Παρά τις δυσκολίες της διαδρομής αρκετός κόσμος ανέβηκε τον Αίνο από την πλευρά των Αργινίων και προσκύνησαν στην γραφική εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής σε ένα μοναδικό φυσικό περιβάλλον.
Και φυσικά όλοι γεύτηκαν τη βραστή γίδα του Αίνου προσφορά των κτηνοτρόφων της περιοχής.
Παρασκευη της Διακαινησιμου σημερα εορτη της Ζωοδοχου Πηγης και η Εκκλησια μας σημερα τιμα τη συναξη της Παναγιας Ζωοηφορου Πηγης και τα υπερφυη της θαυματα τα οποια σημειωθηκαν στο εν λογω προσκυνημα Της στο Βαλουκλι Κωνσταντινουπολεως οπως ακριβως την παρελαβε αιωνες τωρα και απο εξαιρετικη αγαπη προς το μοναδικο προσωπο της Θεομητορος η οποια επαιξε τον πρωτευοντα ρολο με την συμμετοχη και συγκαταθεση Της στο σχεδιο της θειας οικονομιας για τη σωτηρια του ανθρωπινου γενους.
Η αρχη του προσκυνηματος-Ναου της Θεομητορος στο Βαλουκλι εχει την αρχη του απο τα χρονια του βυζαντινου αυτοκρατορος Λεοντος του επικληθεντος Μακελη πριν ακομη ο τελευταιος αναγορευθει αυτοκρατωρ του Βυζαντιου.Και το ιστορικο εχει ως εξης.
Καποια μερα ο Λεων περπατουσε σε δασος και συναντησε καθ’οδον εναν τυφλον πτωχον ανθρωπο ο οποιος διψουσε και ζητουσε παρακλητικα απο το Λεοντα να του ευρει λιγο νερο. Ο Λεων καλοπροαιρετα προχωρουσε ενω ερευνουσε επιμελως για το ποθουμενον υδωρ, οταν ακουσε αορατως φωνη γυναικεια να του λεει.”Λεων δεν βρισκεσαι μακρυα απο το υδωρ”.Ο Λεων συνεχισε την ερευνητικη πορεια του χωρις αποτελεσμα.Τοτε ξανακουσε την ιδια φωνη να του λεγει.”Λεων προχωρησε εις τα ενδοτερα και θελεις ευρει υδωρ θολερον και λαβε απο αυτο και θεραπευσον την διψαν του τυφλου.Επιχρισον με αυτο και τους οφθαλμους του τυφλου και θελεις μαθει οποια ειμαι εγω οπου κατοικω σε αυτον τον τοπο”.Πραγματι προχωρωντας ευρηκε το θολερο υδωρ και επραξε οπως του ειπε η αγνωστος εκεινη φωνη και πραγματικα ο πτωχος εκεινος ανεβλεψεν παραυτα.Τοτε σε εκεινο το σημειο του ευρεθεντος υδατος εκτισε ο Λεων Ναον περικαλλην προς τιμη της Θεομητορος εις τον οποιον η Πηγη ενηργει παμπολλα θαυματα.
Ορισμενα απο τα θαυματα που επιτελεστηκαν εκει ηταν και οι κατα καιρους απαλλαγες απο παθη καρκινων απο συριγγια η θεραπεια ασθενους απο λαυροτατον πυρετον και η νεκρανασταση τεθνεωτος απο την περιοχη της Θεσσαλιας ο οποιος ενω μεταφεροταν στην Πηγη επνεε τα λοισθια και ενω επεσε το υδωρ επανω του ανεζησε αμεσως.
Λεγεται μαλιστα οτι τις αποφραδες ημερες της αλωσεως ενας μοναχος τηγανιζε οψαρια πλησιον της Πηγης. Οταν ακουσε το ”Εαλω η Πολις”δεν επιστευσε και ειπε τοτε ”Μονον οταν τα οψαρια πηδησουν μεσα στην Πηγη τοτε θα το πιστευσω”και ω του θαυματος! Τα ψαρια επεσαν μεσα στο υδωρ της Πηγης και απο τοτε η Πηγη λεγεται τουρκιστι Βαλουκλ δηλ. η Πηγη με τα ψαρια εως τη σημερον εξ ου και η Μονη Βαλουκλη της Ζωοδοχου Πηγης.
Η εορτη αυτη της Ζωηφορου Πηγης διαδοθηκε ταχιστα ειδικα εντος του ελλαδικου χωρου και εχουμε και αλλους Ναους -προσκυνηματα της Παναγιας της Πηγης οπως π.χ. στην πολη του Αιγιου το προσκυνημα Παναγια η Τρυπητη οπου εορταζει ως πολιουχος της πολεως με καθε επισημοτητα και που η οποια ευρεθη απο εναν ναυτικο οπου κινδυνευσε στην τρικυμιωδη θαλασσα πλησιον του λιμενος του Αιγιου οταν αντικρυσε φως και οδηγηθηκε απο αυτο και ετσι εφθασε στη ξηρα ανακαλυπτοντας την Εικονα της Παναγιας εντος σπηλαιου οπου και το περικαλλες προσκυνημα Της (μεσα στο οποιο ρεει πηγη-αγιασμα)και ο ιδιος εγινε μοναχος διακονωντας Την πασας τας ημερας της ζωης του.Αυτα σχετικα με την υποθεση της σημερινης εορτης της Ζωοδοχου Πηγης.
Μεσα και απο αυτην την σημερινη εορτη οπως και απο καθε αλλη εορτη αντλουμε διαφορα αξιοσημειωτα.
Η Εκκλησια μεσα απο τις διαφορες ευχες της δεεται εκτενως υπερ υγειας ψυχης και σωματος. Δεχεται μεσω των ιερεων τις αιτησεις πιστων για υγεια μακροημερευση θεραπεια απο ανιατες πολλες φορες νοσους καθως και για επιτυχια προοδο και ευημερια των μελων της.Δεεται βεβαιως για την υγεια του σωματως πρωτιστως δε δεεται για την υγεια της ψυχης γιατι πολλες φορες η ψυχικη υγεια εχει αντικτυπο και στην υγεια του σωματος. Γινεται δηλ. λογος για τα λεγομενα ψυχο-σωματικα προβληματα των ανθρωπων που προσφευγουν πολλες φορες στη θεια αντιληψη οταν η επιστημη των ανθρωπων σηκωνει τα χερια.Σε αυτο το θεμα διδεται βοηθεια για την αρμονικη ψυχικη ισορροπια και αντιμετωπιση ψυχο-πνευματικων περιστατικων μαζι φυσικα με την επιστημη και τους θεραποντες ιατρους και η Εκκλησια δια των πνευματικων ιερεων οπου εχουν την ειδικη εξουσια-αρμοδιοτητα για την σωτηρια ενος εκαστου με τα ιερα μυστηρια (ιερο ευχελαιο,εξομολογηση, θεια κοινωνια ,αναγνωση ειδικων ευχων, συμβουλευτικη ποιμαντικη)δια των οποιων συμφωνα με την δογματικη ορθοδοξο διδασκαλια διοχετευεται ”η Θεια Χαρις η παντοτε τα ασθενη θεραπευουσα και τα ελλειποντα αναπληρουσα”, συμφωνα και με την διδασκαλια του Αποστολου Παυλου”Ασθενει τις εν υμιν;Προσκαλεσασθωσαν τους πρεσβυτερους της Εκκλησιας και αλειψατωσαν ελαιω επι τω ονοματι του Ιησου Χριστου και η πιστις σωσει τον καμνοντα και εγερει αυτον ο Κυριος”.Το αγιασμενον ελαιον συμβολιζει την ιατρικη Χαρη του Αγιου Πνευματος και το υδωρ του αγιασμου γινεται φορευς της τοιαυτης Θειας Χαριτος (υπερ του γενεσθαι το υδωρ τουτο αγιασμου δωρον,αποτροπαιον και καθαρτηριον πασης επιβουλης τε και ενεργειας ορατων και αορατων εχθρων και επι πασαν ωφελειαν επιτηδειον).Η Εκκλησια θα λεγαμε-και ετσι ειναι, με τα ιερα της μυστηρια ενα ψυχοθεραπευτηριον αεναον, οπως και το προσκυνημα της Ζωοδοχου Πηγης στο οποιο επιτελεστηκαν και επιτελουνται με τη Χαρη του Θεου τοιαυτα παμπολλα θαυματα.
Οι λειτουργοι ιερεις καιτοι ομοιοπαθεις ανθρωποι εχουν απο την ημερα της χειροτονιας τους της προσωπικης τους Πεντηκοστης την ανωθεν δοθεισα πνευματικη εξουσια να ειναι οικονομοι και λειτουργοι των του Θεου υπερφυων μυστηριων και ετσι καθιστανται κρουνοι του Παρακλητου απο τους οποιους σκυβει καθενας και πινει χορταστικα (προσερχεται δηλ στη θεια κοινωνια και στα λοιπα αγιαστικα μυστηρια της πιστεως στα οποια ο ιερευς και μονο εχει την δυνατοτητα και την εξουσια να επικαλειται τη Χαρη του Αγιου και Τελεταρχικου Πνευματος και ετσι ο αρτος και ο οινος μεν μεταβαλλονται σε Σωμα και Αιμα Χριστου, το υδωρ και το ελαιον σε φορεις και μεσα μεταγγισεως της Χαριτος του Θεου καθισταμενοι ουτως τον καθε λειτουργο ιερεα μια ζωσα ζωοδοχο και ζωηφορο πηγη για τους πιστους.
Αλλα και ο καθε πιστος μετεχοντας συνειδητα στη θεια λατρεια και εν γενει πνευματικη ζωη που προσφερει η Εκκλησια δεχεται εντος του τα δωρα και χαρισματα του Αγιου Πνευματος κατα τον Αποστολο Παυλο παλι ο οποιος λεγει προς τους Γαλατας”ο καρπος του Πνευματος εστιν χαρα ,ειρηνη, αγαθωσυνη, χρηστοτης, μακροθυμια ,πιστις, πραοτης ,εγκρατεια”. Εχοντας ολα αυτα εντος του ο χριστιανος καθισταται ενα θησαυροφυλακιο αρετων και μια αλλη μικρα ζοοδοχος πηγη διδοντας μαρτυρια πιστεως και ζωης στο περιβαλλον του, οικογενειακο και ευρυτερο καθισταμενος ο ιδιος αναψυχη στηριγμος και παρηγορια εν Χριστω. Και ολα αυτα χαρη στη μεσιτεια και σκεπη της Ζωοδοχου και Ζωηφορου Πηγης επι των δι αυτης εορταζομενων τελουμενων θαυματων και σημειων. Αμην.