Παρά τα συνεχόμενα μπρος – πίσω και τις εξαντλητικές καθυστερήσεις που παρατηρούνται από την πλευρά της Πολιτείας στην δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τα υδατοδρόμια, επενδυτές εμφανίζονται ακόμη πρόθυμοι να βάλουν χρήματα και μάλιστα αρκετά στην αγορά των υδροπλάνων αλλά πάντα υπό προϋποθέσεις.
Γράφει ο Κώστας Κετσιετζής
Αυτό φαίνεται και από την πρόσφατη πρόθεση της Petrichor Capital Partners (PCP), εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων που εδρεύει στο Λονδίνο αλλά υπό ελληνική διαχείριση, να επενδύσει το ποσό των 250 εκατ. ευρώ για να χρηματοδοτήσει το πλάνο ανάπτυξης της Hellenic Seaplanes, το οποίο περιλαμβάνει την ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων και την αγορά στόλου αμφίβιων υδροπλάνων.
Μάλιστα η Petrichor δεσμεύεται ότι θα υλοποιήσει την επένδυσή της ενός δύο ετών αρκεί όμως να υπάρξουν fast track διαδικασίες αδειοδότησης της επένδυσης και να δεσμευτεί η κυβέρνηση ότι το νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο θα παραμείνουν σταθερά. Παράλληλα, ζητούν να υπάρξει πρόγραμμα προσέκλυσης ξένων επενδύσεων με κίνητρα όπως αυτά που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ειδικότερα στην επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Letter of Intention – LOI) προς την Hellenic Seaplanes, την οποία υπογράφει ο διευθύνων σύμβουλος της PCP, Iωάννης Xάσικος, σημειώνεται ότι΄η εταιρεία «μπορεί να παρέχει το κεφάλαιο, τη διοίκηση, τη στρατηγική εποπτεία και τη μακροχρόνια προοπτική ανάπτυξης που θα επιτρέψει στην Eλληνικά Yδροπλάνα να φτάσει στην πλήρη δυναμική της και να εξελιχθεί στον κυρίαρχο παίκτη στον τομέα της».
Στο LOI, οι επενδυτές εξηγούν ότι «η επένδυση θα εκτελεστεί κλιμακωτά, βασιζόμενη στην πρόοδο του έργου, με χρονικό ορίζοντα δύο χρόνων για την ολοκλήρωση της». Η Hellenic Seaplanes ανακοίνωσε ότι είναι ήδη σε διαβουλεύσεις με την Επενδυτική Τράπεζα Ελλάδας (Investment Bank of Greece) για να αναλάβει τον συντονισμό της επενδυτικής διαδικασίας για την ολοκλήρωση του έργου.
Τα σχέδια στα χαρτιά…
Με τα 250 εκατ. ευρώ η Hellenic Seaplanes θέλει να επεκτείνει τον στόλο της κατά 20 υδροπλάνα αλλά και να κατασκευάσει περί τα 100 υδατοδρόμια (50 μικρού μεγέθους, 50 μεσαίου μεγέθους και 10 μεγάλα) σε όλη την χώρα. Για να προχωρήσει, όμως, ο σχεδιασμός θα πρέπει να έχει καθοριστεί το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα υδατοδρόμια. Το σχετικό σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεν έχει πάει ακόμα στη Βουλή αν και η διαβούλευση επ’ αυτού ολοκληρώθηκε πριν από έναν χρόνο.
Αυτή τη στιγμή το αδειοδοτημένο δίκτυο αποτελείται μόνο από τα υδατοδρόμια της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας, δηλαδή σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για ένα βιώσιμο δίκτυο, ακόμη και αν προστεθούν σε αυτό η Κεφαλονιά και η Λευκάδα όπου τρέχουν αυτή την περίοδο οι σχετικές διαδικασίες από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Σε κάθε περίπτωση, είναι σχεδόν βέβαιο ότι τα υδροπλάνα θα πετούν μόνο στο Ιόνιο το 2018, και το Αιγαίο θα ακολουθήσει πολύ αργότερα.
Σύμφωνα με την Hellenic Seaplanes το επενδυτικό της σχέδιο θα οδηγήσει στην δημιουργία πάνω από 1.400 θέσεις εργασίας, ενώ θα φέρει έσοδα άνω του 1 δισ. στο Δημόσιο μέσω ΦΠΑ και άλλων φόρων.