Το Youtube είναι η εφαρμογή που χρησιμοποιούν τα παιδιά στην Ελλάδα περισσότερο, με ποσοστό 30%, ενώ το TikTok έρχεται στη δεύτερη θέση με ποσοστό 21%. Στην τρίτη θέση βρίσκεται το Instagram με ποσοστό 14,85%. Ακολουθεί το Chrome (7%) και το Roblox (5%), με το Youtube Kids να διακρίνεται από χαμηλή διείσδυση στον παιδικό πληθυσμό, με μόλις το 1,6% των εγκαταστάσεων να αφορά τη συγκεκριμένη πλατφόρμα.
Σύμφωνα με νέα μελέτη του Kaspersky Safe Kids που ανέδειξε το περιεχόμενο του YouTube που επικράτησε στις προτιμήσεις των παιδιών κατά το διάστημα Ιούνιος – Αύγουστος 2023, η σειρά κινουμένων σχεδίων Skibidi Toilet αποτελεί την πιο δημοφιλή τάση. Το Lacey’s Flash Games αναζητήθηκε περισσότερο στην κατηγορία των παιχνιδιών. Όσο για τις ταινίες, οι κινέζικες δραματικές ταινίες We Fall in Love και Love Forever Young συγκέντρωσαν τις περισσότερες προβολές.
Κατά μέσο όρο, το 61% των παιδιών αποκτούν τις πρώτες τους ψηφιακές συσκευές μεταξύ 8 και 12 ετών, μερικές φορές ακόμα νωρίτερα. Τα παιδιά εξερευνούν τον κυβερνοχώρο, κάνουν φίλους, παίζουν παιχνίδια, παρακολουθούν ταινίες και συσσωρεύουν γνώσεις.
Φέτος το καλοκαίρι, οι 3 εφαρμογές για συσκευές Android που χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο από τα παιδιά διεθνώς ήταν το YouTube (30%), το TikTok (17%) και το WhatsApp (15%). Το Instagram κατέλαβε την τέταρτη θέση (9%). Είναι ενδιαφέρον ότι το YouTube kids δεν έχει σημαντική απήχηση μεταξύ των παιδιών καταγράφοντας μόνο 2,5%.
Όσον αφορά το YouTube, το περιεχόμενο που αναζητήθηκε περισσότερο μεταξύ των παιδιών ήταν κανάλια και vloggers των οποίων τα βίντεο έχουν περιεχόμενο ψυχαγωγίας, lifestyle ή προκλήσεις (21%). Η ταξινόμηση «άλλο» στην οποία, συνήθως, περιλαμβάνονται memes και άλλου τύπου μη ταξινομήσιμες ιστορίες, κατέγραψε 21%. Οι gaming bloggers βρέθηκαν στην 3η θέση αντιπροσωπεύοντας το 15% των αναζητήσεων. Πρόσθετες κατηγορίες στην κορυφή της λίστας ήταν κατηγορίες όπως μουσική (13%), ταινίες, κινούμενα σχέδια, τηλεοπτικές εκπομπές (12%) και παιχνίδια (9%).
Το Skibidi Toilet ήταν ένα από τα μεγαλύτερα trends του καλοκαιριού. Αυτό είναι μια σειρά κινουμένων σχεδίων που φιλοξενείται στο YouTube Shorts και δημιουργήθηκε από τον Γεωργιανό influencer «DaFuq!?Boom!». Ξεκίνησε με σύντομα βίντεο που αποτελούνται από αφηρημένα καρέ, στα οποία ο κύριος χαρακτήρας παίρνει τη μορφή ενός κεφαλιού που σέρνεται έξω από την τουαλέτα, σε έναν συνδυασμό του “Dom Dom Yes Yes” του Biser King και του “Give it to me” του Timbaland. Τώρα έχει μετατραπεί σε μια σειρά βίντεο με το δικό του στυλ, τη δική του πλοκή καθώς και αυτόνομους χαρακτήρες. Το Scibidi Toilet αντιπροσωπεύει σχεδόν το 9% των TOP-1000 αιτημάτων αναζήτησης στο YouTube.
Όσον αφορά τους vloggers και τους influencers του YouTube, αυτό το καλοκαίρι κυριάρχησαν οι Triple Charm, shfa, ViktoriaSarina, Fede Vigevani, Michou, Space Family, Fala Sério, A4, των οποίων το περιεχόμενο είναι κυρίως βίντεο lifestyle, προκλήσεις, βίντεο unboxing και συμβουλών ομορφιάς.
Όσον αφορά το gaming περιεχόμενο, τα Lacey’s Flash Games αναζητήθηκαν πιο πολύ αυτό το καλοκαίρι. Όπως το Skibidi Toilet, το Lacey’s Games εξελίχθηκε σε ένα web horror βασισμένο στη Lacey – τον χαρακτήρα, που εμφανίζεται, για παράδειγμα, στο flash παιχνίδι «Lacey’s Wardrobe» (κατά βάση η ύπαρξη αυτού του παιχνιδιού στην πραγματική ζωή ιντριγκάρει τους θεατές). Διάφοροι δημιουργοί περιεχομένου γυρίζουν ιστορίες τρόμου βασισμένες στο παιχνίδι – αυτό οδήγησε τη Lacey στην κορυφή της λίστας των χαρακτήρων τρόμου αυτού του καλοκαιριού.
Μεταξύ των βασικών gamer influencers, οι πιο δημοφιλείς ήταν οι IShowSpeed, Aphmau, Paluten, Problems και Furious Jumper.
Στην κατηγορία «ταινίες, κινούμενα σχέδια και τηλεοπτικές εκπομπές», τα κινούμενα σχέδια κατέχουν την ηγετική θέση – αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 50% των αναζητήσεων. Οι τηλεοπτικές εκπομπές αποτελούν το 26%, σημαντική διαφορά συγκριτικά με τα anime που έλαβαν το 16% των αναζητήσεων.
Το κανάλι MSA (My Story Animated) που περιλαμβάνει τα Lady Bug, My Little Pony, Peppa Pig και Helluva boss, παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης μεταξύ των παρόχων κινουμένων σχεδίων. Όσον αφορά τις τηλεοπτικές εκπομπές, τα κινέζικα τηλεοπτικά δράματα We Fall In Love (2023) και Love Forever Young (2023) κέρδισαν την προσοχή των παιδιών.
Τα μουσικά ενδιαφέροντα εξακολουθούν να περιστρέφονται γύρω από την K-pop – σχεδόν το 19% των αναζητήσεων αφορούν νοτιοκορεάτικα συγκροτήματα, με το συγκρότημα BlackPink να πρωταγωνιστεί. Η τρέλα της Barbie έχει τραβήξει την προσοχή και των παιδιών – με πολλές αναζητήσεις να περιλαμβάνουν το “Barbie Girl” των AQUA και το “Barbie World” των Nicki Minaj & Ice Spice.
«Μπορούμε να δούμε πόσο γρήγορα αναδύονται νέοι game worlds μετατρεπόμενοι σε τάσεις. Είναι ενδιαφέρον ότι το φαινόμενο του καλοκαιριού, το Barbenheimer, σίγουρα τράβηξε την προσοχή των παιδιών, αλλά δεν άγγιξε τη μεγαλύτερη τάση αυτού του καλοκαιριού – το Skibidi Toilet ή το Laycey’s Flash Games. Σίγουρα τα παιδιά ακολουθούν τις τάσεις που κυριαρχούν παγκοσμίως σε ταινίες, βιβλία, παιχνίδια κ.λπ., αλλά ταυτόχρονα διαμορφώνουν τις δικές τους – ασυνήθιστες και παράξενες για την αντίληψη των ενηλίκων- τάσεις. Είναι πολύ ενδιαφέρον να μπορέσουμε να τις ανακαλύψουμε και να τις εξερευνούμε», σχολιάζει η Anna Larkina, web content analysis expert στην Kaspersky.
Για να έχουν τα παιδιά μια ευχάριστη διαδικτυακή εμπειρία, η Kaspersky συνιστά στους γονείς:
- Εμπλακείτε στις διαδικτυακές δραστηριότητες των παιδιών σας από μικρή ηλικία, καθιστώντας το με αυτόν τον τρόπο παγιωμένη συνθήκη, ώστε να μπορείτε στη συνέχεια να τα καθοδηγήσετε σχετικά με τις πρακτικές ασφάλειας στο διαδίκτυο.
- Εξετάστε το ενδεχόμενο λήψης εφαρμογών γονικού ελέγχου και συζητήστε αυτό το θέμα με το παιδί σας, εξηγώντας πώς λειτουργούν αυτές οι εφαρμογές και γιατί χρειάζονται για να παραμείνουν ασφαλή τα παιδιά στο διαδίκτυο.
- Κάντε τις συνομιλίες για την κυβερνοασφάλεια πιο ευχάριστες και ενδιαφέρουσες συζητώντας το θέμα με το παιδί σας μέσω παιχνιδιών και άλλων ψυχαγωγικών μορφών.
- Προσπαθήστε να προσέχετε τις δικές σας συνήθειες. Χρησιμοποιείτε το smartphone σας όταν τρώτε ή συνομιλείτε; Δείτε αν υπάρχουν μοτίβα συμπεριφοράς των παιδιών σας που μιμούνται τις συνήθειές σας. Αντιδρούν με διαφορετικό τρόπο όταν αφήνετε το τηλέφωνό σας μακριά;
- Ζητήστε από το παιδί σας να μην συμφωνήσει με καμία ρύθμιση απορρήτου από μόνο του και να ζητήσει βοήθεια από εσάς. Οι ενήλικες θα πρέπει να αποκτήσουν τη συνήθεια να διαβάζουν όλες τις συμφωνίες απορρήτου.