ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ (Μ.Ι.) ΓΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ ΚΑΙ ΙΘΑΚΗ
Αντιστάθμισμα Νησιωτικού Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.)
Με αφορμή την πρόσφατη ανακοίνωση του βουλευτή του νησιού μας κ. Π. Καππάτου στα τοπικά ενημερωτικά μέσα σχετικά με το ”Μεταφορικό Ισοδύναμο (Μ.Ι.) για Κεφαλονιά και Ιθάκη” και τις αντισταθμιστικές πληρωμές που πραγματοποιήθηκαν,
ΠΑΝ. ΚΑΠΠΑΤΟΣ- 1.907.000€ από το Μεταφορικό Ισοδύναμο για Κεφαλονιά και Ιθάκη
μπήκα στη διαδικασία να εξετάσω την εφαρμογή του Μ.Ι. (για επιβάτες) σε ατομικό επίπεδο. Από τον έλεγχο στα καταχωρισμένα στοιχεία στη διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (https://metaforikoisodynamo.gr/, διαδρομές/εισιτήρια της ωφελούμενης μονάδας) αλλά και τις πιστώσεις του Υπ. Ναυτιλίας στον τραπεζικό λογαριασμό μου, κατέγραψα τα παρακάτω:
Από τα καταγραμμένα, λοιπόν, στοιχεία γίνεται φανερό πως επήλθαν σημαντικές μεταβολές στην τιμολογιακή πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο θέμα της αποζημίωσης του μεταφορικού ισοδύναμου· πιο συγκεκριμένα για τη γραμμή Πόρος-Κυλλήνη και αντίστροφα (απόσταση 110 ναυτικά μίλια περίπου) το μεταφορικό ισοδύναμο από 5,86€ ανά άτομο που ανερχόταν το 2020, αυξήθηκε σε 6,56€ για το έτος 2021 και σε 8,02€ για το 2022!
Αντίθετα, για τη γραμμή Σάμη-Πάτρα και αντίστροφα το Α.ΝΗ.ΚΟ. για επιβάτες από 8,73€ ανά άτομο και ανά διαδρομή, που ανερχόταν το 2019 και 2020, μειώθηκε στο ήμισυ περίπου και περιορίστηκε στα 4,73€ το 2021 και το 2022, παρόλο που η απόσταση ανάμεσα στα δύο λιμάνια εκτιμάται στα 250 ναυτικά μίλια περίπου, υπερδιπλάσια από εκείνα της προηγούμενης διαδρομής.
Αγνοώντας τους λόγους της μεταβολής αυτής (αλλά και τη διαδικασία υπολογισμού του Α.ΝΗ.ΚΟ.), θέλω να επισημάνω ότι η μείωση του κόστους στο Μ.Ι. στη γραμμή Σάμη-Πάτρα απαξιώνει και υπονομεύει το συγκεκριμένο δρομολόγιο, ενώ παράλληλα προωθεί φανερά εκείνο του Πόρου-Κυλλήνης, ωθώντας τον Κεφαλλονίτη να χρησιμοποιεί για τη μετακίνησή του τα πλοία της τελευταίας διαδρομής.
Σημειώνω πως για τους κατοίκους της περιοχής του Ληξουριού το πλησιέστερο λιμάνι είναι της Σάμης (απόσταση 45 χλμ. περίπου), αλλά εξαιτίας του αυξημένου Α.ΝΗ.ΚΟ. αναγκαζόμαστε να επιλέγουμε εκείνο του Πόρου, το οποίο απέχει από την κατοικία μας 75 χλμ. με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο επιπλέον μεταφορικό κόστος από τη χρήση των ιδιωτικών μας αυτοκινήτων, στην περιβαλλοντική ρύπανση, στην κυκλοφοριακή επιβάρυνση και προπάντων στην οδική μας ασφάλεια, οδηγώντας σε ένα τόσο επικίνδυνο οδικό δίκτυο.
Με δεδομένο ότι ταξιδεύουμε με τα θαλάσσια μέσα, για να ικανοποιήσουμε ανάγκες που δεν καλύπτονται στο νησί μας (και προπάντων εκείνες της υγείας), αλλά και με δεδομένες τις συνθήκες φτώχειας στις οποίες καταδικαστήκαμε να ζούμε τα τελευταία χρόνια εμείς οι συνταξιούχοι, θεωρώ την παραπάνω πρακτική ως μια μεθόδευση που στηρίζει περισσότερο τους πλοιοκτήτες· και παρόλο που η γραμμή Σάμη-Πάτρα επιδοτείται, χαρακτηρίζεται οικονομικά από τους συμβασιούχους του μεταφορικού έργου ως “ζημιογόνος εκμετάλλευση” ή ως “μη επικερδής δράση”.
Για τους λόγους αυτούς τόσο ο βουλευτής του νησιού όσο και οι αρμόδιοι φορείς (Υπουργείο, Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής) καλούνται να επανεξετάσουν το ζήτημα της αποζημίωσης του μεταφορικού ισοδύναμου για επιβάτες στη δρομολογιακή γραμμή Σάμη-Πάτρα. Πιστεύουμε πως, μέσα στην οικονομική κρίση, την ακρίβεια και τις ανατιμήσεις των εισιτηρίων που έχουν επιβληθεί, το Μ.Ι. αποτελεί το μοναδικό μη επιδοματικό εργαλείο που διαθέτουμε εμείς οι νησιώτες (και ειδικότερα οι συνταξιούχοι και οι χαμηλόμισθοι), για να αντιμετωπίσουμε την οικονομική επιβάρυνση εξαιτίας της νησιωτικότητάς μας και να ανταπεξέλθουμε στην κάλυψη των εξόδων κίνησης από και προς το νησί μας.
Ένας Ληξουριώτης
Συμφωνώ μαζί σας.Ας κοιτάξουν και λίγο τους πολίτες