Eνα μεγάλο θέμα βασανίζει δεκάδες Κεφαλόνιτες ναυτικούς οι οποίοι είναι μέλη πληρωμάτων πλοίων τα οποία έχουν ακινητοποιηθεί σε κάποια θάλασσα του πλανήτη μεσοπέλαγα λόγω covid . Οι εταιρίες αρνούνται την αντικατάστασή τους με αποτέλεσμα το πρόβλημα πλέον να έχει πάρει διεθνείς ανθρωπιστικές και εργασιακές διαστάσεις. Μήπως η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και οι Δήμοι θα έπρεπε να κάνουν κάτι για αυτούς τους δημότες τους? Μια κίνηση υποστήριξης? Μια διαμαρτυρία?
O Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης συμμετείχε χθες σε Τηλεδιάσκεψη με ομολόγους του από όλο τον κόσμο, στο πλαίσιο συντονισμού των προσπαθειών για την επίλυση του προβλήματος αντικατάστασης των πληρωμάτων και επαναπατρισμού των ναυτικών.
Στην τηλεδιάσκεψη, που διοργάνωσε το Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, συμμετείχαν επίσης οι Γενικοί Γραμματείς του IMO, του ILO και των διεθνών ενώσεων της ναυτιλίας και των εργαζομένων στις μεταφορές, ICS και ITF αντίστοιχα.
Ο κ. Πλακιωτάκης, αναγνωρίζοντας ότι οι ναυτικοί αποτελούν τους αφανείς ήρωες οι οποίοι με προσωπικό κόστος συνέχισαν να παρέχουν βασικές υπηρεσίες, υπό τις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, υπογράμμισε κατά την τηλεδιάσκεψη ότι:
«Ακόμα και στις καλύτερες εποχές, οι ναυτικοί εργάζονται μακριά από το σπίτι τους, χωρίς την ευρύτερη δυνατή αναγνώριση του έργου τους για τον παγκόσμιο εμπόριο και την ανάπτυξη. Οι περιορισμοί μετακινήσεων που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση του χρόνου παραμονής στα πλοία, δημιουργώντας μεγάλες δυσκολίες στη ναυτιλία, πρωτίστως όμως τους ίδιους τους ναυτικούς.
Από τις πρώτες μέρες της υγειονομικής κρίσης και παρά τον παγκόσμιο χαρακτήρα του προβλήματος, επιδιώξαμε την αμεσότερη δυνατή επίλυση του. Παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει προσπάθειες ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, το πρόβλημα παραμένει εξαιτίας της επιβολής υποχρεωτικής απομόνωσης σε ναυτικούς, την απειλή επιβολής κυρώσεων παρά το γεγονός ότι η αντικατάσταση του πληρώματος δεν ήταν εφικτή και την αδυναμία έγκαιρης έκδοσης θεωρήσεων (visa) και ταξιδιωτικών εγγράφων.
Προσκαλώ όλα τα Κράτη να αναλάβουν το μερίδιο ευθύνης που αναλογεί και όλοι μαζί, διεθνείς οργανισμοί, κυβερνήσεις, ναυτιλιακή και αεροπορική βιομηχανία, να συσπειρώσουμε τις προσπάθειες μας, για να μπορέσουν το συντομότερο δυνατό οι ναυτικοί σε όλο τον κόσμο να βρεθούν κοντά τις οικογένειές τους ή να μεταβούν στα πλοία τους.
Είναι η ώρα να υποστηρίξουμε, με αποφασιστικό τρόπο, το ανθρώπινο κεφάλαιο της ναυτιλίας μας και την ίδια τη ναυτιλιακή βιομηχανία, ως το όχημα που θα οδηγήσει την παγκόσμια οικονομία γρηγορότερα στο δρόμο της ανάκαμψης».
Είναι γνωστό ότι η πανδημία του κορωνοϊού, παράλληλα με την παγκόσμια υγειονομική κρίση, δημιούργησε πληθώρα δυσλειτουργιών σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. Από το ξέσπασμα της πανδημίας μέχρι και σήμερα, η αδυναμία ομαλής αντικατάστασης των πληρωμάτων και επαναπατρισμού των ναυτικών να αποτελεί σήμερα το σημαντικότερο πρόβλημα για την παγκόσμια ναυτιλία και τους ναυτικούς όλων των εθνικοτήτων.
Υπολογίζεται ότι πάνω από 200 χιλιάδες ναυτικοί είτε παραμένουν στα πλοία, μη δυνάμενοι να επαναπατρισθούν, είτε στη στεριά, μη δυνάμενοι να μεταβούν στα πλοία τους προς εργασία.
Το πρόβλημα δημιουργήθηκε εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων που έχουν ληφθεί από πολλές χώρες στον κόσμο για την πρόληψη εξάπλωσης της πανδημίας, αλλά και την ανεπάρκεια διεθνών ή εθνικών, σε κάποιες χώρες, πτήσεων.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης ανέδειξε εξαρχής το ζήτημα ως απόλυτης προτεραιότητας σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
Σε εθνικό επίπεδο, θεσπίστηκαν άμεσα τα απαιτούμενα νομοθετικά μέτρα και αξιοποιήθηκαν πλήρως, από τις αρμόδιες εθνικές Αρχές, τα συνιστώμενα, από πλευράς ΕΕ και Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), πρωτόκολλα για τη διευκόλυνση της αντικατάστασης πληρωμάτων των πλοίων και της μετακίνησης των ναυτικών, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το κυριότερο, οι ναυτικοί αναγνωρίσθηκαν εξαρχής ως «ουσιώδεις εργαζόμενοι» και επετράπη η απρόσκοπτη διέλευσή τους από τη χώρα μας.
Αποτέλεσμα αυτών των συντονισμένων προσπαθειών της ελληνικής κυβέρνησης ήταν το τελευταίο τρίμηνο να έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα 2.500 αλλαγές και επαναπατρισμοί πληρωμάτων.
Παράλληλα, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έθεσε το ζήτημα προς το Υπουργείο Εξωτερικών και χορηγήθηκαν κατάλληλες οδηγίες προς τις Διπλωματικές και Προξενικές μας Αρχές ως προς την αναγκαιότητα συντονισμού και συνεργασίας για τη διευκόλυνση έκδοσης ταξιδιωτικών εγγράφων Ελλήνων ναυτικών και χορήγησης θεωρήσεων εισόδου (visa) για την αντικατάσταση πληρωμάτων και τον ταχύτερο δυνατό επαναπατρισμό των ναυτικών.
Αλλά και σε διεθνές επίπεδο το θέμα ετέθη τόσο με προσωπικές επιστολές του κ. Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Γενικό Γραμματέα του ΙΜΟ όσο και σε τακτικές και άτυπες συναντήσεις σε πολιτικό και υπηρεσιακό επίπεδο. Οι πρωτοβουλίες αυτές είχαν σαν αποτέλεσμα την έκδοση των προαναφερομένων κατευθυντήριων οδηγιών (guidelines) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και του πλαισίου πρωτοκόλλων του ΙΜΟ.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υποστήριξε επίσης την πρωτοβουλία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου να ηχήσουν χθες Τετάρτη 8 Ιουλίου, στις 12.00, οι σειρήνες των πλοίων σε όλο τον κόσμο, για την ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινότητας ως προς την αναγκαιότητα αντικατάστασης των πληρωμάτων.
Με το πέρας της τηλεδιάσκεψης, εκδόθηκε κοινή διακήρυξη με την οποία αναγνωρίζεται με τον πλέον εμφατικό τρόπο η αναγκαιότητα επίλυσης του ζητήματος.
Υπάρχει ένα λάθος στο άρθρο,δεν αρνούνται οι εταιρίες , αλλά οι χώρες απαγορεύουν των επαναπατρισμό των πληρωμάτων !