Η πρωτοποριακή γεωμετρική φόρμα μιας συλλογής από καρφίτσες του 1903. Το ιστορικό ρολόι Santos (1904) που δημιουργήθηκε και ονομάστηκε προς τιμήν του Βραζιλιάνου πιλότου Αlberto-Santos Dumont, φίλου του Louis Cartier. Το αμύθητης αξίας μπλε διαμάντι Hope 45,52 καρατίων, που πουλήθηκε το 1911 στην Αμερικανίδα κληρονόμο Εvalyn Wash McLean. Οι απροσδόκητες δημιουργίες της σπουδαίας καλλιτεχνικής διευθύντριας Jeanne Toussaint – κομμάτια που απεικονίζουν λιβελούλες, πασχαλίτσες, λιοντάρια.
Η παραμυθένια τιάρα Halo που φορούσε η Kate Middleton στον γάμο της. Το ιστορικό επιτραπέζιο ρολόι με αφιέρωση που προσφέρθηκε στον Ρούζβελτ το 1943. Τα σχέδια που οι ιστορικοί χαρακτηρίζουν πατριωτικά, όπως το Oiseau Libéré, η καρφίτσα που απεικονίζει ένα πουλί στα χρώματα της γαλλικής σημαίας που ελευθερώνεται από το κλουβί του, ένα σχέδιο του 1944 που γιόρταζε τη λήξη του πολέμου. Ολα δημιουργίες τoυ γαλλικού οίκου που από το 1847 επιδιώκει την απεικόνιση της ομορφιάς σε αντικείμενα υψηλής δεξιοτεχνίας.
Η ιστορία του ξεκινά στο Παρίσι του 19ου αιώνα. Μια αδιάκοπη διαδοχή μεγάλων αναταραχών -Ιουλιανή εξέγερση, οικονομική κρίση, επανάσταση του 1948, Δεύτερη Δημοκρατία και Δεύτερη Αυτοκρατορία- θα διδάξει στον κοσμηματοποιό Louis-Francois Cartier (1819-1904) που ιδρύει την επιχείρησή του το 1847, την αξία της εμπορικής σύνεσης και ανθεκτικότητας, επισημαίνει ο δημοσιογράφος Hervé Dewintre στον πρόλογο της έκδοσης. Οσο για τη διεύρυνση του πελατολόγιου τους πέρα από τα σύνορα της Γαλλίας, το αναλαμβάνει με πάθος ο γιος του, Alfred (1841-1925) ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο.
H μπουτίκ, που τότε ονομάζεται Cartier-Gillion από το όνομα του γνωστού κοσμηματοπώλη του οποίου την επιχείρηση είχε εξαγοράσει ο Louis, βρίσκεται λίγα μέτρα από το περίφημο εστιατόριο Café Anglais. H φήμη αρχίζει να χτίζεται σταδιακά, όταν η Αυτοκράτειρα Ευγενία αγοράζει το 1859 ένα ασημένιο σερβίτσιο τσαγιού και ο πρίγκιπας Σαλτικόφ ένα σμαραγδένιο βραχιόλι – είναι ο πρώτος Ρώσος πελάτης του οίκου και θα διαδώσει τον ενθουσιασμό του στην αυτοκρατορική αυλή.
To τέλος του αιώνα σηματοδοτεί τη γέννηση του στυλ Cartier, όταν οι γιοι του Αlfred, Louis, Pierre και Jacques παίρνουν τα ηνία του οίκου. Θέλοντας να αναπτύξει ένα αναγνωρίσιμο στυλ, ο Louis Cartier (1875-1942) προσλαμβάνει μια ομάδα σχεδιαστών που προέρχονται από διαφορετικό υπόβαθρο -διακοσμητές εσωτερικού χώρου, αρχιτέκτονες, μεταλλουργούς- και προμηθεύει το στούντιο με σπάνιες εκδόσεις και εγκυκλοπαίδειες για τους πολύτιμους λίθους, τη διακόσμηση, την ισπανική αρχιτεκτονική του 16ου αιώνα, την ισλαμική αρχιτεκτονική, τα λουλούδια.
Σύμφωνα με τους μελετητές, ενθαρρύνει τους συνεργάτες του να περπατούν στο Παρίσι και να σκιτσάρουν σε ένα μπλοκ σχεδίου αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες που τους κάνουν εντύπωση -αετώματα και περίτεχνα κάγκελα θα μπορούσαν να είναι πηγή έμπνευσης, έλεγε.
«Ισορροπία πάνω απ’ όλα» είναι το μότο του και με τη βοήθεια των συνεργατών του συντάσσει ένα διαχρονικό μανιφέστο αισθητικής, που συνδυάζει το νεοκλασικό σφρίγος με το περίφημο “garland style”. Εχει εξαιρετική γνώση της αγοράς των πολύτιμων λίθων και είναι ένας από τους πρώτους που χρησιμοποιεί πλατίνα αντί για χρυσό ή ασήμι.
Το 1899 η μπουτίκ μετακομίζει στη Rue de la Paix, εκεί όπου θα γεννηθούν μερικές από τις πιο θρυλικές συλλογές του Maison. Αργότερα, ο Εδουάρδος Ζ’ θα χαρακτηρίσει τον οίκο «κοσμηματοποιό των βασιλιάδων, βασιλιά των κοσμηματοποιών», ενώ βασίλισσες και πριγκίπισσες απαθανατίζονται σε πορτρέτα φορώντας τις περίτεχνες τιάρες του.
Σήμερα, το απαράμιλλο κύρος των κοσμημάτων Cartier επιβεβαιώνεται από τις τιμές που επιτυγχάνονται στις δημοπρασίες: 1,35 εκατομμύρια δολάρια για ένα βραχιόλι του ’30 από την εμπνευσμένη από την Ινδία συλλογή Tutti Frutti το 2020, 4,5 εκατομμύρια λίρες για ένα βραχιόλι από όνυχα και διαμάντια με τον εμβληματικό πάνθηρα που ανήκε στην Wallis Simpson, Δούκισσα του Ουίνδσορ, το 2010.
Η εξαιρετική έκδοση Cartier: The Ultimate Collection διηγείται την ιστορία του οίκου που αιχμαλώτισε με το στυλ του την εφήμερη φύση κάθε εποχής, «από τη νηφάλια εγκράτεια έως ενθουσιώδη χλιδή» και εξασφάλισε τη συνεχή πίστη μιας κοσμοπολίτικης πελατείας – από τον Jean Cocteau και τον Mαχαραγιά του Nawanagar στη Gloria Swanson, την Grace Kelly και την Elizabeth Taylor. Παρουσιάζοντας εκατό ιστορικές δημιουργίες μέσα από εξαιρετικές φωτογραφίες και σπάνια σχέδια, οι σελίδες του εικονογραφούν τον άφθαστο πλούτο της δημιουργικότητας του Cartier.
Cartier: The Impossible Collection, Eκδόσεις Assouline, τιμή: 1.200 ευρώ
https://eu.assouline.com/