στα εξώφυλλα τους ο μακαρίτης Δάκης, ο Σταμάτης Γαρδέλης, ο Πασχάλης, ο Michael Jackson και οι Duran-Duran.
– Αγόρι VS Μπλεκ
Ο δικαστής Ντρεντ. O Roy of Rovers. Nα μερικές ιστορίες του περιοδικού Αγόρι που ξεκίνησε το 1976 και μεσουράνησε στις παιδικές ψυχές των σημερινών 45ρηδων και 50ρηδων. Όπως γράφτηκε για το Μπλεκ στη gazzetta: “Το… Ευαγγέλιο των αγοριών τη δεκαετία’80! Κάθε Τετάρτη γινόταν χαμός στα ψιλικατζίδικα αφού όλοι (ελάχιστες οι εξαιρέσεις) έδιναν το χαρτζιλίκι τους για να απολαύσουν το ανανεωμένο και ποικίλης ύλης, Μπλεκ! Να διαβάσουν για το παιδί-πάνθηρα. Τις ιστορίες του τερματοφύλακα-γιατρού, Μπεν Λήπερ. Τον Μπλεκ, τον Ρόντι και τον καθηγητή μυστήριο”.
– Αθήνα 984
Ο Αθήνα 98.4 είναι ο δημοτικός ραδιοφωνικός σταθμός της Αθήνας και από τους πρώτους της ελεύθερης ραδιοφωνίας, με πρωτοβουλία του τότε δημάρχου Αθηναίων Μιλτιάδη Έβερτ. Η πρώτη μετάδοση έγινε στις 31 Μαΐου του 1987 από τους 98,4 FM, ενώ στις 13 Μαΐου είχε προηγηθεί η έναρξη εκπομπής της Δημοτικής Ραδιοφωνίας Πειραιά Κανάλι Ένα 90,4 fm. Αποτελεί νομικό πρόσωπο του Δήμου Αθηναίων με την επωνυμία Επιχείρηση Ραδιοφωνίας “Αθήνα”. Η δημοτική ραδιοφωνία λειτούργησε ως προπομπός της ελεύθερης ραδιοφωνίας.
– MEGA
Το ξεκίνημα της ιδιωτικής τηλεόρασης το 1989, που αποφασίστηκε από την κυβέρνηση Τζανετάκη. First mover, το Mega Channel (ή απλώς MEGA) είναι ο πρώτος χρονολογικά ελληνικός ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας. Εξέπεμψε για πρώτη φορά στις 20 Νοεμβρίου 1989 υπό την ιδιοκτησία της Τηλέτυπος Α.Ε.