Στις 18, 19 και 20 Νοεμβρίου, οι επαγγελματίες της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης θα κληθούν να επιλέξουν τη νέα διοίκηση του Επιμελητηρίου του νομού μας
Σήμερα, φιλοξενούμε τον Διονύση Τρωϊάνο, υποψήφιο του συνδυασμού «ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΜΕ ΜΑΖΙ» του Τάσου Καλογηράτου.
Ο κ. Τρωϊάνος μοιράζεται τις απόψεις του για το Επιμελητήριο και το ρόλο του , τις προτεραιότητες που πρέπει να θέσει η νέα διοίκηση, και εξηγεί γιατί αυτές οι εκλογές χαρακτηρίζονται ως «ιστορικές». Ανακαλύψτε ποιο είναι το πραγματικό διακύβευμα των εκλογών και πώς αυτό θα επηρεάσει το μέλλον της τοπικής επιχειρηματικότητας κατά τον κ. Τρωιάνο.
Κύριε Τρωιάνε , είστε δημοτικός σύμβουλος Αργοστολίου 5 χρόνια και κάποιους μήνες στα έδρανα της αντιπολίτευσης με πλούσια δράση είναι αλήθεια. Τι σας ώθησε να διεκδικήσετε και μια θέση στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Επιμελητηρίου Κεφαλονιάς και Ιθάκης;
Ο βασικός ρόλος του Επιμελητηρίου είναι να στηρίζει και να προωθεί την ανάπτυξη των επιχειρήσεων στην περιοχή του, να βελτιώνει το επιχειρηματικό κλίμα και να ενισχύει την τοπική οικονομία. Πολύ απλά, η άποψη μου είναι ότι η σημερινή διοίκηση, δεν έχει κάνει καθόλου καλή δουλειά και ότι οι επιχειρηματίες των νησιών μας αξίζουν ένα Επιμελητήριο που πραγματικά θα ενισχύει την εξέλιξη και ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους. Αυτός λοιπόν είναι ο λόγος που συντάσσομαι με τον Τάσο Καλογηράτο και την παράταξη «ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΜΕ ΜΑΖΙ» στην διεκδίκηση του Επιμελητηρίου Κεφαλονιάς και Ιθάκης.
Με την εμπειρία σας ως μηχανολόγος και δημοτικός σύμβουλος, πώς βλέπετε τον ρόλο του Επιμελητηρίου στη στήριξη των τεχνολογικών καινοτομιών για τις τοπικές επιχειρήσεις, ειδικά σε τομείς όπου η Κεφαλονιά μπορεί να πρωτοπορήσει;
Ξεκίνησα την επαγγελματική μου πορεία ως μηχανολόγος μηχανικός το 1992 και από το 1993 ζω μόνιμα στην Κεφαλονιά. Το 2013 ίδρυσα την εταιρεία «Kefalonian Elevators», η οποία ειδικεύεται στην εγκατάσταση και συντήρηση ανελκυστήρων και σήμερα συντηρεί πάνω από 250 ανελκυστήρες στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη. Το 2019, μαζί με τη σύζυγό μου, δημιουργήσαμε ένα τουριστικό κατάλυμα στα Σβορωνάτα, το οποίο λειτουργούμε από τότε. Συμμετέχω στο Επιμελητήριο όχι μόνο ως μηχανολόγος μηχανικός, αλλά ως επιχειρηματίας με εμπειρία σε όλους τους βασικούς τομείς της επιχειρηματικότητας: Εμπόριο, Μεταποίηση, Υπηρεσίες και Τουρισμό.
Γιατί επιλέξατε να θέσετε υποψηφιότητα στον τομέα του Τουρισμού;
Επέλεξα τον τομέα του τουρισμού, καθώς η ανάπτυξή του θα καθορίσει την πορεία της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης για πολλές επόμενες γενιές. Επιπλέον, η διοίκηση στον τομέα αυτόν έχει μείνει πίσω σε σύγκριση με σύγχρονα μοντέλα ανάπτυξης, καθώς και στις ψηφιακές τεχνολογίες προώθησης και εξυπηρέτησης των τουριστών. Η ψηφιακή μετάβαση είναι μια ευκαιρία ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας, της αποδοτικότητας και της πρόσβαση σε νέες αγορές για τις τοπικές επιχειρήσεις μας.
ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΜΕ ΜΑΖΙ: Το πρόγραμμά μας για το ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ & ΙΘΑΚΗΣ
Από την εμπειρία σας στον χώρο της μηχανολογίας, ποια βιομηχανία ή τεχνολογία πιστεύετε ότι μπορεί να βρει πρόσφορο έδαφος στην Κεφαλονιά και πώς σκοπεύετε να την προωθήσετε μέσω του Επιμελητηρίου;
Ο τουρισμός είναι η «βαριά βιομηχανία» του νησιού και λειτουργεί ως κινητήριος μοχλός για όλους τους άλλους επιχειρηματικούς τομείς, ακόμη και για την πρωτογενή παραγωγή. Αποτελεί, λοιπόν, την ατμομηχανή της τοπικής οικονομίας. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικά προβλήματα που εμποδίζουν την περαιτέρω ανάπτυξή του.
Όπως;
Σας αναφέρω τα κύρια κατά την άποψή μου:
- Έλλειψη βασικών δημόσιων υποδομών, όπως κατάλληλο οδικό δίκτυο, επαρκείς θέσεις στάθμευσης, δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, αποτελεσματική διαχείριση απορριμμάτων, δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, αναβάθμιση των λιμανιών, ποιοτικές υγειονομικές υποδομές και υπηρεσίες , σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές και ψηφιακές υποδομές.
- Περιορισμένες ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις, ειδικά εκτός τουριστικής σεζόν, οι οποίες μειώνουν την ελκυστικότητα του νησιού καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
- Μικρή διάρκεια της τουριστικής περιόδου και έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, που επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
- Ανάγκη για εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών στον τουρισμό, ώστε να διασφαλίζεται η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.
- Ανάγκη για καλύτερη και πιο στοχευμένη προώθηση της Κεφαλονιάς ως τουριστικού προορισμού, ώστε να αναδειχθούν οι μοναδικές δυνατότητές της.
Εσείς πως θα ενεργοποιήσετε το Επιμελητήριο ώστε να διευρύνει το πεδίο δράσεών του και κυρίως την αποτελεσματικότητά του;
Το επιμελητήριο βρίσκεται στη μοναδική θέση να βοηθήσει να λυθούν πολλά από τα παραπάνω ζητήματα. Οργανωτική ανασυγκρότηση απαιτείται, αλλά κυρίως όραμα που να στηρίζεται στην πραγματική εικόνα της τοπικής οικονομίας.
- Ο προϋπολογισμός μαζί με το αποθεματικό του είναι περίπου 1.200.000 €. Πολλά από αυτά τα χρήματα μπορούν να διατεθούν για την προβολή του νησιού είτε απευθείας είτε μέσω συνεργειών με άλλους φορείς όπως η τουριστική επιτροπή και άλλοι φορείς.
- Σε θέματα βιωσιμότητας, το Επιμελητήριο μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο αναδεικνύοντας τα οφέλη της κυκλικής οικονομίας και την αξία χρήσης τοπικών προϊόντων στις τουριστικές επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα, προωθώντας τη χρήση τοπικών προϊόντων, το Επιμελητήριο θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της τοπικής παραγωγής και στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
- Για την αντιμετώπιση της συρρίκνωσης της τουριστικής περιόδου, το Επιμελητήριο μπορεί να διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ επιχειρηματιών της ίδιας περιοχής, ώστε κάποιες επιχειρήσεις να παραμένουν ανοιχτές στις αρχές και τα τέλη της περιόδου. Αυτή η στρατηγική προσφέρει πολλαπλά οφέλη: αφενός, οι ανοιχτές επιχειρήσεις επωφελούνται από μειωμένο ανταγωνισμό, αφετέρου, συμβάλλει στην ενίσχυση της τοπικής τουριστικής δραστηριότητας καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν.
- Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε τον συμβουλευτικό ρόλο και την επιρροή του Επιμελητηρίου στην τοπική αυτοδιοίκηση. Οι επιχειρηματίες έχουν άμεση γνώση των ελλείψεων στις υποδομές που επηρεάζουν τη δραστηριότητά τους. Το Επιμελητήριο μπορεί να αναδεικνύει αυτά τα ζητήματα σε δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια ή να τα διαπραγματεύεται άμεσα με τους αρμόδιους αιρετούς.
Ως δημοτικός σύμβουλος που ανήκει στην αντιπολίτευση, έχετε δει από πρώτο χέρι τις αδυναμίες της διοίκησης. Πώς οραματίζεστε την αναδιάρθρωση του Επιμελητηρίου ώστε να συμβάλλει πιο ουσιαστικά στις ανάγκες του επιχειρηματικού κόσμου της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης;
Είμαι στο δημοτικό συμβούλιο παραπάνω από πέντε έτη. Αυτό που δυστυχώς διαπιστώνω όλο και περισσότερο είναι ότι η διοίκηση δεν αντιμετωπίζει πάντα τα θέματα για το κοινό καλό, αλλά για το συμφέρον της.
Εδώ βρίσκεται και η πρόκληση του εγχειρήματός μας. Δεν αντιμετωπίζουμε απλώς το Επιμελητήριο του κυρίου Σπαθή – αυτό θα ήταν το λιγότερο. Όποιον επιχειρηματία κι αν ρωτήσετε, θα σας πει ότι το Επιμελητήριο είναι ουσιαστικά απών.
Απών στην ενημέρωση για τα πολυάριθμα χρηματοδοτικά προγράμματα που πέρασαν τα τελευταία επτά χρόνια. Απών στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που έφεραν οι εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων, με τους επιχειρηματίες να αναρωτιούνται ποια εταιρεία να πρωτοπληρώσουν. Απών στα ζητήματα που ανέκυψαν όταν ένα ανέτοιμο υπουργείο επέβαλε την σύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και σε πολλά ακόμη.
Ο νυν πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Σπαθής είναι και αυτός μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου Αργοστολίου. Στη διάρκεια της θητείας του όμως δεν έφερε ποτέ προς συζήτηση τα προβλήματα της τοπικής αγοράς, προτάσεις για επενδύσεις, προτάσεις για στήριξη του δήμου στους επιχειρηματίες. Ο κ. Σπαθής δεν εκπροσώπησε τους επαγγελματίες στο Δημοτικό Συμβούλιο, υπηρέτησε μόνο την παράταξη του.
Είναι λοιπόν για εσάς στις εκλογές του επιμελητηρίου ο κ. Σπαθής ο μεγάλος αντίπαλος;
Ο πραγματικός αντίπαλος είναι ο εκλογικός μηχανισμός του κύριου Μιχαλάτου. Ως δήμαρχος, πρόεδρος του λιμενικού ταμείου και έχοντας τον έλεγχο των διαδημοτικών επιχειρήσεων, των αντιδημάρχων των τεσσάρων δημοτικών διαμερισμάτων και των χρηματοδοτήσεων που τους παρέχει, αλλά και του Επιμελητηρίου, διαχειρίζεται ένα μηχανισμό απευθείας αναθέσεων και εξυπηρετήσεων προς το πολιτικό συμφέρον του. Μαζί με τις επιχειρήσεις και το λογιστικό του γραφείο, λειτουργώντας πελατειακά καταφέρνει να «εκμαιεύει» τους ψήφους των συμπολιτών μας.
Όταν οι πολιτικοί λειτουργούν μέσω ενός πελατειακού συστήματος, αδυνατούν να το προσανατολίσουν προς το γενικό συμφέρον, αλλά αντίθετα προς τους δικούς ιδιοτελείς σκοπούς, με βασικό την παραμονή στην εξουσία. Όμως η συγκέντρωση της εξουσίας στα χέρια ενός και μοναδικού ατόμου, δημιουργεί μια ιδιότυπη πολιτική κατάσταση, που θέτει σε κίνδυνο τις δημοκρατικές αρχές και την ομαλή λειτουργία του τόπου.
Η τοπική κοινωνία αξίζει ένα διαφορετικό μοντέλο διακυβέρνησης, όπου η πολιτική ηγεσία λειτουργεί υπέρ του κοινού καλού, με διαφάνεια, αξιοκρατία και λογοδοσία. Για αυτή την αλλαγή θα δουλέψει η παράταξή μας ως πλειοψηφών συνδυασμός στο Διοικητικό Συμβούλιο του Επιμελητηρίου.
Με τη σταδιακή συρρίκνωση της τοπικής αγοράς και την αντικατάσταση των παραδοσιακών επιχειρήσεων από καταστήματα σουβενίρ ή νέους ιδιοκτήτες εκτός Κεφαλονιάς, ποιες στρατηγικές πιστεύετε ότι μπορούν να κρατήσουν τους νέους επαγγελματίες στον τόπο τους και να διατηρήσουν την τοπική επιχειρηματική ταυτότητα;
Είναι πραγματικά λυπηρό, μετά την 1η Νοεμβρίου, να περπατά κανείς σε ένα σκοτεινό Λιθόστρωτο, όπου τα περισσότερα καταστήματα παραμένουν κλειστά. Παρόλα αυτά, οι σύγχρονοι τουρίστες δείχνουν ολοένα και περισσότερο ενδιαφέρον για αυθεντικές εμπειρίες και παραδοσιακά προϊόντα, τα οποία αποτυπώνουν τον τοπικό πολιτισμό και την κουλτούρα του νησιού. Ίσως, λοιπόν, θα έπρεπε να ενθαρρύνουμε τις επιχειρήσεις της περιοχής να στραφούν προς αυτή την κατεύθυνση, αντλώντας έμπνευση από την ιστορία και την παράδοση της Κεφαλονιάς, ώστε να προσφέρουν στους επισκέπτες, αλλά και στους ντόπιους, κάτι ξεχωριστό και αληθινά τοπικό.
Nα θυμίσουμε άλλωστε ότι το Επιμελητήριο συμμετέχει, «στα χαρτιά», στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Authenticity», που αφορά στο σήμα αυθεντικότητας προϊόντων και καταστημάτων στην τοπική αγορά.
Το κλείσιμο πολλών τοπικών οικογενειακών επιχειρήσεων μετά τη συνταξιοδότηση των ιδρυτών τους δείχνει ότι συχνά δεν υπάρχει συνέχεια από τη νέα γενιά. Ποιες πρωτοβουλίες θα προτείνατε στο Επιμελητήριο ώστε να ενθαρρυνθούν οι νεότεροι να συνεχίσουν τις οικογενειακές τους επιχειρήσεις εκσυγχρονίζοντας τες;
Η ευαισθητοποίηση των νέων για την αξία της οικογενειακής κληρονομιάς και της συμβολής της στην βιώσιμη ανάπτυξη μπορεί να ενισχύσει την αίσθηση υπερηφάνειας και ευθύνης. Οι παραδοσιακές επιχειρήσεις έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να ευημερήσουν μέσα στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Θα πρέπει όμως να δοθούν ευκαιρίες εκπαίδευσης στις νέες τεχνολογίες και σε σύγχρονες πρακτικές, ώστε οι νέοι να μπορούν να εξελίξουν και να αναβαθμίσουν τις επιχειρήσεις τους στα καινούργια πρότυπα. Αυτό σίγουρα αποτελεί δέσμευση και κομμάτι του προγράμματός μας.
Πολλοί σας αναγνωρίζουν ως ένα παράδειγμα αντοχής και θετικής σκέψης. Ποιο μήνυμα θα θέλατε να περάσετε στους νέους επιχειρηματίες που μπορεί να αισθάνονται αποθαρρυμένοι λόγω των δυσκολιών της αγοράς;
Πρέπει να σκεφτόμαστε τις προκλήσεις στην αγορά όχι σαν σημάδι αποτυχίας, αλλά σαν ευκαιρίες να προσαρμοστούμε, να μάθουμε και να γίνουμε πιο δυνατοί. Κάθε δυσκολία μπορεί να είναι ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο, αρκεί να έχουμε όραμα, πίστη και την επιμονή να συνεχίσουμε. Το μήνυμά μου είναι να βλέπουν τις δυσκολίες ως μέρος της διαδρομής – καμία επιτυχία δεν έρχεται χωρίς αυτές. Η ρήση «Κάθε εμπόδιο για καλό» Ισχύει.
Ποιες είναι οι πέντε (5) άμεσες ενέργειες που θεωρείτε πως θα πρέπει να αναλάβει η νέα Επιμελητηριακή αρχή από την πρώτη κιόλας ημέρα μετά την εκλογή της για να στηρίξει την τοπική επιχειρηματικότητα;
- Δημιουργία Γραφείου Επιχειρηματικής Υποστήριξης Επιχειρήσεων
- Ενημέρωση των επιχειρηματιών για διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.
- Ανάπτυξη Ψηφιακής Στρατηγικής για την προώθηση του προορισμού μέσω των social media,.
- Προώθηση συνεργειών μεταξύ ξενοδοχείων, εστιατορίων, εμπορικών καταστημάτων και άλλων τοπικών επιχειρήσεων για την παροχή ολοκληρωμένων πακέτων τουριστικών υπηρεσιών
- Συνεργασία με τους Δήμους της Κεφαλονιάς, – Ιθάκης και την τουριστική επιτροπή για την ενιαία προβολή των brand names “Kefalonia”: & “Ithaki” και την δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης και Marketing Προορισμού (DMO).
Κλείνοντας αυτή την ενδιαφέρουσα συζήτηση, κύριε Τρωιάνε, θα ήθελα να σας ρωτήσω, ως επίλογο: «Ποιο είναι το διακύβευμα των εκλογών του Επιμελητηρίου Κεφαλονιάς και Ιθάκης; Τι διακυβεύεται-κατά τη γνώμη σας- σε αυτή την εκλογική αναμέτρηση;»
Κατά την άποψή μου, όπως ανέφερα και νωρίτερα, οι επαγγελματίες σε αυτές τις εκλογές καλούνται να επιλέξουν αν θέλουν ένα ανεξάρτητο Επιμελητήριο, αποδεσμευμένο από συγκεκριμένα οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα. Ένα Επιμελητήριο που θα διεκδικεί δυναμικά όχι μόνο από τους δήμους, αλλά και από την κεντρική Κυβέρνηση. Ένα Επιμελητήριο που θα μελετήσει, θα αναδείξει και θα αντιμετωπίσει τα πραγματικά προβλήματα της τοπικής οικονομίας, με στόχο την ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα
Η ψήφος στις εκλογές του Επιμελητηρίου Κεφαλονιάς και Ιθάκης αποτελεί μια επένδυση στην ενίσχυση και την προάσπιση της τοπικής επιχειρηματικότητας, διασφαλίζοντας ότι η φωνή των επαγγελματιών του τόπου μας θα είναι ελεύθερη, ισχυρή και αποτελεσματική. Είναι, λοιπόν, κρίσιμο να συμμετάσχουμε όλοι στις εκλογές που θα διεξαχθούν στις 18, 19 και 20 Νοεμβρίου.
Ίσως αυτές να είναι οι πιο καθοριστικές εκλογές των τελευταίων ετών για το Επιμελητήριό μας.
Σας ευχαριστούμε για αυτήν τη συζήτηση
Και εγώ σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία.
- Με τον κ. Διονύση Τρωιάνο συζήτησε η κα Ελένη Δ. Χιόνη εκ μέρους της Συντακτικής Ομάδας του Kefaloniapress
- Οι λήψεις ειναι δημιουργίες του φωτογραφικού φακού του Βασίλη Λουκάτου