- Ακαθάριστα οικόπεδα: ΠΟΜΙΔΑ και Συνήγορος του Πολίτη κατακεραυνώνουν την κυβέρνηση
- ΠΟΜΙΔΑ και Συνήγορος του Πολίτη μιλούν για άδικο μέτρο, που μετακυλίει την κρατική ευθύνη στους πολίτες, θίγοντας ακόμη και το δικαίωμα στην ιδιοκτησία, ενώ το ίδιο δεν κάνει αυτό που πρέπει για την πυροπροστασία.
Στις 30 Ιουνίου λήγει η προθεσμία -έπειτα από σειρά παρατάσεων- για όσους έχουν οικόπεδα και ακάλυπτους χώρους σε περιαστικές περιοχές, να δηλώσουν στην πλατφόρμα akatharista.apps.gov.gr ότι τα έχουν καθαρίσει, με την απειλή προστίμου. Αν οι ίδιοι δεν έχουν τη δυνατότητα θα πρέπει να καλέσουν συνεργεία να το κάνουν έναντι αντιτίμου.
Αν έως τότε οι ιδιοκτήτες δεν έχουν συμμορφωθεί, τότε οι δήμοι θα μπορούν να εισέρχονται στα οικόπεδα, να τα καθαρίζουν και να επιβάλλουν πρόστιμα στους ιδιοκτήτες.Το μέτρο, που επιβάλλεται ως μέθοδος πρόληψης των πυρκαγιών, παρουσιάζει μια σειρά από προβλήματα, καθιστώντας πολύ δύσκολη τη συμμόρφωση των πολιτών, τόσο λόγω της διαδικασίας, όσο και του υψηλού κόστους. Τα προβλήματα αυτά και τις ευθύνες των δημόσιων αρχών επισημαίνει τόσο η ΠΟΜΙΔΑ όσο και ο Συνήγορος του Πολίτη.
ΠΟΜΙΔΑ: Παραβιάζεται συνταγματικό δικαίωμα
Μιλώντας στην ΕΡΤ το πρωί της Δευτέρας, ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ (Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων), Στράτος Παραδιάς, επισήμανε ότι «εάν αυτή η δήλωση δεν γίνει, αν αυτή η δήλωση είναι ανακριβής, υπάρχουν συνέπειες και συνέπειες μπορεί να υπάρξουν και στην περίπτωση αυτή που αναφέρθηκε ήδη, ότι δηλαδή κάποιος καθάρισε το οικόπεδο του και έβρεξε και ξαναβγήκαν και άλλα χορτάρια ή κάποιοι γείτονες, μη έχοντας πού να αποθέσουν τα δικά τους, κομμένα και, τα ξερά τα αποθέσουν στο δικό σου οικόπεδο, οπότε εκεί υπάρχει ο κίνδυνος να επιβληθούν άδικα πρόστιμα σε βάρος των πολιτών».
Όπως εξήγησε, τα μεγάλα προβλήματα θα αντιμετωπίσουν όλοι όσοι έχουν ακίνητα μέσα σε δασικές περιοχές, διότι «οι υποχρεώσεις που επιβάλλονται στους ιδιοκτήτες είναι πέρα από κάθε δυνατότητα συμμόρφωσης», σημειώνοντας ότι πάρα πολλοί από αυτούς που έχουν παλιά σπίτια, θα πρέπει να τα γκρεμίσουν και να ξαναχτίσουν από την αρχή. «Είναι τόσες οι προϋποθέσεις που επιβάλλονται, Είναι αδύνατον να γίνουν, να υλοποιηθούν. Το κόστος είναι τεράστιο».
Ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτος Παραδιάς | ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ / EUROKINISSI
Ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ επισήμανε ότι στο θέμα αυτό επενέβη και ο Συνήγορος του Πολίτη κάνοντας λόγο για «διατάξεις που άπτονται της ίδιας της προσβολής του δικαιώματος της ιδιοκτησίας που την προστατεύει το Σύνταγμα».Και πρόσθεσε: «Η αντικατάσταση των στεγών, η αντικατάσταση των κουφωμάτων, τα πυρίμαχα υλικά γύρω γύρω, οι μάντρες δύο μέτρα ύψους από άκαμπτα υλικά που σημαίνει μπετόν έχουν τεράστιο κόστος αδειοδότησης. Είναι έξω από τη δυνατότητα των πολιτών να συμμορφωθούν πλήρως».
Ο Στράτος Παραδιάς επισήμανε ότι «δεν θέλουμε δούμε σε καμία περίπτωση είναι επιβολή προστίμων, ειδικά σε πολίτες οι οποίοι αδυνατούν να συμμορφωθούν προς τέτοιες υποχρεώσεις» αναφερόμενος στους ιδιοκτήτες σπιτιών σε δασικές εκτάσεις και σε όλους όσοι μένουν μακριά από τα περιουσιακά τους στοιχεία και αδυνατούν να βρουν συνεργείο καθαρισμού.
«Άλλο το αστικό οικόπεδο όπου εκεί μπορεί καθένας να μπει, να το καθαρίσει, να βρει ένα συνεργείο και το δηλώνει. Και είναι άλλο το θέμα των δασικών ακινήτων, όπου εκεί χρειάζεται να βρεις μηχανικούς, να κάνεις μελέτες, να καταθέσεις σε μια πλατφόρμα που δεν έχει ανοίξει ακόμη και στη συνέχεια να προβείς σε τεράστιες δαπάνες για να βάλεις πυρίμαχα υλικά στα σπίτια σου» είπε χαρακτηριστικά.
Συνήγορος του Πολίτη: Το κράτος μετακυλίει την ευθύνη του
Από την πλευρά του, στις επισημάνσεις του για το θέμα, ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει ότι η ΚΥΑ εστιάζει σε μέτρα πυροπροστασίας των ακινήτων, τα οποία αφορούν τόσο το κέλυφος, όσο και τον περιβάλλοντα χώρο, ενώ εφαρμόζονται επιπρόσθετα των πυροσβεστικών διατάξεων, εφόσον αυτά είναι επαχθέστερα.
Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη, «το πλήθος των πολιτών που θα αναγκαστούν να συμμορφωθούν με αυτά τα μέτρα είναι εξαιρετικά μεγάλο, γιατί η εν λόγω ΚΥΑ θεσπίζει οριζόντιες διατάξεις – με μόνη παράμετρο μερικής διαφοροποίησης των υποχρεωτικών εργασιών την κλίμακα επικινδυνότητας του ακινήτου – που αφορούν τόσο τα ακίνητα εντός, όσο και τα ακίνητα εκτός σχεδίου, τα ακίνητα μόνιμης ή εξοχικής κατοικίας, όπως και τα ακίνητα οποιασδήποτε χρονολογίας κατασκευής, όσα και αυτά που πρόκειται να ανεγερθούν». Και επισημαίνει ότι η ΚΥΑ «εστιάζει στην προστασία των ιδιωτικών περιουσιών, παρά στην προστασία της δημόσιας περιουσίας από την πυρκαγιά».
Στο σημείο αυτό επικεντρώνει την κριτική του στις ευθύνες του κράτους, καθώς όπως επισημαίνει «μέχρι σήμερα επιτρέπει την εκτός σχεδίου δόμηση, χωρίς να έχει προηγηθεί συγκεκριμένος χωροταξικός σχεδιασμός, χωρίς να έχει επιλύσει τα ζητήματα των κοινόχρηστων οδών σε συνάρτηση με την οικοδομησιμότητα των γηπέδων κλπ., ενώ, έχει κρίνει ως ανεκτά και τα μορφώματα οικισμών εντός δασών και δασικών εκτάσεων, με τις αντίστοιχες διατάξεις για τις οικιστικές πυκνώσεις. Πολλώ δε μάλλον παραμένουν ακίνητα εντός δασικών και αναδασωτέων εκτάσεων τα οποία, εάν και έχουν κριθεί ως τελεσιδίκως αυθαίρετα, δεν κατεδαφίζονται». Όσον αφορά την αντιπυρική προστασία, ο Συνήγορος τονίζει ότι «συχνά σημειώνονται καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων αντιπυρικής προστασίας εντός δασών και δασικών εκτάσεων. Η διοίκηση και οι σχετικοί φορείς είναι υπεύθυνοι για τη λήψη μέτρων κατά των πυρκαγιών με τις ενδεδειγμένες προληπτικές ενέργειες (διάνοιξη αντιπυρικών οδών, υπογειοποίηση καλωδίων ηλεκτρισμού, καθαρισμό εκτάσεων παρακείμενων στο οδικό δίκτυο κτλ), όπως επίσης και για την πυρόσβεση».Και προσθέτει με έμφαση ότι «το κράτος δεν είναι συνταγματικά αποδεκτό (άρθρα 24 και 17 του Συντάγματος) να μετακυλύει, σε μεγάλο βαθμό, τις ευθύνες της προστασίας της περιουσίας και του περιβάλλοντος από τις πυρκαγιές στους ιδιώτες, με υπέρμετρα, μάλιστα, επαχθείς οικονομικά όρους για αυτούς».
Και όπως είχε επισημάνει και ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, «η επίμαχη ΚΥΑ θίγει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ιδιοκτησίας (άρθρο 17), καθώς, όπως προαναφέρθηκε, τα έξοδα υλοποίησης των υποχρεωτικών μέτρων πυρασφάλειας είναι υπέρογκα και όσοι πολίτες δε δύνανται να τα καταβάλλουν θα κατευθυνθούν αναγκαστικά προς την επιλογή μεταβίβασης των ακινήτων τους ή θα βρεθούν υπόχρεοι καταβολής υψηλών διοικητικών προστίμων, που καμία αντιστοιχία δεν έχουν με τα πρόστιμα που προβλέπονται στις υφιστάμενες πυροσβεστικές διατάξεις».
Όσον αφορά το υψηλό κόστος που προκύπτει για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων τονίζει ότι «θα προκύψει και το ζήτημα της δυσχέρειας ασφάλισης της περιουσίας κατά της πυρκαγιάς, γιατί εκτιμάται ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες θα απαιτήσουν την τήρηση των συγκεκριμένων μέτρων πριν προβούν στη σύναψη σύμβασης, ενώ τα ασφαλιστήρια συμβόλαια που βρίσκονται σήμερα εν ισχύ, είναι πολύ πιθανό, να τροποποιηθούν με επαχθέστερα ασφάλιστρα για όσους πολίτες δεν έχουν προβεί στις προβλεπόμενες εργασίες».
Τέλος, ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει ότι οι πυροσβεστικές διατάξεις περί καθαρισμού εκτάσεων που ίσχυαν και ισχύουν μέχρι σήμερα κατά την άποψη της Αρχής, είτε όσον αφορά τους καθαρισμούς είτε τα πρόστιμα, «είναι επαρκείς, πλήρως λειτουργικές και εφαρμόσιμες από όλους τους πολίτες» και πως «τα μέτρα, τα οποία ήδη ισχύουν με τις πυροσβεστικές διατάξεις, είναι πλήρη και επαρκή τόσο για την προστασία του περιβάλλοντος όσο και των ακινήτων».
Καταλήγοντας προτείνει τα περιστατικά παράλειψης καθαρισμού των εκτάσεων θα έπρεπε, πιθανά, να αντιμετωπιστούν με υψηλότερα πρόστιμα, προκειμένου οι πολίτες να προβαίνουν αμελητί στις απαιτούμενες ενέργειες, σημειώνοντας ότι «είναι απαραίτητη η οργάνωση, στελέχωση και υποστήριξη των αρμοδίων υπηρεσιών των Δήμων ώστε να πραγματοποιούνται περισσότεροι έλεγχοι σε τακτική βάση». Και κρίνει ότι είναι «προς τη σωστή κατεύθυνση είναι η δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος παρακολούθησης των ελέγχων και της πορείας του καθαρισμού των γηπέδων από την κεντρική διοίκηση».
Πλοίαρχος