Καθώς η τουριστική σεζόν φτάνει σιγά-σιγά στο τέλος της, ανοίγουμε τον κύκλο των συζητήσεων με σημαντικά στελέχη του τουρισμού, επιχειρηματίες και αιρετούς, προκειμένου να αποτιμήσουμε τα πεπραγμένα της χρονιάς και να ανιχνεύσουμε τις πρώτες εκτιμήσεις για το 2025.

Με τις προκλήσεις του κλάδου να παραμένουν έντονες και τις αλλαγές στις τουριστικές τάσεις να απαιτούν συνεχή προσαρμογή, η συμβολή τους στις συζητήσεις αυτές είναι πιο καθοριστική από ποτέ.

Πρώτος καλεσμένος μας σε αυτόν τον κύκλο είναι ο Γεράσιμος Τιμοθεάτος πρόεδρος της ‘Ενωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς και Ιθάκης , μέλος της Διοίκησης της ΠΟΞ και μέλος της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Αργοστολίου.

Αγαπητέ πρόεδρε , να ξεκινήσουμε τη συζήτηση με μια γενική θεώρηση και μετά να περάσουμε σε πιο εξειδικευμένες ερωτήσεις ;

Στη διάθεσή σας …

Πώς αξιολογείτε συνολικά την κατάσταση του τουρισμού στην Κεφαλονιά το 2024; Υπάρχουν συγκεκριμένες τάσεις ή αλλαγές που θεωρείτε σημαντικές για τη μελλοντική πορεία του νησιού ως τουριστικού προορισμού;

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την ευκαιρία να συζητήσουμε και να εκφράσουμε την άποψη μας  για τα θέματα του τουρισμού που απασχολούν το νησί μας κυρίως αλλά και την χώρα.

Η κατάσταση στις διεθνείς αφίξεις στο αεροδρόμιο μας τα 2 τελευταία χρόνια δείχνει να σταθεροποιείται αφού τα ποσοστά αύξησης δεν ξεπερνούν το 3% (από το 2022 στο 2023 και από 2023 στο 2024). Σίγουρα είναι θετικό ότι δεν καταγράφουμε μειώσεις  αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι από το 2010 και μετά, με εξαίρεση τα χρόνια της πανδημίας, όλες οι χρονιές είχαν θετικό πρόσημο.

Το τουριστικό προϊόν της Κεφαλονιάς έχει μεγάλη εξάρτηση σε ποσοστό 67 – 70% από την Αγγλική αγορά και κατ’ επέκταση από τους μεγάλους Tour Operators που διακινούν το μεγαλύτερο αριθμό των επισκεπτών μας από αυτή την χώρα. Μελετώντας τα στοιχεία που ανακοινώνονται από την Fraport για το αεροδρόμιο μας, παρατηρούμε μια μείωση στον αριθμό των πτήσεων (πχ τον Αύγουστο -4,2% σε σχέση με το 2023) ενώ ταυτόχρονα ο αριθμός των διακινούμενων επιβατών για τον ίδιο μήνα αυξήθηκε +2,9%.

Αυξήθηκαν δηλαδή οι πληρότητες στα αεροπλάνα με επιβάτες / πελάτες των tour operator (αφού οι αεροπορικές εταιρείες είναι ιδιοκτησία τους και προτεραιότητα δίνουν στην εξυπηρέτηση των πελατών τους, και σωστά αφού επωμίζονται 100% το κόστος λειτουργίας των πτήσεων) και οι διαθέσιμες θέσεις για ελεύθερους επιβάτες μειώθηκαν.

Η τάση λοιπόν, κατά την άποψη μου, είναι ότι τα επόμενα χρόνια η εξάρτηση από τον μαζικό τουρισμό των  tour operator θα μεγαλώσει. Το παραπάνω νομίζω δικαιολογεί και το παράπονο που ακούγεται κυρίως στην έναρξη της τουριστικής περιόδου ότι δεν «υπάρχει κόσμος» αφού τα καταλύματα χωρίς συνεργασία με tour operator δυσκολεύονται να πουλήσουν.

Γεράσιμος Τιμοθεάτος, Πρόεδρος Ενωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς και Ιθάκης

Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίσατε στον προγραμματισμό ως Τουριστική Επιτροπή του Δήμου Αργοστολίου και ως Ένωση Ξενοδόχων; Υπήρξαν συγκεκριμένες επιτυχίες που θα θέλατε να αναδείξετε;

Αν και δεν είμαι εκπρόσωπος της Τουριστικής Επιτροπής για να μιλώ εκ μέρους της θα εκφράσω την προσωπική μου άποψη αφού συμμετέχω, σαν εκπρόσωπος της Ένωσης Ξενοδόχων, από το 2010. Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουμε κάθε χρόνο, μετά την διάσπαση του ενιαίου Δήμου Κεφαλλονιάς, είναι το ετήσιο budget προβολής.  Με τη διάσπαση λοιπόν έχουμε τρεις Δήμους με τις αντίστοιχες Τουριστικές επιτροπές και τρεις διαφορετικούς προϋπολογισμούς. Υπάρχει η συμφωνία, και σωστά, οι δράσεις προβολής να αποφασίζονται από κοινού, αφού αυτό που προβάλλεται είναι ο προορισμός Κεφαλονιά. Στην εκτέλεση του προγράμματος προβολής και στην ανάληψη της οικονομικής δαπάνης από κάθε Δήμο, μόνο ο Δήμος Αργοστολίου είναι συνεπής  ως προς τις οικονομικές υποχρεώσεις του, ενώ οι άλλοι 2 Δήμοι είτε αργούν  είτε δεν συμμετέχουν καθόλου, με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος του προγράμματος να μένει ανεκτέλεστο !!!

Στις επιτυχίες της επιτροπής είναι η δρομολόγηση των πτήσεων από την Condor και την  Discover από την Γερμανική αγορά, της Transavia από την Γαλλία η σύμπραξη φορέων (3 Δήμοι, Ένωση Ξενοδόχων, Επιμελητήριο, Aegean, Fraport και ΕΟΤ) καθώς και ο σχεδιασμός, η υλοποίηση του δικτύου πεζοπορικών διαδρομών.

Υπάρχουν νέες πρωτοβουλίες ή μέτρα που εφαρμόστηκαν για τη βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών φέτος;

Δημόσιες πρωτοβουλίες  για την ουσιαστική βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών στο νησί μας δεν μπορούμε να πούμε ότι υπήρχαν. Προβλήματα που υπήρχαν πριν αρκετά χρόνια έχουν επιδεινωθεί τώρα με την αύξηση των επισκεπτών. Αντιθέτως δημιουργούνται νέα προβλήματα με ευθύνη του κεντρικού κράτους πχ λειτουργία παραλίας του Μύρτου, ενός σημείου του νησιού με παγκόσμια αναγνωσιμότητα, που αν ο Δήμος Σάμης δεν ενεργούσε ,  η ζημιά για την φήμη της παραλίας αλλά και του νησιού μας θα ήταν ανυπολόγιστη.

Eχετε εικόνα για πληρότητες ξενοδοχείων σε περιοχές του νησιού μας. Είχαμε πρωταθλητές ; είχαμε χαμένους;

Δυστυχώς επίσημα στοιχεία για τις πληρότητες των ξενοδοχείων της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης δεν υπάρχουν. Η Ένωση με την δυνατότητα που της δίνει η συνεργασία της ΠΟΞ με την GBR (συλλογή και επεξεργασία στοιχείων σε άλλες περιοχές), θα προσπαθήσει να πείσει τους συναδέλφους να δώσουν τα στοιχεία που πρέπει (είναι ανώνυμα και δεν γνωστοποιούνται μεμονωμένα) , ώστε να έχουμε σαν προορισμός επίσημα νούμερα για τις επιδόσεις μας.

Η αίσθηση από συνομιλίες με συναδέλφους είναι ότι οι πληρότητες είναι ελαφρώς μειωμένες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Σε καμία περίπτωση δεν αποτυπώνονται και δεν μπορούμε να πούμε ότι καρπωνόμαστε τις αυξήσεις που εμφανίζονται στα στοιχεία του αεροδρομίου.

Γεράσιμος Τιμοθεάτος Πρόεδρος Ενωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς και Ιθάκης

Η Κεφαλονιά προσελκύει τουρίστες με χαμηλότερα εισοδήματα από αυτά που θέλουμε; Eίναι σωστή αυτή η άποψη;

Δεν συμμερίζομαι αυτή την άποψη. Οι επισκέπτες που μας προτιμούν είναι αντίστοιχοι του τουριστικού μας προϊόντος. Εξάλλου το μοναδικό φίλτρο για την «επιλογή» του οικονομικού επιπέδου των ταξιδιωτών μας είναι η τιμή πώλησης του πακέτου. Με μια πρόχειρη έρευνα μπορούμε να δούμε τις τιμές που πουλάνε σε ανταγωνιστικούς προορισμούς τα καταλύματα και πόσο τα αντίστοιχα δικά μας. Μας βοηθά φυσικά η μικρή προσφορά καταλυμάτων  που έχουμε, σε σχέση με άλλους προορισμούς, αλλά και αυτό είναι μια μεταβλητή στην εξίσωση. Πάντως σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ευγνωμονούμε αυτούς που μας επιλέγουν και εμπιστεύονται τις διακοπές τους σε εμάς, προσφέροντας τους τις καλύτερες μας υπηρεσίες.

Ποια ήταν τα κύρια παράπονα που λάβατε από τους επισκέπτες μέσω των ξενοδοχείων για αυτά που αντιμετωπίζουν έξω από τα ξενοδοχεία;

Τα προβλήματα που ακούμε στα ξενοδοχεία είναι διαχρονικά τα ίδια. Καταγράφονται στα ερωτηματολόγια των tour operator, αποτυπώνονται και στις έρευνες ικανοποίησης των επισκεπτών μας που κάνουμε κατά καιρούς σαν προορισμός. Αφορούν το οδικό δίκτυο, χώρους στάθμευσης, υπερβολική κατάληψη κοινόχρηστων χώρων, παρεμπόδιση μετακίνησης ΑΜΕΑ, ηχορύπανση, ανεξέλεγκτή απόρριψη ογκωδών αντικειμένων εκτός κάδων όπως επίσης και στο φυσικό περιβάλλον. Στις επισημάνσεις αυτές δεν μπορείς να απαντήσεις τίποτα και θλίβεσαι σκεπτόμενος ότι πολλά μπορούν να αλλάξουν μόνο με την αλλαγή νοοτροπίας και τον σεβασμό για τον συνάνθρωπό μας.

Ποια είναι τα κύρια παράπονα των τουριστών για τα ξενοδοχεία; Έχετε κάνει καταγραφή τους στην Ένωση;

Στην Ένωση μας δεν έχουμε γίνει δέκτες παραπόνων σε σχέση με τα ξενοδοχεία μας. Είτε αυτά αφορούν την κατάσταση της εγκατάστασης  είτε την λειτουργία τους. Λίγες ερωτήσεις σχετικά με την επιστροφή προκαταβολών σε ακυρώσεις δωματίων που γίνονται κυρίως με τηλεφωνική κράτηση. Μεγάλο ρόλο, στη μη ύπαρξη παραπόνων, παίζει ο χαρακτήρας των ξενοδοχείων, μικρές οικογενειακές μονάδες που ο ιδιοκτήτης εξυπηρετεί ο ίδιος τον επισκέπτη του.

Ας πάμε στο μεγάλο θέμα. Η σχέση μεταξύ της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος και της τιμής του (value for money) φαίνεται να έχει αλλάξει στο νησί μας. Ποιοι παράγοντες πιστεύετε ότι οδήγησαν σε αυτή την αλλαγή, τόσο από την πλευρά των επιχειρηματιών όσο και των επισκεπτών;

Η σχέση της ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος (συνολικά) σε σχέση με την τιμή, δείχνει να έχει αλλάξει και να έχει χαθεί σε κάποιο βαθμό η ισορροπία που πρέπει να υπάρχει. Η αλήθεια είναι ότι οι επιχειρήσεις καλούνται σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον και μικρή περίοδο λειτουργίας να επιβιώσουν και να ανταπεξέλθουν στον δύσκολο χειμώνα. Το ενεργειακό, η αύξηση στις πρώτες ύλες, το μισθολογικό κόστος , αύξηση προμηθειών τραπεζικών υπηρεσιών καθώς και η μεγάλη φορολογία παίζουν σίγουρα το ρόλο τους.  Όλα αυτά μπορούν να δικαιολογηθούν σε ένα βαθμό, αλλά πρέπει για να είμαστε σωστοί, να παραδεχθούμε ότι με δικαιολογίες όλα τα παραπάνω υπάρχει σε ορισμένες  περιπτώσεις και η υπερβολή που κάνει τεράστιο κακό και προκαλεί προβλήματα και στον προορισμό. Το κερασάκι στην τούρτα το έβαλε πρόσφατα και η κυβέρνηση με την δυνητική αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων  από 0,5% σε 0,75% επί των ακαθάριστων εσόδων καθώς και την αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή ! που από 4 ευρώ η διανυκτέρευση σε 5* ξενοδοχείο έχει φθάσει τα 15 ευρώ.

Πρωταθλήτρια με 26.334 κλίνες AIRBNB η Κεφαλονιά και σχεδόν μηδενικές επενδύσεις σε ξενοδοχεία!

Πώς βλέπετε την ανταγωνιστικότητα των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης σε σχέση με τα ξενοδοχεία; Υπάρχουν σκέψεις από την Ένωση για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ξενοδοχείων;

Η ανταγωνιστικότητα αυτής της κατηγορίας των καταλυμάτων είναι πολύ μεγάλη. Ο λόγος είναι απλός. Τα καταλύματα αυτά λειτουργούν εκτός ελέγχου και χωρίς προδιαγραφές για πολλά χρόνια. Και αυτό είναι το πάγιο αίτημα του κλάδου. Να υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος για φορολογικά ζητήματα όπως και στις δικές μας επιχειρήσεις και έλεγχοι για εργατικά θέματα. Να μπουν λειτουργικές προδιαγραφές και κανόνες για την ασφάλεια. Σε καμία περίπτωση δεν ζητάμε να απαγορευτεί αυτή η δραστηριότητα, αλλά αν σκεφτούμε ότι στην αγορά της φιλοξενίας μέσα σε 5 χρόνια οι κλίνες της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχουν αυξηθεί κατά 100% ενώ οι ξενοδοχειακές κλίνες κατά 3,5%, τότε μάλλον υπάρχει ένα κανονιστικό και φορολογικό πλαίσιο που λειτουργεί σαν ασπίδα και οι επιχειρήσεις αυτές είναι πιο παραγωγικές οικονομικά από κάποιες άλλες. Η δραστηριότητα αυτή αναπτύσσεται ανεξέλεγκτά και δυστυχώς το κράτος παραμένει θεατής των εξελίξεων, αφού παρά τα όσα εξαγγέλθηκαν τελευταία δεν λύνουν κανένα πρόβλημα στον χώρο.

Πιστεύετε ότι τα καταλύματα τύπου “Airbnb” είναι ο κύριος λόγος για τις χαμηλότερες πληρότητες των ξενοδοχείων, ή υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την κατάσταση;

Είναι σίγουρα ένας κύριος λόγος που επηρεάζει την πληρότητα των ξενοδοχείων. Αν δούμε τα στοιχεία για τον χώρο της βραχυχρόνιας στα νησιά μας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ στην Κεφαλονιά το 2019 λειτουργούσαν 4617 σπίτια με 20543 κλίνες  και φθάσαμε το 2023 να υπάρχουν 6135 σπίτια με 26334 κλίνες, αντίστοιχα  για την Ιθάκη το 2019 είχαμε 275 με 1203 κλίνες φθάνοντας το 2023 σε 402 σπίτια με 1638 κλίνες.

Τα παραπάνω νούμερα που παραθέτουμε, δείχνουν πόσο έχει μεγαλώσει η προσφορά κλινών στα νησιά μας  και σε συνδυασμό με την σταθερότητα στους αριθμούς των αφίξεων και την μείωση του αριθμού των διανυκτερεύσεων δημιουργεί πρόβλημα.

Να εκμεταλλευτώ την ευκαιρία και να τονίσω ότι αυτά τα 6135 σπίτια στην Κεφαλονιά και τα 402 στο νησί της Ιθάκης που από την μακροχρόνια μίσθωση πέρασαν τα τελευταία χρόνια στην τουριστική αγορά, είναι αυτά που εξυπηρετούσαν φοιτητές, γιατρούς καθηγητές και πολίτες που ζούσαν στο ενοίκιο. Αυτή είναι η αιτία για τα ακριβά ενοίκια και την αδυναμία εύρεσης στέγης από τις προαναφερθείσες κοινωνικές ομάδες.

Πως αντιμετωπίζετε τις αποφάσεις Αεροπορικών εταιρειών να σταματήσουν τις πτήσεις από συγκεκριμένα αεροδρόμια; Ανησυχείτε ότι θα ακολουθήσει και μείωση αριθμού επιβατών; Πως σκέφτεστε να το αντιμετωπίσετε;

Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αποφάσεις των αεροπορικών εταιρειών για μειώσεις ή και σε κάποιες περιπτώσεις το τερματισμό δρομολογίων προς το νησί μας. Σίγουρα είναι μια δυσάρεστη κατάσταση που δημιουργείται. Ότι σταματάει σίγουρα χρειάζεται αρκετό καιρό για να επανέλθει.

Έχουμε περιορισμό των πτήσεων για επιχειρησιακούς λόγους της εταιρίας πχ  η γραμμή από το Βερολίνο παλιότερα και της Βενετίας φέτος όπου η εταιρεία μείωσε τον αριθμό των αεροσκαφών της, από τα συγκεκριμένα αεροδρόμια, ή λόγους οικονομικούς που οφείλεται στην χαμηλή πληρότητα των δρομολογίων.

Στην πρώτη περίπτωση δεν μπορούμε, όπως καταλαβαίνεται να παρέμβουμε. Στην δεύτερη περίπτωση, και εκεί είναι που μπορούμε να επηρεάσουμε που είναι κρίσιμο, είναι η προβολή μας. Αυτή που θα αυξήσει το ενδιαφέρον τον επισκεπτών μας και θα το «δουν» οι εταιρείες. Στην ψηφιακή εποχή μας τα πάντα είναι μετρήσιμα και οι αεροπορικές εταιρείες έχουν τα εργαλεία για να βλέπουν τη ζήτηση που έχει κάθε περιοχή και αυτά εμπιστεύονται για να πάρουν τις αποφάσεις τους.

Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχει ατονήσει η τουριστική προβολή της περιφέρειας μας αφού δεν υπάρχει κάποιος σχεδιασμός που να βάζει στόχους και να μετρά αποτελέσματα. Παλιότερα με τον κ Σπύρο Γαλιατσάτο υπήρχε για μια 4ετία ένα πλέγμα δράσεων (τηλεόραση, διαδικτυακή παρουσία που στόχευε τις περιοχές κοντά στα αεροδρόμια  όπου υπήρχαν ή στοχεύαμε πτήσεις, fam trips δημοσιογράφων με πληθώρα δημοσιευμάτων κ.α.) όπου δημιουργούσαν αυτό το ενδιαφέρον και μας έδιναν τα πολύτιμα κλίκ.

Σαν τουριστική επιτροπή γίνονται επαφές (κάτι που από την πληροφόρηση που έχω από την υπόλοιπη Ελλάδα, δεν το καταφέρνουν και πολλοί) με αεροπορικές εταιρείες προσπαθώντας να επηρεάσουμε στο μέτρο του δυνατού τις αποφάσεις τους. Τα χρήματα που μπορούμε να προσφέρουμε για να βοηθήσουμε την προσπάθεια, και περιορισμένα είναι (εξηγήσαμε παραπάνω την κατάσταση) και σε καμία περίπτωση δεν είναι αυτά που θα δελεάσουν μια αεροπορική εταιρεία για να δρομολογήσει αεροπλάνο.

Τα συμβόλαια που υπογράφηκαν το 2010 με επιδότηση κατά κεφαλή αφικνούμενου επιβάτη δεν υπάρχουν πλέον, αφού οδηγούν σε τεράστιες οικονομικές υποχρεώσεις. Γνωρίζει καλά η Ένωση μας και ο πρώην πρόεδρος της.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες της Ένωσης Ξενοδόχων και της Τουριστικής Επιτροπής για τη βελτίωση των δημόσιων υποδομών στο νησί; Υπάρχουν κρίσιμα έργα που θεωρείτε απαραίτητα για την περαιτέρω ανάπτυξη της Κεφαλονιάς;

Η Ένωση μας αναδεικνύει  τα προβλήματα των δημόσιων υποδομών στα νησιά μας, όπως κάναμε πρόσφατα στην επίσκεψη της Υφυπουργού Τουρισμού κας Έλενας Ράπτη στο νησί μας ή στην τοπική αυτοδιοίκηση όπου αυτή είναι υπεύθυνη. Άλλωστε όλοι γνωρίζουν την ολιστική προσέγγιση της «Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό 2030» με πλήρη χαρτογράφηση των 13 Περιφερειών και προτάσεις υποδομών, αξιολόγηση πόρων, αγορών. Ποιος την χρησιμοποίησε,  είναι η ερώτηση.

Πώς χρησιμοποιούν τα ξενοδοχεία της Κεφαλονιάς τα ψηφιακά εργαλεία τόσο στη λειτουργία τους όσο και στην προβολή τους; Υπάρχουν βέλτιστες πρακτικές που ακολουθούνται;

Τα ψηφιακά εργαλεία είναι μέσα στην καθημερινότητα μας πλέον, απαραίτητα και επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την λειτουργία και την προβολή  της ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.

PMS, RMS, Channel Manager, OTA Scanners, εισαγωγή ΑΙ είναι μερικά από τα εργαλεία που κάνουν ευκολότερη τη δουλειά μας βοηθώντας τα στελέχη να πάρουν τις αποδοτικότερες και συμφέρουσες αποφάσεις για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.

Όλα αυτά τα εργαλεία απαιτούν οικονομικές επενδύσεις από τις επιχειρήσεις που εξαρτώνται από το μέγεθος της κάθε επιχείρησης και της οικονομικής δαπάνης που μπορεί να επενδύσει. Συνεπώς δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη πρακτική που να ακολουθείται.

Υπάρχουν περιβαλλοντικές ανησυχίες σχετικά με τη συνεχή ανάπτυξη του τουρισμού στο νησί; Πώς αντιμετωπίζονται από την Ένωση και ποια είναι η γνώμη σας για τον κίνδυνο “υπερτουρισμού”;

Ο τουριστικός κλάδος γενικότερα, έχει περιβαλλοντικές ανησυχίες. Τουρισμός και σεβασμός προς το περιβάλλον πάνε μαζί, χέρι χέρι. Υπάρχει η σκέψη να υπάρξει ένα σύστημα αξιολόγησης των ξενοδοχείων ανάλογα με τις περιβαλλοντικές πρακτικές που ακολουθούν. Οι νέες επενδύσεις, που θα διεκδικούν επιδοτήσεις, να έχουν σαν κριτήριο αυτό το σύστημα και όχι να είναι υποχρεωτικό να γίνουν 4 ή 5* όπως συμβαίνει τώρα. Στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη επειδή η τουριστική εκίνηση  έγινε όταν υπήρχαν περιορισμοί για την προστασία του περιβάλλοντος, είναι και ένα από τα πλεονεκτήματα μας σε σχέση με άλλους προορισμούς.

Τον τελευταίο χρόνο η λέξη υπερτουρισμός έχει μπει στην ζωή μας. Σε καμία περίπτωση δεν είμαστε στην θέση που είναι πχ η Βαρκελώνη ή η Βενετία. Ήρθε στην ζωή μας για να καλύψει την ανικανότητα του κράτους να εκσυγχρονίσει τις δημόσιες υποδομές ή να δαπανηθούν χρήματα για τις «απαραίτητες» μελέτες.

Υπάρχουν στην χώρα μας περιοχές, και σίγουρα όχι η Κεφαλονιά, που παρουσιάζουν σοβαρό πρόβλημα συνωστισμού ορισμένες ημέρες και ώρες αλλά αυτό είναι θέμα διαχείρισης.  Σαν χώρα αριθμητικά είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με περιοχές που έχουν πρόβλημα υπερτουρισμού. Για παράδειγμα η Μαγιόρκα, ένα νησί στο μέγεθος της Εύβοιας έχει πέντε φορές τον πληθυσμό της Εύβοιας και δύο φορές τον τουρισμό της Κρήτης, που η Κρήτη είναι 2,5 φορές μεγαλύτερη σε έκταση.

Στο τέλος του 2023 το Kefaloniapress πήρε μια πρωτοβουλία να συζητήσει με ξενοδόχους την δυνατότητα επέκτασης της σεζόν , μια πρωτοβουλία με παταγώδη αποτυχία. Σχεδόν κανείς δεν έδειξε ενδιαφέρον. Γιατί;

Ήταν πραγματικά μια αξιόλογη πρωτοβουλία. Κάτι αντίστοιχο έγινε και με την Τουριστική επιτροπή και τις 5 συζητήσεις που έγιναν.  Και οι 2 πρωτοβουλίες είχαν το ίδιο αποτέλεσμα. Ελάχιστο ενδιαφέρον σαν να μην ενδιαφέρει τον κόσμο αυτό το θέμα, δεν μπορώ να εξηγήσω αλλιώς.

Εγώ από αυτά που άκουσα, έστω και από τους λίγους που παρευρέθηκαν σε αυτές, έβγαλα το συμπέρασμα ότι είμαστε χαμένοι στο ερώτημα «η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα» , να ανοίξουμε δηλαδή χωρίς να έχουμε κόσμο ή να ανοίξουμε αφού πρώτα έρθουν.

Κατά την άποψη μου πρέπει να «επενδύσουμε», γιατί για επένδυση πρόκειται, στο άνοιγμα των επιχειρήσεων πριν έρθει ο κόσμος ή πιο εύκολα στην διατήρηση των ανοιχτών επιχειρήσεων στο τέλος της σεζόν. Κλειστές επιχειρήσεις ίσων κλειστός προορισμός. Ποιος θα σε εμπιστευτεί για να ξαναέρθει τέλος ή αρχή της σεζόν. Ειδικά στο τέλος είναι σαν του λέμε τελειώσαμε για φέτος, δεν θέλουμε άλλο. Είναι πιο εύκολο η επέκταση προς το τέλος  της σεζόν παρά στην έναρξη της, αφού τα χρόνια που είχαμε πτήσεις από Αγγλία Ιταλία, Γερμανία τον Απρίλιο πέρασαν ανεκμετάλλευτα.

Προϋπόθεση είναι επίσης παραλίες, σπήλαια, καθαρισμοί διάφοροί να προγραμματίζονται και να λειτουργούν πριν την έναρξη των πτήσεων.

Τα καταλύματα και τα ξενοδοχεία έχουν πολύ μικρότερο μερίδιο στο εγχείρημα, γιατί με μια έρευνα στο διαδίκτυο θα βρούμε πολλές επιλογές διαμονής. Το πρόβλημα είναι τι βρίσκει ο επισκέπτης έξω από αυτά.

Τελευταίο αλλά πολύ σημαντικό. Το προσωπικό των ξενοδοχείων. Τι σκοπεύετε να κάνετε σαν Ενωση Ξενοδόχων να προσελκύσετε εργαζόμενους στα ξενοδοχεία ;

Μετά την έξοδο από την εποχή Covid υπήρξε τεράστιο πρόβλημα με το προσωπικό. Οι επιχειρήσεις βρέθηκαν απροετοίμαστες. Αν και το πρόβλημα παραμένει αφού με έρευνα του ΙΤΕΠ υπάρχει έλλειψή 80.000 εργαζομένων από τον κλάδο, οι επιχειρήσεις αναζητούν έγκαιρα το προσωπικό τους και κάνουν καλύτερο προγραμματισμό στο θέμα αυτό. Υπάρχει η δυνατότητα, αν και με πολλά προβλήματα γραφειοκρατικά και χρονικά, η μετάκληση εργαζομένων από τρίτες χώρες και για εργασίες δεύτερης γραμμής.

Δεν έχουμε σαν Ένωση κάνει κάποια ενέργεια  για προσέλκυση εργαζομένων από άλλες περιοχές. Μία σκέψη που υπάρχει και θα συζητήσουμε και στην ερχόμενη Γενική μας συνέλευση, είναι να επιλέξουμε κάποιες περιοχές (εκτός Κεφαλονιάς) και να διοργανώσουμε «ημέρες καριέρας».

Αγαπητέ πρόεδρε, Αγαπητέ Γεράσιμε, Υπάρχει κάτι άλλο που θα θέλατε να προσθέσετε σε αυτή τη συζήτηση ;

Να επισημάνω ότι τα επόμενα χρόνια δεν θα είναι εύκολα και θα χρειαστούν ιδιαίτερη προσοχή από όλους. Υπάρχει μια κόπωση στους επισκέπτες μας κάτι που φάνηκε και με την πρόσφατη δημοσίευση των στοιχείων για την πορεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου τον Ιούλιο, στην οποία καταγράφηκε η πρώτη ετήσια μείωση -5,4% στα τουριστικά έσοδα από το Μάρτιο του 2021, σε ένα μήνα κατά τον οποίο οι συνολικές αφίξεις από το εξωτερικό αυξήθηκαν κατά 4,1%

Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε κατά 3,5% και διαμορφώθηκε σε 570,7 ευρώ από 591,7 ευρώ το 2022. Είναι αριθμοί που πρέπει να μας προβληματίσουν ιδιαίτερα.

Κλείνοντας αυτή τη συζήτηση, αγαπητέ πρόεδρε, ποια είναι τα “μαθήματα” που πήραμε από τη σεζόν του 2024; Υπήρξαν κάποια μηνύματα που πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη; Χτύπησαν “καμπανάκια”; Θα συμφωνείτε, φαντάζομαι, ότι αυτή η σεζόν ήταν κάπως διαφορετική από τις προηγούμενες…

Έχετε απόλυτο δίκιο. Η φετινή σεζόν ήταν διαφορετική και πιο απαιτητική, ενώ κατά τη γνώμη μου είναι μια πρόγευση των προκλήσεων που θα ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια.

Το προειδοποιητικό καμπανάκι χτύπησε από πέρσι τον Μάρτιο (2023) , όταν επιστρέψαμε από την ITB. Οι προβλέψεις επιβεβαιώθηκαν από τον κύριο Βήλλο (rapport) στην εκδήλωση για τη συνεργασία που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο στο Δημοτικό Θέατρο. Εκεί, είχαμε ήδη αναφερθεί στο υψηλό εξωξενοδοχιακό κόστος που επιβαρύνει τις υπηρεσίες. Ο καταναλωτής, δηλαδή ο επισκέπτης μας, είναι πλέον πλήρως ενημερωμένος, έχει κριτική ικανότητα και δεν διστάζει να τιμωρήσει όταν οι προσδοκίες του δεν ικανοποιούνται.

Αν όσα λέω δεν αρκούν, ας δούμε τα παραδείγματα των δύο πιο δημοφιλών προορισμών της χώρας μας, της Μυκόνου και της Σαντορίνης. Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, κατέγραψαν μείωση εσόδων κατά 7,8% και 6,7% αντίστοιχα. Οι τοπικοί φορείς αναγνωρίζουν ότι η εκτίναξη των τιμών λειτούργησε αποτρεπτικά, όχι μόνο για την προσέλκυση νέων τουριστών αλλά και για την επανεπίσκεψη των παλαιών. Είναι πλέον ξεκάθαρη η ανάγκη για εξορθολογισμό των τιμών, ώστε να αντανακλούν την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Η φετινή σεζόν (2024) μας έστειλε ξεκάθαρα μηνύματα. Το ερώτημα είναι αν τα κατανοήσαμε, και η απάντηση σε αυτό θα φανεί τα επόμενα χρόνια.

Να ενημερώσουμε τους Αναγνώστες μας ότι στην επόμενη συζήτησή μας θα μιλήσουμε για τη σεζόν 2025, Τι προσδοκούμε εμείς και τι οι επισκέπτες μας. Ευχαριστούμε πρόεδρε για το χρόνο σας..

Και εγω σας ευχαριστώ…

√  Εκ μέρους της Συντακτικής Επιτροπής του Kefalonia Press, η Ελένη Δ. Χιόνη είχε αυτή την ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον Γεράσιμο Τιμοθεάτο

 

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!