Η Batsheva Hay παρουσίασε τη συλλογή F/W 2024 στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης με μοντέλα άνω των 40 ετών.
Έχουν περάσει μόλις λίγες μέρες από τη δημοσίευση της επιστολής του plus size μοντέλου Paloma Elsesser στους New York Times στην οποία γραφεί για τα συναισθήματά της λίγο πριν αποσπάσει το βραβείο του Μοντέλου της Χρονιάς – το πρώτο plus size μοντέλο που κατακτά τη συγκεκριμένη διάκριση.
“Η βιομηχανία μπορεί να δίνει χώρο για μερικά επιλεγμένα ονόματα όπως το δικό μου, αλλά κλείνει σταθερά την πόρτα σε αμέτρητους άλλους. Η περηφάνια να είσαι μέρος μιας λίστας “πρώτων” ξεθωριάζει – το να είσαι το πρώτο μοντέλο με καμπύλες για μία καμπάνια χάνει τη σημασία του όταν το brand δεν ανοίγει τις πόρτες του στο τέταρτο, πέμπτο, έκτο, έβδομο (σ.σ. μοντέλο)”, λέει με αφοπλιστική ειλικρίνεια το μοντέλο, καταδεικνύοντας μία πραγματικότητα μπροστά στην οποία η μόδα και το κοινό που την ακολουθεί εθελοτυφλούν.
H Paloma Elsesser στο catwalk της Carolina Herrera για τη συλλογή Fall 2024 στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης
Το πρόβλημα της συμπερίληψης στη βιομηχανία της μόδας επιμένει. Τα τελευταία χρόνια η λέξη “συμπερίληψη” μπήκε στο καθημερινό μας λεξιλόγιο. Plus size μοντέλα περπάτησαν στις πασαρέλες μεγάλων οίκων, η Ashley Graham έδειχνε περήφανα τις ραγάδες της και το σώμα της μετά τις εγκυμοσύνες, τα supermodels των 90’s έκαναν come back στα catwalks στις καμπάνιες επιδραστικών brands ενώ διανύουν πλέον τη δεκαετία των 50, γυναίκες με λευκά μαλλιά, με διαφορετικούς σωματότυπους, φυλετικές ταυτότητες και σεξουαλικό προσανατολισμό έγιναν εξώφυλλο στα μεγάλα περιοδικά μόδας. Το body positive κίνημα κατέκτησε τα social media.
H Kim Kardashian στο Met Gala 2022, με το φόρεμα τις Marilyn Monroe. Μαζί της ο τότε σύντροφός της Pete Davidson
Κι ύστερα ήρθε η υπεράνθρωπη (;) προσπάθεια της Kim Kardashian για την εμφάνισή της στο Met Gala του 2022 να χωρέσει στο θρυλικό φόρεμα της Marilyn Monroe μέσα στο οποίο τραγούδησε αισθαντικά “Happy Birthday Mr. President” στον John F. Kennedy για να τα ξεχάσουμε όλα και να μαθούμε μία νέα λέξη. “Ozempic”. Η εμμονή με το αδύνατο σώμα δεν έπαψε ποτέ να μας απασχολεί. Ούτε και η εμμονή με τη νεότητα. Τρία μοντέλα, τα γκρίζα μαλλιά της Andie McDowell και η φυσικότητα της Jodie Foster δεν αρκούν για να αλλάξουν τα πρότυπα που ορίζουν το πώς πρέπει να μοιάζει μια γυναίκα εδώ και δεκαετίες.
Το περασμένο φθινόπωρο η Αμερικανίδα σχεδιάστρια Batsheva Hay βγήκε για παραδοσιακό κυνήγι ταλέντων στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Έψαχνε τα μοντέλα που θα περπατήσουν στο catwalk της επόμενης συλλογής της. Μόνο που οι γυναίκες που σταματούσε για να τις ρωτήσει αν έχουν σκεφτεί ποτέ το modeling ήταν άνω των 40. “Είμαι 42 ετών και έχω περίπλοκα συναισθήματα για αυτό”, εξηγεί η Batsheva στο αφιέρωμα για το ιδιαίτερο catwalk της στους New York Times.
Η Αμερικανίδα σχεδιάστρια Batsheva Hay
“Το ότι γερνάμε απασχολεί εμένα και τους φίλους μου. Όλοι μιλούν για το αν θα πρέπει να αρχίσουν να κάνουν κάτι με το πρόσωπό τους. […] Όταν έγινα 40 ξαφνικά τα πάντα στη μόδα μού έμοιαζαν τόσο νεανικά. Η σχέση μου με τα ρούχα άλλαξε και αυτό είναι αρκετά ανησυχητικό για κάποια που το επάγγελμά της είναι τα ρούχα”. Η Batsheva συνειδητοποίησε ότι θα μπορούσε να είναι μητέρα πολλών από τα μοντέλα που έβλεπε στα catwalks και τις καμπάνιες, ενώ το δικό της ηλικιακό group δεν εκπροσωπούνταν πουθενά.
Batsheva F/W 24 – 25
Η σχεδιάστρια τονίζει ότι ένα μοντέλο μεγάλης ηλικίας σε ένα catwalk δεν είναι αρκετό. Στη βιομηχανία της μόδας αρχίζεις να γίνεσαι αόρατη, αφότου κλείσεις τα 30. Μην κοιτάτε τα μεγάλα κεφάλαια της μόδας αυτή τη στιγμή, γυναίκες στα 38 τους όπως η Irina Shayk ή η 43χρονη Gisele Bündchen. Πρόκειται για γυναίκες που εξαργυρώνουν μία λαμπρή καριέρα, όμως δεν ισχύει το ίδιο για την πλειοψηφία των ανώνυμων μοντέλων που περπατούν στις πασαρέλες.
Batsheva F/W 24 – 25
Έτσι, η Hay, αποφάσισε να παρουσιάσει τη συλλογή F/W 24 – 25 αποκλειστικά με μοντέλα άνω των 40. Η μεγαλύτερη γυναίκα στην πασαρέλα της ήταν 67 ετών. “Ένα πράγμα παρατήρησα όταν σταματούσα αυτές τις γυναίκες στο δρόμο”, λέει η Hay, “έλεγαν, “Ποία; ‘Εγώ;”. Υπάρχει αυτό το αίσθημα της μη ορατότητας, οπότε όταν σε βλέπουν ξαφνικά είναι πολύ περίεργο, εκπλήσσεσαι”.
Batsheva F/W 24 – 25
Η συλλογή της Batsheva διέπεται από μία ψυχραιμία. Διακριτική αλλά και παιχνιδιάρικη ταυτόχρονα απαρτίζεται από κουκούλες, κάπες, oversized γραμμές, αλλά και διαφάνειες, βελούδο, μεγάλους φιόγκους, ογκώδη βολάν. “Νομίζω ότι πολλά από τα σχήματα ήταν πιο καλυμμένα και πιο δραματικά, αλλά με ένα είδος αξιοπρέπειας, όχι με έναν τρόπο σαν ‘προσπαθώ να είμαι cool'”, αναφέρει η σχεδιάστρια στη New York Post. Το σεμνό ντύσιμο, σημειώνει, μπορεί επίσης να σε κάνει να νιώθεις αόρατη, συνεπώς δε δημιούργησε αυτή τη συλλογή με σκοπό να “καλύψει” αυτές τις γυναίκες, είχε όμως το άγχος γήρατος στο μυαλό της.
Batsheva F/W 24 – 25
“Πειραματίστηκα πολύ με την “πτώση” και τη “χαλάρωση”, αναφέρει και εξηγεί ότι ήθελε οι γυναίκες αυτές να νιώσουν άνετα μέσα σε ρούχα ανατρεπτικά, φωτεινά, θεατρικά αλλά και συγχρονισμένα με τη δεκαετία του διανύουν. Οι υπερμεγέθεις φιόγκοι που μπορούν να φορεθούν ως τουρμπάνια είναι εμπνευσμένοι από τις εκκεντρικές ηλικιωμένες γυναίκες που βλέπω στο Upper West Side. “Εδώ”, καταλήγει η σχεδιάστρια στους New York Times, “δεν θέλω κανείς να αισθάνεται ότι προσπαθεί να φανεί νεότερος“.
Φωτογραφίες: PixelFormula.com, SplashNews/ Ideal Images