Η Θηνιά κινδυνεύει να μετατραπεί σε χωματερή όλων των Ιονίων Νήσων

1946

Ως κεραυνός εν αιθρία έπεσε χτες το απόγευμα η είδηση ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, εντελώς ξαφνικά και χωρίς καμιά προηγούμενη επαφή με την τοπική αυτοδιοίκηση, κατάθεσε στη Βουλή τροπολογία σε υπάρχον νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σύμφωνα με την οποία, η διαχείριση, η κινητή κι ακίνητη περιουσία της Εταιρείας Διαχείρισης Αποβλήτων Κεφαλονιάς και Ιθάκης (ΕΔΑΚΙ) της γνωστής σε όλους μας Διαδημοτικής, περνάει πλέον στον έλεγχο της Κέρκυρας.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το σύνολο των οχημάτων, η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων και τα περιουσιακά της στοιχεία συμπεριλαμβανομένων  των εγκαταστάσεων  στην Παλλοστή της Θηνιάς, περνάνε σε άλλα χέρια και εκτός νησιού.

Πιο συγκεκριμένα, καταργείται η ΕΔΑΚΙ και δημιουργείται ένας φορέας του οποίου την διοίκηση θα έχει ένα πενταμελές συμβούλιο με πρόεδρο τον εκάστοτε περιφερειάρχη, τρία ακόμα  μέλη από εκπροσώπους των δήμων κι ένα από το περιφερειακό συμβούλιο, με έδρα την Κέρκυρα, η οποία ωστόσο χρόνια τώρα αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα με τα δικά της απορρίμματα.

Εν ολίγοις οι σοβαρότατες αποφάσεις διαχείρισης των σκουπιδιών για το νησί μας θα λαμβάνονται μακριά από αυτό  ενώ θολό είναι το τοπίο κι όσον αφορά την εκπροσώπηση μας στο υπό σύσταση συμβούλιο αφού δεν ξεκαθαρίζονται τα κριτήρια με τα οποία θα γίνεται αυτή.

Εμείς όμως  είχαμε διευθετήσει  το ζήτημα των σκουπιδιών μας από το 1985 με την υποδειγματική λειτουργία της Διαδημοτικής Επιχείρισης, που αποτελούσε παράδειγμα προς μίμηση και μας κατέτασσε για δεκαετίες ως ένα από τα καθαρότερα νησιά της Ελλάδας.

Εντελώς όμως ξαφνικά βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια άνευ προηγουμένου αρνητική εξέλιξη κι αν αυτό για την υπόλοιπη Κεφαλονιά και την Ιθάκη είναι αδιανόητο μετά από την επιτυχημένη διαχείριση της ΕΔΑΚΙ, για την Θηνιά είναι καταστρεπτικό.

Σκεφτείτε ότι από την στιγμή που όλες οι ενέργειες και οι αποφάσεις θα λαμβάνονται στην Κέρκυρα, ποιος μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι δεν θα μεταφέρονται στον χώρο ταφής σκουπιδιών στην Παλλοστή και  απόβλητα από άλλα νησιά της περιφέρειας, ή από άλλες περιοχές εκτός αυτής, που κατά καιρούς αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα με τα σκουπίδια τους, όπως συμβαίνει αυτή την περίοδο με  την Κέρκυρα για τα απορρίμματα της οποίας, έχει συμφωνηθεί η μεταφορά τους στην Κοζάνη.

Ποιος μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι κάποια στιγμή  στην Παλλοστή δεν θα φτάσουν επικίνδυνα ή τοξικά απόβλητα, για τα οποία φυσικά, κανείς από  τους κατοίκους των χωριών της Θηνιάς και ολόκληρης της Κεφαλονιάς, δεν πρόκειται να ενημερωθεί.

Και τέλος ποιος μας διαβεβαιώνει ότι στο μέλλον οι εγκαταστάσεις στην Παλλοστή δεν θα επεκταθούν δυσανάλογα με την  περιοχή της Θηνιάς και του νησιού γενικότερα, με σκοπό να εξυπηρετηθεί ο όγκος σκουπιδιών  προερχόμενος από άλλα μέρη που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την διαχείριση τους.

Για την αρνητική αυτή εξέλιξη οι ευθύνες για τον βουλευτή Κεφαλονιάς και Ιθάκης κύριο  Παναγή Καππάτο, την περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων κυρία Ρόδη Κράτσα,  και τον αντιπεριφερειάρχη κύριο Σταύρο Τραυλό είναι τεράστιες.

Το ίδιο όμως ισχύει και για τους  προέδρους των κοινοτήτων Αγκώνα, Ζόλων, Νυφίου και Θηνιάς, κ.κ Τουμασάτου, Απέργη, Βανδώρου και Κωνσταντάτου, ιδιαίτερα δε των τριών τελευταίων που κατέβηκαν με την υποστήριξη της Νέας Δημοκρατίας και του υποψηφίου αυτής δημάρχου  κυρίου Αλέξανδρου Παρίση αλλά και του εκλεγμένου δημοτικού συμβούλου της περιοχής κυρίου Βανδώρου Παναγή.

Απαιτείται  η άμεση κινητοποίηση  και αντίδραση τους στην αιφνιδιαστική  απόφαση της κυβέρνησης, που επιχειρεί μεταξύ άλλων να υπονομεύσει το μέλλον και την ζωή στα χωριά μας, με απρόβλεπτες  συνέπειες για  όλους μας.

Ευελπιστώ, οι πρόεδροι των κοινοτήτων μας να δείξουν τον ίδιο ζήλο και τα ίδια αντανακλαστικά που επέδειξαν κατά τις κινητοποιήσεις τους για το σπάσιμο του δήμου Κεφαλονιάς και την πιθανή προσχώρηση της Θηνιάς στο Ληξούρι.

Ως υποψήφιοι και υποστηρικτές των εκλεγμένων με τη Νέα Δημοκρατία, περιφερειάρχη κυρίας Κράτσα και βουλευτή κυρίου Καππάτου, οφείλουν να αντιδράσουν δυναμικά, να πιέσουν και να απαιτήσουν να αποσυρθεί  η ιδιαίτερα καταστροφική για την περιοχή μας τροπολογία.

Επιβάλλεται να αντιδράσουμε με ότι μέσα διαθέτουμε ώστε η κυβέρνηση να  ανακαλέσει το σχέδιο νόμου με το οποίο υπάρχει μεγάλος κίνδυνος  να  μετατραπούν τα όμορφα χωριά μας, σε μια ανεξέλεγκτη χωματερή με ανυπολόγιστες συνέπειες για τον τόπο,το περιβάλλον,την ποιότητα της ζωής μας και φυσικά τον τουρισμό στην περιοχή.

Μαρία Μαρκάτου-Αλυσανδράτου, δημότης Θηνιάς

Υ.Γ Για ενημέρωση και αποφυγή πιθανής υποτίμησης του σοβαρότατου αυτού θέματος, επισυνάπτω  το άρθρο 93 του νομοσχεδίου, που αφορά τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στις νησιωτικές περιφέρειες, του Νοτίου Αιγαίου και των Ιονίων Νήσων και που δυστυχώς  δεν αφήνει κανένα περιθώριο για εφησυχασμό και  τυχόν παρερμηνείες:

Νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο

«Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ενσωμάτωση στην ελληνική

νομοθεσία των Οδηγιών 2018/844 και 2019/692 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

και του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις».

Άρθρο 93

Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιά

  1. Πριν την παρ. 1 του άρθρου 226 του ν. 4555/2018 (Α΄133) προστίθεται εδάφιο ως

εξής:

«Για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιά, πλην εκείνων που ανήκουν

στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ισχύουν τα

ακόλουθα:»

  1. Η παρ. 10 του άρθρου 226 του ν. 4555/2018 αντικαθίσταται ως εξής:

«10. Στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου συνιστάται υποχρεωτικά Φορέας Σχεδιασμού

ΠΕΣΔΑ (ΦΟ.Σ.ΠΕΣΔΑ), σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 225.

Η Περιφέρεια Κρήτης εξαιρείται από τις διατάξεις του παρόντος.»

  1. Μετά το άρθρο 226 του ν. 4555/2018 προστίθεται νέο άρθρο 226 Α ως εξής:

«Άρθρο 226 Α

  1. Για τη διαχείριση στερεών αποβλήτων στις νησιωτικές περιφέρειες του Νοτίου

Αιγαίου και των Ιονίων Νήσων, συστήνεται για κάθε μία από αυτές Ειδικός

Περιφερειακός Διαβαθμιδικός Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, ως

Ανώνυμη Εταιρία ΟΤΑ, με έδρα εντός των ορίων της κάθε Περιφέρειας που

αποφασίζεται από τη Γενική Συνέλευση. Στον Ειδικό Περιφερειακό Διαβαθμιδικό

ΦΟΔΣΑ μετέχουν υποχρεωτικά η οικεία Περιφέρεια και όλοι οι Δήμοι της

Περιφέρειας αυτής.

  1. Οι Ειδικοί Περιφερειακοί Διαβαθμιδικοί ΦΟΔΣΑ έχουν τις αρμοδιότητες της

παρ. 1 του

άρθρου 227 και της παρ. 8 του άρθρου 225.

  1. Οι αρμοδιότητες του άρθρου 228 ασκούνται από τις υπηρεσίες καθαριότητας των

Δήμων.

Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών, οι οικείοι δήμοι δύνανται να συνάπτουν

συμβάσεις των άρθρων 99 και 100 του ν. 3852/2010 (Α΄87) με γειτονικούς

νησιωτικούς

δήμους ή με τον Ειδικό Περιφερειακό Διαβαθμιδικό ΦΟΔΣΑ.

  1. Η συμμετοχή των Δήμων στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο των Ειδικών

Περιφερειακών

ΦΟΔΣΑ της παρ. 1 ανέρχεται σε 60%, και κατανέμεται σε αυτούς ανάλογα με τον

αριθμό του πληθυσμού τους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή της Ελληνικής

Στατιστικής Αρχής, ενώ η συμμετοχή της οικείας Περιφέρειας ανέρχεται σε 40%

του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου. Οι Δήμοι ορίζουν τους εκπροσώπους τους

σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 265 του ν. 3463/2006 (Α΄114) και τις σχετικές

διατάξεις των ν. 2190/1920 (Α΄216) και 4548/2018 (Α΄104). Στο μετοχικό κεφάλαιο

δεν μπορούν να συμμετέχουν τρίτοι, εκτός των δήμων-μετόχων και της οικείας

Περιφέρειας.

  1. Όργανα διοίκησης του Ειδικού Περιφερειακού Διαβαθμιδικού ΦΟΔΣΑ είναι η

Γενική

Συνέλευση, το Διοικητικό Συμβούλιο και ο Πρόεδρος του ΔΣ.

 

  1. α) Με την εξαίρεση της πρώτης Γενικής Συνέλευσης της παρ. 11, η Γενική

Συνέλευση του

Ειδικού Περιφερειακού Διαβαθμιδικού ΦΟΔΣΑ συγκαλείται σύμφωνα με τις

διατάξεις των ν. 2190/1920 και 4548/2018.

β) Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ειδικού Περιφερειακού Διαβαθμιδικού ΦΟΔΣΑ της

Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου αποτελείται από επτά (7) μέλη. Ειδικότερα, αποτελείται

από τον Περιφερειάρχη και από άλλα δύο (2) μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου

και από τέσσερα (4) μέλη, εκπροσώπους των Δήμων που εκλέγονται από τη Γενική

Συνέλευση.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ειδικού Περιφερειακού Διαβαθμιδικού ΦΟΔΣΑ

της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, αποτελείται από πέντε (5) μέλη. Ειδικότερα,

αποτελείται από τον Περιφερειάρχη και από ακόμη ένα (1) μέλος του

Περιφερειακού Συμβουλίου και από τρία (3) μέλη εκπροσώπους των Δήμων που

εκλέγονται από τη Γενική Συνέλευση.

γ) Πρόεδρος του Δ.Σ. ορίζεται για κάθε Ειδικό Περιφερειακό Διαβαθμιδικό

ΦΟΔΣΑ ο οικείος Περιφερειάρχης ή Αντιπεριφερειάρχης που ορίζεται από τον

Περιφερειάρχη.

  1. Οι δύο νέοι Ειδικοί Περιφερειακοί Διαβαθμιδικοί ΦΟΔΣΑ καθίστανται καθολικοί

διάδοχοι

σε όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία των λειτουργούντων ΦΟΔΣΑ σε κάθε μία

από τις

δύο ως άνω Περιφέρειες, καθώς και των εγκαταστάσεων υγειονομικής ταφής

αποβλήτων,

μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων συμπεριλαμβανομένων των βιοαποβλήτων και

λοιπών

εγκαταστάσεων διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων των Δήμων μελών τους,

ενώ

υπεισέρχονται αυτοδικαίως σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των

λειτουργούντων

ΦΟΔΣΑ, συμπεριλαμβανομένων και τυχόν συμβάσεων έργου.

Εξαιρούνται οι εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός που εξυπηρετούν τις ανάγκες

συλλογής και μεταφοράς των στερεών αποβλήτων.

Οι εκκρεμείς δίκες σχετικά με πάσης φύσεως διαφορές που πηγάζουν από εργασίες

διαχείρισης στερεών αποβλήτων, εξαιρουμένων των υπηρεσιών συλλογής και

μεταφοράς τους, συνεχίζονται από τον διαβαθμιδικό ΦΟΔΣΑ χωρίς να διακόπτονται

και χωρίς να απαιτείται ειδική διαδικαστική πράξη συνέχισης για καθεμία από αυτές.

  1. Το μόνιμο προσωπικό των λειτουργούντων ΦΟΔΣΑ, καθώς και εκείνο με σχέση

εργασίας

ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου καθίσταται αυτοδικαίως προσωπικό των δύο

Ειδικών

Περιφερειακών ΦΟΔΣΑ με την ίδια σχέση εργασίας.

  1. Με απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης συνιστάται

μέσα σε

προθεσμία ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος Επιτροπή

Καταγραφής των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων των τυχόν

καταργούμενων νομικών προσώπων, αποτελούμενη από έναν (1) εκπρόσωπο της

Αποκεντρωμένης Διοίκησης, τον Πρόεδρο του καταργούμενου ΦΟΔΣΑ και έναν

(1) εκπρόσωπο που ορίζει η οικεία Περιφέρεια με τους νόμιμους αναπληρωτές

τους. Η Επιτροπή ολοκληρώνει το έργο της καταγραφής μέσα σε προθεσμία δύο (2)

μηνών από την ημερομηνία σύστασής της και αποστέλλει τη σχετική έκθεση μέσα σε

 

πέντε (5) ημέρες στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος

εκδίδει αμελλητί διαπιστωτική πράξη κατάργησης των νομικών προσώπων και

περιέλευσης της κινητής και ακίνητης περιουσίας στον Ειδικό Περιφερειακό

Διαβαθμιδικό ΦΟΔΣΑ. Η απόφαση αυτή δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της

Κυβερνήσεως. Απαιτήσεις τρίτων που δεν έχουν αποτυπωθεί στην έκθεση Επιτροπής

Καταγραφής βαρύνουν τον οικείο δήμο.

Οι εκκρεμείς δίκες σχετικά με πάσης φύσεως διαφορές που πηγάζουν από εργασίες

συλλογής και μεταφοράς στερεών αποβλήτων, συνεχίζονται από τον οικείο Δήμο,

χωρίς να

διακόπτονται και χωρίς να απαιτείται ειδική διαδικαστική πράξη συνέχισης για

καθεμία από αυτές.

Για την απόδοση των περιουσιακών στοιχείων των καταργούμενων ΦΟΔΣΑ στον

Ειδικό

Περιφερειακό Διαβαθμιδικό ΦΟΔΣΑ, συντάσσεται πρωτόκολλο παράδοσης-

παραλαβής. Η

απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και απόσπασμα

της

έκθεσης απογραφής, που περιγράφει τα ακίνητα που αποκτώνται κατά κυριότητα,

καθώς και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί των ακινήτων, καταχωρείται ατελώς

στα οικεία βιβλία του υποθηκοφυλακείου ή κτηματολογικού γραφείου.

  1. Στις περιπτώσεις λύσης νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου δεν ακολουθεί

στάδιο

εκκαθάρισης.

  1. Η ιδρυτική Γενική Συνέλευση των Ειδικών Περιφερειακών Διαβαθμιδικών

ΦΟΔΣΑ

συγκαλείται εντός ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος, με

πρόσκληση του

οικείου Περιφερειάρχη, η οποία αποστέλλεται προς τους Δήμους εντός δεκαπέντε

(15)

ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.

Θέματα της ημερήσιας διάταξης της ιδρυτικής Γενικής Συνέλευσης αποτελούν

αποκλειστικά η ψήφιση του καταστατικού, ο ορισμός του αρχικού μετοχικού

κεφαλαίου και η εκλογή του Διοικητικού Συμβουλίου.

Η νομιμότητα της σύστασης των Ειδικών Περιφερειακών Διαβαθμιδικών ΦΟΔΣΑ

διαπιστώνεται με την έκδοση διαπιστωτικής πράξης από τις αρμόδιες Υπηρεσίες των

οικείων Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων σύμφωνα με το άρθρο 186 του ν. 3852/2010

(Α΄87), ενώ ως προς τη δημοσιότητα της πράξης εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις

των ν. 2190/1920 και 4548/2018. Μέχρι τη δημοσίευση της σχετικής διαπιστωτικής

πράξης από την αρμόδια Υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ., οι ΦΟΔΣΑ που είχαν συσταθεί είτε ως

νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου είτε ως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου

συνεχίζουν να ασκούν τις αρμοδιότητες που ασκούσαν πριν από την έναρξη ισχύος

του παρόντος.

  1. Για τα θέματα που δεν ρυθμίζονται από το παρόν άρθρο, εφαρμόζονται αναλόγως

τα

άρθρα 236 έως 240 του παρόντος, καθώς και οι διατάξεις των ν. 2190/1920 και

4548/2018.

  1. Είναι δυνατή η μεταβολή της νομικής μορφής του Ειδικού Περιφερειακού

Διαβαθμιδικού ΦΟΔΣΑ σε Σύνδεσμο που θα λειτουργεί σύμφωνα με τα άρθρα

229 έως 235 του παρόντος με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης.

Στην περίπτωση μετατροπής του Ειδικού Περιφερειακού Διαβαθμιδικού ΦΟΔΣΑ σε

 

Σύνδεσμο, η διαπιστωτική πράξη της αυτοδίκαιης μεταφοράς του προσωπικού

εκδίδεται από το αρμόδιο προς διορισμό όργανο και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα

της Κυβερνήσεως, με αναδρομική ισχύ από τον χρόνο σύστασης του νομικού

προσώπου με τη νέα νομική μορφή.

Η πράξη κατάταξης σε θέσεις εκδίδεται από το αρμόδιο προς διορισμό όργανο και

δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Οι προβλεπόμενες θέσεις με σχέση

εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου είναι προσωποπαγείς και καταργούνται

μόλις

κενωθούν, με οποιονδήποτε τρόπο

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις