Η Σαντορίνη, το μαγευτικό ελληνικό νησί που λατρεύεται από τουρίστες από όλο τον κόσμο κέρδισε τις καρδιές και των φωτογράφων της Flying Dress Photo, οι οποίοι κάθε καλοκαίρι βρίσκονται εκεί απαθανατίζοντας την ίδια εικόνα ξανά και ξανά: τουρίστριες που ποζάρουν με φόντο τα ασβεστωμένα σπίτια και τους μπλε τρούλους, φορώντας πολυτελή σατέν φορέματα με εξαιρετικά μακριά ουρά.
Με μέσο όρο οκτώ φωτογραφίσεις με… ιπτάμενα φορέματα την ημέρα, με τιμή κάθε μία πάνω από 550 ευρώ (605 δολάρια) την ώρα ανά άτομο, αυτή η μία μικρή επιχείρηση – της οποίας ολόκληρο το μοντέλο βασίζεται στην παροχή ενός και μόνο τύπου φωτογραφιών διακοπών που μπορούν να γίνουν άκρως αποδεκτές στο Instagram – μπορεί να αποφέρει σχεδόν μισό εκατομμύριο δολάρια σε πωλήσεις σε μόλις τέσσερις μήνες.
Αυτή είναι μια συντηρητική εκτίμηση: Οι πελάτες τείνουν να επιβαρύνονται με πρόσθετες υπηρεσίες, οι οποίες περιλαμβάνουν τη μεταφορά από και προς την τοποθεσία της φωτογράφισης (90 ευρώ), το μακιγιάζ και το styling των μαλλιών (300 ευρώ) και έναν προσωπικό βοηθό που θα βοηθήσει να «πετάξει» η ουρά του φορέματος στον αέρα (50 ευρώ). Τα φορέματα σε διάφορα μεγέθη παρέχονται στους πελάτες – και μάλιστα αν θέλετε, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε περισσότερα από ένα – θα σας κοστίσει επιπλέον 120 ευρώ. Για έναν πελάτη που «κλείνει» το πλήρες πακέτο, η φωτογράφιση κοστίζει συνολικά 1.500 ευρώ.
Από τη Σαντορίνη μέχρι το Ντουμπάι, την Αρούμπα, το Μοντέγκο Μπέι και την Καππαδοκία, οι επιχειρήσεις φωτογραφίας εξαπλώνονται για να εξυπηρετήσουν τους τουρίστες που αναζητούν πλούσιες φωτογραφίες διακοπών.
Και δεν είναι μόνο τα φωτογραφικά στούντιο με τα ιπτάμενα φορέματα που κάνουν θραύση μετά την πανδημία. Η πλατφόρμα κράτησης φωτογραφιών Flytographer με έδρα τον Καναδά ανέφερε μηνιαίες πωλήσεις 1 εκατομμυρίου δολαρίων τον Μάιο – η πρώτη φορά που η εταιρεία ξεπέρασε το επταψήφιο νούμερο σε έναν μόνο μήνα, σε σύγκριση με πωλήσεις 400.000 δολαρίων κατά την ίδια περίοδο το 2019. Η Flytographer παρέχει πρόσβαση σε τοπικούς φωτογράφους σε περισσότερες από 300 πόλεις. Οι τρεις πιο δημοφιλείς προορισμοί της για φωτογραφήσεις φέτος περιλαμβάνουν το Παρίσι, το Μάουι και τη Χονολουλού.
«Οι άνθρωποι έκαναν μια παύση στα ταξίδια και έβαλαν πολλά πράγματα σε αναμονή», λέει η Nicole Smith, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της Flytographer. «Φέτος είναι η χρονιά που πολλοί άνθρωποι κάνουν επιτέλους αυτό το ταξίδι και θέλουν να βεβαιωθούν ότι θα το απαθανατίσουν».
Η κράτηση για μια φωτογράφιση μέσω της Flytographer ξεκινά από 385 δολάρια ανά ώρα, λέει η Smith, και λαμβάνετε έναν καθορισμένο αριθμό φωτογραφιών εντός πέντε ημερών. Μια παρόμοια εταιρεία από την Ινδονησία, η Sweet Escape, διαθέτει 8.000 φωτογράφους σε 500 πόλεις και χρεώνει από 130 έως 300 δολάρια για φωτογραφήσεις διάρκειας μιας ώρας και άνω. Ο ιδρυτής της, David Soong, αναφέρει ότι η επιχείρησή του έχει επανέλθει σχεδόν στα προ της πανδημίας επίπεδα, ειδικά τώρα που οι Ασιάτες ταξιδιώτες -η μεγαλύτερη δημογραφική ομάδα του- αρχίζουν να ξαναβγαίνουν στον κόσμο.
Η Smith μάλιστα ανέφερε ότι το 95% των πελατών της είναι μητέρες.
«Είχαμε άτομα που ταξίδεψαν μόνο για τη φωτογράφιση με ιπτάμενο φόρεμα», λέει η Chrisan Hunter, μια γυναίκα που κατάγεται από το Montego Bay και ίδρυσε την υπηρεσία φωτογραφιών με ιπτάμενο φόρεμα HerDress Jamaica τον Αύγουστο του 2020. «Έρχονται για τρεις ημέρες και μετά επιστρέφουν στο σπίτι τους». Αυτό συμβαίνει συχνά σε σημαντικές στιγμές τους, συμπεριλαμβανομένων των φωτογραφίσεων μητρότητας, λέει η ίδια, και οι περισσότερες συνεδρίες πραγματοποιούνται στις μεγάλες τουριστικές περιοχές της Τζαμάικα, όπως το Montego Bay, το Ocho Rios και το Negril.
Όπως και η Flying Dress Photo, η HerDress Jamaica δεν ήταν σε θέση να αποκαλύψει στοιχεία πωλήσεων. Η ελληνική εταιρεία έχει φωτογράφους στο προσωπικό της, ενώ η επιχείρηση της Hunter μοιράζεται τα έσοδα με τον φωτογράφο και τυχόν πρόσθετους παρόχους υπηρεσιών, οι οποίοι χρεώνουν τις υπηρεσίες τους σε τιμές αγοράς και εισπράττουν όλες τις αντίστοιχες αμοιβές τους.
Η HerDress Jamaica «δεν χειρίζεται ποτέ λιγότερες από 30 φωτογραφήσεις το μήνα», προσθέτει η Hunter. «Βασικά, δουλεύουμε κάθε μέρα, όλο το χρόνο». Με τιμές που κυμαίνονται από 350 έως 450 δολάρια ανά ώρα ανά άτομο, αυτό αποφέρει μηνιαίες πωλήσεις τουλάχιστον 10.500 δολαρίων που πρέπει να μοιραστούν μεταξύ των παρόχων υπηρεσιών. Ορισμένους μήνες, ωστόσο, υπάρχουν πάνω από 100 φωτογραφίσεις, τριπλασιάζοντας τα έσοδα. Τον Ιούνιο, για παράδειγμα, 118 τουρίστριες που διέμεναν στο παραθαλάσσιο Grand Palladium Jamaica Resort & Spa έκλεισαν μια ομαδική φωτογράφιση με ιπτάμενα φορέματα μετά από πρόταση του ταξιδιωτικού τους πράκτορα: Ένας υπολογισμός με βάση τον φάκελο υποδηλώνει ότι αυτό απέφερε στην εταιρεία του Hunter τουλάχιστον 41.000 δολάρια σε πωλήσεις.
Τις περισσότερες φορές, οι πελάτες της Hunter βρίσκουν τις υπηρεσίες της στο Instagram, το Facebook και το TikTok – ή από στόμα σε στόμα. «Προς το παρόν δεν κάνουμε κανένα πρόσθετο μάρκετινγκ και έχουμε κρατήσεις κάθε μήνα», λέει. Υπάρχει επίσης χώρος για ανταγωνισμό: Ένας φωτογράφος γάμου από την Τζαμάικα χρεώνει 499 δολάρια ανά ώρα στην αυλή της Χάντερ.
Ακόμη και τα πολυτελή ξενοδοχεία «μπαίνουν στη δράση». Ξενοδοχεία πέντε αστέρων στη Σαντορίνη, όπως το Katikies, το Canaves και το Andronis, συνιστούν τις υπηρεσίες του Flying Dress Photo, όπως και πολυτελή κρουαζιερόπλοια όπως το Celebrity Beyond, το Celestyal Crystal, το Virgin Voyages και το Disney Dream. «Φέτος έχουμε πολλά γκρουπ», λέει η Vera Arachelova, υπεύθυνη κρατήσεων της Flying Dress Photo.
Και παρά τις τσουχτερές τιμές, οι καταναλωτές βλέπουν αξία στις φωτογραφίσεις που ξεπερνούν την απήχηση των αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η Sandra Upton, ειδικός σε θέματα πολυμορφίας, ισότητας και ένταξης και ιδρύτρια της Upton Consulting Group, λέει ότι η δική της φωτογραφία, που τραβήχτηκε στην Ελλάδα το 2022, ήταν ένας τρόπος να σηματοδοτήσει μια μνημειώδη στιγμή. «Ήταν ένας χρόνος ακριβώς πριν από τότε που πήρα τη μεγάλη απόφαση να ξαναρχίσω τη δική μου εταιρεία συμβούλων», λέει.
Η Leah Frazier, διευθύνουσα σύμβουλος στην εταιρεία δημιουργικού μάρκετινγκ και επικοινωνίας Think Three Media με έδρα το Ντάλας, θεώρησε τις εικόνες στην αρχή επιπόλαιες – αλλά στη συνέχεια έκανε το βήμα στο Μπαλί. Έκλεισε μια φωτογράφιση σε μια κούνια με θέα ένα εκπληκτικό σκηνικό ζούγκλας, σκεπτόμενη ότι θα μπορούσε να εμπνεύσει άλλους να ταξιδέψουν στο νησί.