Συνηθίζεται τους μήνες του χειμώνα να συζητιούνται τα θεωρητικά ζητήματα του τουρισμού.  Ενα από αυτά είναι και η επέκταση της τουριστικής σεζόν. Το γιατί τελικά ένα τέτοιο θέμα αντί να απασχολεί όλους όσους συνδέονται με τον Τουρισμό, είναι και παραμένει θεωρητικό, θέλει πολλή συζήτηση….

Μάλλον ήρθε ο καιρός απο τη θεωρία να περάσουμε στην πράξη..

Η επέκταση της  περιόδου λειτουργίας των ξενοδοχείων δεν είναι φετινή υπόθεση. Τα χρόνια μετά την πανδημία σημειώθηκε μια «αθόρυβη» επέκταση της σεζόν και στο νησί μας σε περιορισμό αριθμό βέβαια, αλλά υπήρξε.

Εν αρχή ην ο … αριθμός!

Τα στοιχεία. Ας δούμε πως κυμάνθηκαν οι σεζόν στην Κεφαλονιά τα δυο τελευταία χρόνια, μετά την πανδημία.

Ας δούμε πως κινήθηκαν και οι εταιρείες στο ίδιο διάστημα

EASY JET

 

JET 2

TUI

Και τώρα τι;

Εφέτος όμως φαίνεται ότι η ζήτηση καταλυμάτων έως τις 3 Νοεμβρίου εκ μέρους των TOs είναι εντονότερη και πιο συγκεκριμένη.

Ας πάρουμε τα θέματα με τη σειρά αναλύοντας το μέγα θέμα της επιμήκυνσης της σεζόν.

 Γιατί επέκταση της σεζόν κατά την λήξη και όχι κατά την έναρξη της σεζόν;

Χρόνια τώρα διαπιστώνουμε, ότι για πολλούς και διάφορους λόγους, αντικειμενικούς και υποκειμενικούς, τον Απρίλιο ακόμα και τον Μάιο το νησί δεν είναι έτοιμο. Δεν είναι έτοιμο ούτε από την πλευρά των επιχειρήσεων ούτε και από τους δήμου (καθαριότητα, υποδομές κλπ). Τα παράπονα των έπισκεπτών ειναι πολλά.  Η επέκταση της σεζόν στο τέλος της δεν έχει αυτά τα προβλήματα. Επιχειρήσεις και δήμοι βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία η οποία εύκολα μπορεί να επεκταθεί μερικές εβδομάδες.

Έχει παρατηρηθεί επίσης ότι τα τελευταία χρόνια ο καιρός τον Μάιο έχει πολλές βροχές ενώ τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο είναι γενικά ήπιος και ευχάριστος.

Μπορεί να γίνει επέκταση της σεζόν σε όλη την Κεφαλονιά;

Αυτό είναι το ζητούμενο. Ομως με τα σημερινά δεδομένα έχει αποδειχτεί ότι είναι ανέφικτο. Έτσι σε αυτό το πειραματικό στάδιο θα πρέπει να «επιλεγούν» περιοχές που πληρούν θεμελιώδη κριτήρια πλήρους λειτουργίας όπως λχ: Έχουν πληθυσμό , είναι κοντά στο Αργοστόλι, έχουν Κέντρο Υγείας,  έχουν επισκέψιμα αξιοθέατα, έχουν μεγάλες τουριστικές μονάδες και υπηρεσίες για κάθε καιρό.   Τέτοιες περιοχές στην Κεφαλονιά θα μπορούσαν να είναι : Αργοστόλι, Λάσση, Λειβαθώς, Ληξούρι, Κατελειός και Σκάλα.

Βασική προϋπόθεση είναι η περιοχή να παραμένει ζωντανή, με ανοικτά κέντρα εστίασης, μπαρ ,  καταστήματα κ.ο.κ ώστε ο τουρίστας  να μην κλείνεται κατ’ ανάγκην στο ξενοδοχείο, αλλά να μπορεί να αναζητήσει αναψυχή, ψώνια κλπ και έξω από αυτό.

Μπορούν να μπουν στο πρόγραμμα επιμήκυνσης όλου του τύπου τα καταλύματα;

Σε αυτό το πρώιμο στάδιο, μπορούν να ανταπεξέλθουν στο πείραμα οι συγκροτημένες ξενοδοχειακές μονάδες και τουριστικά καταλύματα τα οποία διαθέτουν: θέρμανση, πισίνα με γλυκό νερό,bar, εστιατόριο , εσωτερικό σαλόνι, χώρο για εκδηλώσεις.

Είναι σαφές ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει ένα κατάλυμα με μια διανυκτέρευση. Οι πελάτες θα πρέπει να κατευθύνονται από τους TOs έτσι ώστε να εξασφαλίζουν βιώσιμη πληρότητα σε κάθε συνεργαζόμενη μονάδα.

 Ποιος ο ρόλος των Δήμων;

Είναι καθοριστική η συμβολή των Δήμων στην επέκταση της σεζόν, αλλά δεν μπορεί να συνεχίσουμε να ζητάμε από το Δήμο να παίξει το ρόλο του τουριστικού πράκτορα. Αλλα είναι τα καθήκοντα και  η συμβολή του στην τουριστική ανάπτυξη.

*Οι Δήμοι θα πρέπει να φροντίσουν την απρόσκοπτη λειτουργία των κοινωνικών υποδομών κυρίως ύδρευση και οδικό δίκτυο.
*Να είναι σε ετοιμότητα στην αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων στη περιοχή τους με καθαρισμούς ρεμάτων, δρόμων, μονοπατιών κλπ.
*Να φροντίζουν για την καθαριότητα των περιοχών, που θα μείνουν ενεργές.
*Να λειτουργεί ο δημοτικός φωτισμός
*Να διοργανώνουν στοχευμένες πολιτιστικές εκδηλώσεις
*Να λειτουργούν τα Μουσεία και οι Αρχαιολογικοί χώροι
*Οι Δήμοι επίσης θα μπορούσαν να δώσουν οικονομικό κίνητρο στις επιχειρήσεις επιμήκυνησης όπως μείωση δημοτικών τελών , ανάληψη μέρους του κόστους της διαφημιστικής δαπάνης.

Τι γίνεται με τα εστιατόρια της περιοχής;

Οπωσδήποτε πρέπει να λειτουργήσουν εστιατόρια στην περιοχή που θα μείνουν ανοικτές τουριστικές μονάδες.

Το πόσα και ποια εξαρτάται από τον αναμενόμενο  αριθμό των επισκεπτών, κάτι που δύσκολα θα είναι γνωστό εκ των προτέρων .

Θα πρέπει να προσαρμόσουν το ωράριό τους στις συνήθειες των τουριστών πχ δείπνο στις 18.30 μμ ή 19.00 μμ

Μετά την επιλογή των περιοχών και των μονάδων , θα πρέπει να γίνει συζήτηση με εστιατόρια και Bar της κάθε περιοχής για το ποια μπορούν να μείνουν ανοικτά.

Πιστεύουμε ότι κίνητρο για να μείνουν εστιατόρια ανοικτά είναι η συμμετοχή τους στο πακέτο διακοπών του Νοέμβρη με κρατήσεις από τους τουριστικούς πράκτορες.

Τα εστιατόρια , τα bar, τα souvenir, γενικά τα καταστήματα που θα κλείσουν θα πρέπει να φροντίσουν στην εικόνα της κλειστής επιχείρησής τους. Η εικόνα που έχουν σήμερα πολλά κλειστά καταστήματα λειτουργεί αρνητικά για τα ίδια και χαλάει την εικόνα της κάθε πόλης και χωριού.

Η Κοινότητα στην οποία θα λειτουργεί η τουριστική μονάδα πως μπορεί να βοηθήσει;

Η Κοινότητα είναι η καρδιά της τοπικής κοινωνίας. Είναι οι άνθρωποι που έρχονται σε άμεση επαφή με τους επισκέπτες.Είναι οι πρεσβευτές της περιοχής τους. Η θερμή, φιλική υποδοχή των επισκεπτών του φθινοπώρου είναι καθοριστική για την επιτυχία του εγχειρήματος.

Η Κοινότητα σαν οργανισμός , μπορεί:

*Να φροντίζει για την καθαριότητα της περιοχής της.
*Να φροντίσει στη λειτουργία του δημοτικού φωτισμού.
*Να αναδείξει σημεία εκτός τουριστικού οδηγού για επίσκεψη πχ παλιές βρύσες , παλιά μονοπάτια..
*Να οργανώσει μικρές πολιτιστικές εκδηλώσεις που έχουν σχέση με την ιστορία της περιοχής.
*Να οργανώσει μαθήματα τοπικής κουζίνας της περιοχής.
*Να οργανώσει περιπάτους σε ελαιώνες (μάζεμα ελιάς).

Ποιο είναι το προφίλ του τουρίστα του Νοέμβρη;

*Είναι κυρίως  Αγγλος / Αγγλίδα ηλικίας άνω των 45 ετών.
*Μπορεί να ξοδέψει έως και 700 ευρώ στη τοπική αγορά
*Τον ενδιαφέρει να γνωρίσει τους ανθρώπους του προορισμού, να ζήσει τη ζωή τους, να γνωρίσει τις συνήθειες τους.
*Του αρέσει η ηρεμία, η φύση και είναι καλύτερα προετοιμασμένος για τα καιρικά φαινόμενα.
*Του αρέσει να κάθεται ώρες στην πισίνα με ένα βιβλίο ή ακούγοντας μουσική , και να ξοδεύει στο bar.
*Θα γευματίσει μια φορά την ημέρα γύρω στις 19.00 μμ

Μπορεί να διαμορφωθεί ειδικό πακέτο διακοπών του Νοέμβρη;

Με βάση τη διάθεση για επιμήκυνση ο τοπικός τουριστικός πράκτορας μπορεί να προτείνει στην εταιρεία του ένα νέο πακέτο που θα περιλαμβάνει Διανυκτερεύσεις, πρωινό στο ξενοδοχείο, δείπνο σε εστιατόριο εκτός ξενοδοχείου, συμμετοχή σε πολιτιστική εκδήλωση, φθινοπωρινό trekking σε κοντινά μονοπάτια και ωραία τοπία, επίσκεψη σε τοπική επιχείρηση  γευσιγνωσία κλπ.

Όσο πιο ελκυστικό είναι το πακέτο τόσο καλύτερη τιμή μπορεί να διεκδικήσει ο επιχειρηματίας.  Οσο πιο ποιοτικό είναι το τουριστικό προϊόν του Νοεμβρίου τόσο περισσότερα έσοδα θα έχει η κάθε επιχείρηση.

Όμως , θα πρέπει να γίνει κατανοητό σε ξενοδόχους και επιχειρηματίες κέντρων εστίασης και αναψυχής, ότι η επέκταση της σεζόν συνεπάγεται και εκ μέρους τους επιχειρηματικό κίνδυνο, τον οποίο και θα πρέπει να αναλάβουν. Όσο βέβαια καλύτερα είναι οργανωμένη η επιχείρηση για το Νοέμβρη τόσο μικρότερος ο κίνδυνος.

Άλλες επιχειρήσεις, πέραν των τουριστικών,  μπορούν να ωφεληθούν;

H επέκταση της σεζόν  δίνει την ευκαιρία επισκέψεων για αγορά τοπικών προϊόντων πχ τυροκομεία, οινοποιεία, εργαστήρια τοπικών γλυκών, αλλά και γυμναστήρια, λέσχες χορού, κλπ Αρκεί να μπουν στο «σενάριο» και να προσαρμόσουν ανάλογα τις υπηρεσίες τους.

Καθώς η περιοχή θα ζωντανεύει και εκτός τουριστικής περιόδου, ως προορισμός, και όλο και περισσότερες επιχειρήσεις θα παραμένουν σε λειτουργία, θα μπορούν να επωφεληθούν και άλλες μορφές και κατηγορίες καταλυμάτων στις επόμενες σεζόν.

Η διαπραγμάτευση με τους τουριστικούς πράκτορες

Μια τοπική κοινωνία ενωμένη στο να δημιουργήσει ένα νέο τουριστικό προϊόν, που θα της αποφέρει κέρδη κυρίως μεσο-μακροπρόθεσμα , είναι το καλύτερο διαπραγματευτικό χαρτί των ξενοδόχων με τους εκπροσώπους των TOs για τη διαμόρφωση της τιμής.

Το ρίσκο- για να λειτουργήσει το πείραμα- πρέπει να είναι εξίσου μοιρασμένο μεταξύ της   αγοράς υποδοχής και της αγοράς προέλευσης. Μεταξύ των τοπικών τουριστικών επιχειρήσεων και των TOs.

Θα υπογραφούν συμβόλαια τα οποία θα πρέπει να τηρηθούν και απο τις δυο πλευρές και θα πρέπει να είναι δίκαια και αμοιβαία επωφελή.

Μια ομάδα επιχειρήσεων, που θα αποφασίσει να ρισκάρει με την επιμήκυνση δείχνει τη διάθεσή  να προχωρήσει ένα βήμα πιο μπροστά για την επιχείρησή μας πρωτίστως, και το τόπο μετά..

Αναμφίβολα η οργανωμένη επιμήκυνση της σεζόν είναι ένα ρίσκο, είναι ένα πείραμα που οφείλουμε να το κάνουμε , να το δοκιμάσουμε και μετά να αποφασίσουμε εάν μας συμφέρει ή όχι.

Δυσκολίες

Βεβαίως και υπάρχουν δυσκολίες στο όλο εγχείρημα. Βεβαίως και είναι ένα ρίσκο όπως άλλωστε ρίσκο είναι το «επιχειρείν» παντός κλάδου. Η βασική δυσκολία του εγχειρήματος είναι το προσωπικό.  Ηδη οι ελλείψεις προσωπικού είναι εμφανείς και στο φουλ της σεζόν, πως θα λειτουργήσει μια τουριστική μονάδα που πχ το εστιατόριό της απασχολεί μεγάλο αριθμό φοιτητών που πρέπει Σεπτέμβρη να επιστρέψουν στις πανεπιστημιακές αίθουσες;

Στις ελλείψεις προσωπικού η συνταγή είναι μία: καλύτερες αμοιβές , εκπαίδευση και μπόνους Νοεμβρίου.. Χρήματα που κατά ένα μέρος θα αντληθούν από το πακέτο του TO και ένα άλλο να διεκδικηθεί από το ταμείο Ανεργίας, με επιδότηση της εργασίας του Νοέμβρη.

Συμπερασματικά

Η επιμήκυνση της σεζόν προτείνεται να γίνει το Νοέμβριο. Να καλύπτει συγκεκριμένες περιοχές : Αργοστόλι, Λάσση, Ληξούρι, Κατελειό, Σκάλα. Να καλύπτει τουριστικές μονάδες συγκεκριμένων προδιαγραφών : Καταλύματα με πισίνα γλυκού νερού, bar, εστιατόριο, εσωτερικό σαλόνι, αίθουσα εκδηλώσεων. Να λειτουργήσουν στην περιοχή εστιατόρια, bar, τουριστικά καταστήματα. Δήμοι και Κοινότητες να συνδράμουν με πολιστικές εκδηλώσεις και οικονομικά κίνητρα στις επιχειρήσεις.

Οι απαιτήσεις των ξενοδόχων: Βιώσιμος αριθμός κρατήσεων σε κάθε μονάδα, δελεαστικό οικονομικό πακέτο απο τους TOs.

Eμείς, το Kefaloniapress, πήραμε την πρωτοβουλία να διοργανώσουμε μια συζήτηση μεταξύ ιδιοκτητων καταλυμάτων και εκπροσώπων των TOs στο νησί μας , μια συζήτηση πρόσωπο με πρόσωπο όπου θα τεθούν προτάσεις και απαιτήσεις και ο καθένας θα αποφασίσει.

Η ανάγκη

Με αυτή τη συζήτηση είναι περισσότερο από ποτέ εμφανής η ανάγκη της δημιουργίας Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού στην Κεφαλονιά. 

Η Συντακτική Ομάδα του Kefaloniapress

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!