Απαγορεύεται ρητά η αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, «μεταφόρτωση» (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά χωρίς τη ρητή προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του kefaloniapress.gr
Αστική Κινητικότητα – Ποιότητα Ζωής
Αγαπητό Kefaloniapress και λοιποί συνδημότες,
Όλοι μας, καιρό τώρα, παρακολουθούμε τα γεγονότα και το πλήθος των δηλώσεων-αντιδράσεων, σχετικά με το θέμα της τοποθέτησης τραπεζοκαθισμάτων στο παραλιακό μέτωπο.
Γράφει ο Capt. Ηλίας Στεφανάτος
Οι αντιδράσεις πολλές, οι τοποθετήσεις πολλές και αυτές εκατέρωθεν. Οικονομικά οφέλη και ποιότητα ζωής των πολιτών βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων αλλά και των αντιπαραθέσεων.
Ποια όμως είναι η χρυσή τομή, η ιδανική λύση έτσι όλοι μας να καρπωθούμε τα μέγιστα και να εξασκήσουμε το δικαίωμα μας στην ελεύθερη και απρόσκοπτη μετακίνηση και χρήση του δημοσίου χώρου;
Εδώ έρχεται λοιπόν ο οραματισμός αλλά και η οδηγία της ΕΕ για την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – ΣΒΑΚ
Από το 2013, η ΕΕ έχει εκδώσει οδηγίες για την Αστική Κινητικότητα και την εκπόνηση ΣΒΑΚ από τις χώρες μέλη αλλά και από τις Πόλεις ξεχωριστά.
Η οδηγία αυτή είναι πλέον Νόμος του Κράτους μας ( 4599/19 ΦΕΚ 40 Α/19 ) και αρκετές Πόλεις της επικράτειας έχουν προχωρήσει στην εκπόνηση ΣΒΑΚ και έχουν μάλιστα βραβευτεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για τις επιδόσεις τους. Λαμπρά παραδείγματα αποτελούν η Καρδίτσα και το Ρέθυμνο που διακρίθηκαν πρόσφατα και εν μέσω πανδημίας, μεταξύ 3.135 Πόλεων, καταλαμβάνοντας βραβείο στην κατηγορία Μικρών Πόλεων αλλά και την 2η θέση στην κατηγορία Μεγάλων Πόλεων αντίστοιχα.
Το θέμα το διαγωνισμού ήταν “Ασφαλές περπάτημα -Ασφαλή Ποδηλασία”.
Η Ελλάδα, έλαβε μέρος στον διαγωνισμό με 86 συμμετοχές!!!
Τι είναι όμως η Βιώσιμη Κινητικότητα και τι είναι το ΣΒΑΚ;
Ας αναφέρουμε κάποιους όρους και τεχνικούς προσδιορισμούς για να κατανοήσουμε το όλο θέμα.
Η Βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί θεμέλιο της ανθρώπινης και πολιτισμένης πόλης, όπου ο μεν άνθρωπος δεν αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα, οι δε μεταφορές δεν σχεδιάζονται ως μαζικές, αλλά ξεχωριστών ατόμων με ανάγκες και επιθυμίες. Τους δίνεται η δυνατότητα να επιλέγουν, να απολαμβάνουν, να γυμνάζονται, να επικοινωνούν, να ενσωματώνονται, να αξιολογούν και να συμμετέχουν στο αστικό γίγνεσθαι. Η ανθρωπιστική και η πολιτική της παράμετροι είναι πολύ ισχυρές. (Βλαστός, Μπακογιάννης)
Ποιος είναι ο απώτερος σκοπός ενός ΣΒΑΚ;
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα της Αστικής Κινητικότητας (ELTIS, n.d.), ένα ΣΒΑΚ παρουσιάζει, ή συνδέεται με μια υπάρχουσα, μακροπρόθεσμη στρατηγική για τη μελλοντική ανάπτυξη μιας αστικής περιοχής και ειδικότερα της υποδομής και των υπηρεσιών μεταφορών και κινητικότητας. Περιλαμβάνει, επίσης, ένα σχέδιο βραχυπρόθεσμης υλοποίησης της στρατηγικής, προσδιορίζοντας τον χρονικό ορίζοντα υλοποίησης, κατανέμοντας σαφώς αρμοδιότητες και επισημαίνοντας τους απαιτούμενους χρηματοοικονομικούς πόρους.
Το Σχέδιο θα πρέπει να βασίζεται σε μια προσεκτική αξιολόγηση της τρέχουσας και της μελλοντικής απόδοσης του συστήματος κινητικότητας, εξετάζοντας την υφιστάμενη κατάσταση, διαμορφώνοντας ένα επίπεδο αναφοράς έναντι του οποίου μπορεί να μετρηθεί η μελλοντική πρόοδος και καθορίζοντας στόχους απόδοσης και σχετικούς “ευφυείς-SMART” στόχους για την καθοδήγηση της υλοποίησης του σχεδίου.
Το ΣΒΑΚ είναι ένα στρατηγικό σχέδιο και όχι μία μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα.
Το στρατηγικό αυτό σχέδιο πρέπει να παράξει ένα συγκεκριμένο όραμα για τις μεταφορές και την κινητικότητα σε μία δεδομένη περιοχή μελέτης, με δεδομένους στόχους και αναλυτική περιγραφή πλαισίου μέτρων, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις των κατοίκων της περιοχής. Το όραμα αυτό μπορεί να έχει ορίζοντα 5ετίας, 10ετίας ή 20ετίας και οφείλει να παρακολουθείται και αξιολογείται διαρκώς ως προς το ποσοστό ολοκλήρωσής του.
Ένα ΣΒΑΚ σε γενικές γραμμές πρέπει να περιλαμβάνει την ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης, τη διαμόρφωση οράματος, στόχου και σκοπού, τη διαμόρφωση συνόλου πολιτικών και μέτρων, την σαφή οριοθέτηση θέσεων ευθύνης και ρόλων και τέλος την αξιολόγηση και παρακολούθησή του.
Πέρα των όρων και των τεχνικών αναλύσεων, γίνεται πλήρως κατανοητό ότι, το επίκεντρο του ενδιαφέροντος πρέπει να είναι ο άνθρωπος και η ποιότητα ζωής του.
Είναι λοιπόν καιρός αλλά και επιτακτική ανάγκη, να τελειώνουμε επιτέλους με τους αποσπασματικούς και κοντόφθαλμους σχεδιασμούς. Η Πόλη μας, να αποκτήσει μια στρατηγική ουσιαστικής στροφής προς καθαρότερους και πιο βιώσιμους τρόπους μετακίνησης, όπως το περπάτημα, το ποδήλατο, η δημόσια συγκοινωνία. Στόχος μας να είναι πλέον ο άνθρωπος και οι τοπικές κοινωνίες. Ας δώσουμε έμφαση στην εξωστρέφεια και στην ενεργή συμμετοχή στον σχεδιασμό, όλων των κατοίκων, καθώς και στην αλλαγή της συμπεριφοράς και των επιλογών τους ως προς την κινητικότητα.
Στο χέρι μας είναι να αλλάξουμε την νοοτροπία μας για να κερδίσουμε χώρο και να αναβαθμίσουμε την ποιότητα της ζωής μας και της καθημερινότητας μας. Να μοιραστούμε το δρόμο και τους χώρους πιο ισόρροπα, πιο δίκαια, γιατί όλοι έχουν το δικαίωμα αυτό, όλοι πρέπει να είναι παρόντες, είναι ζήτημα απλής λογικής, αφού με τις σημερινές επιλογές απλά δεν χωράμε !!!!
Τα εργαλεία υπάρχουν, λείπει όμως η βούληση και η θέληση, απουσιάζει το όραμα και ο σχεδιασμός, η έλλειψη της κοινωνική συνοχής και της εξωστρέφειας που μας φέρνει σε αντιπαραθέσεις, μη παραγωγικές και με ολέθρια αποτελέσματα.
Το ζητούμενο για την Πόλη μας δεν πρέπει να είναι η μια στείρα αντιπαράθεση με μόνο γνώμονα το κέρδος και την υποτιθέμενη Τουριστική Ανάπτυξη.
Το ζητούμενο έχει να κάνει με την κοινωνική, δημοκρατική και ηθική ταυτότητα μας.
Πως θέλουμε την Πόλη μας; Θέλουμε την Πόλη μας σαν ένα πραγματικό αστικό τόπο που προάγει την αστικότητα, την εξωστρέφεια, που επιτρέπει στους πολίτες της να χαρούν και να βιώσουν την Πόλη τους, που προάγει την κοινωνικότητα και την συνεργασία και χαρίζει θετικές εμπειρίες; ή στον αντίποδα θέλουμε μια Πόλη εχθρική στον άνθρωπο, που οι πολίτες είναι αδιάφοροι και συμπεριφέρονται σαν περαστικοί κλεισμένοι στα σπίτια τους σαν ερημίτες;
Η Πόλη μας πρέπει να μας ενσωματώνει και να μας αλληλοσυνδέει. Να είναι αρωγός της κουλτούρας μας, των θεωρήσεων μας και της εξωστρέφειας μας.
Ποτέ δεν είναι αργά, έστω και αυτήν την ώρα μπορούμε να ξεκινήσουμε, με όραμα, με θέληση και βούληση και με τους πολίτες πάντα παρόντες.
Η Πόλη μας επιτέλους να γίνει τρόπος ζωής και όχι απλώς τόπος ζωής!!!
Σας ευχαριστώ πολύ,
Capt. Ηλίας Στεφανάτος