Πανηγυρικός εσπερινός και αγρυπνία στον Ιερό Ναό Αγίου Ελευθερίου

505

Αύριο Τετάρτη 6 Ιουλίου, στις 8.30 μμ θα τελεστεί στον Ιερό Ναό του Αγίου Ελευθερίου στο Αργοστόλι , πανηγυρικός εσπερινός και στη συνέχεια αγρυπνία προς τιμή της εορτής της Αγίας Κυριακής καθώς στην εκκλησία βρίσκεται από δωρεά θαυμάσια εικόνα της Αγίας.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Σχόλιο

  1. Ο μηνας Ιουλιος ειναι ο κατεξοχην μηνας του καλοκαιριου με τα παμπολλα πανηγυρια τις εορτες και της μνημες κυριως των μεγαλομαρτυρων ανδρων τε και γυναικων οι οποιοι κοσμουν τον ”ηλιοβορη”Ιουλιο κατα τη λαικη εκφραση και που ειναι μια νοτα πνευματικης αναψυχης μεσα στο κατακαλοκαιρο το οποιο πλεον διανυουμε.Μιας αναψυχης η οποια ζωογονει τον χριστιανο εκεινο οπου αναζητει ολοενα και περισσοτερο την βιωση της ορθοδοξου πνευματικοτητος μεσα στο νοητο καυσωνα ,την πνευματικη ξηροτητα και την χαλαροτητα που παρατηρειται κυριως αυτους τους μηνες της ξενοιασιας και των διακοπων.
    Η δευτερη κατα σειρα εορτη του μηνος Ιουλιου ειναι της αγιας μεγαλομαρτυρος και αθληφορου Κυριακης και λεγεται δευτερη κατα σειρα οχι γιατι δεν υπαρχουν αγιοι καθε μερα που να μην εορταζουν, εξ αλλου μελετωντας κανεις τους συναξαριστες βλεπει ολες τις ημερες του καθε μηνος δεκαδες αγιων οσιων μαρτυρων ιεραρχων και ομολογητων που να αγουν την εορτη τους -εξαλου ενα εκκλησιαστικο ρητο το δηλωνει ξεκαθαρα”εορτης ημων ο καιρος απας”,αλλα γιατι η αγια Κυριακη ειναι απο τις πιο γνωστες και λαοφιλεις αγιες οπου αφενος πολλες και πολλοι εκ των χριστιανων φερουν ως βαπτιστικο το ονομα της αγιας και αφετερου πολλοι ναοι και εξωκκλησια αλλα και μοναστηρια και προσκυνηματα υπαρχουν τιμωμενα επ’ονοματι της σε ολη την εκταση της ηπειρωτικης και νησιωτικης πατριδας.
    Αρχη και ξεκινημα για την καταγραφη των σχετικων διηγησεων-συναξαριων των αγιων κυριως των μαρτυρων απο τα πρωτα χριστιανικα χρονια οπου οι διωγμοι ανεδειξαν τα εκατομμυρια των μαρτυρων των κατακομβων,υπηρξαν τα ιερα κειμενα των τεσσαρων ιερων Ευαγγελιων τα εξιστορουντα τα γεγονοτα της συλληψεως , καταδικης και σταυρωσεως του Κυριου, επειτα το σχετικο απο τις ”Πραξεις των Αποστολων”αναγνωσμα που αναφερεται στην απολογια-δημηγορια του πρωτομαρτυρος και αρχιδιακονου Στεφανου ενωπιον του μεγαλου συνεδριου και την δια λιθοβολισμου τελειωση του υπερ Χριστου.Με βαση και απομιμηση τα ανωτερω στα μετεπειτα χρονια για να τιμηθουν οι μαρτυρες του Χριστου τα ”εθελοθυτα και αμωμα σφαγια”συνεταγησαν τα μαρτυρολογια-συναξαρια με βαση τα λεγομενα πρακτικα της δικης εκαστου μαρτυρος τα οποια παρεμεναν στα αρχεια των διοικητων -κριτων που ενεργουσαν την σχετικη ανακριση και εκ των οποιων αντιγραφα εναντι αμοιβης εξασφαλιζαν οι πρωτοι ενθερμοι πιστοι για την συνταξη του μαρτυριου με σκοπο την τιμη του μαρτυρος που στο μεταξυ ηταν στη συνειδηση της χριστιανικης Εκκλησιας αγιος και ευπροσδεκτος πλεον πρεσβυς προς Χριστον.Τα κειμενα αυτα τα λεγονενα acta sanctorum η gesta παρουσιαζαν τις ερωταποκρισεις δικαστου και μαρτυρος τις περιγραφες του μαρτυριου και την σχετικη εξυμνιση με λογους εγκωμιαστικους της προσωπικοτητος του τιμωμενου αγιου-μαρτυρος.Απο αυτα τα κειμενα προεκυψε το λεγομενον φιλολογικον ειδος του μαρτυριου.Αργοτερα η λατρευτικη πραξη της πρωτης Εκκλησιας ορισε να τιμαται η λεγομενη ”γενεθλιος ημερα” του μαρτυρος με αναγνωση του μαρτυρολογιου του και την τελεση της Θειας Ευχαριστιας επι του ταφου του μαρτυρος.Πιο αργοτερα επισης οι τοποι ταφης των μαρτυρων διαμορφωθηκαν σε θρησκευτικα οικοδομηματα τα λεγομενα” μαρτυρια”τα οποια διαδεχθηκε ο ρυθμος ”βασιλικης ”ιερος Ναος-ευκτηριος οικος.
    Με ενα τετοιο συναξαριο-μαρτυρολογιο τιμαται και η αγια μεγαλομαρτυς και αθληφορος Κυριακη η οποια ονομαστηκε ετσι απο τους ευσεβεις γονεις της επειδη ειδε το φως της ζωης την Κυριακη ημερα και αξιωθηκε να ομολογησει με τη σειρα της την καλη ομολογια εις Χριστον και να λαβει το στεφανο της αθλησεως της.
    Θα μπορουσαμε με βαση το βιο της Αγιας Κυριακης να επισημανουμε τα εξης.
    Η αγια Κυριακη ονομαστηκε ετσι επειδη γεννηθηκε την Κυριακη ημερα κατα την οποια εορταζεται το γεγονος της Αναστασεως του Κυριου. Με αυτο το ονομα δηλωνεται ευθυς εξ’αρχης οτι ανηκε πλεον στον Χριστο ο Οποιος εις το διηνεκες ηταν ο κατεξοχην Νυμφιος της ψυχης της απο τον Οποιο εξαγορασθηκε αντι τιμης ”αιματι τιμιω”και στον Οποιο προσεφερε αντι προικας την παρθενια της ψυχης και του σωματος, την καλη και σωτηριο ομολογια της και εν τελει το ιδιο το αιμα του μαρτυριου της μεσω του οποιου δοξαστηκε και δοξαζεται ο Ιδιος ο Χριστος ”ο εν πασι τοις αγιοις θαυμαστος Θεος”.Στην λειτουργικη γλωσσα της Εκκλησιας μας και στην θεια λατρεια το επιθετο Κυριακη και Κυριακον ειναι ευρυτερα γνωστο και διαδεδομενο. Κατ αρχας η ημερα η αφιερωμενη στον Κυριο, οπως ειπωθηκε και πριν λιγο ονομαζεται Κυριακη η ανηκουσα στην λατρεια του Ανασταντος.Κυριακον λεγεται και το καθολικον-Ναος σημερα των ιερων κοινοβιων το τιμωμενο και αφιερωμενο στον Ενα της Τριαδος Θεον τον Ανασταντα Κυριον και ταυτοχρονα στον εν Τριαδι Θεον. Κυριακο λεγεται και το δεσποτικον και τιμιον Σωμα και το τιμιον και ζωηρον Αιμα του Κυριου και Σωτηρος το οποιο μεταλαμβανουμε σε καθε Θεια Λειτουργια και μεσω της θειας κοινωνιας χριστοποιουμεθα και γινομαστε και εμεις εμψυχοι κατα Χαριν ναοι Θεου ζωντες ενω το επιθετο ”κυριος”το οποιο προηγειται του βαπτιστικου μας ονοματος αυτη τη σχεση θελει να δηλωσει μετα του Κυριου και Σωτηρος Χριστου του Μονου Αληθινου Θεου.
    Οπως η αγια Κυριακη με την ονοματοδοσια της δηλωνει την ανηκουσα διαπαντος τη αφιερωμενη στον Ιησουν Χριστον, ετσι και ο σημερινος χριστιανος με το ονομα που λαβαινει κατα την βαπτιση του και που ειναι ονομα αγιου της Εκκλησιας δηλωνει τον αφιερωμενο στον Χριστο τον ανηκοντα διαπαντος και εξηγορασμενο απο τον Ιδιο τον Χριστο αντι τιμης ”αιματι τιμιω ως αμνου αμωμου και ασπιλου Χριστου”(Α Καθολικη επιστολη Πετρου). Ταυτοχρονα με το ονομα του Αγιου που εχει λαβει ο πιστος χριστιανος δηλωνει την υποχρεωση να ειναι μιμητης του αγιου η της αγιας των οποιων φερει το ονομα εχοντας τον ως παντοτινο πρεσβευτη και προσωπικο προστατη του με σκοπο του την πνευματικη του προοδο εις Χριστον και τελειωση του.
    Εν τελει ας σημειωθει οτι οπως ο προηγουμενος μηνας Ιουνιος ο πρωτος του θερους ειναι ο μηνας της Πεντηκοστης και των αγιων Αποστολων ετσι και ο δευτερος αυτος μηνας Ιουλιος ειναι ο μηνας που τιμουμε τις απαρχες των πρωτογεννηματων του Αγιου Πνευματος τους αγιους, πρωτιστως τους μεγαλομαρτυρες, εν οις και της αγιαν μεγαλομαρτυραν και πανενδοξον Κυριακην ης ταις πρεσβειαις ειθε να εχουμε ”προκοπην βιου πιστεως και συνεσεως πνευματικης”( απο την ευχη της αγ. αναφορας ιερου Ιωαννου Χρυσοστομου)παντες οι συνευχομενοι επι τη αγια και σεπτη αυτης μνημη. Γενοιτο.

Comments are closed.