Κεφαλλονίτικο μπρίο και ομορφιά στο άρθρο του κ. Κολαΐτη «Κεφαλονιά ένα νησί με αξιάλουστη ιστορία», χα χα.
Εφκείο όμως που έχω καταλάβει είναι, ότι ως προς τη χρονολογία τση ονομασίας ετουτουνού του νησιού υπάρχει η τέλεια κουρλαμάδα!
Ωραία όλα αυτά περί Κεφάλου έλα όμως που υπάρχει και ο Ησίοδος που ανατρέπει όλα αυτά, κατά τα λεγόμενα του ενός εκ των «εφτά σοφών» (κατά πολλούς) του Ακουσιλάου?
Ώ που ο Άγιος να έμπει μέσα μου, δεν υπάρχει κανένας ιστορικός να μας ξεδιαλύνει τα πράματα, γιατί καλή και όμορφη η κουρλαμάδα μας, αλλά άμα υψωθεί στη δύναμη του τετραγώνου μπας και αρχίσει να γίνεται επικίνδυνη, χα χα χα.
Υπάρχει ιστορικά ή μυθολογικά έστω μια αντιπαράθεση στις ρίζες του ονόματος Κεφαλληνία, που ως μη εξαιρετέο κουρλό μου «βγαίνει» προ Ομηρική!!
Πάμε λοιπόν:
Σε αυτή τη μικρή έρευνα γίνεται μια προσπάθεια να αναλυθεί το τοπογραφικό της Ομηρικής Ιθάκης (λίγη υπομονή γιατί από τέτοια έρευνα μου βγήκε η έκπληξη της ονομασίας τση Κεφαλονιάς μας), όχι μόνο από μια «ειδησεογραφική» πηγή δηλαδή την περιγραφή της Οδύσσειας, αλλά και να διασταυρωθεί από δεύτερη πηγή που με πολλές πιθανότητες είναι ο Ησίοδος, συνομήλικος (ελαφρά νεότερος) του Ομήρου.
Για να φτάσουμε στον Ησίοδο θα ξεκινήσουμε από τον Ακουσίλαο, έναν από την περίφημη ομάδα των επτά σοφών.
Ο Ακουσίλαος έζησε περίπου από το 630 – 570 π.χ., μισό αιώνα περίπου πριν ο Πεισίστρατος καταγράψει για πρώτη φορά τα Ομηρικά Έπη. Αυτή την επεξήγηση την κάνω γιατί και αν ακόμα ο Ακ. δεν αντιγράφει τον Ησίοδο έχει πληροφορίες ξεχωριστές από την τελική γραφή των Ομηρικών επών στην Αττική διάλεκτο.
Περισσότερες πληροφορίες για Ακουσίαλο ή Ακουσίλαο:
Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς θεωρούσε ότι ό Ακ. προσάρμοσε τα έργα του Ησιόδου σε πεζό λόγο παρουσιάζοντάς τα ως δικά του.
Σύμφωνα με τον Διογένη Λαέρτιο κάποιοι κατέτασσαν τον Ακουσίλαο στην περίφημη ομάδα των επτά σοφών.
Ο Πλάτων είναι ο αρχαιότερος συγγραφέας που αναφέρει τον Ακουσίλαο. Στο «Συμπόσιο» γράφει ότι ο Ακ. συμφωνούσε με τον Ησίοδο, θεωρώντας πως αρχικά υπήρχε μόνον το Χάος και μετά απ’ αυτό εμφανίσθηκαν οι πρώτοι θεοί, η Γαία και ο Έρως.
Στο κυρίως θέμα τώρα:
«Κώδικες» εν Ευρώπη διέσωσαν το εξής ενδιαφέρον απόσπασμα από τα έργα του Ακουσιλάου πού συνδέεται με στίχο της Οδύσσειας … «τὴν ποίησ᾽ Ἴθακος καὶ Νήριτος ἠδὲ Πολύκτωρ·». (ρ – 207).
«Περελάου (Πτερελάου) παίδες Ίθακος και Νήριτος, από Διός έχοντες το γένος, ώκουν την Κεφαλληνίαν.
Αρέσαν δε αυτοίς τούτο, καταλιπόντες τα σφέτερα ήθη, παραγίνονται (από το παραγίγνομαι – παρευρήσκονται) εις την Ιθάκην.
Και τόπον ιδόντες εύ πεποιημένον εις συνοικισμόν, δια των παρατεθειμένων υψηλότερον είναι, [και] κατοικήσαντες δεύρο την Ιθάκην έκτισαν.
Και εκ μεν του Ιθάκου η νήσος επωνομάσθη Ιθάκη, το δε παρακείμενον (γειτονικό) όρος εκ του Νηρίτου, Νήριτον».
Η δε ιστορία παρά Ακουσιλάου.
(σημ. Η ακριβής ορθογραφία δεν μπορεί να αποδοθεί)
(μετάφραση):
Τα παιδιά του Πτερελάου λοιπόν ήλθαν στη Κεφαλονιά και επειδή τους άρεσε εγκατέλειψαν τους δικούς τους τόπους και [κάποια στιγμή] παραβρέθηκαν στην Ιθάκη.(Η Ιθάκη δηλαδή τόπος της Κεφαλλονιάς όχι ξεχωριστό νησί).
[Στην οποία] ιδόντες ένα τόπο πολύ καλό για να γίνει οικισμός «των παρατεθειμένων υψηλότερον», δηλαδή που ήταν των γύρωθεν υψηλότερος άρα οχυρός και σε αυτόν (δεύρο-εδώ) την Ιθάκη έκτισαν. (Προφανώς αναφέρεται στην πόλη Ιθάκη).
Και εκ μεν του Ιθάκου το νησί (που ήταν κτισμένη πάνω του η πόλης προφανώς) επωνομάσθη Ιθάκη, το δε παρακείμενο (πολύ κοντά της) όρος εκ του Νηρίτου, Νήριτον.
Άρα από τα παραπάνω η Κεφαλονιά λεγόταν ή όχι Κεφαλονιά πριν πλακώσει κατά δωπέρα ο Αμφιτρύωνας με τον Κέφαλο τα καλά παιδάκια??
Είναι λοιπόν σίγουρο ότι η θεωρία περί πρώτης αναφοράς της λέξης Κεφαλληνία από τον Ηρόδοτο είναι ξεπερασμένη ή όχι ???
Και γιατί αν είναι έτσι ο « Όμηρος» μας έχει γράψει στα παλιά του υποδήματα??
Χα χα χα
Σπύρος Ρόκκος
και χρόνια πολλά τσου Νικολάκηδες και τσι Νικολίνες ημέρα πού ΄ναι σήμερις.