Ι.Μ. Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Κηπουρίων ή Κηπούρια

;a Το Καθολικό του ΙΝ Ευαγγελισμου Θεοτόκου Κηπουραίουν πριν την “αποκατάσταση” του
Καθολικο ΙΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΘΕΟΤΟΚΟΥ σήμερα (2019) μετά την αποκατάσταση
Τάκης Τόκκας

Γράφει ο Τάκης Τόκκας  για το Διαπολιτισμικό Κέντρο Ιονίου-Ionian center

 

 

 

Τοποθεσία

 

Στις ακρότατες δυτικές  ακτές της Κεφαλονιάς, στην επαρχία Πάλης ή Παλικής και σε απόσταση 15 περίπου χιλιομέτρων από το Ληξούρι  βρίσκεται η Μονή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Κηπουραίων  ή Κηπούρια. Η ονομασία του προήλθε από την τοπωνυμία «Κηπούρια» που απαντάται σε κοντράτα από τον 16ο αιώνα.

Η Μονή αναγέρθηκε σε ύψος 100 περίπου μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας και βρίσκεται σε περιοχή μοναδικού φυσικού κάλλους με θέα μεγαλειώδη προς το πέλαγος, λες και είναι ένας υπερμεγέθης εξώστης, εξ’ ου και η προσωνυμία  του ως το «μπαλκόνι τση Κεφαλονιάς στο Ιόνιο».

Ίδρυση

 Ιδρύθηκε το έτος 1759 από τον πολυπράγμονα ιερομόναχο Χρύσανθο Πετρόπουλο ή Μπόϊκο (1729-1802) γεννημένο  στους Παξούς ή στην Κέρκυρα με καταγωγή από τους Παξούς. Ο Χρύσανθος ανέπτυξε και επαναστατική δραστηριότητα,  συνεργαζόμενος με τους Αλέξιο Ορλώφ και Λάμπρο Κατσώνη στην εφαρμογή των Ρωσικών σχεδίων εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, επί εποχής της τσαρίνας Αικατερίνης  Β’ της Μεγάλης.

Πατριαρχικό Σταυροπήγιο

Η έκταση στην οποία ιδρύθηκε  ανήκε στην Μονή Ταφιού. Το έτος 1765 με αίτημα του κτήτορα και σχετική επιστολή του Αρχιεπισκόπου Κεφαλληνίας και Ζακύνθου  Σωφρονίου Γ’  Κουτούβαλη (1759-1782) προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Σαμουήλ Α’ (1763-1768 & 1773-1774) ανακηρύχτηκε αυτοδιοικούμενο Πατριαρχικό Σταυροπήγιο.

Εκκλησιαστική αφομοίωση

Μετά το 1864 με την «επιβαλλομένη» εκκλησιαστική αφομοίωση της Εκκλησίας της Επτανήσου και την υπαγωγή της στους Κανόνες της Ελλαδικής Εκκλησίας, δημιουργήθηκαν επί τριετία σοβαρές αντιδράσεις στον κλήρο ιδιαίτερα, των νησιών του Ιονίου μια και αρνούνταν να δεχθούν την λεγομένη αφομοίωση. Στις αντιδράσεις αυτές συμμετείχαν και οι μοναχοί της Μονής οι οποίοι  άλλοτε επεδίωκαν και άλλοτε αντιμάχονταν την αφομοίωση. Το ζήτημα λύθηκε οριστικά το 1916 όταν η Μονή συγχωνεύτηκε με εκείνο των Βαρδιάνων και έτσι υπάχθηκε στο μοναστηριακό καθεστώς του Ελληνικού κράτους παύοντας να είναι αυτοδιοικούμενο Πατριαρχικό Σταυροπήγιο.

Καταστροφικοί σεισμοί

Τα έτη 1767,1861,1953 σεισμοί προξένησαν  μεγάλες καταστροφές στην Μονή, την οποία όμως η αδελφότητα  με την βοήθεια των κατοίκων κάθε φορά ανοικοδομούσε. Αν και  μετά το 1953 μερικώς αποκαταστάθηκαν  τα κτίσματα της Μονής ,ο σεισμός του 1972  είχε ως συνέπεια την κατάρρευση του καμπαναριού και όσων κτηρίων είχαν διασωθεί το 1953.

Οι διπλοί ισχυροί  σεισμοί που έπληξαν την Μονή  στις 26 Ιανουαρίου και 03 Φεβρουαρίου του 2014, προξένησαν την κατάρρευση ενός τμήματος της κούρτης προς την θάλασσα που παλαιότερα είχε επιχωθεί με φερτά υλικά. Ωστόσο όπως ανακοινώθηκε τότε, δεν είχε διαβρωθεί ή διαταραχθεί το πέτρινο υπέδαφος επί του οποίου βρίσκεται η Μονή.

Το καθολικό της Μονής

Το καθολικό  κατασκευάστηκε το 1964 διατηρώντας τον ρυθμό-έστω απλούστερο-και το ύφος της μακραίωνης Επτανησιακής εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής εξωτερικά και κυρίως εσωτερικά.

Στις επόμενες φωτογραφίες βλέπουμε το καθολικό που φέρει αναρτημένες κτητορικές επιγραφές που μέχρι και τον παρελθόντα Αυγουστο δεν έιχαν εκ νεου αναρτηθεί μετα απο την ανακανιση.

ΚΑΘΟΛΙΚΟ ΚΗΠΟΥΡΙΑ 2015
Καθολικο Κηπούρια 2017
ΚΑΘΟΛΙΚΟ Κηπουρια 2019

Αλλά  αυτό συνέβαινε μετά από κάθε καταστροφή από σεισμό και την  επακόλουθη ανακατασκευή ναού ή μονής στην Κεφαλονιά!  Αυτή τη παράδοση, που  με νύχια και με δόντια όπως λέει η λαϊκή σοφία  κρατούσαν οι σοφοί και πεπαιδευμένοι Αρχιερείς Κεφαλληνίας και που συνακόλουθα βέβαια ακλουθούσε και ο κλήρος.  Με την ίδια προσήλωση από το τέλος του 19ου αιώνα και ιδίως όταν στον επιχώριο Μητροπολιτικό Θρόνο βρίσκονταν Αρχιερείς με διαφορετική από την Επτανησιακή παιδεία, βιώματα, καλλιέργεια,  οι γαστάρδοι / επίτροποι, οι προκουρατόροι αλλά και οι ιερωμένοι με ή χωρίς  την αρωγή του επιχώριου  Μητροπολίτη θεωρούσαν ιερή υποχρέωση, οφειλή τόσο προς τον τιμώμενο άγιο του κάθε ναού όσο και τσου αντενάτους ,να ανοικοδομήσουν ή  να ποροπιάσουν, ανάλογα, την εκκλησιά τους ή το μοναστήρι τσου και να την αποκαταστήσουνε  όπως ακριβώς ήτανε. Ακόμα μέλημά τους όπως και των συναδελφών των εκκλησιών ήταν να προσθέσουνε στο ντεκόρο τση εκκλησιάς  λουσάτα  αντικείμενα  φερμένα  από την Βενετία, Νάπολη, Ρωσία τα οποία όμως ήταν σύμφωνα με το πνεύμα, το ύφος και την αντίληψη  της εκκλησιαστικής  Επτανησιακής παράδοσης.

Έτσι,  διέσωζαν τον εσωτερικό χώρο του ναού, έστω και εάν για διαφόρους αντικειμενικούς λόγους ενίοτε τον ανακατασκεύαζαν κάπως απλούστερο. Τα  ιερά σκεύη,  οι Θρόνοι που  ήφεραν τα εφέστια κονίσματα, τα στασίδια, τα ρελικάρια ή η  κάσα με τα ιερά αποτμήματα λειψάνων, οι ουρανίες, θύμιζαν λίγο-πολύ την προηγούμενη εκκλησιά!

ο παλιος θρόνος στην μέση και η κάσα -ρελικάριο δεξιά ,όπως και ο νεώτερος Δεσποτικός θρόνος αριστερά δεν έχουν μεταφερθει στο ανακαινισμένο καθολικό.

Αν είχαν την οικονομική δυνατότητα, ιδιαίτερα από τον 18ο αιώνα και μετά,  αντικαθιστούσαν τον εσωτερικό διάκοσμο  με καλύτερο, πάντοτε όμως διατηρώντας τα μεγάλης τέχνης αντικείμενα. Τα νέα αποκτήματα προφανώς ακολουθούσαν το πνεύμα της εποχής τους, όμως πάντα εναρμονίζονταν στο ύφος που ήδη είχε καθιερωθεί και του οποίου αποτελούσαν την φυσική εξέλιξη.

Αυτό έδινε αίσθημα της αδιάσπαστης  συνέχειας, της οικειότητας, γαλήνης αλλά και υπερηφάνειας που στάθηκαν αντάξιοι των   αντενάτων που πρώτοι  έκαμαν  μανιφατούρα  την εκκλησιά, την όποια εκκλησιά..

Αυτή η συλλογική αντίληψη ήταν απολύτως απαραίτητη για τα νησιά του κεντρικού Ιονίου που όπως γράψαμε πλήττονταν και πλήττονται από αλλεπάλληλους σεισμούς.

Στην  νότια πρόσοψη του καθολικού υπήρχε  μαρμάρινη επιγραφή με το παρακάτω κείμενο: « Ο Ναός ούτος / ανηγέρθη επί Ηγουμένου / Αρχιμ. Πανάρετου Μοσχονά και / των συμβούλων Αρχιμ./ Αμβροσίου Καμηνάρη και  / Ιερομ. Κωνστάντιου Γαλάτη / τη εγκρίσει του Σεβασμιωτάτου / Μητροπολίτου Κεφαλληνίας / κ.κ Προκοπίου / το έτος 1966».Μέχρι και τον παρελθόντα Αύγουστο δεν είχε εκ νέου εντοιχιστεί η  παραπάνω επιγραφή.

Το λαβωμένο καθολικό  και η ανήκουστη «αποκατάσταση»!

Καθολικο ΙΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΘΕΟΤΟΚΟΥ σήμερα (2019) μετά την αποκατάσταση

Οι καταστρεπτικοί σεισμοί του 2014  λάβωσαν και το καθολικό της Μονής, ωστόσο δεν το γκρέμισαν, ούτε προξένησαν σοβαρές βλάβες στο οικοδόμημα. Ορθώς η Μητρόπολη Κεφαλληνίας επεδίωξε  να το αποκαταστήσει, όπως και τα παρακείμενα κελιά.

Έτσι λοιπόν μετά τις προφανείς ενέργειες της Μητροπόλεως Κεφαλληνίας,  η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας ορθώς εξέδωσε την παρακάτω απόφαση την οποίαν και παραθέτουμε : (Το πρωτότυπο βρίσκεται στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ του Υπουργείου Πολιτισμού εδω  ΒΝΕ7465ΦΘ3-ΚΣ7κλικ )

  • «Eφορεία  Αρχαιοτήτων  Κεφαλληνίας
  • Μαντζαβίνου 5 & Αβλίχου 281 00, Αργοστόλι
  • Αργοστόλι, 08 – 07 – 2015 /  Aρ. Πρ.: Φ111/ Γ1-03/ΒΥΖ/1426

Θέμα: Έγκριση οριστικής µελέτης για την αποκατάσταση της Ιεράς Μονής Κηπουραίων, ∆.Ε. Παλικής του ∆ήµου Κεφαλονιάς

(…) Α π ο φ α σ ί ζ ο υ µ ε

Η Εφορεία µας δεν έχει αντίρρηση για την έγκριση της οριστικής µελέτης για την αποκατάσταση της Ιεράς Μονής Κηπουραίων, ∆.Ε. Παλικής του ∆ήµου Κεφαλονιάς, µε τους εξής όρους:

  1. Οι ενδιαφερόμενοι θα ειδοποιήσουν έγκαιρα την Υπηρεσία µας, πριν από την έναρξη οποιωνδήποτε εργασιών
  2. Πριν από την καθαίρεση των εσωτερικών επιχρισμάτων, θα προηγηθεί έλεγχος για την ύπαρξη τυχόν τοιχογραφικού διακόσµου από ειδικευμένο συντηρητή
  3. Η προστασία του τέµπλου θα πραγματοποιηθεί από εξειδικευμένο συντηρητή έργων τέχνης και υπό την επίβλεψη της Εφορείας
  4. Θα ληφθεί µέριµνα, σε συνεννόηση µε την Υπηρεσία µας, για την ασφαλή μεταφορά και φύλαξη όλων των κινητών ιερών σκευών και εικόνων που φυλάσσονται στο καθολικό της Μονής για την προστασία τους κατά τη διάρκεια των εργασιών αφού προηγηθεί πλήρης καταγραφή και φωτογράφιση.
  5. ∆ε θα πραγματοποιηθεί καµία περαιτέρω εργασία εκτός των εγκεκριμένων
  6. Οποιαδήποτε μελλοντική εργασία στον ευρύτερο χώρο της Ιεράς Μονής, θα έχει την απαραίτητη έγκριση της Εφορείας µας μετά την υποβολή του σχετικού φακέλου.
  7. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν την υποχρέωση να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας κατά την εκτέλεση των εργασιών.

Σε περίπτωση που δεν τηρηθεί ένας από τους παραπάνω όρους η Υπηρεσία µας μπορεί να ανακαλέσει την άδεια.

Η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της Εφορείας

∆ρ. Ολυµπία Βικάτου Αρχαιολόγος

Πίνακας Αποδεκτών για κοινοποίηση:

1) ΥΠΟΠΑΙΘ Γενική ∆ιεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονοµιάς ∆/νση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων Τµήµα Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιολογικών Χώρων, Μνηµείων Μπουµπουλίνας 20-22 Τ.Κ. 10682, Αθήνα 2) Αρχαιολογικό Μουσείο Αργοστολίου

Παρατηρήσεις επί της απόφασης της Ε.Α.Κ

Έχουμε λοιπόν να παρατηρήσουμε τα εξής:

Ι) Στην παράγραφο 2 αναφέρεται ”ότι πριν  από την  καθαίρεση των εσωτερικών επιχρισμάτων θα προηγηθεί έλεγχος από συντηρητή  για τοιχογραφικό διάκοσμο δηλώνοντας την μέριμνα της Υπηρεσίας για την διάσωση του ζωγραφικού διακόσμου του ναού.»

Ουρανία 2019, μετά την “αποκατάσταση”
Ουρανια πριν την “αποκατάσταση”

Όμως, η  ωραία ουρανία  με τα κοσμήματα και τις θείες μορφές τι απέγινε; Είναι προς συντήρηση και άρα θα επανατοποθετηθεί όπως επιβάλλεται στην αρχική της θέση; Αν είναι έτσι πότε θα γίνει αυτό; Αν δεν είναι όμως έτσι, τι απέγινε η ουρανία;

Με βάση την κοινή λογική, αλλά και την επιστημονική δεοντολογία, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό το γεγονός ότι αυτό το έργο τέχνης δεν θα επανατοποθετηθεί στην αρχική του θέση-πόσο μάλλον ότι αγνοείται!

Δεν φαίνεται να υπήρξαν αντικειμενικοί λόγοι για την καταστροφή της ουρανίας, αφού  στο καθολικό δεν σημειώθηκαν καταρρεύσεις. Ενδεχομένως λόγω των σεισμικών δονήσεων να υπέστη κάποιες βλάβες, οι οποίες όμως με την κατάλληλες επεμβάσεις συντήρησης θα μπορούσαν να αποκατασταθούν. Αν, όμως, η ουρανία καταστράφηκε αυτό οφείλεται σε ανθρώπινη αμέλεια, σε ολιγωρία και θα πρέπει να αποδοθούν άμεσα ευθύνες. Κανείς δεν είναι στο απυρόβλητο είτε φυσικό πρόσωπο, είτε νομικό πρόσωπο σε όποια κλίμακα της κοινωνικής πυραμίδας και αν ευρίσκεται!

Το ότι η ουρανία πιθανόν να ήταν ζωγραφισμένη σε τελαρωμένο καναβάτσο, όπως αποτελεί παράδοση στα Επτάνησα, την καθιστά έργο υποδεέστερο των τοιχογραφιών, για τις οποίες υπήρχε ρητή πρόβλεψη στην απόφαση της Ε.Α.Κ. ;

Οι φωτογραφίες και τα αναρτημένα στο you tube βίντεο δείχνουν και το είδος και την έκταση των ζημιών  που έγιναν. Έτσι στις  08/03/2014 σε βίντεο βλέπουμε τις ρωγμές του καθολικού και τις σχετικές  αλλά όχι ανεπανόρθωτες ζημιές . Σε άλλο βίντεο στις 14/01/2017 βλέπουμε να υφίσταται ακόμα η βάση με τα βόλτα που στήριζε  το γυναιτίκι.

 Αν δεν προνοήθηκε να τοποθετηθεί στην  διασαλευμένη στέγη  ένα  αδιάβροχο πλαστικό κάλυμμα όπως π.χ στην Αγία Μαρίνα στου Σουλάρους, αυτό είναι το λιγότερο αμέλεια, εγκληματική αμέλεια, που  είχε ως αποτέλεσμα  να προξενηθούν   ανεπανόρθωτες ζημιές! Έγινε όμως έτσι ;

Γιατί ενώ μας ενημέρωσαν ότι λόγω των βλαβών στην στέγη και  των βροχών που ακολούθησαν χάλασαν τα πάντα, βλέπουμε στο αναρτημένο στο you tube βίντεο ότι τέτοια ζημιά και στην έκταση που λέγεται δεν προκλήθηκε ποτέ στο εσωτερικό του καθολικού.

https://www.youtube.com/watch?v=nkxCR5JOKao

https://www.youtube.com/watch?v=wKKrkuefHuw

  1. II) Στην παράγραφο 3 αναφέρεται ότι «η προστασία του τέµπλου θα πραγματοποιηθεί από εξειδικευμένο συντηρητή έργων τέχνης και υπό την επίβλεψη της Εφορεία». Το τέμπλο ωστόσο χρήζει άμεσης συντήρησης γιατί με τα αλλεπάλληλα στρώματα μπρουτζίνας που έχουν προστεθεί έχει σοβαρά αλλοιωθεί και οι ιντάγιες μορφές και κοσμήματα δεν έχουν το βάθος και άρα την χάρη που τσου έδωσε ο ινταγιαδόρος. Σύμφωνα με τις παλιές μαρτυρίες το τέμπλο είχε και εξαίσια χρωματισμένα τμήματα που του έδιναν μια ιδιαίτερη και χαρίεσσα όψη. Επομένως, ούτε στο τέμπλο έγιναν οι προβλεπόμενες εργασίες.

Είναι εμφανής η κακοποίηση του υπέροχου τέμπλου και η παντελής έλλειψη συντήρησης.Ας παρατηρήσουμε την μοναδική και σπάνια απεικόνιση της γοργόνας στο τέμπλο που σχεδόν δεν φαίνεται απο τα αλλεπάλληλα στρώματα χρώματος και μπρουτζίνας!

III) Στην παράγραφο 5 αναφέρεται ότι «δεν θα πραγματοποιηθεί καµία περαιτέρω εργασία εκτός των εγκεκριμένων».  Οπότε :

Αφελώς να ρωτήσουμε με  εντολή ποιου φυσικού προσώπου ή υπηρεσίας έγινε η απομάκρυνση τση σκαλινάδας ή αλλιώς σολέα του ιερού ; Η σκαλινάδα είναι  από μασίβο/συμπαγή πετρομάρμαρο!  Είναι αποδεκτό  ένα  πετροπελεκημένο έργο γλυπτικής τέχνης του 18ου  19ου  αιώνα να απομακρύνεται και στη θέση του να τοποθετείται  απαστράπτον λευκό μάρμαρο, κομμένο μάλιστα σε μικρά κομμάτια λες και πρόκειται για νεροχύτη ή σοβατεπί ; Ποιος έχει την ευθύνη για αυτό; Ποιος θα λογοδοτήσει;

Στις φωτο βλέπουμε την παλιά μαρμαρογλυπτη σκαλινάδα/σολέα του 18ου -19ου αιώνα που αφαιρέθηκε και στην θέση της μπήκε άλλη με μαρμαρακια κομμενα σαν σοβατεπι.Επίσης την παλια σκαλιναδα του ιερού πεταμένη στην κούρτη της Μονής!

Μέχρι και τον Αύγουστο (2019) η σκαλινάδα αυτή βρισκότουνε πεταμένη κοντά στο εξωτερικό πορτόνι, ευχόμαστε ακόμα να βρίσκεται εδεκεί.

Η πεταμενη σκαλινάδα

β) τα πλακάκια της δεκαετίας του 1950 με τίνος  άδεια και εντολή (προσώπου ή υπηρεσίας) απομακρύνθηκαν; Τι χρεία υπήρχε για τα νεοπλουτίστικα μαρμαρένια δάπεδα; Το ότι αποτελούσαν μια ανάμνηση για τα παλιά  πρετσιόζα μαγιόλα των παλιών ναών δεν σήμαινε τίποτε?

ΦΩΤΟ : Πεταμένα και γερά τα παλιά πλακάκια,αντικαταστάθηκαν απο μαρμαρα…Η πομποφανία στο φόρτε της!

γ) το γυναιτίκι γιατί απομακρύνθηκε; Ζημιές μη αναστρέψιμες δεν είχε υποστεί και βεβαίως είχε και έχει λόγο υπάρξεως τόσο από χρηστικής όσο και από ιστορικής και αισθητικής άποψης! Και επιπλέον, πού βρίσκονται τα αφαιρεθέντα ξυλόγλυπτα; Έτυχαν της απαιτούμενης συντήρησης;

Στη φωτογραφία βλέπουμε οτι ήταν σε χρήση από τις πιστές το γυναιτίκι , ωστόσο σήμερα δεν υπάρχει.

δ) τι ανάγκη υπήρξε να αντικατασταθούν τα στασίδια με τον χαρακτηριστικό Επτανησιακό ρυθμό τους; Είχαν αποσαρθρωθεί; Είχαν σαπίσει; Γιατί δεν συντηρήθηκαν αλλά αντικαταστάθηκαν με άλλα, απολύτως ξένα προς την επτανησιακή παράδοση και το ύφος του καθολικού ; Ποίων ιδέα και ευθύνη ήτανε η  ατυχέστατη αυτή επιλογή των νέων στασιδιών; Το ίδιο ισχύει και για τους καλανάρκους.

Ανω φωτο: παραδεκτης αισθητικής που απάδει στην Επτανησιακή εκκλησιαστική παράδοση τα στασίδια,οι καλονάρκοι και ο Δεσποτικός θρόνος

ε) το κιβώριο της Αγίας Τράπεζας γιατί ήπρεπε να απομακρυνθεί; Δεν ήταν υψηλής  τέχνης ; ‘Η καταστράφηκε και αυτό;

Στην φωτογραφία βλέπουμε ευκρινώς το καθολικο απογυμνωμένο. Πίσω από το τέμπλο διακρίνεται το κιβώριο ΄της Αγίας Τράπεζας που σήμερα δεν υπάρχει.
ΑΓΙΑ ΤΡΑΠΕΖΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟ ΚΙΒΩΡΙΟ
  1. IV) Στην παράγραφο 6 αναφέρεται ότι «οποιαδήποτε μελλοντική εργασία στον ευρύτερο χώρο της Ιεράς Μονής, θα έχει την απαραίτητη έγκριση της Εφορείας µας μετά την υποβολή του σχετικού φακέλου».
Στην μοναδικη παλια ασπρομαυρη φωτογραφία βλέπουμε την παλια διακόσμηση του Καθολικου αλλά και το μοναδικό σαλίτζο το οποίος ευτυχώς διατηρείται ακόμα (Αυγουστος 2019)

Ρωτάμε ευθέως: Ισχύει ότι στην κούρτη της Μονής πρόκειται να αντικατασταθεί σύντομα το σαλίτζο του 18ου και 19ου αιώνα με τσιμέντο; Είναι δυνατόν να προβάλλεται ως δικαιολογία για μια τέτοια αδιανόητη επέμβαση ότι οι μελλοντικοί μοναχοί, επιτρόποι/γαστάρδοι, εθελοντές κτλ δεν θα κουράζονται πλέον να καθαρίζουν τα γουλιά του σαλίτζου;

Αλλά μάλλον ρητορική είναι η ερώτηση μιας και π.χ στην Μονή Αγριλίων στην Σάμη – πριν κάποια χρόνια – αφαιρέθηκε από το μαγειρείο της μονής το σαλιτζάτο δάπεδο του 18ου αιώνα για να αντικατασταθεί με σύγχρονο πλακάκι!

 Άμεση αποκατάσταση του καθολικού της Μονής

Βλέποντας την σημερινή μορφή του καθολικού μόνο λύπη μπορεί κάποιος να αισθανθεί. Δεν συνδέει το χτες με το σήμερα. Ένας ψυχρός χώρος με καμία αναφορά στην μακραίωνη εκκλησιαστική τέχνη του νησιού, στο συναίσθημα του κόσμου, στην ιστορική μνήμη, στο συνδετικό κρίκο των γενεών..

Έτσι λοιπόν και μόνο καλόπιστα αναφέραμε ό,τι πιστεύει ο κάθε καλοπροαίρετος Κεφαλονίτης όταν επισκέπτεται το καθολικό. Ωστόσο ας ληφθούν υπόψη και οι παρακάτω παρατηρήσεις :

-Και αυτό τούτο το τέμπλο ακόμα και όταν συντηρηθεί και αποκατασταθεί, ξένο και παράταιρο θα είναι μέσα στην κακόγουστη αισθητική του χώρου

-ομοίως που στην θέση της παλιάς και ωραίας ουρανίας τοποθετήθηκε  ουρανία για κουκλόσπιτο της Barbie

-ανεπίτρεπτη και εγκληματική η αφαίρεση  της αριστοτεχνικής σκαλινάδας /σολέα του 18ου αιώνα του ιερού και η τοποθέτηση  τεμαχισμένου μάρμαρο σαν σε σοβατεπί

-άλογη η κίνηση της αλλαγής των αναγεννησιακού ρυθμού κεφαλονίτικων στασιδιών και η τοποθέτηση στασιδιών παράταιρων και ξένων προς τον Κεφαλονίτικο ναό

-άστοχη η απομάκρυνση  του γυναικωνίτη  γιατί έτσι ακυρώθηκε η πρακτική χρήση του- βλέπουμε σε φωτογραφίες ότι χρησιμοποιούταν- και διαταράχθηκε  η οπτική ισορροπία του χώρου

-αψυχολόγητη η απομάκρυνση  του κιβώριου της Αγίας Τράπεζας.

Συμπερασματικά

Το καθολικό της Μονής Κηπουραίων, αν και κτίσμα μετασεισμικό (1964), διέσωζε και πρόβαλε στο εσωτερικό του την μακραίωνη λαμπρή Επτανησιακή-Κεφαλονίτικη εκκλησιαστική αντίληψη και ατμόσφαιρα. Σήμερα, κατόπιν ατυχέστατων επεμβάσεων και επιλογών, το καθολικό έχει βιαίως απολέσει την ιστορική μνήμη, την Επτανησιακή καλλιτεχνική και εκκλησιαστική παράδοση, το ύφος και το ήθος που αρμόζει σε μια ιστορική Μονή της Κεφαλονιάς.

Οι ευθύνες πρέπει να αναζητηθούν και να αποδοθούν!  Κυρίως όμως, πρέπει να γίνουν άμεσες ενέργειες για την αποκατάσταση του καθολικού της Μονής στην προτεραία του μορφή!

====

√ Για τους μη Ιόνιους αναγνώστες ακολουθεί το γλωσσάρι της Επτανησιακής διαλέκτου του κειμένου

  • Αντενάτος, ο = ο πρόγονος
  • Γαστάρδος, ο= ο επίτροπος
  • Γυναιτίκι, το= γυναικωνίτης
  • Ινταγιαδόρος, ο =ξυλογλύπτης
  • Καλανάρκος, ο =το έπιπλο που βρίσκεται μπροστά από τους ψάλτες
  • Κάσα, η= λάρνακα
  • Κοντράτο, το =συμβόλαιο
  • Κούρτη, η =εδώ η αυλή
  • Μαγιόλι, το =εφυαλωμένα και ζωγραφισμένα στο χέρι πλακίδια
  • Μανιφατούρα, η =έργο χειρός
  • Μασίβο,το= συμπαγές
  • Ντεκόρο,το= διακόσμηση
  • Ποροπιάνω= επισκευάζω
  • Πρετσιόζο, το =πολύτιμο
  • Προκουρατόρος, ο= επίτροπος με αυξημένες αρμοδιότητες
  • Ρελικάριο, το= λειψανοθήκη
  • Σαλίτζο, το= τεχνική με ομοιόμορφα γουλιά δλδ στρογγυλές πέτρες που τοποθετούνται σε ένα είδος τσιμέντου ή και χωρίς αυτή την συνδετική ύλη.

√ Φωτογραφίες Τάκη Τόκκα και Διαδικτύου – video Αριστές Χαριτάτου απο το Youtube

  • Απαγορεύεται ρητά η αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, «μεταφόρτωση» (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά χωρίς τη ρητή προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του kefaloniapress.gr
Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

4 Σχόλια

  1. […] Στον λογαριασμό του Πολιτιστικού Συλλόγου Αετος Καμιναρατων, αναρτήθηκε η απάντησή τους στο άρθρο του κ. Τάκη Τόκκα που δημοσιεύτηκε στο kefaloniapress για την ανήκουστη “αποκατάσταση” στη Μονή Κηπουραίων  .  (Διαβάστε εδω) […]

Comments are closed.