Πρίν λίγες μέρες είδα το πρώτο τμήμα, όχι όμως ολοκληρωμένο, της διαπλάτυνσης του δυτικού πεζοδρομίου της Παραλιακής Λεωφόρου Αντώνη Τρίτση και συγκεκριμένα μπροστά απο την Σισσιώτισα.
Γενικά μπορώ να πώ ότι η παρέμβαση που γίνεται στους δυο κεντρικούς και εμπορικούς δρόμους του Αργοστολιού, Σιτεμπόρων και Αντώνη Τρίτση, είναι μια σημαντική προσπάθεια που έχει σκοπό την διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και την επίλυση μάλλον διευθέτηση του κυκλοφοριακού προβλήματος, αλλά θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και σαν αισθητική παρέμβαση.
Η επιτυχία της προσπάθειας αυτής απαιτεί:
-Να βρεθούν οι απαραίτητοι χώροι στάθμευσης πρώτα για τους μόνιμους κατοίκους της και μετά για τους επισκέπτες της, με την κατάλληλη γραμμοσκίαση μπλέ και άσπρη των σταθμεύσεων σε όλη την πόλη. Τα Σαβατοκύριακα η πόλη αδειάζει σχεδόν απο αυτοκίνητα και απο το πρωί της Δευτέρας γεμίζει ασφυκτικά και στενάζει.
-Την δημιουργία οργανωμένων χώρων στάθμευσης όχι μόνο στις παρυφές αλλά και εντός της πόλης, που σε παλαιότερη ανακοίνωση είχα αναφέρει αναλυτικά.
-Την τοποθέτηση παρκόμετρων, την συνεχή επιτήρηση και την επαναλειτουργία του λεωφορείου.
-Τον καθορισμό ωραρίου για την τροφοδοσία της πόλης.
-Την εναλλάξ στάθμευση όπου είναι δυνατόν στις οδούς (μονοί-ζυγοί μήνες) για τον σωστό καθαρισμό των οδών με το μηχάνημα του Δήμου.
-Την τροποποίση του Γ.Π.Σ.( Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού) για δημιουργία ιδιωτικών επαγγελματικών χώρων στάθμευσης.
-Μετά τις τελευταίες μονοδρομήσεις της Μομφεράτου, Δεβοσέτου και Βεργωτή σε ένα τμήμα της και με τις παράλληλες οδούς των παραπάνω λεωφόρων να παραμενουν διπλής η και μονής κατεύθυνσης, δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα που αυξάνονται στην τουριστική περίοδο. Χρειάζεται λοιπόν να μελετηθεί συνολικά και όχι αποσπασματικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.
-Είναι σημαντικό να διανοιχθούν οι οδοί που για διάφορους λόγους είναι κλειστές, η δεν έχει εφαρμοστεί το προβλεπόμενο πλάτος, έχουν περάσει πολλά χρόνια απο τις εγκρίσεις του ρυμοτομικού σχεδίου και της επέκτασης της πόλης.
-Τέλος θεωρώ ότι είναι σημαντική η κατασκευή των κόμβων στις δύσκολες διασταυρώσεις που κάποια στιγμή ανακοινώθηκαν και σταμάτησαν.
Σχετικά με την εγκεκριμένη μελέτη έχω να κάνω τις εξής παρατηρήσεις:
1) Συνηθίζεται να τοποθετείται μια πινακίδα με την σχεδιαστικη απεικόνιση, τα στοιχεία του έργου, τις αδειοδοτήσεις, τους μελετητές, τον εργολάβο, την επιβλέπουσα Αρχή και το κόστος του έργου, με αποκλειστικό σκοπό την ενημέρωση των πολιτών.
2) Η παρέμβαση που έγινε στο πρώτο τμήμα μπροστά απο την Συσσιώτισα, διαφέρει απο την εγκεκριμένη μελέτη που έχω στα χέρια μου. Και συγκεκριμένα, ενω στην μελέτη η διαπλάτυνση είναι παράλληλα του άξονα της παραλιακής στην πράξη είναι λοξή και παράλληλη της εκκλησίας, δημιουργώντας ένα “χωνί” στην σύγκλιση των οδών Δεβοσέτου και Αντώνη Τρίτση, το οποίο πιστεύω ότι θα δημιουργήσει προβλήματα στην κυκλοφορία.
Πρέπει να υπενθυμίσω ότι η μεν Δεβοσέτου είναι μονόδρομος και κάθοδος, η δε Αντώνη Τρίτση απο την γέφυρα προς την πόλη μονόδρομος και προς το στάδιο είναι διπλής κατεύθυνσης.
Βασικά για την εξασφάλιση της ασφάλειας των πεζών, των τροχοφόρων και των οδηγών αυτών, θα απαιτηθεί μια σωστή και ολοκληρωμένη σήμανση και διαγράμμιση των δύο αυτών οδών.
3) Οι μεγάλες καμπύλες των πεζοδρομίων της παραλιακής προξενούν έκπληξη και θεωρώ ότι θα δημιουργήσουν προβλήματα παρά διευκόλυνση στην οδήγηση, τέσσερις οδοί είναι πεζόδρομοι, δύο οδοί κάθοδοι και δύο οδοί άνοδοι μέχρι την ΑΛΦΑ ΤΡΑΠΕΖΑ, χωρίς να υπολογίσω την Δαυή των 4,00μ. πλάτους.
4) Οι καμπύλες στην Σιτεμπόρων παρόλο που είναι μικρότερες, εν τούτοις λόγω της μη καθετότητας των οδών παρουσιάζουν αισθητικό πρόβλημα. Ένα ερωτηματικό για το πλάτος των 3,50μ της κυρίας οδού.
5) Τα κράσπεδα των καμπύλων αυτών θα μπορούσαν να είχαν περιοριστεί στους αντίστοιχους πεζόδρομους μέχρι την γραμμοσκίαση των διαβάσεων των πεζών με παράλληλη διαπλάτυνση των ραμπών, ώστε ο χώρος αυτός να μην μετατραπεί σε προσωρινές σταθμεύσεις.
Ιδιαίτερα στον πρώτο πεζόδρομο μετά την εκκλησία φαίνεται έντονα το πρόβλημα με τα κράσπεδα των καμπύλων να “προχωρούν” τόσο πολύ.
6)Τέλος οπτική κακοφωνία θα είναι οι υπάρχοντες κάδοι απορριμάτων που πρέπει να αντικατασταθούν με τις νέες λύσεις και προτάσεις που βλέπουμε σε άλλες πόλεις της Πατρίδας μας και στην Ευρώπη.
Με εκτίμηση
Βασιλάτος Γεράσιμος
Αρχιτέκτων