Πόσες Σαλαμίνες χρειάζονται για να πείτε ΟΧΙ στις εξορύξεις υδρογονανθράκων?

266
x-default

ΠΟΣΕΣ ΣΑΛΑΜΙΝΕΣ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΙΤΕ ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΕΞΟΡΥΞΕΙΣ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ;

Δράση ακτιβιστών της Greenpeace στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενάντια στα σχέδια της κυβέρνησης για εξόρυξη υδρογονανθράκων

Διαρροή “πετρελαίου”[1] που σχημάτισε το μήνυμα “No Oil” εντοπίστηκε σήμερα το πρωί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ακτιβιστές της Greenpeace που βρέθηκαν στο σημείο θέλησαν να κατακρίνουν την πολιτική της κυβέρνησης, η οποία προωθεί επιθετικά τις εξορύξεις υδρογονανθράκων, την ίδια στιγμή που η επιστήμη προειδοποιεί για την επείγουσα ανάγκη απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα[2]. Σε μία χώρα που εξαρτάται οικονομικά από την καλή ποιότητα του φυσικού της περιβάλλοντος[3], η ανικανότητα της κυβέρνησης όχι μόνο να περιορίσει ένα μικρής κλίμακας περιστατικό πετρελαϊκής ρύπανσης, αλλά και να ολοκληρώσει έγκαιρα τις εργασίες απορρύπανσης και απάντλησης του πετρελαίου από το ναυάγιο, αποδεικνύουν ότι η έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων στην Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή ένα ανεύθυνο εγχείρημα και μία οικολογική καταστροφή που περιμένει να συμβεί.

Οι πρώτες εξορύξεις στην Δυτική Ελλάδα αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα, ακόμα και μέσα στο 2018, ενώ δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης είναι η παραχώρηση θαλάσσιων οικοπέδων σε μεγάλες πετρελαϊκές για σεισμικές έρευνες σε μεγάλα βάθη. Απώτερος στόχος, όπως έχει επίσημα εκφραστεί, είναι η μετατροπή των ελληνικών θαλασσών σε πετρελαϊκό κόμβο της ΝΑ Μεσογείου, ώστε να καταστούν βιώσιμες οι επενδύσεις λόγω οικονομιών κλίμακας!

“Το πάθημα στον Σαρωνικό θα έχει κάποια αξία αν μας γίνει μάθημα. Μπορούμε να φανταστούμε ένα μεγαλύτερο πετρελαϊκό ατύχημα στις ακτές της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, της Κυπαρισσίας ή της Κρήτης; Μπορούμε να αντιληφθούμε το μέγεθος της περιβαλλοντικής ζημιάς από μία διαρροή πετρελαίου στο Ιόνιο ή το Κρητικό πέλαγος και τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις που αυτή η διαρροή θα έχει; Είναι η πολιτική ηγεσία διατεθειμένη να θυσιάσει το μέλλον των επόμενων γενιών στον βωμό μίας ακόρεστης δίψας για ένα καύσιμο του παρελθόντος;”, δήλωσε ο Άλκης Καφετζής υπεύθυνος της εκστρατείας για το θαλάσσιο περιβάλλον στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία[4] των πετρελαϊκών κολοσσών του πλανήτη, κάθε χρόνο προκαλούνται εκατοντάδες ατυχήματα σε πλατφόρμες εξόρυξης, αγωγούς ή πλοία που ευθύνονται για διαρροές χιλιάδων τόνων πετρελαίου. Οι ίδιες εταιρίες έχουν αρνητικό ιστορικό, καθώς οι αποζημιώσεις που εκδικάζονται – πολλές φορές μετά από μακροχρόνιες δικαστικές διαμάχες – είναι σημαντικά χαμηλότερες από την πραγματική ζημιά που έχει υποστεί το περιβάλλον, η οικονομία και οι τοπικές κοινωνίες.

Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου Αγία Ζώνη ΙΙ έρχεται να επιβεβαιώσει αυτήν την εμπειρία. Τέσσερις εβδομάδες μετά, οι ακτές της Σαλαμίνας δεν έχουν ακόμα απορρυπανθεί ικανοποιητικά, η απάντληση του πετρελαίου ολοκληρώθηκε με σημαντική καθυστέρηση[5], ενώ η τοπική κοινωνία που επλήγη από τη ρύπανση δεν είναι σαφές αν, πότε και από ποιον θα αποζημιωθεί.

“Επί τρεις εβδομάδες εθελοντές της Greenpeace[6] επιχείρησαν να καλύψουν το κενό που άφησε η κυβερνητική ανεπάρκεια, πρώτα με επιχειρήσεις καθαρισμού στην Γλυφάδα και στη συνέχεια στην Σαλαμίνα. Εκεί μιλήσαμε με τους ανθρώπους που αναγκάστηκαν για μέρες να εισπνέουν τοξικές αναθυμιάσεις από το πετρέλαιο, που είδαν τις επιχειρήσεις τους να κλείνουν, τις βάρκες τους και τα δίχτυα τους να καταστρέφονται. Αυτή είναι η μοίρα των τοπικών κοινωνιών που εκτίθενται στην πετρελαϊκή ρύπανση. Η χώρα δεν θα ωφεληθεί από έναν ενεργειακό πόρο χωρίς μέλλον, αλλά από τη στροφή σε ένα ενεργειακό μέλλον μηδενικών εκπομπών και 100%  ΑΠΕ”, τόνισε ο Άλκης Καφετζής.

Η Greenpeace καλεί την κυβέρνηση:

  • Να εγκαταλείψει οριστικά τα σχέδια για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων
  • Να προωθήσει τη σύνταξη μακροχρόνιας ενεργειακής στρατηγικής που οδηγεί στην απεξάρτηση της χώρας από τα ορυκτά καύσιμα το αργότερο έως το 2050
  • Να επιταχύνει τις εργασίες απορρύπανσης και αποκατάστασης του Σαρωνικού
  • Να αποδώσει πλήρως τις ευθύνες στους υπαίτιους, μετά από έρευνα για τα αίτια του ατυχήματος και της θαλάσσιας ρύπανσης και να ενημερώσει με πλήρη διαφάνεια τους Έλληνες πολίτες
  • Να αναλάβει όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες ώστε να αποζημιωθούν οι τοπικές κοινότητες που έχουν πληγεί από τη ρύπανση

Για περισσότερες πληροφορίες:

Άλκης Καφετζής, 6940 43 14 24

Σημειώσεις προς συντάκτες:

[1] Η πετρελαιοκηλίδα δημιουργήθηκε με φυτικές και φυσικές πρώτες ύλες και διαλύεται αμέσως με νερό

[2] Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία, με τους σημερινούς ρυθμούς εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ο προϋπολογισμός διοξειδίου του άνθρακα άνθρακα που μας επιτρέπει να περιορίσουμε την άνοδο της μέσης πλανητικής θερμοκρασίας σε +1,5oC, θα έχει εξαντληθεί στα επόμενα τέσσερα χρόνια

[3] “Ποσοτική και ποιοτική έρευνα ικανοποίησης τουριστών σε 13 πύλες εισόδου της χώρας”, Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, Δεκέμβριος 2016 https://goo.gl/FH8xxK

[4] http://www.greenpeace.org/greece/el/blog/blog_takis_grigoriou/blog/60309/

[5] Η απάντληση ολοκληρώθηκε σχεδόν τρεις εβδομάδες μετά το ναυάγιο https://goo.gl/KPDcGM

[6] Στις επιχειρήσεις καθαρισμού, που έγιναν σε συνεννόηση με τις εταιρίες καθαρισμού, συμμετείχαν 175 εθελοντές και απλοί πολίτες για 12 ημέρες, και οι συνολικές ώρες εργασίας των ομάδων ήταν περίπου 940.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις