Με έκπληξη και θλίψη διάβασα στο τοπικό τύπο τις υποτιθέμενες γόνιμες προτάσεις για την αντιμετώπιση της νεανικής παραβατικότητας Μου είναι δύσκολο να πιστέψω πως στη φαρέτρα προτάσεων και ιδεών που οφείλει να διαθέτει μια σύγχρονη κοινωνία, εμείς προτάσσουμε τη παρουσία αστυνομικού της γειτονιάς, αστυνομικού της πλατείας, αστυνομικού της αγοράς ,αστυνομικού των σχολείων κλπ. Θεωρώ ότι οι προτάσεις που διατυπώθηκαν δεν είναι γόνιμες, αντιθέτως είναι στείρες, απολιθώματα του παρελθόντος και ενδεικτικές της απουσίας γνώσης για το πρόβλημα.
Θα περίμενα να ακούσω ένα από τα παρακάτω:
- Δημιουργία κέντρων νεότητας τα οποία θα προσφέρουν ψυχαγωγικές δραστηριότητες, συμμετοχή σε θεατρικά δρώμενα, αθλητικές δραστηριότητες καθώς και συμμετοχή σε εθελοντική, κοινωνική προσφορά. Αυτές οι πρακτικές έχουν βελτιώσει σημαντικά τη κατάσταση στις περιβόητες συνοικίες στο Mπρονξ και στο Μπρουκλυν της Νέας Υόρκης.
- Ανάπτυξη δικτύου υπηρεσιών που συντονίζονται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης , Παιδείας και Υγείας. Στο Βρετανικό σύστημα οι υπηρεσίες αυτές έχουν πολυδιάστατο χαρακτήρα με παρέμβαση στη κοινοτική φροντίδα και πρόληψη καθώς και στην ομαλή ένταξη των νέων. Αρκετοί Δήμοι λειτουργούν και συμβουλευτικό Σταθμό. Στην Ελλάδα ο κατακερματισμός και η αποσπασματικότητα στη λειτουργία των υπηρεσιών δεν οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα.
- Απαραίτητη επίσης είναι και η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης. Παρατηρούμε συχνά ότι αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο και σκέψη στη στοχοποίηση, απαξίωση των παραβατικών νεαρών και των οικογενειών τους παρά στην αναζήτηση καταλυτικών παρεμβάσεων για την ομαλή ένταξη αυτών στη κοινότητά μας.
- Την ανάπτυξη κέντρων εκπαίδευσης για την εφαρμογή θεραπευτικών παρεμβάσεων-προσεγγίσεων για τα παιδιά και τις οικογένειες, ίσως με τη μορφή Σχολής Γονέων. Αυτή τη προσπάθεια μπορεί να στηρίξει ένας ειδικά εκπαιδευμένος αστυνομικός ο οποίος θα αναλάβει την επίβλεψη και την παρακολούθηση ότι οι συμμετέχοντες παρακολουθούν τα προγράμματα με αναφορά στις αρμόδιες υπηρεσίες.
- Στις προαναφερόμενες περιοχές που αντιμετώπισαν αποτελεσματικά το πρόβλημα αναπτύχθηκε δίκτυο υποστήριξης και των θυμάτων . Στο πλαίσιο αυτό λειτούργησε και ο θεσμός του διαμεσολαβητή , εκπαιδευμένου ατόμου που βρίσκεται ανάμεσα στο δράστη και στο θύμα σε μια προσπάθεια επίγνωσης του πόνου που δημιουργεί η βίαιη ενέργεια.
- Θα περίμενα επίσης να ακούσω ότι τα νεαρά άτομα αυτά θα υποχρεώνονταν να παρακολουθήσουν ειδικούς ούτως ώστε να διδαχθούν την εσνυναίσθηση, πολύτιμη αρετή για την ομαλή λειτουργία μιας κοινωνίας.
- Όταν μια κοινωνία αποτυγχάνει να διορθώσει, να διδάξει καταφεύγει στις αστυνομικές παρεμβάσεις. Είναι σαν να βάζουμε μια ωρολογιακή βόμβα σε μια κατσαρόλα για να εμποδίσουμε την έκρηξη.
- Όλα τα παραπάνω χρειάζονται τη δημιουργία κατάλληλων υπηρεσιών, χρηματοδότηση ,γνώση, εκπαίδευση του και άριστη συνεργασία του προσωπικού που θα αναλάβει την ευθύνη αντιμετώπισης του προβλήματος .
Οι παρεμβάσεις μας θα έχουν θετικό αποτέλεσμα όταν πλησιάσουμε τα παιδιά και την οικογένεια με θετική προδιάθεση, με αισιοδοξία και με την πεποίθηση ότι η προσέγγισή μας θα τους προσφέρει μια καλύτερη ζωή, όπως δικαιούνται.
Ιωάννης Κοσμάτος , Καθηγητής