Η κορυφαία αθλήτρια διέγραψε το γκρίζο παρελθόν και, ανεξαρτήτως του εάν πάρει μετάλλιο στο Παρίσι, έχει ήδη νικήσει
Το μπάσο στην εισαγωγή του τραγουδιού της Τέιλορ Σουίφτ χτύπησε έξι φορές και έμοιαζε με καρδιοχτύπι. Με τη μουσική της ποπ σταρ, η «βασίλισσα» της ενόργανης γυμναστικής μπήκε στο ταπί και ήταν σαν να μην έφυγε ποτέ. Η πολυαναμενόμενη επιστροφή της Σιμόν Μπάιλς σε Ολυμπιακούς Αγώνες έγινε, και ήταν έτσι όπως την ονειρευόταν. Είτε ανέβει στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου, είτε όχι, η επανεμφάνισή της της θα είναι από τα μεγάλα γεγονότα αυτού του τουρνουά.
Οταν τελείωσε το πρόγραμμά της, κούτσαινε, αλλά το πρόσωπό της έλαμπε γιατί ήξερε ότι συνέχισε από εκεί που σταμάτησε στο Τόκιο. Ο χρόνος είχε γυρίσει πίσω και αυτές οι 1.000 μέρες που έλειψε διαγράφηκαν μεμιάς.
Η αγαπημένη αθλήτρια των Αμερικανών, που μετά τους Ολυμπιακούς της Ιαπωνίας είχε σοκάρει όλο τον κόσμο προτάσσοντας την ψυχική της υγεία από τα μετάλλια, είναι και πάλι εδώ. Η 27χρονη Τεξανή Ολυμπιονίκης καθήλωσε το κοινό με την εκπληκτική χθεσινή της εμφάνιση στο Παρίσι. Συγκέντρωσε όλο το Χόλιγουντ (Τομ Κρουζ, Snoop Dogg, Λέιντι Γκάγκα, Αριάνα Γκράντε, Τζέσικα Τσάστεϊν, Τζον Λέτζεντ), που τη χειροκρότησε θερμά, και άνοιξε τα «φτερά» της για το πέμπτο χρυσό, συγκεντρώνοντας την υψηλότερη βαθμολογία στα προκριματικά.
«Ξεφόρτωσε» μυαλό και κορμί
«Νιώθω πως κουβαλάω το βάρος του κόσμου στους ώμους μου», είχε πει το 2021 ανακοινώνοντας πως αποσύρεται προκειμένου να μονομαχήσει με τους δαίμονές της. Η ψυχολογική της κατάρρευση ήταν το αποτέλεσμα να μην μπορεί το σώμα να ακολουθήσει. Η πάλη με τις σκέψεις της μπλόκαραν τις ευαίσθητες κινήσεις της με τις οποίες ισορροπούσε στη δοκό. Στις πιρουέτες της, ένιωθε το βάρος από τις συνεχείς αναζητήσεις του μυαλού της.
Το συγκεκριμένο διάλειμμα ήταν κάτι από αναγκαίο για την Μπάιλς. Με 37 μετάλλια σε μεγάλες διοργανώσεις, δεν είχε τίποτα να αποδείξει σε κανέναν, παρά μόνο στον εαυτό της. Ηθελε να πείσει το «εγώ» της πως μπορεί πλέον να αντιμετωπίσει την πίεση της σπουδαιότερης διοργάνωσης. Αλλωστε οι απαιτήσεις παραμένουν ίδιες, άρα αυτή έπρεπε να αλλάξει. Και το πέτυχε μετά από πολύ αγώνα.
Η απουσία της από την είσοδο της ομάδας των ΗΠΑ στον Σηκουάνα στην τελετή έναρξης είχε έναν πολύ σημαντικό λόγο. «Αισθάνεται πλέον πολύ καλά. Απλά ο προκριματικός είναι την Κυριακή και πρέπει να ξεκουραστεί πριν από αυτόν τον αγώνα», δήλωσε η μητέρα της, Νέλι, στο NBC και τη Χόντα Κοτμπ, την Παρασκευή.
«Το Παρίσι σίγουρα θα είναι η περιοδεία λύτρωσης για εμένα», είχε πει λίγο πριν αναχωρήσει με την υπόλοιπη αποστολή, δείγμα της απόλυτης προσήλωσης και προετοιμασίας της.
Για περισσότερο από ένα χρόνο, το μόλις 142 εκατοστών κορμί της «έλιωσε» στο γυμναστήριο, χτίζοντας εκ νέου τα θεμέλια της επικείμενης επιτυχίας της, πετώντας από πάνω της και τον τελευταίο φόβο που θα της στεκόταν εμπόδιο.
Πέντε χρυσά στα 19 και μετά κατάθλιψη…
Πολλες φορές έχει μιλήσει για τους αγώνες της με την ψυχική της υγεία, συμπεριλαμβανομένων των παιδικών εμπειριών, της ζωής με ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας) και της κακοποίησης που υπέστη στα χέρια του γιατρού της ομάδας Λάρι Νασάρ. Την εποχή και εν μέσω COVID-19 υπέφερε από τα «Twisties» για εβδομάδες. Είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται στη γυμναστική για την απώλεια προσανατολισμού κατά τη διάρκεια των άλματος.
Τρία χρόνια αργότερα, σε ένα ντοκιμαντέρ του Netflix που κυκλοφόρησε πρόσφατα για τη ζωή της, θυμάται: «Αν μου είχε σπάσει ο αστράγαλος, μπορεί και να είχα αγωνιστεί. Αλλά δεν ήταν έτσι. Με την ψυχική και σωματική μου κατάσταση, θα μπορούσα να είχα τραυματιστεί πολύ πιο σοβαρά από τον αστράγαλο». Τα ριψοκίνδυνα άλματα δεν είναι κάτι καινούργιο για την 27χρονη. Αν χάσει τον προσανατολισμό της, μπορεί να τραυματιστεί σοβαρά, με συνέπεια ακόμη και το μοιραίο. Αυτή όμως έδωσε προτεραιότητα στον εσωτερικό της κόσμο, που στην πραγματικότητα ποτέ δεn βρέθηκε σε ησυχία.
Οι «δαίμονες» για τους οποίους μιλάει έχουν μακρά ιστορία. Η βιολογική μητέρα της είχε πρόβλημα ναρκωτικών και αλκοόλ και της αφαιρέθηκαν και τα τέσσερα παιδιά. Ως παιδί, βρισκόταν σε ανάδοχο σπίτι πριν οι παππούδες της υιοθετήσουν αυτήν και τη μικρή της αδερφή. Οι παππούδες της, τους οποίους αποκαλεί γονείς της, ήταν αυτοί που τη μύησαν στη γυμναστική από τα επτά της χρόνια, όπου αναδείχθηκε το αστείρευτο ταλέντο της.
Η κορύφωση της καριέρας της ήρθε στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο το 2016 και σε ηλικία 19 ετών. Εκεί που κέρδισε πέντε μετάλλια, όλα σε χρυσό. Μετά κατέφτασε και η κατάθλιψη. «Μετά το ταξίδι σκέφτηκα: Τα έχω πετύχει όλα στα 19 μου. Τι στο διάολο θα κάνω στην υπόλοιπη ζωή μου;» λέει στο ντοκιμαντέρ του Netflix. «Ηξερα ότι έπρεπε να ξεκουραστώ. Αλλά δεν μπορούσα». Υστερα ήρθαν τα ΜΜΕ που δεν την άφηναν σε ησυχία.
Η επιτυχία των αθλητών των ΗΠΑ δημιουργήθηκε από ένα πείραμα που κατέστρεψε τους συμμετέχοντες. Αυτό που τότε θεωρούνταν το χρυσό πρότυπο της προπόνησης και έφερε τη δόξα ξεπερνούσε κατά πολύ την επιτρεπτικότητα. Η Ομοσπονδία Γυμναστικής των ΗΠΑ παρείχε στην Μπάιλς, όπως και σε πολλούς άλλους ανήλικους αθλητές, στρατιωτικούς εκπαιδευτές με παγωμένα συναισθήματα.
Μα κυρίως, έναν τύραννο γιατρό που κακοποίησε πάνω από 250 κορίτσια και έκανε την Μπάιλς να στην Ιστορία με το «κατηγορώ τον Λάρι Νασέρ και ένα ολόκληρο σύστημα που επέτρεψε αυτή την κακοποίηση», που κατέθεσε στη Γερουσία. «Θα προτιμούσα να είχα μια πλήρη κατάρρευση», είχε πει, εννοώντας τη δεύτερη κακοποίηση που έζησε από τα social media, που την χαρακτήριζαν ως μια δειλή που τα παρατάει στα δύσκολα. Εκείνη όμως έκανε το αντίθετο, ζητώντας βοήθεια και θεραπεία από τους ειδικούς ώστε να επανέλθει πιο δυνατή.
Η γνωριμία της με τον άσο του NFL Τζόναθαν Οουενς και ο γάμος τους δύο χρόνια αργότερα την έκανε να δει με εντελώς διαφορετική ματιά τα πράγματα, σαφώς πιο αισιόδοξα, αφού όπως παραδεχόταν «δεν είχα γνωρίσει τόσο βαθιά αγάπη».
Ενθάρρυνε επίσης και άλλους αθλητές να αναζητήσουν βοήθεια και να μοιραστούν τις εμπειρίες τους. Μαζί με την τενίστρια Ναόμι Οσάκα άλλαξε τους αγώνες αλλά και μια ολόκληρη λανθασμένη νοοτροπία. Η ΔΟΕ έθεσε ως προτεραιότητα την ψυγεία υγεία των αθλητών, εκατοντάδες προπονητές και προσωπικό εκπαιδεύτηκαν μετά το Τόκιο σε αυτό το κομμάτι.
Μία Τελετή Εναρξης με φως αλλά… χωρίς «φως»
Τhe Biles Νο6
Η Αμερικανίδα στο Παρίσι αναμένεται να γράψει ούτως ή άλλως Ιστορία, καθώς μία νέα κίνηση πρόκειται να πάρει το όνομά της. Στην ενόργανη, υπάρχουν ήδη πέντε κινήσεις των οποίων οι ονομασίες είναι εμπνευσμένες από εκείνη.
To 2013 σε ηλικία 16 χρόνων, πραγματοποίησε μία εμφάνιση με διπλή διάταξη και μισή στροφή στο δεύτερο φλιπ της που ονομάστηκε «The Biles, Floor». Το 2018, στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα παρουσίασε μισή στροφή πάνω στο τραπέζι του άλματος και ένα μπροστινό διπλό πλήρες σάλτο, το οποίο ονομάστηκε «The Biles, Vault». Στο Παγκόσμιο του 2019 ακόμη μία κίνηση δαπέδου με δύο φλιπ και τρεις περιστροφές πήρε το όνομά της («The Biles II, Floor»), ενώ στην ίδια διοργάνωση ένα κατέβασμα από τη δοκό ισορροπίας, με δύο περιστροφές και δύο αναποδογυρίσματα «βαπτίστηκε» ως «The Biles, Beam».
Στο Παγκόσμιο του 2023, που ήταν η πρώτη επανεμφάνισή της, έκανε ένα άλμα τύπου Γιουρτσένκο, με δύο ανατροπές σε θέση «λοφίσκου», που λέγεται «The Biles II, Vault». Η έκτη κίνηση που αναμένεται να τη θυμίζει και θα τη δούμε στο Παρίσι θα είναι στο μονόζυγο. Πρόκειται για έναν κύκλο που θα κάνει με το ισχίο της προς τα εμπρός, σε συνδυασμό με μιάμιση στροφή, στεκόμενη στα χέρια της.
Η Μπάιλς στη δεύτερη χθεσινή της προσπάθεια ένιωσε ένα τράβηγμα στην αριστερή γάμπα. Κατά τη διάρκεια της προθέρμανσης κι ενώ προετοίμαζε τη δεξιοτεχνία «Τhe Biles Νο6», η Γαλλίδα προσωπική προπονήτριά της, Σεσίλ Λάντι, την ενθάρρυνε να πάρει μια βαθιά ανάσα, όσο της έδεναν με ταινία το πόδι της.
Οταν η μουσική ξεκίνησε να παίζει, χαιρέτησε το πλήθος, ανέβηκε από το βάθρο, χόρεψε με τη συμπαίκτρια της και καλή της φίλη Τζόρνταν Τσάιλς, χωρίς δεύτερες σκέψεις, λες και δεν υπάρχει αύριο. Οσο η ώρα περνούσε, όλο και ένιωθε καλύτερα. Κανείς και τίποτα πια δεν μπορούν να τη σταματήσουν…