Τελέστηκε σήμερα Κυριακή πρωί στον Ιερό Ναό της Μητροπόλεως Αργοστολίου δοξολογία για την εορτή των Τριών Ιεραρχών και των Ελληνικών και Χριστιανικών Γραμμάτων. Τηρουμένων των μέτρων προστασίας κατά της πανδημίας, συμμετείχαν εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και μαθητών. Τον πανηγυρικό της εορτής εκφώνησε η φιλόλογος κα Ευτυχία Βαρτελάτου.
Λόγῳ τοῦ αὐξημένου ἀριθμοῦ κρουσμάτων και στο νησί δεν πραγματοποιήθηκε σχετική ημερίδα διά τον εορτασμό τῶν Ἑλληνικῶν καί Χριστιανικῶν Γραμμάτων όπου τα τελευταία χρόνια διοργάνωνε με προσωπική φροντίδα ο Μητροπολίτης Κεφαλληνίας Δημήτριος.
ΜΑΚΗΣ ΛΕΚΑΤΣΑΣ
Μεσουντος του αισθητου χειμωνος ωσει εαρ νοητον για ακομη μια χρονια ανετελε η φαεινη και πανεορτος εορτη των τριων μεγιστων φωστηρων της Τρισηλιου Θεοτητος οι οποιοι και υπερ ημων πρεσβευουν διηνεκως προς την Ομοουσιο και Αδιαιρετον Παναγια Τριαδαν.
Οι τρεις σημερον οικουμενικοι Διδασκαλοι κατα τον υμνογραφο της ιερας ακολουθιας τους και εγκωμιαστη τους Ιωαννην( Μαυροποδαν) μητροπολιτην Ευχαιτων ειναι της Εκκλησιας τα μεγαλα προπυργια, οι επιστημονες ιατροι , οι ουρανοβαμονες επιγειοι αγγελοι, οι μετα τους Δωδεκα τρεις αποστολοι, τα πυξια του Αγιου Πνευματος , οι αμαρτανοντων διορθωται και εγγυηται, οι βλυζοντες το ναμα της Χαριτος, οι νοητες χελιδονες, τα του Παρακλητου θεια οργανα, αι ευσημοι σαλπιγγες του κηρυγματος, αι γλωσσαι και αι λαλιαι των οποιων αι φωναι ακουονται στα τετραπερατα του κοσμου, αι φεγγοβολοι αστραπαι , οι μελιρρυτοι ποταμοι της σοφιας οι οποιοι την κτισιν ενθεοις ναμασιν καταρδευσαντες, οι την οικουμενην ακτισιν δογματων θειων πυρσευσαντες και αλλα πολλα τα οποια δεν μπορει να ιστορησει γραφιδα και να επαινεσει ανθρωπινος λογος.
Μεσα σε αυτα τα λογια και χαρακτηριστικα εγκωμια περιγραφεται και ανακεφαλαιωνεται ο βιος και των τριων τουτων φωστηρων της Χριστου Εκκλησιας και τονιζονται σημαντικες και σπουδαιες αρετες και στοιχεια της φωτεινης προσωπικοτητας τους ανα τους αιωνας.
α)Τα της Εκκλησιας μεγαλα προπυργια. Και οι τρεις μεγαλοι πατερες Βασιλειος ο Μεγας Γρηγοριος ο Θεολογος και Ιωαννης ο Χρυσοστομος εζησαν σε εποχες που η Εκκλησια ταλανιστηκε απο τις αιρεσεις και κυριως απο τις αιρεσεις των αρειανων και μακεδονιανων αλλα και η κοινωνιες στις οποιες εζησαν τοτε περνουσαν σοβαρη κριση σε οτι αφορα τις αξιες και την πνευματικη κατασταση που επικρατουσε τοτε. Με την δραση τα πολλα τους συγγραμματα και τους πυρινους λογους τους καταπολεμησαν τις ως ανω αιρεσεις και εδωσαν νεον αερα στη ζωη της Εκκλησιας και στον καθημεραν ανθρωπινο βιο.Ο Μεγας Βασιλειος με τη σειρα του θεολογησε και ετρανωσε το ομουσιον της Αγιας Τριαδος και μαλιστα προηδρευσε και κατα την Β Οικουμενικη συνοδο το 381 μ.Χ.επικυρωνοντας τη θεολογια του Μ Αθανασιου κατα την Α Οικουμενικη συνοδο το 325μ.Χ.Σπουδαια εργα του το ”Περι Αγιου Πνευματος”στο οποιο διακηρυσει τρανως την θεοτητα του Αγιου Πνευματος ,το εργο ”Οροι κατα πλατος”στο οποιο με βαση κυριως αγιογραφικες μαρτυριες εγκατεσπαρμενες σε ολο το εργο του δινει τον απολυτο κανονα πιστεως και εν Χριστω ζωης, η πραγματεια του ”Ομιλια εις την εξαημερον”οπου πραγματευεται τις εξι φασεις της δημιουργιας του κοσμου,το εργο του ”Κατ’ Ευνομιου” ανατρεποντας τις κακοδοξιες του τελευταιου και πλειστα οσα αλλα δογματικα, ηθικα και πολλες επιστολες οπου διδονται οδηγιες και απαντησεις σε πολλα πνευματικα θεματα.
Ο Γρηγοριος ο Θεολογος εγινε αρχικα επισκοπος της γενετειρας του Ναζιανζου και με την προτροπη του επιστηθιου κατα πνευμα φιλου του Μ Βασιλειου αργοτερα δεχεται τον θρονο της Κωνσταντινουπολεως και με ορμητηριο τον ναο της αγιας Αναστασιας αρχιζει την πνευματικη του αμυνα εκφωνωντας τους περιφημους πεντε θεολογικους του λογους υπερμαχουμενος με την θεολογια του και αυτος με τη σειρα του το ομοουσιο της Αγιας Τριαδος γεγονος που του εξασφαλισε και τον τιτλο ”Θεολογος”. Ειναι ο ενας απο τους τρεις Θεολογους της Εκκλησιας . Ο πρωτος ειναι ο ”της βροντης θειος γονος” ευαγγελιστης ηγαπημενος και επιστηθιος Ιωαννης ο και πεσων εν τω Δειπνω επι το στηθος το δεσποτικον και ερωτησας το ”Κυριε τις ο παραδιδους Σε”και ο τριτος ο Συμεων ο επικληθεις ”Νεος Θεολογος”.
Ο αγ Ιωαννης απο μεριας του και αυτος υπερμαχησε και αγωνιστηκε εναντια στις ατασθαλιες κυριως των τοτε βασιλεων αλλα και στην αταξια και την χαλαροτητα του βιου σε ολα τα κοινωνικα στρωματα γενομενος μετεπειτα και εκεινος αρχιεπισκοπος της πολεως της βασιλευουσης.Εδωσε μεγαλη σημασια στην εκκλησιαστικη ευταξια και την πνευματικη ευκοσμια αλλα και στις προυποθεσεις μετοχης κατα την θεια λατρεια μη φειδομενος και αυτης ακομα της τοτε αυτοκρατειρας Ευδοξιας την οποια ελεγχοντας για προσωπικα της παραπτωματα εμποδισε ακομη και την εισοδο της στον Ναο της Αγιας του Θεου Σοφιας κατα την τελεση της Θειας Λειτουργιας. Σε καποια μαλιστα ομιλια του την παρομοιασε με την Ηρωδιαδα για τον αυταρχικο χαρακτηρα της και την ελλειψη συστολης εκ μερους της με τα λογια” παλιν Ηρωδιας μαινεται”.Και γενικοτερα ο ιερος Χρυσοστομος υπηρξε προς παντας αμεροληπτος και ακεραιος και κατα την λαικη εκφραση δεν χαριζοταν σε κανεναν -ειδικα σε ισχυρο της εποχης , γεγονος που του στοιχισε την εξορια και τον θανατο, απ οπου επανηλθε στον θρονο του την ημερα υστερα απο χρονια δια της ανακομιδης των τιμιων λειψανων του.
β) Οι επιστημονες ιατροι.Και οι τρεις αγιοι ιεραρχες ετυχαν σπουδαιας μορφωσεως και πραγματοποιησαν λαμπρες σπουδες στα ονομαστα τοτε πνευματικα κεντρα του τοτε γνωστου κοσμου. Ο Μ. Βασιλειος εσπουδασε επτα επιστημες ( θεολογια φιλοσοφια ιατρικη μουσικη ρητορικη νομικη φιλολογια) και συμφωνα με την μαρτυρια του συμ-φοιτητου και συν-ασκητη και συν-επισκοπου του Γρηγοριου του Θεολογου σημειωσε και στις επτα τοση επιδοση , οση δεν καταφερε κανεις να σημειωσει και σε μια μονο. Ο Γρηγοριος Θεολογος υπηρξε συμφοιτητης του Μ Βασιλειου και εσπουδασε μεταξυ αλλων και φιλοσοφια στην πολη των Αθηνων περιακουστη τοτε για την περιωνυμο φιλοσοφικη σχολη της και που ηταν τοτε γνωστη ως η πολη της σπουδης. Τελος ο ιερος Χρυσοστομος εσπουδασε στην φημισμενη σχολη της Αντιοχειας ρητορικη και φιλοσοφια εχοντας ως διδασκαλους του στην μεν ρητορικη τον σχολαρχη Λιβανιο και στην φιλοσοφια διδασκαλο τον Ανθραγαθιο. Τοση ηταν η κλιση και η επιδοση του που οταν ο Λιβανιος ερωτηθη ποιος θα τον διαδεχοταν, απηντησε πως” ο Ιωαννης αν δεν ητο χριστιανος”
γ) Οι ουρανοβαμωνες επιγειοι αγγελοι. Και οι τρεις οικουμενικοι Διδασκαλοι ειχαν καταξιωθει θεοπτικων εμπειριων απο την αρχη του μοναχικου και μετεπειτα ιερατικου και επισκοπικου τους σταδιου. Ο Μ. Βασιλειος ως ασκητης στα Ανησσα του Ευξεινου Ποντου μαρτυρειται οτι κατα την νυχτα οταν ανεγινωσκε την αγ. Γραφη δεν υπηρχε τιποτα πλησιον του ουτε λυχνος καιομενος ουτε αλλο φως αλλα την ωρα της αναγνωσης ω του θαυματος! κατερχοταν το Αγιον Πνευμα το ακτιστον Φως και τον περιελουζε με τις υπερφωτες μαρμαρυγες του και η ζωηφορος αυρα και πνοη του Παρακλητου τον καταγλαιζε τον χαριτωνε και τον ενεδυναμωνε σε αυτα του τα πνευματικα παλαισματα.
Ο αγ Ιωαννης κατα την συγγραφη πολλων ερμηνευτικων του εργων , ιδιως κατα την συγγραφη της ερμηνειας στις επιστολες του αγ. αποστολου Παυλου εθεαθη κατα την μαρτυρια του συνεργατου του να εχει αορατως συμβουλευοντα και υπαγορευοντα την ερμηνεια τον ιδιο τον αγ. αποστολο Παυλο. Ο συνεργατης του αυτος ερχομενος να του αναγγειλει την αφιξη ενος αξιωματουχου για καποια προσωπικη υποθεση που εχρηζε αμεσης αντιμετωπισης στην αρχη βλεποντας την πορτα του κελιου του αγιου κλειστη νομιζε οτι απουσιαζε. Προσεκτικοτερη ομως παρατηρηση-αν και λαθραια τον εκανε αυτοπτη και μαρτυρα του ως ανω γεγονοτος.Γιατι ο ιδιος αυτος συνεργατης εβλεπε τον αγιο να ειναι σκυμμενος στο τραπεζι του και διπλα του ορθιος ενα αγνωστος με αιδεσιμη εμφανιση να του συγομιλει σκυμμενος στο δεξιο αυτι του η δε εμφανιση του αγνωστου ητο παρομοιος αμη και καταπληκτικα ιδια του Αποστολου!
Και ο αγ. Γρηγοριος ηταν σκευος εκλογης και ο ιδιος ασφαλως τις εμπειριες του αυτες τις αποτυπωνε σε μια σειρα απο ποιηματα τα οποια κατεγραφε.
Αλλα το υψιστο γεγονος ειναι η καταγραφη κειμενου και απο τους τρεις, αγιας Αναφορας (Θειας Λειτουργιας) που μαρτυρει στο επακρο την ουρανιο εμπειρια και το βιωμα του καθενος κατα την θεια λατρεια.Ειδικα ο ιερος Χρυσοστομος ο οποιος εγραψε και τους περι ιερωσυνης Α Β και Γ λογους του ειναι ο δευτερος κατα σειρα που θεολογει υστερα απο τα συγγραμματα του αγ. Διονυσιου του Αρεοπαγιτου ο οποιοςμιλει σε αυτα ”περι ουρανιου και εκκλησιαστικης ιεραρχιας”για το οτι την αρχη αυτη της ιερωσυνης δεν διεταξε κανεις αλλος ”ουτε αγγελος ουτε αρχαγγελος ουτε αλλη τις κτιστη δυναμις αλλα Αυτος ο Παρακλητος”(Λογος Γ περι ιερωσυνης) και οτι ”τα επι γης τελουμενα επεχουν ταξιν ουρανιων πραγματων” κατα τον αυτον λογον.
δ) οι μετα τους δωδεκα τρεις αποστολοι.Οι αγιοι τρεις ιεραρχαι καθημενοι στους διδασκαλικους τοπους των Αποστολων του Χριστου ηταν διαδοχοι και μιμητες εκεινων κατα παντα. Οπως το κηρυχθεν Ευαγγελιο του Χριστου διεδοθη απο τους αγ. Αποστολους ”εις πασαν την γην και εις τα περατα της οικουμενης”, ετσι και οι πυρινοι λογοι και οι θεοσοφες διδασκαλιες και τα συγγραμματα τους διεδοθηκαν σε ολη την υπ ουρανον οικουμενην. Υπερ της δοξης του ονοματος του Χριστου υπεστησαν τα παντα και διωξεις και απομακρυνση και εξορια, οπως και ο αποστολος Παυλος γραφει προς τους Κορινθιους ”ημεις μωροι δια Χριστον, ημεις ατιμοι, αχρι της παρουσης ημερας και πεινωμεν και διψωμεν και γυμνητευομεν και κολαφιζομεθα και αστατουμεν και κοπιωμεν εργαζομενοι ταις ιδιαις χερσιν….ως περικαθαρματα του κοσμου εγενηθημεν παντων περιψημα εως αρτι” (Απ. Παυλος, Α προς Κορινθιους επιστολη).Εζησαν στο επακρο τη ζωη των αγ, Αποστολων το κηρυγμα τους και οι αγωνες και η κακοπαθεια τους υπερ της δοξης του Θεου και την επεκταση της βασιλειας Του ελαβαν χωρα.
Ο Μ Βασιλειος απειληθεις απο την τοτε εξουσια στο προσωπο του τοτε επαρχου Δομιτιου Μοδεστου αρθρωσε αρχαια ομολογια. Στις απειλες του τελευταιου για θανατο και εξορια και δημευση περιουσιας απηντησε. Εξορια δεν φοβαμαι ”του Κυριου η γη και το πληρωμα αυτης”.Θανατον. ”Παροικοι γαρ και παρεπιδημοι εσμεν. Ουκ εχουμεν ωδε μενουσαν πολιν”. Δημευση περιουσιας . Μα δεν εχω τιποτε αλλο παρ εκτος απο τα ρουχα μου και ολιγα βιβλια.
Ο ιερος Χρυσοστομος υπερ Χριστου οδηγηθηκε εξορια πεζοπορων απο την Βασιλευουσα στη αλλη ακρη του Ευξεινου Ποντου μεσα στον καυσωνα και το ψυχος οπου παρεδωκεν μαρτυρικως το πνευμα στα Κομανα στην Εκκλησια του αγ. Βασιλισκου. Μαλιστα εθεαθη τον ιδιο τον αγιο σε οραμα ενισχυοντας τον και αναγγελοντας του την εκ του κοσμου τουτου εις τους ουρανους εκδημια του.
Ο δε Γρηγοριος Θεολογος πιεζομενος απο τους αιρετικους αντιπαλους του εγκατελειψε τον θρονο του τον αρχιεπισκοπικο και απεμακρυνθη αδικως αποβλεποντας στην προστασια του ορθοδοξου ποιμνιου του μη διδοντας αφορμη προσκομματος κατα την αγ Γραφη και θελοντας -αν και ο ιδιος αδικως επασχε, να διαφυλαξει ακεραιο και να κρατηθει ψηλα το κυρος της του Χριστου Εκκλησιας.
ε) Τα πυξια του Αγιου Πνευματος. Η αγια βιοτη και ο ασκητικος βιος των τριων αγιων Διδασκαλων υπηρξε η αφορμη και η συνεπεια να χαριτωθουν να εξαγιαστουν και να γινουν θεοσοφοι και να δεχθουν ουρανια μηνυματα και να εκθεσουν τις αιωνιες αληθειες της πιστεως μεσα απο τις πολλες ομιλιες και αναφορες τους καθοδηγουμενοι εμπνεομενοι και φωτιζομενοι απο το Παναγιον Πνευμα η Χαρις του Οποιου τους εκανε χωρητικα και εμψυχα δοχεια Του και σκηνωματα ζωντανα της διηνεκους παρουσιας Του και κρουνους της ευλογιας και σοφιας Του προς παντα ανθρωπον εγγιζοντα και ακροωμενον τα αθανατα και ωφελιμα διδαγματα τους.
στ) οι αμαρτανοντων διορθωται και εγγυηται.Μεσα απο τα πολυποικολα και πλειστα οσα συγγραμματα τους και τις ομιλιες τους και οι τρεις αγιοι πατερες επισημαινουν την ριζικη ανακαινιση και εν Χριστω μεταμορφωση του ανθρωπου και γενικα της κοινωνιας. Ο Μ Βασιλειος με τους” ορους κατ επιτομη” αλλα και με τους περιφημους” κανονες”του συνετελεσε και συντελει στην διαμορφωση της μοναχικης κυριως κατα Χριστον ζωης και κατ επεκταση και στον βιο του καθε ανθρωπου .Ο Θεολογος Γρηγοριος με τους αφυπνιστικους λογους του συνετελεσε τα μεγιστα ωστε να επιστρεψουν παλι στους κολπους της Εκκλησιας οι παρασυρθεντες αιρετικοι απο τις διδασκαλιες των αιρετικων πνευματομαχων. Ο ιερος Χρυσοστομος ιδιαιτερα με τις αναφορες του σε κοινωνικο επιπεδο επισημαινει και υπογραμμιζει την στροφη στα ιερα μυστηρια της Εκκλησιας (Εξομολογηση Θεια Κοινωνια) τα οποια αποτελουν το κεντρο βαρους της πνευματικης αναγεννησης και μετεπειτα πορειας του καθε ενος που καλειται στη σωτηρια και την θεωση. Ειδικοτερα δε προσοχη συνιστα στο ρολο που καλειται να διαδραματισει η οικογενεια στην εξ απαλων ονυχων διαπλαση και διαμορφωση της προσωπικοτητας των μελων της ως μετεπειτα χριστιανων και ολοκληρωμενων στην κοινωνια ανθρωπων. Ταυτοχρονα δε προς τους παρεκτραπεντας μετανοημενους συνιστα την μετα αγαπης και επιεικειας συμπαρασταση ως εικονων ζωντων του Θεου , οι οποιες χρηζουν θεραπειας υπερ ων Χριστος απεθανεν ενω δε υπογραμμιζει την ελπιδα προς σωτηρια και ταχεια αποκατασταση εις το κατ εικονα με σκοπον το καθ’ομοιωσιν, μεσω της σωστικης χαριτος των αγ.μυστηριων.
ζ) οι βλυζοντες το ναμα της Χαριτος.Σε ολα τους τα συγγραμματα οι τρεις ιεραρχες αποπνεουν το γλυκυ αρωμα της ευσεβειας και της πιστεως το οποιο αρωμα δεν ειναι τιποτε αλλο απο την μυστικη ευωδια του Παναγιου Πνευματος η οποια ευωδιασε και τοτε και ευωδιαζει και σημερα τους εγγιζοντας και αναγιγνωσκοντας τους ψυχωφελεις απο την αρχη και εως το τελος λογων τους ,οι οποιοι κατα τον λογο του Παροιμιαστου Σολομωντος (απο το βιβλιο της Π.Δ.Παροιμιαι) κοπιαζοντες διαυτην (την Σοφιαν του Θεου )ταχεως εσονται αμεριμνοι.Και αυτην οι ζητουντες ευρησουσιν Χαριν.
η)αι νοητες χεληδοναι.Οπως τα χεληδονια ειναι οι προαγγελοι της ανοιξης ετσι και οι τρεις αγιοι ιεραρχαι ησαν ως οι προαγγελοι της βασιλειας του Θεου στον καιρο τους. Επικρατουσε νοητος χειμων οπως προαναφερθηκε και πιο πανω και σκοτος κακιας πλανης και καθε αλλης ακαταστασιας και με την εμφανηση των τριων αγιων επηλθε η χαρις η ελπιδα η πνευματικη αγαλλιαση μεταξυ στους ανθρωπους και κυριως στους ενδεις φτωχους και καταπιεζομενους οι οποιοι ηκουον λογους παρακλησεως κυριως επι των ημερων του χρυσορρημονος Διδασκαλου Ιωαννου οι οποιοι ανεπτερωναν αναζωογονουσαν και ενεδυναμωναν τους κοπιωντας και πεφορτισμενους . Λεγεται μαλιστα τοσο αναπτερωνοταν το ηθικο τους και τοση ψυχικη δυναμη αντλουσαν και τοσο εντυπωσιαζονταν απο τα γεμετα ουρανιο Χαρη λογια του Χρυσοστομου, ωστε κατα την ομιλια στις συναξεις τον διεκοπταν με ενθουσιωδη χειροκροτηματα. Δικαιως λοιπον και επωνομασθη Χρυσοστομος.
θ) Τα του Παρακλητου θεια οργανα.Ο Ιδιος ο Χριστος ελεγε στους μαθητες και κατοπινους Αποστολους του οτι ”Εγω δωσω υμιν σοφιαν και λογον ”στα οποια οι αντικειμενοι δεν θα εχουν να αντιταξουν τιποτε απολυτως. ”Ουκ υμεις εστε οι λαλουντες αλλα το Πνευμα του Πατρος μου το λαλουν εν υμιν”. Οι αγιοι οτι επραξαν και οτι ειπαν το επραξαν και το ειπαν υπο την επιδραση και το φωτισμο του Αγιου Πνευματος.Η θεολογια τους και η δογματικη διατυπωση των αιωνιων ουρανιων αληθειων ειναι Αγιο Πνευματικος φωτισμος ειναι καρπος του Αγιου Πνευματος. Εγιναν τα οργανα του Αγιου Πνευματος κυψαντες εις τα του Πνευματος βαθη και τω πυρι του Αγιου Πνευματος ηφανισαν τα της πλανης και τα των αιρεσεων ζιζανια.
ι) αι ευσημοι σαλπιγγες του κηρυγματος.Το κηρυγμα και η διδασκαλια και των τριων αγιων ιεραρχων ηταν ενα ψυχοσωτηριον σαλπισμα , ενα κηρυγμα αφυπνισεως , ενα καλεσμα προς μετανοια και διορθωση βιου ενα προσκλητηριο αγιοτητος ενα καλεσμα το οποιο ως δια στοματος των απηυθυνε και απευθυνει ο Ιδιος ο Χριστος προς παντα ανθρωπον ο οποιος καλειται να πραγματωσει το ”Αγιοι γινεσθε οτι εγω Αγιος ειμι λεγει Κυριος Παντοκρατωρ”.
ια)αι γλωσσαι και αι λαλιαι ων αι φωναι ακουονται.Οι αγιοι τρεις ιεραρχαι ακουονται εις τα περατα συμπασης της οικουμενης περισσοτερο τωρα παρα ποτε. Και τουτο διατι αφηκαν εις την επι γης στρατευομενη Εκκλησια του Χριστου και θανοντες τας αυτων βιβλους ως αλλα στοματα. Οι φωνες αυτες των αγιων Διδασκαλων ειναι σιωπηλες κραυγες οι οποιες διαδιδονται προς δοξαν Θεου και σημερα στους ιερους Ναους δια στοματος των επισκοπων και πρεσβυτερων-κηρυκων του θειου λογου καθε Κυριακη και εορτη εξοχως δε την ευσημον ταυτην ημεραν της αυτων συναξεως.Αλλα και δια περισπουδαστων μεταφρασεων εις τας νεοφωτιστους χωρας τκαι σημερα της ορθοδοξου ιεραποστολης στους λαους της μαυρης ηπειρου και αλλαχου , οπως και τον καιρο του φωτισμου των Σλαυων Βουλγαρων και Ρωσσων κατα την βυζαντινη εποχη και ιδιαιτερα απο τους αυταδελφους ισαποστολους Κυριλλον και Μεθοδιον τους Θεσσαλονικεις.
ιβ) αι φεγγοβολαι αστραπαι.Αι προσωπικοτητες των αγιων τριων ιεραρχων αστραπτουν δια της αγιοτητος του βιου των της κατα Θεον σοφιας της οποιας επαξια καταγωγια εχρηματισαν του γιγαντιαιου αναστηματος τους ανα τους αιωνας και εως της συντελειας του αιωνος τουτου και εκπεποντας τις φωτοβολους λαμψεις τους στα σκοταδια ακομη και σημερα της απογνωσης της αποθαρρυνσης διαλυοντας το νεφος της αθυμιας της απελπισιας και δινοντας ελπιδα χαρα και μια νεα διαθεση για μια κατα το δυνατον μιμηση της ζωης τους σε καθε τομεα και εναν βιο ολοφωτεινο κρυσταλλινο και καθαριο.
ιγ) οι μελιρρυτοι ποταμοι της σοφιας.Τα λογια των αγιων οπως αποτυπωνονται μεσα στις ψυχοφελεις βιβλους των ειναι γλυκυτερα υπερ μελιτος τω λαρρυγι του φιλαγιου και φιλοακροαμωνος πιστου αλλα και τοις ωσιν εκαστου. Τερπεται και ηδυνεται ο φιλαγιος πιστος μπροστα στην θεα της πνευματικης σημερον τραπεζης την οποια ως αλλοι εστιατορες παραθετουν οι της Χαριτος κηρυκες τρεις ιεραρχαι και η οποια γεμει πνευματικων λογιων και της δοθεισης σε αυτους σοφιας και εντρυφα ακορεστως σε αυτον τον παρατιθεμενον θησαυρον. Σε αυτη την περιπτωση θα μπορουσαμε να πουμε οτι βρισκει εφαρμογη η ανα τους αιωνας προσκληση και προτροπη του Κυριου δια του σοφου Παροιμιαστου”Ελθετε φαγετε τον αρτον και πιετε τον οινον ,ον κεκερακα υμιν”.
ιδ)οι την οικουμενην ακτισιν δογματων θειων πυρσευσαντες. Εξεχυθη τελος η Χαρις εν χειλεσιν και των σημερον εορταζομενων Διδασκαλων της Εκκλησιας Βασιλειου του Μεγαλου Γρηγοριου του Θεολογου και Ιωαννου του Χρυσοστομου και δια στοματος των τριων τουτων διηλθεν ο πληρης φωτος λογος τους εις πασαν γην και ως βροντη μεγαλη περιηχησας κοσμον εφωταγωγησεν ως και ο λογος των Αγιων δωδεκα Αποστολων.
Αλλα πισω απο τις φωτεινες προσωπικοτητες των αγιων τριων ιεραρχων υπαρχουν και επισης μια τριαδα αλλων φωτεινων προσωπικοτητων. Αι τρεις αγιαι μητερες των αγιων η Εμμελεια η Νοννα και η Ανθουσα οι οποιες συνετελεσαν τα μεγιστα για την αναδειξη τους και προοδο τους με την” εν παιδεια και νουθεσια Κυριου” ανατροφη τους.Αν αναλογισθη κανεις εκτος απο τις μητερες και τα επισης εξαγιασμενα περιβαλλοντα που εζησαν και μεγαλωσαν( ο Μ Βασιλειος καταγοταν απο οικογενεια αγιων και ο πατηρ του αγ Γρηγοριου ηταν επισης επισκοπος) τοτε εννοει το ανεπαναληπτο και μοναδικο τους αναστημα. Φωτεινο παραδειγμα για ολες τις εποχες και τους χρονους προς μιμηση γιατι ειδικα στον καιρο μας χρειαζομαστε τετοια παραδειγματα με σκοπο τον εν γενει καταρτισμο εκαστου με σκοπο την θεωση την σωτηρια, πρεσβειαις των σημερον εορταζομενων πανευφημων και αγιων Διδασκαλων. Γενοιτο.