Placido Domingo: O βασιλιάς της όπερας κατηγορείται για sex trafficking

63

Ο διάσημος τενόρος, που για μισό αιώνα λατρευόταν σε όλο τον κόσμο ως ζωντανός θρύλος, πλέον στα 81 του χρόνια κατηγορείται για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση στην Αργεντινή που διακινεί γυναίκες για σεξουαλική εκμετάλλευση – Λίγα χρόνια πριν είχε καταγγελθεί από γυναίκες συναδέλφους του για παρενόχληση

Έτος 2019: Ο κορυφαίος τενόρος κάνει την εμφάνισή του στη σκηνή του Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ. Είναι η στιγμή όπου το κοινό ξεσπάει σε παρατεταμένο χειροκρότημα. Μοιάζει να βρίσκεται σε συλλογική κατάσταση μέθης φωνάζοντας το όνομά του: «Πλάθιντο Ντομίνγκο, Πλάθιντο Ντομίνγκο». Πέντε γυναίκες λιποθυμούν. Κρίνεται αναγκαία η παρέμβαση των διοργανωτών έτσι ώστε να ηρεμήσουν τα πνεύματα. Γυναίκες κάθε ηλικίας συνεχίζουν να ουρλιάζουν.

Ο ηλικιωμένος καλλιτέχνης μπορεί να φέρει στην όπερα τους νέους και δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τους κορυφαίους ροκ σταρ. Ανήκει και αυτός στο πάνθεον των καλλιτεχνών που χαίρουν καθεστώτος ημίθεων. Κι όμως, πρόσφατα ακυρώθηκε η προγραμματισμένη εμφάνισή του σε μία από τις ομορφότερες σκηνές του κόσμου, την Arena di Verona. Το γκαλά στο οποίο θα συμμετείχε στις 25 Αυγούστου ακυρώθηκε μετά τις κατηγορίες που αντιμετωπίζει για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση στην Αργεντινή. Πράγματι, διεθνή και έγκριτα Μέσα υποστήριξαν ότι ο διάσημος τενόρος ήταν μέλος εγκληματικής οργάνωσης που δραστηριοποιούνταν στο Μπουένος Αϊρες και εκμεταλλευόταν σεξουαλικά ανηλίκους. Παρά τις συλλήψεις δεκάδων μουσικών, οι Αρχές ανακοίνωσαν ότι ο διάσημος τενόρος δεν κινδυνεύει, καθώς δεν είχε ενεργό ρόλο. Απολάμβανε, όμως, συνευρέσεις με τα θύματα αυτού του δικτύου.

Ως αποτέλεσμα, στη δύση της ζωής του, ο εμβληματικός τενόρος αντιμετωπίζει μια εκκωφαντική πτώση και το κοινό του ένα ανείπωτο σοκ. Παρά το γεγονός ότι η καριέρα του μετράει παραπάνω από μισό αιώνα, η παρουσία του δεν είχε χάσει μέχρι πρότινος τη λάμψη της. Ηταν εμφανές ότι συνέχιζε να ασκεί τεράστια γοητεία στο κοινό. Δεν ήταν κάτι νέο… Από το ντεμπούτο του στη Μητροπολιτική Οπερα σε ηλικία 27 ετών, το όνομά του ήταν συνώνυμο με ό,τι καλύτερο είχε να προσφέρει η όπερα. Μαέστρος, διοργανωτής συναυλιών, επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος είναι μόνο κάποιοι από τους τίτλους που τον ακολουθούν. Ετσι, κανείς δεν διαμαρτυρήθηκε όταν ο χαρακτηρισμός «ζωντανός μύθος» άρχισε να συνοδεύει το όνομά του. Πώς να εξηγήσει αλλιώς τις 3.700 παραστάσεις που έχει δώσει;

Μεταξύ αυτών, 101 φορές πάνω στη σκηνή της Οπερας της Βιέννης στον ρόλο του Οθέλλου του Βέρντι, που συμπεριλήφθηκε δύο φορές στο Βιβλίο Γκίνες. Ο μεγάλος τενόρος Ενρίκο Καρούζο τραγούδησε περίπου 60 ρόλους, ο θρύλος Μαρία Κάλλας περίπου 50 και η Ρενέ Φλέμινγκ, η πιο διάσημη σοπράνο σήμερα, περίπου 55. Ο Πλάθιντο Ντομίνγκο τούς έχει ξεπεράσει όλους φτάνοντας σε ένα πραγματικά ανήκουστο ορόσημο στην ιστορία της όπερας: στον 150ό του ρόλο.

«Τίποτα δεν με σταματάει», συνήθιζε να λέει. Το πρώτο σκάνδαλο, όμως, μπορεί να μην τον καθαίρεσε, αλλά σίγουρα λειτούργησε επιβαρυντικά και επιβραδυντικά… Τρία χρόνια προτού βρεθεί αντιμέτωπος με το κύκλωμα trafficking, είχε αναγκαστεί να υποβάλει την παραίτησή του από γενικός διευθυντής της Οπερας του Λος Αντζελες και να ακυρώσει τις εμφανίσεις του. Οι κατηγορίες σε βάρος του για απρεπή σεξουαλική συμπεριφορά δεν του είχαν αφήσει και άλλη επιλογή. Τότε, περισσότερες από 35 τραγουδίστριες, χορεύτριες, μουσικοί και άλλες εργαζόμενες στην Οπερα είχαν καταγγείλει ότι ήταν μάρτυρες ή είχαν βιώσει την απρεπή συμπεριφορά του Ντομίνγκο απέναντι σε γυναίκες, σε διάφορες όπερες, τα τελευταία 30 χρόνια.

Θα υπέθετε κανείς ότι αυτό αρκούσε στην εποχή του #MeToo για να τον εξαφανίσει. Αποδείχτηκε όμως ανεπαίσθητη γρατζουνιά. Μόλις λίγους μήνες μετά τις καταγγελίες ο θόρυβος καταλάγιασε και ο καλλιτέχνης πρωταγωνιστούσε και πάλι στις μεγαλύτερες παγκοσμίως σκηνές. Γιόρτασε τα γενέθλιά του βέβαιος ότι ο μύθος του παραμένει ασφαλής. Ο εκπρόσωπός του τότε είχε αρνηθεί όλες τις καταγγελίες και τις είχε χαρακτηρίσει «ανακριβείς». Καμία μήνυση δεν υποβλήθηκε, ούτε και επίσημη καταγγελία έγινε για σεξουαλική παρενόχληση. Ο ίδιος είπε ότι ζητεί συγγνώμη αν ποτέ έθιξε κάποια γυναίκα χωρίς να το θέλει. «Δεν ήμουν ποτέ επιθετικός στο φλερτ μου, ούτε έκανα παρεμβάσεις εις βάρος της καριέρας οιουδήποτε συναδέλφου, άνδρα ή γυναίκας, και απεναντίας στήριξα την επαγγελματική εξέλιξη αμέτρητων συναδέλφων μου», είχε δηλώσει όταν παραιτήθηκε, επισημαίνοντας ότι αποχωρεί «για το καλό της όπερας».

Οι νέες… περιπέτειές του αποτελούν τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Ακόμα και οι πλέον φανατικοί θαυμαστές του δεν μπορούν να αγνοήσουν τις σχέσεις του με ένα δίκτυο πορνείας και διακίνησης γυναικών για σεξουαλική εκμετάλλευση. Το δίκτυο είχε για βιτρίνα έναν σύλλογο γιόγκα στο Μπουένος Αϊρες. Η οργάνωση διώκεται επειδή διέθετε γυναίκες που είχαν βάλει οι σωματέμποροι στο δίκτυο όταν αυτές ήταν ακόμη ανήλικες. Η πορνεία όμως στην Αργεντινή είναι νόμιμη και ο τενόρος δεν φέρεται, σύμφωνα με το Associated Press, να διέπραξε κάποιο αδίκημα. «Ηταν απλός πελάτης».

Αλλα μίντια αναφέρουν ότι είχε σχέσεις με την οργάνωση πάνω από 20 χρόνια. Οι Αρχές της Αργεντινής προέβησαν σε περίπου 50 αιφνιδιαστικές έρευνες κατ’ οίκον, στο πλαίσιο αναζήτησης στοιχείων για τη δράση αυτής της ομάδας που λέγεται BA Group (Buenos Aires Yoga). Σύμφωνα με ρεπορτάζ του αμερικανικού τηλεοπτικού δικτύου NPR, ένας κοριός που κατέγραφε συνομιλίες των εμπλεκομένων κατέγραψε και τη φωνή του Πλάθιντο Ντομίνγκο. Μέχρι στιγμής έχουν συλληφθεί 19 άτομα και οι Αρχές προέβησαν σε κατασχέσεις 57 ακινήτων και 13 οχημάτων. Τα μέλη της οργάνωσης διώκονται για σωματεμπορία, εξαναγκασμό γυναικών σε πορνεία, απάτη, ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, εμπόριο ναρκωτικών κ.ά. Τηλεοπτικοί σταθμοί της Λατινικής Αμερικής μεταδίδουν αποσπάσματα από τις φερόμενες καταγεγραμμένες συνομιλίες, αλλά ούτε το πότε ακριβώς κατεγράφησαν αυτές έγινε γνωστό, ούτε είναι σαφές το νόημα όσων αποσπασμάτων δόθηκαν στη δημοσιότητα. Επίσης, ενώ οι εφημερίδες και τα κανάλια αναφέρονται σε πελάτες πολιτικούς και επιχειρηματίες μόνο το όνομα του Πλάθιντο Ντομίνγκο έχει διαρρεύσει.

Σε ένα απόσπασμα η Εισαγγελία υποστηρίζει ότι ακούγεται ο τενόρος να συνομιλεί με μια γυναίκα που λέγεται Μέντι και να κανονίζει ραντεβού. Σε άλλο απόσπασμα η 75χρονη Μέντι -ονομάζεται Σουζάνα Μεντελίεβιτς και είναι μουσικός- ακούγεται να συζητάει με τον 84χρονο Χουάν Πέρκοβιτς, που φέρεται να είναι «νονός» του υποκόσμου του Μπουένος Αϊρες και ο βασικός επιχειρηματίας πίσω από τον «σύλλογο γιόγκα». Η Μέντι ακούγεται να του λέει πως πρέπει να το γιορτάσουν γιατί κανόνισε «ραντεβού για τον Πλάθιντο». Σύμφωνα με τους Αργεντινούς, η συμμορία του Πέρκοβιτς κατηγορείται για εμπορία γυναικών και ανηλίκων με σκοπό τη σεξουαλική εκμετάλλευση.

Στο επίμαχο βίντεο ακούγεται (στο 7ο λεπτό) να κανονίζει να μπουν χωριστά στο ξενοδοχείο, καθώς ο ατζέντης και οι συνεργάτες του θα μείνουν στον ίδιο όροφο, όμως δεν είναι σαφές ότι αναφέρεται σε κάποια γυναίκα, πόσο μάλλον ανήλικη.

Για το τρέχον σκάνδαλο ο καλλιτέχνης δήλωσε ότι πίστευε ότι η συμμορία αυτή ήταν απλώς φίλοι του από τον χώρο της μουσικής. Φρόντισε, μάλιστα, να εκφράσει την απογοήτευσή του για την εμπιστοσύνη που τους είχε δείξει πετώντας έτσι την μπάλα στην κερκίδα.

Ο Πλάθιντο Ντομίνγκο γεννήθηκε τον Ιανουάριο του 1941 στη Μαδρίτη από γονείς τραγουδιστές που ασχολούνταν με τον οπερέτα. Ο πατέρας του ήταν τενόρος, αλλά δυστυχώς κατέστρεψε τη φωνή του όταν αναγκάστηκε για βιοποριστικούς λόγους να τραγουδήσει παρότι ήταν άρρωστος. Οταν ο Πλάθιντο ήταν 8 ετών, η οικογένειά του μετανάστευσε στο Μεξικό, όπου οικογενειακώς (οι γονείς, ο Πλάθιντο και η αδελφή του) έδιναν παραστάσεις με οπερέτες. Ο μικρός μάλιστα σε ηλικία μόλις 10 ετών είχε βραβευτεί για την εξαιρετική του φωνή.

Μελέτησε πιάνο και τελειοποίησε τη φωνή του στο Κονσερβατουάρ του Μεξικού. Σε ηλικία 16 ετών έκανε την πρώτη του επαγγελματική εμφάνιση σε κονσέρτο στο Γιουκατάν, αρχικά ως βαρύτονος και εν συνεχεία ως τενόρος. Για να συμπληρώνει το οικογενειακό εισόδημα, έπαιζε συχνά και πιάνο για άλλους ερμηνευτές, όπως και για την ορχήστρα της κρατικής τηλεόρασης του Μεξικού. Μέχρι να πλουτίσει και να γίνει παγκοσμίως γνωστός με τον ρόλο του Οθέλλου του Βέρντι, δούλευε 24 ώρες το 24ωρο και έλεγε ότι «η πολλή δουλειά με κρατάει γερό».

Το 1957, σε ηλικία μόλις 16 ετών, παντρεύτηκε μια 20χρονη σπουδάστρια πιάνου και μαζί απέκτησαν έναν γιο που έγινε φωτογράφος. Το ζευγάρι χώρισε και ο Πλάθιντο στα 21 του παντρεύτηκε μια Μεξικανή σοπράνο. Με εκείνη απέκτησε δύο γιους. Για ένα διάστημα έζησαν στο Ισραήλ και κατόπιν μετανάστευσαν οικογενειακώς στις ΗΠΑ. Το 2010 χειρουργήθηκε για καρκίνο στο έντερο. Σε τρία χρόνια εισήχθη εκτάκτως στο νοσοκομείο λόγω πνευμονικής εμβολής. Το 2015 αφαιρέθηκε η χολή του. Τον Μάρτιο του 2020 κόλλησε κορωνοϊό και εισήχθη σε νοσοκομείο του Ακαπούλκο. Οταν πήρε εξιτήριο, επανέλαβε ότι «πρέπει να καθαριστεί το όνομά μου απ’ όλες αυτές τις ανυπόστατες φήμες».

Το μόνο σίγουρο είναι ότι έχει αποδειχθεί εφτάψυχος. Οταν έγινε 60 ετών οι κριτικοί προανήγγειλαν το τέλος του, υποστηρίζοντας ότι η φωνή του τον έχει προδώσει. Οι προ ετών καταγγελίες θα είχαν εξαφανίσει οποιονδήποτε άλλον, όχι όμως τον Πλάθιντο. Ολα έχουν και τα όριά τους. Πλέον η περίφημη φράση «μηδένα προ του τέλους μακάριζε» μοιάζει να ταιριάζει γάντι στην περίπτωσή του…

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις