Επαναπροσδιορίζοντας τα όρια της Floral art, ο Ιάπωνας καλλιτέχνης παρουσίασε το Sea #3 , το τρίτο έργο της σειράς Botanical Sculpture x In Bloom, βυθίζοντας ένα βοτανικό γλυπτό στα αχαρτογράφητα νερά της Ιαπωνίας.
Συνδυάζοντας τέχνη και βοτανική τεχνογνωσία, δημιούργησε μια προσεκτικά σχεδιασμένη σύνθεση με άνθη και φυλλώματα με ιδιαίτερα σχήματα και υφές, και επέλεξε μια ανεξερεύνητη, άγρια θάλασσα για να παρουσιάσει την νέα υποβρύχια εγκατάστασή του.
Το αιθέριο γλυπτό στήθηκε και τοποθετήθηκε με τη βοήθεια ντόπιων ψαράδων και δυτών, και όπως προηγούμενα έργα του Makoto μεταφέρει βαθιά νοήματα: για την ευθραυστότητα της ζωής, την εφήμερη ομορφιά, την σχέση του ανθρώπου με τη φύση.
Όμως ο Ιάπωνας flower artist και βοτανικός γλύπτης είναι και ανθοπώλης ∙ το κατάστημά του ονομάζεται Jardins des Fleurs, βρίσκεται στο Τόκιο και αποκαλείται «haute-couture της ανθοδετικής». Σε έναν άλλο χώρο του, στο AMKK, με ντιζάιν που θυμίζει κάτι ανάμεσα σε εργαστήριο βιολογίας και κρεοπωλείο, οι υπάλληλοι φορούν λευκές ποδιές και κόβουν λουλούδια πάνω σε μεταλλικούς πάγκους και ο Μakoto κατασκευάζει φουτουριστικά paludarium – πρόκειται για μια αγγλική εφεύρεση του 19ου αιώνα, γυάλινες δεξαμενές ή δοχεία στα οποία διατηρούσαν εξωτικά και σπάνια φυτά. Eκείνος ονομάζει τις κατασκευές του «ενθυλακωμένα περιβαλλοντικά συστήματα», μίνι κήπους κλεισμένους σε κάψουλες πρωτοποριακής τεχνολογίας.
Η απεριόριστη φαντασία του Μakoto παράγει συνεχώς ριζοσπαστικά έργα και εγκαταστάσεις που γίνονται πρωτοσέλιδο. Tο γλυπτό Frozen Flowers 2023 στo χιονισμένο Hokkaido, τον Φεβρουάριο– έριξε νερό σε μια πελώρια ανθοσύνθεση, δημιουργώντας μια βροχή από σταλακτίτες πάγου.
Το μνημειώδες βοτανικό γλυπτό ΜEXX στη ζούγκλα του Γιουκατάν, το 2022. Τη σύνθεση με κρίνους, ορχιδέες και ίριδες που έστειλε στην στρατόσφαιρα το 2014. Tην σπειροειδή εγκατάσταση “Back to Earth” στην εξοχή της Ιαπωνίας, διαμέτρου τεσσάρων μέτρων, που αποτελείτο από δέκα χιλιάδες λουλούδια.
Σκοπός της ζωής του, όπως λέει, είναι να συλλαμβάνει με τα έργα του την ομορφιά των λουλουδιών: «Τα λουλούδια ζουν δέκα μέρες. Έχουμε πολύ λίγο καιρό στη διάθεσή μας για να τα απολαύσουμε. Αν κόψεις ένα λουλούδι από τη φύση, σαν καλλιτέχνης έχεις την ευθύνη να του δώσεις νόημα».
Ερευνώντας τη σχέση μεταξύ λουλουδιών και ανθρώπου, δημιούργησε και τo πρότζεκτ “Flower and Man”, μια πειραματική σειρά φωτογραφιών όπου παλαιστές βγαίνουν νοκ άουτ από γιγάντιες ανθοδέσμες, δύτες μεταφέρουν γλυπτά από φυλλώματα σε υφάλους και αλεξιπτωτιστές εκτοξεύονται από αεροπλάνα κρατώντας σφιχτά ένα μπουκέτο. Με τη φήμη του να αγγίζει τα ύψη, η δουλειά του έχει γίνει περιζήτητη και στον κόσμο της μόδας: Φέτος δημιουργεί ψηφιακά μπουκέτα NFT για το pop up κατάστημα Dior Tears στο Τόκιο.
Πέρσι, αφού μύρισε τα εκλεκτά αρώματα της σειράς La Collection Privée του Dior, δημιούργησε οκτώ βοτανικά γλυπτά, καθένα εμπνευσμένο από την οσφρητική υπογραφή των αρωμάτων – για το καπνιστό και ξυλώδες Oud Rosewood, για παράδειγμα, έφτιαξε ένα γλυπτό που εκφράζει τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα του δάσους, «με λουλούδια με στρογγυλεμένα σχήματα που φωτίζονται από ένα άγγιγμα πολύτιμης λάμψης».
Το 2017 έκλεψε την παράσταση στο σόου του Dries van Noten, με εντυπωσιακά τεμάχια πάγου που περιείχαν παγωμένα λουλούδια. Και ένα χρόνο πριν, μετέτρεψε το θρυλικό τρίκυκλο Ape της Piaggio σε κινητό ανθοπωλείο για το pop up κατάστημα της Fendi στο Τόκιο και γέμισε την βιτρίνα του Colette στο Παρίσι με 10.000 γυάλινα δοχεία γεμάτα πέταλα λουλουδιών.
Γεννημένος το 1976 στην επαρχία Fukuoka, o Makoto μετακόμισε στο Τόκιο το 1997, κυνηγώντας το όνειρό του να γίνει μουσικός της ροκ. Εκεί έπιασε δουλειά σε μια υπαίθρια αγορά λουλουδιών, έκανε μαθήματα ικεμπάνα, και το 2002 άνοιξε ένα «ατελιέ λουλουδιών» μαζί με τον φίλο του και φωτογράφο Shunsuke Shiinoki.
Ο ίδιος έχει εξομολογηθεί ότι μιλάει με τα λουλούδια: «Ακούω τις φωνές τους. Σαν τους ανθρώπους, ξυπνούν κι αυτά το πρωί. Τότε είναι η καλύτερη ώρα να ασχοληθείς μαζί τους… … Όταν ένας ανθοπώλης φτιάχνει μια ανθοδέσμη απερίσκεπτα, με μισή καρδιά, νιώθω τη θλίψη των λουλουδιών».
Instagram: @azumamakoto