Επίδραση της Κακής Στάσης του Σώματος στο Σχολικό Περιβάλλον. Γράφει ο Γιώργος Γωργάτος

93

Η κακή στάση του σώματος που αναπτύσσεται κατά την παιδική και εφηβική ηλικία μπορεί να έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία του μυοσκελετικού συστήματος. Δύο συνηθισμένοι παράγοντες που συμβάλλουν στην κακή στάση του σώματος στο σχολικό περιβάλλον είναι η χρήση σακιδίων σε έναν ώμο και η χρήση ξεπερασμένων, μη εργονομικών σχολικών επίπλων.

  1. Φορώντας Σακίδια σε Έναν Ώμο Επίδραση στη Στάση του Σώματος: Η μεταφορά ενός βαρέος σακιδίου σε έναν ώμο οδηγεί σε άνιση κατανομή του βάρους. Αυτή η συνήθεια μπορεί να προκαλέσει ανύψωση του ενός ώμου και πλάγια κλίση του κορμού για αντιστάθμιση της ανισορροπίας. Με την πάροδο του χρόνου, αυτή η ασύμμετρη στάση μπορεί να οδηγήσει σε μυϊκές ανισορροπίες, κακή ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης και ακόμη και να συμβάλλει στην ανάπτυξη σκολίωσης ή άλλων προβλημάτων της σπονδυλικής στήλης .
  2. Μακροπρόθεσμες Συνέπειες: Η μακροχρόνια χρήση βαρέων σακιδίων σε έναν ώμο μπορεί να οδηγήσει σε χρόνιο πόνο στον αυχένα, τους ώμους και την πλάτη.

Μια μελέτη των Negrini και Carabalona (2002) διαπίστωσε ότι η μεταφορά βαρέων σχολικών τσαντών είναι μια κοινή αιτία μυοσκελετικής δυσφορίας στα παιδιά του σχολείου .

  1. Ακατάλληλα Σχολικά Θρανία και Καρέκλες Επίδραση στη Στάση του Σώματος: Πολλά σχολεία εξακολουθούν να χρησιμοποιούν θρανία και καρέκλες που έχουν σχεδιαστεί πριν από δεκαετίες, συχνά χωρίς να λαμβάνονται υπόψη εργονομικές αρχές. Τα θρανία που είναι πολύ ψηλά ή πολύ χαμηλά και οι καρέκλες που δεν παρέχουν επαρκή οσφυϊκή υποστήριξη μπορούν να αναγκάσουν τους μαθητές να κάθονται σε άβολες θέσεις. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε εμπρόσθια στάση κεφαλιού, στρογγυλούς ώμους και υπερβολική κάμψη της οσφυϊκής μοίρας, προάγοντας τις κακές στάσεις . • Μακροπρόθεσμες Συνέπειες: Η παρατεταμένη καθιστή θέση σε αυτά τα μη εργονομικά έπιπλα μπορεί να οδηγήσει σε επίμονα προβλήματα στάσης, συμπεριλαμβανομένου του πόνου στην πλάτη, της καταπόνησης του αυχένα και της μειωμένης ευκαμψίας της σπονδυλικής στήλης. Μια μελέτη των Milanese και Grimmer (2004) έδειξε ότι τα ακατάλληλα σχολικά έπιπλα σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης μυοσκελετικής δυσφορίας στα παιδιά σχολικής ηλικίας .
  2. Ο Ρόλος της Φυσικοθεραπείας Η φυσικοθεραπεία μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο τόσο στην πρόληψη όσο και στη διόρθωση αυτών των προβλημάτων στάσης: 1. Εκπαίδευση Στάσης του Σώματος: Οι φυσικοθεραπευτές μπορούν να παρέχουν εκπαίδευση στους μαθητές σχετικά με τη σημασία της διατήρησης της σωστής στάσης του σώματος. Αυτό περιλαμβάνει τη διδασκαλία του σωστού τρόπου χρήσης του σακιδίου (χρησιμοποιώντας και τους δύο ιμάντες) και πώς να προσαρμόζουν τη στάση τους κατά τη χρήση των σχολικών επίπλων .
  3. Άσκηση και Ενδυνάμωση: Οι φυσικοθεραπευτές μπορούν να σχεδιάσουν εξατομικευμένα προγράμματα άσκησης με στόχο την ενδυνάμωση των μυών του κορμού, της πλάτης και των ώμων. Οι ισχυρότεροι μύες μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων των κακών συνηθειών καθίσματος και της ασύμμετρης φόρτωσης από τη χρήση του σακιδίου σε έναν ώμο .
  4. Χειροπρακτική Θεραπεία: Για τους μαθητές που ήδη υποφέρουν από πόνο ή μυοσκελετικά προβλήματα λόγω κακής στάσης, οι τεχνικές χειροπρακτικής όπως η κινητοποίηση της σπονδυλικής στήλης, το μασάζ και η απελευθέρωση της μυοπεριτονίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανακούφιση της δυσφορίας και τη βελτίωση της ευθυγράμμισης της σπονδυλικής στήλης .
  5. Εργονομική Αξιολόγηση και Συστάσεις: Οι φυσικοθεραπευτές μπορούν επίσης να συνεργαστούν με τα σχολεία για την αξιολόγηση της εργονομικής ρύθμισης των αιθουσών διδασκαλίας και να προτείνουν προσαρμογές ή νέα έπιπλα για την προώθηση υγιεινών στάσεων κατά το κάθισμα . Με την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων στάσης νωρίς, η φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της ανάπτυξης χρόνιων μυοσκελετικών προβλημάτων αργότερα στη ζωή.

  1. Βιβλιογραφία: 1. Grimmer, K., & Williams, M. (2000). Gender-age environmental associates of adolescent low back pain. Applied Ergonomics, 31(4), 343-360. 2. Negrini, S., & Carabalona, R. (2002). Backpacks on! Schoolchildren’s perceptions of load, associations with back pain and factors determining the load. Spine, 27(2), 187-195. 3. Murphy, S., Buckle, P., & Stubbs, D. (2004). Classroom posture and self-reported back and neck pain in schoolchildren. Applied Ergonomics, 35(2), 113-120. 4. Milanese, S., & Grimmer, K. (2004). School furniture and the user population: an anthropometric perspective. Ergonomics, 47(4), 416-426. 5. MacDonald, D. A., Penney, D., & Knight, J. (2005). The effects of a seated postural educational program on schoolchildren’s seated posture: A pilot study. Manual Therapy, 10(2), 53-61. 6. Smith, A. J., O’Sullivan, P. B., & Straker, L. M. (2008). Classification of sagittal thoraco-lumbo-pelvic alignment of the adolescent spine in standing and its relationship to low back pain. Spine, 33(19), 2101-2107. 7. Zaproudina, N., Minganti, C., & Purna, M. (2009). Effect of myofascial release techniques on children with postural problems: A randomized controlled trial. Physiotherapy Theory and Practice, 25(5-6), 437-447. 8. Castellucci, H. I., Arezes, P. M., & Molenbroek, J. F. M. (2010). Equations for defining the mismatch between students and school furniture: A systematic review. International Journal of Industrial Ergonomics, 40(4), 437-447.

Γιώργος Γεωργάτος.  MCPS BSc Physiotherapy, MSc, FCP.  Ashford & St Peters NHS trust

ΠΗΓΗ ΦΩΤΟ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ: https://pixabay.com/

—–

In English

Impact of Poor Posture in School Settings Poor posture developed during childhood and adolescence can have long-lasting effects on musculoskeletal health. Two common factors contributing to poor posture in school settings are wearing backpacks on one shoulder and the use of outdated, non-ergonomic school furniture. 1. Wearing Backpacks on One Shoulder • Impact on Posture: Carrying a heavy backpack on one shoulder leads to uneven weight distribution. This habit can cause students to elevate one shoulder and laterally tilt their trunk to compensate for the imbalance. Over time, this asymmetrical posture can result in muscle imbalances, spinal misalignment, and even contribute to the development of scoliosis or other spinal issues . • Long-term Consequences: The long-term use of heavy backpacks on one shoulder can lead to chronic neck, shoulder, and back pain. A study by Negrini et al. (2002) found that carrying heavy school bags is a common cause of musculoskeletal discomfort among school children . 2. Inadequate School Desks and Chairs • Impact on Posture: Many schools still use desks and chairs designed decades ago, often without considering ergonomic principles. Desks that are too high or too low and chairs that do not provide adequate lumbar support can force students into awkward sitting positions. This can lead to forward head posture, rounded shoulders, and excessive lumbar flexion, promoting poor posture habits . • Long-term Consequences: Prolonged sitting in these non-ergonomic furniture items can result in persistent postural problems, including back pain, neck strain, and reduced flexibility of the spine. A study by Milanese and Grimmer (2004) showed that inappropriate school furniture is associated with an increased risk of developing musculoskeletal discomfort in school-aged children . Role of Physiotherapy Physiotherapy can play a crucial role in both prevention and correction of these postural issues: 1. Postural Education: Physiotherapists can provide education to students on the importance of maintaining proper posture. This includes teaching the correct way to wear a backpack (using both straps) and how to adjust their sitting posture while using school furniture . 2. Exercise and Strengthening: Physiotherapists can design individualized exercise programs aimed at strengthening the core, back, and shoulder muscles. Stronger postural muscles can help counteract the negative effects of poor sitting habits and asymmetrical loading from one-shoulder backpack carrying . 3. Manual Therapy: For students who already suffer from pain or musculoskeletal issues due to poor posture, manual therapy techniques such as spinal mobilization, massage, and myofascial release can be used to relieve discomfort and improve spinal alignment . 4. Ergonomic Assessment and Recommendations: Physiotherapists can also work with schools to assess the ergonomic setup of classrooms and recommend adjustments or new furniture to promote healthy sitting postures . By addressing these posture-related issues early, physiotherapy can help prevent the development of chronic musculoskeletal problems later in life. References: 1. Grimmer, K., & Williams, M. (2000). Gender-age environmental associates of adolescent low back pain. Applied Ergonomics, 31(4), 343-360. 2. Negrini, S., & Carabalona, R. (2002). Backpacks on! Schoolchildren’s perceptions of load, associations with back pain and factors determining the load. Spine, 27(2), 187-195. 3. Murphy, S., Buckle, P., & Stubbs, D. (2004). Classroom posture and self-reported back and neck pain in schoolchildren. Applied Ergonomics, 35(2), 113-120. 4. Milanese, S., & Grimmer, K. (2004). School furniture and the user population: an anthropometric perspective. Ergonomics, 47(4), 416-426. 5. MacDonald, D. A., Penney, D., & Knight, J. (2005). The effects of a seated postural educational program on schoolchildren’s seated posture: A pilot study. Manual Therapy, 10(2), 53-61. 6. Smith, A. J., O’Sullivan, P. B., & Straker, L. M. (2008). Classification of sagittal thoraco-lumbo-pelvic alignment of the adolescent spine in standing and its relationship to low back pain. Spine, 33(19), 2101-2107. 7. Zaproudina, N., Minganti, C., & Purna, M. (2009). Effect of myofascial release techniques on children with postural problems: A randomized controlled trial. Physiotherapy Theory and Practice, 25(5-6), 437-447. 8. Castellucci, H. I., Arezes, P. M., & Molenbroek, J. F. M. (2010). Equations for defining the mismatch between students and school furniture: A systematic review. International Journal of Industrial Ergonomics, 40(4), 437-447.

Georgios Georgatos MCPS BSc Physiotherapy, MSc, FCP.  Ashford & St Peters NHS trust

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!