Μία βουτιά στον Ιμπρεσιονισμό σε απόσταση αναπνοής από το Παρίσι
Απέχει μόλις 20 χλμ. από το Παρίσι, φωλιάζει σε μία καταπράσινη αγκαλιά ξεχωρίζοντας για τη μεγαλοπρέπεια της και η περιήγηση στους χώρους της ταξιδεύει τον επισκέπτη στο χρόνο.
Όπως στην περίπτωση του Κλοντ Μονέ, που τον καθήλωσαν οι πολύχρωμοι κήποι της εξοχικής του κατοικίας στο Ζιβερνί, ο Καϊμπότ μαγεμένος από την πλούσια βλάστηση, τον ποταμό Γιερ, ακόμα και τον λαχανόκηπο της Maison Caillebotte, ξεδίπλωσε το μοναδικό του ταλέντο στη ζωγραφική, χαρίζοντας στον κόσμο της τέχνης εξαιρετικά έργα, τα οποία στη συνέχεια δώρισε στο γαλλικό κράτος. Παρά τις σπουδές Νομικής και Μηχανολογίας, ο Καϊμπότ, γόνος ευκατάστατης παρισινής οικογένειας, αφιέρωσε τη ζωή του στη ζωγραφική παίζοντας καθοριστικό ρόλο στην οικονομική και όχι μόνο στήριξη μελών του ιμπρεσιονιστικού κινήματος, όπως οι φίλοι του Κλοντ Μονέ, Εντουάρ Μανέ, Πιερ Ωγκύστ Ρενουάρ, Εντγκάρ Ντεγκά και Αλφρέντ Σισλέ.
Ενδεχομένως, ο ρόλος του ως μαικήνα και συλλέκτη να συνετέλεσε για την καθυστερημένη αναγνώρισή του ως καλλιτέχνη. Ο ίδιος, μην έχοντας οικονομική ανάγκη, αφού η κληρονομιά που έλαβε μετά το θάνατο των γονιών του του επέτρεψε να διάγει πλούσια ζωή, συνέβαλε σημαντικά στη χρηματοδότηση εκθέσεων συναδέλφων και φίλων του αγοράζοντας έργα τους, όπως στην περίπτωση του Μονέ. Χάρη στις αγορές των έργων του από τον Καϊμπότ, ο Μονέ κάλυπτε τα έξοδα για το ατελιέ του.
Ήταν ο πρώτος ζωγράφος που δούλεψε τα έργα του με πλαίσια που παραπέμπουν σε φωτογραφία, αλλά πέθανε σε ηλικία μόλις 46 ετών και δεν είχε την αναγνώριση που αναλογούσε στο ταλέντο του.
Ο Καϊμπότ ήταν 12 ετών όταν η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στη Γιερ για τους θερινούς μήνες. Αυτή ήταν καθοριστική περίοδος για τον νεαρό, τότε, Γκυστάβ, αφού οι συνθέσεις των φυτών, τα ελικοειδή μονοπάτια του πάρκου όπου το παιχνίδισμα του φωτός κυριαρχεί -αγαπημένο στοιχείο των Ιμπρεσιονιστών-, ο ποταμός, ακόμα και ο λαχανόκηπος τροφοδότησαν το πάθος του για την κηπουρική και αποτελέσαν πηγή έμπνευσης για τα έργα του.
Παρότι έχουν περάσει περισσότερα από 150 χρόνια από τότε που ο μικρός Γκυστάβ διέσχισε το κατώφλι της εξοχικής κατοικίας του πατέρα του, ο χρόνος μοιάζει να μην έχει αφήσει τα σημάδια του στο κτίσμα και το πάρκο. Αρκεί μία βόλτα στις αίθουσες της Maison Caillebotte και την έκταση που την περιβάλλει για να διαπιστώσει κανείς ότι η εικόνα παραμένει πιστή σε αυτήν που είχε αποτυπώσει στους πίνακές του, για παράδειγμα, η αίθουσα μπιλιάρδου ή το μουσικό δωμάτιο. Πίνακές του εκτίθενται στο Μουσείο Ορσέ του Παρισιού, καθώς και σε όλο τον κόσμο, ενώ αντίγραφα των έργων του βρίσκονται στο ατελιέ του καλλιτέχνη.
Ένα από τα έργα του Καϊμπότ, με τίτλο «Partie de Bateau», αγοράστηκε πρόσφατα από το Ίδρυμα Louis Vuitton έναντι 43 εκατομμυρίων ευρώ και είναι από τους ομορφότερους και ακριβότερους ιμπρεσιονιστικούς πίνακες του Μουσείου Ορσέ.
Έμπνευση αποτέλεσε ο ποταμός Γιερ που ρέει κοντά στο πάρκο της Maison Caillebotte. Δεν είναι τυχαίο ότι ζωγράφισε περισσότερους από 80 πίνακες στο σημείο, το οποίο είναι ιδανικό για ήρεμους περιπάτους και στιγμές χαλάρωσης.
Το 2017, η Maison Caillebotte άνοιξε τις πύλες της στο κοινό με οργανωμένες περιηγήσεις στην κατοικία, το πάρκο, τον ποταμό, τον λαχανόκηπο. Το εστιατόριο Café Gustave προσφέρει σειρά γαλλικών πιάτων και οίνων, όπως και φρέσκα και τοπικά προϊόντα, ενώ η orangerie και το αγρόκτημα φιλοξενούν περιοδικές διεθνείς εκθέσεις με έργα καλλιτεχνών του 19ου και του 20ού αιώνα. Από το 1995, οι τοπικές αρχές της Γιερ αποκαθιστούν και συντηρούν το κτήριο, ενώ καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, οι εκθέσεις και οι εκδηλώσεις αναβιώνουν τη μνήμη του Καϊμπότ.
Ο Καϊμπότ αγαπούσε να αποτυπώνει στιγμές της καθημερινότητας, όπως γυναίκες που ράβουν, άνδρες που διαβάζουν, που κάνουν μπάνιο στον ποταμό, ενώ το έργο του που καταγράφει εργάτες να επεξεργάζονται ξύλινο δάπεδο με τίτλο «Les raboteurs de parquet», θεωρήθηκε τολμηρό. Η αξία του ως καλλιτέχνη κι η συμβολή του στο κίνημα άργησαν να αναγνωριστούν με αποτέλεσμα μόνο χρόνια μετά τον θάνατό του να αξιολογηθεί το έργο του. Ο ίδιος, άλλωστε, έμεινε στο παρασκήνιο ως ζωγράφος, αφού δε θεωρούσε τον εαυτό του ισότιμο με τους φίλους του καλλιτέχνες.
Παρότι ο ίδιος δεν εκτιμούσε το έργο του, ο μυθιστοριογράφος Ζορίς-Καρλ Υσμάν είχε γράψει: «Είναι ένας μεγάλος ζωγράφος, του οποίου τα έργα θα σταθούν δίπλα στους καλύτερους». Φέτος, με αφορμή την 150ή επέτειο του Ιμπρεσιονισμού, αυθεντικοί πίνακές του θα εκτεθούν στο εργαστήριο του ζωγράφου στη Maison Caillebotte, ενώ για όλη τη διάρκεια του ερχόμενου Ιουνίου θα σχεδιαστεί ειδικό μενού στο εστιατόριο με συνταγές του φίλου του Κλοντ Μονέ.
Στο πλαίσιο του ετήσιου ραντεβού Mediatour France για δημοσιογράφους, φορείς και επαγγελματίες του γαλλικού τουρισμού που διοργανώθηκε, διαδικτυακά και δια ζώσης στο Μιλάνο, από τον Οργανισμό Τουριστικής Ανάπτυξης της Γαλλίας Atout France, το travel.gr συνομίλησε με την Μαρί Ανιές Λουμπριού επικεφαλής του τμήματος Πολιτιστικών Υποθέσεων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Δήμου Γιερ, η οποία ανέφερε σειρά προτάσεων για τους επισκέπτες της Maison Caillebotte.
Με αφορμή την έκθεση «Peindre les hommes» για τον Καϊμπότ που θα διεξαχθεί από τις 8 Οκτωβρίου 2024 έως τις 19 Ιανουαρίου 2025 στο Μουσείο Ορσέ, οι επισκέπτες μπορούν να συνδυάσουν μία ημερήσια εκδρομή στο παρισινό μουσείο και επίσκεψη στο Maison Caillebotte το απόγευμα, ενώ πολλές ακόμα είναι οι ιδέες όπως βόλτα στο πάρκο, εργαστήριο ζωγραφικής στον κήπο έπειτα από κράτηση στο maisoncaillebotte-france@yerres.fr.