Kαι όσοι αμφέβαλλαν, πείστηκαν επιτέλους ότι η ναυαρχίδα της Ελλάδας, εδώ και αρκετά χρόνια, είναι πλέον ο Τουρισμός. Δεν θα επιχειρηματολογήσω αν συνεισφέρει στο 18% – 20%… η το 30,1% του συνολικού ΑΕΠ της Ελλάδας, αν είναι 210 η 280 τα συναφή με τον τουρισμό επαγγέλματα, θα θέσω όμως αντίστροφα το ερώτημα. Ποιος ΔΕΝ επηρεάζεται άμεσα η έμμεσα από τον τουρισμό τελικά??? Προσωπικά, δεν μπορώ να φανταστώ κανέναν! Όλοι μένουν ξάγρυπνοι πλέον στην ιδέα μιας χαμένης τουριστικής σεζόν! Ώρα να καταλάβουμε ότι ο τουρισμός είναι εθνική μας υπόθεση και η στήριξή του δεν είναι επιλογή, είναι επιβίωση!
Τις τελευταίες εβδομάδες, η νούμερο 2 ερώτηση πανελλαδικά και πανευρωπαϊκά, είναι αν θα ανοίξει και πότε η φετινή τουριστική περίοδος. Νο 1 προβληματισμός, και σωστά, η εξάλειψη της φονικής πανδημίας COVID-19 με τα εκατομμύρια νεκρούς και την απρόβλεπτη συνέχειά της
Καθημερινά διαβάζουμε άρθρα και ακούμε απόψεις σχετικά με την φετινή τουριστική περίοδο. Θα καταθέσω κι εγώ λοιπόν, άλλη μία, την δική μου:
Ποιοι είναι οι νοτιοευρωπαϊκοί καλοκαιρινοί προορισμοί που φαίνεται να είναι σε θέση να λειτουργήσουν την φετινή σεζόν? Οι δημοφιλέστεροι από αυτούς, Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, έχουν τεράστιο υγειονομικό πρόβλημα (βαθμός ταξιδιωτικής προειδοποίησης, 6), γνωρίζοντας ότι το πιθανότερο είναι να μείνουν εκτός καλοκαιρινών προγραμμάτων διακοπών των τουριστικών γραφείων, για το καλοκαίρι του 2020. Ταυτόχρονα και η Τουρκία πλέον απέκτησε τον βαθμό ταξιδιωτικής προειδοποίησης, 6
Εμείς σαν Ελλάδα, από την άλλη μεριά, είμαστε μαζί με την Κροατία οι μοναδικοί ευρωπαϊκοί προορισμοί (βαθμός ταξιδιωτικής προειδοποίησης, 4) που είναι προτεινόμενοι από όλες τις χώρες για καλοκαιρινές διακοπές το 2020, και ειδικότερα τα νησιά μας
Η άριστη διαχείριση της παρούσας υγειονομικής κρίσης από την ελληνική κυβέρνηση, μας έχει δώσει ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των φίλων και παραδοσιακών ανταγωνιστών μας Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, και το οποίο πρέπει πάση θυσία να κεφαλαιοποιηθεί μέσα στο 2020. Συνολικά αυτές οι τρεις χώρες στους 12 μήνες υποδέχονται 250εκ. επισκέπτες, τους οποίους στο μεγαλύτερο ποσοστό τους θα τους χάσουν φέτος, ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο.
Ο λόγος που πρέπει οπωσδήποτε να αρπάξουμε αυτή την τεράστια ευκαιρία, είναι απλός.
Το πιθανότερο σενάριο είναι το 2021, να έχει ομαλοποιηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η υγειονομική κατάσταση στην Ευρώπη και σε όλους τους Μεσογειακούς τουριστικούς προορισμούς, με τα τουριστικά ταξίδια να επιστρέφουν στο μεγαλύτερο μέρος τους σε μία κανονικότητα. Άρα θα χαθεί η τεράστια αυτή ευκαιρία για την χώρα μας (θα μου πείτε, άλλη μία φορά που θα δουλέψουμε με τον πόνο του δίπλα!)
Κάντε μία απλή μαθηματική πράξη… αν καταφέρουμε να προσελκύσουμε το ελάχιστο, ένα 5% από τους επισκέπτες αυτών των τριών χωρών μόνο, αποκτάμε αμέσως 12,5εκ. επισκέπτες!!! Προσθέστε τις υπόλοιπες παραδοσιακές χώρες προέλευσης των επισκεπτών μας, Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία, Πολωνία, Ολλανδία, τις Σκανδιναβικές χώρες, κα, και επίσης τις πιθανότατες απώλειες της γειτονικής μας Τουρκίας, και κάντε μόνοι σας την μαθηματική πράξη. Αν είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι και ελπίζουμε να προσελκύσουμε το 10% των επισκεπτών των παραπάνω φίλων ανταγωνιστών μας, μπορεί να φτάσουμε να δούμε ακόμα και μία κερδοφόρα χρονιά! (στους παραπάνω υπολογισμούς να σημειώσω ότι λαμβάνω υπόψιν τον πιθανότατο περιορισμό πληρότητας των ξενοδοχείων στο 50%). Οι περισσότεροι ψυχολόγοι και κοινωνιολόγοι, υποστηρίζουν ότι μετά την ομαλοποίηση της κατάστασης του Κορωνοϊού και την άρση των απαγορευτικών μέτρων, είναι πολύ πιθανό να υπάρξει ένα μεγάλο ταξιδιωτικό κύμα από όλη την Ευρώπη, προς τον νότο. Ο κόσμος θα θελήσει να χαλαρώσει, να διασκεδάσει, να εκτονωθεί, να νιώσει φυσιολογικά ξανά, και η Ελλάδα θα είναι από τις πρώτες, αν όχι η πρώτη επιλογή του.
Το άνοιγμα της φετινής σεζόν, θα προσφέρει επίσης μία ακόμα μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα και τον ελληνικό τουρισμό. Την ευκαιρία να κερδίσουμε το στοίχημα της επέκτασης της τουριστικής περιόδου, ως τα μέσα Δεκεμβρίου, κάτι που αποτελεί τον κρυφό και φανερό πόθο όλου του τουριστικού κλάδου της Ελλάδας, τα τελευταία 20 χρόνια και αποτελεί το μόνιμο αίτημά μας προς τους τουριστικούς πράκτορες
Τα τελευταία χρόνια προωθούμε την Ελλάδα ως έναν πολύ ασφαλή προορισμό, και με τα γεωπολιτικά γεγονότα που συνέβαιναν στην γειτονιά μας, σωστά το κάναμε. Τώρα έχουμε την ευκαιρία να προσθέσουμε ακόμα ένα πολύ δυνατό χαρτί, αυτό της υγειονομικής ασφάλειας, ενδυναμώνοντας το όνομά μας ως ασφαλή προορισμό και ενισχύοντας την ήδη καλή μας φήμη
Άρα… ανοίγοντας τη σεζόν του 2020, διατηρούμε τους παραδοσιακούς πιστούς μας πελάτες, έχουμε την ευκαιρία να γίνουμε επιλογή για ένα νέο κοινό, αυτό των ανταγωνιστών μας, να μας δοκιμάσουν, γνωρίσουν, νέα τουριστικά γραφεία και πράκτορες, και να πετύχουμε την επέκταση της σεζόν. Δεν θα αναφερθώ στην διάσωση της ελληνικής οικονομίας, ούτε στην τόνωση της ψυχολογίας των Ελλήνων! Αυτά είναι αυτονόητα!
Το άλλο σενάριο είναι, να μην ανοίξουμε, διασφαλίζοντας, πιθανόν, σε κάποιο βαθμό την υγεία μας. Ποιο κράτος και ποια ευρωπαϊκή ένωση όμως αντέχει οικονομικά, να πληρώνει άνεργους και κλειστές επιχειρήσεις για 15 μήνες? Σε ποια οικονομία? Δεν το βλέπω εφικτό… Ο εσωτερικός τουρισμός θα είναι μία μικρή τόνωση, αλλά δυστυχώς θα είναι μία σταγόνα στον ωκεανό. Επίσης, οι περισσότεροι Έλληνες δεν έχουν τις ίδιες προτιμήσεις τουριστικών προορισμών και υπηρεσιών, με τους αλλοδαπούς επισκέπτες μας, άρα, ποιοι προορισμοί θα δουλέψουν?
Να λάβουμε υπόψιν μας οτι δεν έχουν όλοι οι συνεργάτες και οι συνάδερφοι εκτός Ελλάδος, ούτε όλα τα κράτη μέλη της Ευρώπης, πάντα τα ίδια συμφέροντα, ειδικά σε περιόδους κρίσης, πόσο μάλλον οικονομικής. Παράδειγμα ο «υποχρεωτικός» εσωτερικός τουρισμός που προτείνεται πολύ έντονα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, «πελάτες» μας, προς ίδιον οικονομικό όφελος
Εμείς πρέπει να κινηθούμε, προσεκτικά και με ασφάλεια μεν, αλλά να κινηθούμε όμως, προς το άνοιγμα της σεζόν.
Υποχρεωτικός Μονόδρομος, υπό όρους! Να δημιουργηθούν τα απαραίτητα υγειονομικά πρωτόκολλα και να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα στους προορισμούς, διασφαλίζοντας ασφαλείς μετακινήσεις και διαμονή για τους επισκέπτες μας και ασφαλείς συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους. Στις τουριστικές περιοχές απαιτείται συνολική σοβαρότητα και υπευθυνότητα από όλους, όχι μόνο τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους, αλλά και από τον «απλό» πολίτη. Επίσης πρέπει να ξεκαθαρίσει το θέμα των ασφαλιστικών ταμείων των επισκεπτών μας.
Με τη σωστή προβολή και διαφήμιση, τις σωστές συνεργασίες, την σύμπραξη και συνέργεια όλων των εμπλεκόμενων, η σεζόν μπορεί και πρέπει να σωθεί!
Είναι μία μοναδική ευκαιρία να κερδίσουμε σαν χώρα κάνοντας το πρόβλημα πρόκληση και την πρόκληση success story!
Το πλεονέκτημα το έχουμε! Όραμα, οργάνωση και συνεργασία θέλει!
Να το πάρει ο καθένας πάνω του, με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και να το κάνει προσωπικό του στοίχημα!
Δεν νομίζω να έχουμε τα περιθώρια για κάτι άλλο
(*) Ο κ.Ευθύμιος Μουντράκης, MSc Hotel Admin, είναι Ξενοδόχος, Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Χερσονήσου, τ. αντιδήμαρχος τουρισμού Δήμου Χερσονήσου, 2014-2019, τ. μέλος ΔΣ «Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου», τ. μέλος ΔΣ «Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης», τ. μέλος ΔΣ «ΙΤΕΠ», Ιδρυτικό μέλος και τ. μέλος ΔΣ «Κρητικά Γκολφ ΑΕ», τ. καθηγητής Μάρκετινγκ, «TRINITY COLLEGE OF TOURISM»