Οι μαρίνες Χίου και Πύλου μπορούν, υπό προϋποθέσεις, να είναι οι πρώτες από το χαρτοφυλάκιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) που θα περάσουν σε ιδιώτες, ενώ θα ακολουθήσει η μαρίνα Αλίμου εξαιτίας του συνωστισμού υποψηφίων. Η διοίκηση του ταμείου προχωρά, επίσης, τη διαδικασία για τρεις ακόμα μαρίνες, σε Ζάκυνθο, Αργοστόλι και Ιτέα, καθώς προ ημερών προκήρυξε διαγωνισμούς για την επιλογή χρηματοοικονομικών, νομικών και τεχνικών συμβούλων.

Η μαρίνα Μυκόνου εντάχθηκε εσχάτως στις προτεραιότητες του ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο να ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την επιλογή συμβούλων μέσα στον Μάρτιο. Μέσα στο πρώτο τρίμηνο είχε προγραμματιστεί και η έναρξη του διαγωνισμού παραχώρησης της μαρίνας Αρετσούς στη Θεσσαλονίκη, με τις 242 θέσεις ελλιμενισμού.

Ετσι κλείνει ο κύκλος με τις οκτώ μαρίνες που περιλαμβάνονται στο τελευταίο σχέδιο αξιοποίησης (Asset Development Plan – ADP) του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ στο παρελθόν είχε ανακοινωθεί πλάνο για παραχώρηση 46 τουριστικών λιμένων! Πρόκειται στην ουσία για τις περισσότερες από τις μαρίνες που περιλαμβάνονταν στον πρώτο κύκλο παραχωρήσεων του σχεδίου «Νηρηίδες», το οποίο είχε εκπονηθεί στις αρχές του 2013 από την τότε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Χρειάστηκαν σημαντικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο και πολυετή παζάρια με τις τοπικές κοινωνίες, ώστε να προχωρήσει η διαδικασία.

Μετά τις μαρίνες Αλίμου και Χίου, όπου έχουν ήδη υποβληθεί προσφορές, για τις 24 Απριλίου έχει προγραμματιστεί η υποβολή προσφορών για τη μαρίνα Πύλου. Στο παιχνίδι για τη συγκεκριμένη μαρίνα φαίνεται πως έχει μείνει μόνο ένας υποψήφιος και συγκεκριμένα ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου, ο οποίος ελέγχει το γειτονικό τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino. Το τελευταίο αναπτύσσεται περαιτέρω με την προσθήκη πολυτελών παραθεριστικών κατοικιών και η μαρίνα θα λειτουργούσε συμπληρωματικά στη δραστηριότητά του.

Για να προχωρήσει ο διαγωνισμός απαιτήθηκαν, επίσης, πολυετείς διαπραγματεύσεις για το χωροταξικό, για τα αρχαιολογικά. Επίσης, στο τελικό σχέδιο προβλέπεται πως ο επενδυτής να δημιουργήσει υποδομές στο παλιό λιμάνι, με δύο μεγάλες πλωτές εξέδρες, χωρητικότητας 80 σκαφών περίπου, για τα καΐκια των ψαράδων της Πύλου, με παράλληλη επέκταση του μόλου για καλύτερη προστασία από τους ανέμους. Εχει συμφωνηθεί, επίσης, να παραχωρηθεί χώρος εντός της χερσαίας ζώνης της μαρίνας για δημοτικό πάρκινγκ και για τη φιλοξενία του Ναυτικού Ομίλου Πύλου.

Οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες Χίου και Αλίμου (όπως και για την Εγνατία Οδό) είναι οι πρώτοι που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ, με βάση το νέο νόμο για τις παραχωρήσεις. Ετσι οι διαδικασίες προχωρούν με προσοχή, ώστε να αποφευχθούν ενστάσεις από τους υποψηφίους και καθυστερήσεις.

Ο διαγωνισμός για τη μαρίνα Χίου, όπου δεν υπήρχαν πολλοί υποψήφιοι, προχώρησε ήδη στο δεύτερο στάδιο. Και οι τρεις υποψήφιοι πέρασαν στην τελική φάση και θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές. Πρόκειται για μια κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει και ο όμιλος Τσάκου (AVLUM ENTERPRISES COMPANY LIMITED – ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΙ ΗΛΙΑΣ Δ. ΤΕΦΑΣ ΝΑΥΠΗΓΟΠΛΑΣΤΙΚΗ Α.Ε.Β.Ε – ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ ΜΑΡΙΝΑ Α.Ε. και ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ Α.Ε. ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ), για την PAN BROTHERS ASSOCIATES, INC. μία αμερικανική εταιρεία ακινήτων που ελέγχεται από την οικογένεια Παντελίδη και για την ΚΑΣΟΣ ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ KAI ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, η οποία κινείται ήδη στον τουριστικό κλάδο καθώς ελέγχει το πολυτελές τουριστικό συγκρότημα «Alimounda Mare» στην Κάρπαθο.

Πιο σύνθετη είναι η κατάσταση στον διαγωνισμό παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου (της μεγαλύτερης στα Βαλκάνια με περίπου 1.100 θέσεις ελλιμενισμού) καθώς εκδήλωσαν ενδιαφέρον 10 υποψήφιοι. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται δύο ισχυρές ελληνοτουρκικές κοινοπραξίες (του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ με τον όμιλο Koch και του ομίλου Λάτση με τον όμιλο Dogus), η κοινοπραξία της γαλλικής Port Adhos SAS με τις Dream Yacht Metiterranee και την J&P ΑΒΑΞ +0,35% ΑΒΑΞ, η Πόρτο Καρράς του ομίλου Στέγγου, η Intrakat, μια κοινοπραξία υπό την κατασκευαστική Archirodon, κ.α.

Το ξεχασμένο σχέδιο «Νηρηίδες»

Την άνοιξη του 2013, η τότε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε ανακοινώσει πως θα παραχωρηθούν, για διάστημα μέχρι 40 χρόνια, 46 μαρίνες ανά την Ελλάδα μέσα από έξι κύκλους διαγωνισμών. Στον πρώτο κύκλο είχαν ενταχθεί οι μαρίνες Αλίμου, Λαυρίου (προορίζονταν για την υποδοχή μεγάλων σκαφών αναψυχής, mega-yachts), Πύλου, Χίου, Αργοστολίου (προβλεπόταν πως θα λειτουργούσε ως μαρίνα πολυτελείας), Αρετσούς και Μυκόνου.

Στο δεύτερο πακέτο είχαν ενταχθεί οι μαρίνες Γλυφάδας μαζί με Σερίφου, Πάρου, Νάξου και Ανδρου. Στο τρίτο, οι μαρίνες της Κρήτης (Αγιος Νικόλαος, Ρέθυμνο και τέσσερις μικρότερες) και στο τέταρτο πακέτο οι εγκαταστάσεις σε Ρόδο, Κω, Αστυπάλαια, Πάτμο, Κάρπαθο και Νίσυρο. Στο πέμπτο πακέτο, οι μαρίνες σε Κατάκωλο και Ζάκυνθο και στο έκτο οι υπόλοιπες του Ιονίου (Πάτρα, Κέρκυρα, Λευκάδα, Μεγανήσι, Ιθάκη και Αγ. Ευθυμία). Στο έβδομο πακέτο οι μαρίνες Πλαταμώνα, Σκοπέλου, Σκιάθου και Θάσου.

Τότε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε υποστηρίξει πως με βάση την εμπειρία της Ισπανίας, για κάθε 100 νέες θέσεις σκαφών αναψυχής σε μαρίνες δημιουργούνται 4,4 νέες θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 100 θέσεις εργασίας σε συμπληρωματικούς κλάδους.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις