«Ο κόσμος αλλοίωσις, ο βίος υπόληψις» ,του Νικολάου Φαραντούρη

228
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗΣ - φωτο ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ / EUROKINISSI

«Ο κόσμος αλλοίωσις, ο βίος υπόληψις»

 Νικόλαος Φαραντούρης *

Ο κόσμος είναι μία αέναη μεταβολή των πραγμάτων, αλλ’ η ζωή μας γέννημα της αντίληψής μας (γιατί όχι, και της φαντασίας μας). Η φράση του Ρωμαίου Αυτοκράτορα και φιλοσόφου Μάρκου Αυρήλιου (121-180 μ.Χ.) ανατρέχει στα διδάγματα του Δημόκριτου (470-370 π.Χ.), του Έλληνα φιλοσόφου και πατέρα της φυσικής και της ενέργειας. Κι ίσως δεν θα μπορούσε κάποιος να σκιαγραφήσει καλύτερα τα διαλαμβανόμενα κατά την απερχόμενη χρονιά, αλλά και το πλαίσιο για την επόμενη. Η άποψή μου διαχρονικά είναι ότι οι αλλαγές γύρω μας –  και ασφαλώς στον τομέα της οικονομίας και της ενέργειας – δεν χρειάζεται να μας ξενίζουν, να μας πανικοβάλουν ή να μας αδρανοποιούν, όσο οδυνηρές κι αν είναι. Οι μακροπρόθεσμοι ενεργειακοί στόχοι μπορούν ταυτόχρονα να «αλλοιούνται» και να «υπολαμβάνονται», χωρίς να ακυρώνονται.

Ποιοί θεωρώ ότι πρέπει να είναι αυτοί οι κυρίαρχοι μακροπρόθεσμοι ενεργειακοί στόχοι, στους οποίους μπορούμε να συναινέσουμε διακομματικά, διεπιστημονικά, διαχρονικά, «αλλοιούμενοι» και «υπολαμβάνοντες»;

α) Ενεργειακή ασφάλεια. Αδιατάραχτη ροή ενέργειας με απρόσκοπτο εφοδιασμό, με διασπορά ρίσκου και διαφοροποίηση, όχι μόνο των πηγών ή των οδεύσεων (εισαγωγών) ενέργειας, αλλά κυρίως του ενεργειακού μας μείγματος με έμφαση στην εγχώρια παραγωγή και την σταδιακή απεξάρτηση.

β) Πράσινη Μετάβαση. Με στέρεα βήματα και προγραμματισμό. Χωρίς ολιγωρία και χωρίς πυροτεχνηματικές εξαγγελίες που ανατρέπονται από τη μία στιγμή στην άλλη. «Ο κόσμος αλλοίωσις»: θεσμικά, ρυθμιστικά, οικονομικά, γεωπολιτικά. Οφείλουμε να προσαρμοστούμε, όχι μόνο μόνο διότι αυτό υπαγορεύουν οι ευρωπαϊκές ή διεθνείς νόρμες, αλλά για λόγους οικολογίας, προστασίας του περιβάλλοντος και της ίδιας της ζωής, τούτης και των επόμενων γενεών.

γ) Συμπεριληπτικότητα. Παντού. Και στην ενέργεια. Δεν νοείται επιτυχής ενεργειακή μετάβαση με ενεργειακή πενία. Δεν δικαιολογούνται αποκλεισμοί κοινωνικών ομάδων στην προσπάθεια αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης. Η αξιοπρεπής δια-βίωση δεν σημαίνει σπατάλη. Και η ενεργειακή ασφάλεια δεν σημαίνει απλή (επιδοματικού χαρακτήρα) επι-βίωση.

Και για τα τρία παραπάνω, συγκρούονται διαφορετικές προσεγγίσεις: Η πρώτη, δίνει έμφαση αποκλειστικά σε μεγάλα έργα υποδομής και συρρίκνωση (ακόμη και εκ του αποτελέσματος) των μικρομεσαίων επιχειρήσεων χάριν της ανταγωνιστικότητας. Η εναλλακτική θεώρηση εστιάζεται στην αποτελεσματική ρύθμιση και εποπτεία της αγοράς, την στιβαρή παρουσία του δημοσίου σε κρίσιμες υποδομές και δίκτυα και τον συνολικό οικολογικό μετασχηματισμό της οικονομίας με την κοινωνική συμμετοχή στην παραγωγή ενέργειας.

Υποστηρίζω ότι η δεύτερη αυτή προσέγγιση ταιριάζει στη χώρα μας και είναι αυτή που μπορεί να εγγυηθεί κοινωνική και περιφερειακή συνοχή, κοινωνική δικαιοσύνη και βιωσιμότητα. Το σχέδιο αυτό βασίζεται: Α) στην κοινωνική αποδοχή και συμμετοχή, δηλαδή συμμετοχή άνευ κοινωνικών αποκλεισμών και στη διάχυση των οικονομικών οφελών στο σύνολο της κοινωνίας, και Β) την αναπτυξιακή λογική, ενίσχυση δηλαδή των εγχώριων κρίκων στην αλυσίδα παραγωγής αξίας, τεχνολογίας και απασχόλησης. Το μοντέλο αυτό δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά σε έργα μεγάλης κλίμακας ή σε μεγάλες επενδύσεις παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας. Αντιθέτως, το μοντέλο αυτό εδράζεται σε μια ισορροπία ανάμεσα στις αναγκαίες μεγάλες επενδύσεις και στην αυτοπαραγωγή και ιδιοκατανάλωση, την παραγωγή δηλαδή και κατανάλωση ενέργειας από τα ίδια τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, την αποκέντρωση της παραγωγής, την τοπικότητα και την ανάπτυξη ενεργειακών κοινοτήτων (π.χ. το 1/2 των αδειών ΑΠΕ να κατανέμεται δεσμευτικά και διακριτά σε ενεργειακές κοινότητες) με τη συνεργασία δήμων και άλλων φορέων.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό από θεσμούς και φορείς επιφορτισμένους με την θέσπιση και εφαρμογή δημόσιων πολιτικών, ότι οποιαδήποτε θεσμική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να γίνει ερήμην της κοινωνίας, ούτε εν τέλει να επιτύχει χωρίς την ενεργή συμμετοχή της κοινωνίας. Ο ρόλος της παιδείας και της εκπαίδευσης είναι κρίσιμος, όχι μόνο στην ανάλυση, επεξεργασία και εφαρμογή των επιστημονικών δεδομένων για τη θέσπιση των γενναίων μεταρρυθμίσεων, αλλά και στην αλλαγή κουλτούρας και προτύπου ζωής. Είπαμε: «Ο κόσμος αλλοίωσις, ο βίος υπόληψις». Ο κόσμος είναι μία αέναη μεταβολή των πραγμάτων, αλλ’ η ζωή μας γέννημα της αντίληψής μας.

Ο Νικόλαος Φαραντούρης είναι Καθηγητής της Ευρωπαϊκής Έδρας Jean Monnet στο Δίκαιο Ενέργειας & Ανταγωνισμού και Διευθυντής Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Ενέργεια στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς. Είναι μέλος της Επιτροπής Ενέργειας της Ακαδημίας Αθηνών και Σύμβουλος του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Το άρθρο δημοσιεύεται στο επετειακό αφιέρωμα του Energypress και στον Οικονομικό Ταχυδρόμο.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις