Εκεί που γινόταν το πάρτυ με τι φοροδιαφυγή κυρίως με το ΦΠΑ και τις λιανικές πωλήσεις σε κινητά, tablet και laptop, μας ήρθε τον Σεπτέμβριο του 2017 η ΠΟΛ.1150/17 που στόχο είχε κυρίως να μειώσει αυτό το φαινόμενο και να εντοπίσει τις επιχειρήσεις που ακολουθούσαν την κυκλική απάτη με το ΦΠΑ. Τι κάνανε τα καταστήματα; είτε δεν εκδίδουν τιμολόγιο όταν ζητείται, είτε ακόμη πιο φανερά εμφανίζουν διαφορετική τιμή αποφορολογημένη π.χ. 100€+ΦΠΑ (=124€) ενώ στην λιανική το είδος το πουλάνε 115€ (δηλαδή αποφορολογημένο = 93€).
Μεταφέρω συγκεντρωτικά κάποιες αναφορές από το διαδίκτυο για να δούμε το πρόβλημα:
———————————————–
Από το https://techingreek.com μέσα σε παρενθέσεις με πλάγια τα σχόλια μας
Σε τουτο το site σας έχουμε πράξει και έχουμε δώσει μεγάλες εταιρείες και αλυσίδες retail αλλά είμαστε δίκαιοι και όταν στα αυτιά μας φτάνουν ειδήσεις που σας αφορούν, τότε θα τις δημοσιεύσουμε.
Πριν γράψω αυτό το κείμενο μίλησα με μερικούς ανθρώπους, γνώστες της αγοράς και οι περισσότεροι μου μίλησαν για μαφία και μου είπαν μάλιστα να μην μπλέξω – παρότι οι περισσότεροι από αυτούς είναι οι χαμένοι από την ιστορία.
Είναι γεγονός γνωστό στην αγορά πως το skroutz.gr είναι γεμάτο με απατεώνες (και όχι μόνο, ισχύει για όλες τις μηχανές αναζήτησης τιμών π.χ. bestprice.gr ). Οι απλοί χρήστες νομίζουν -και μπορεί να συμβαίνει έτσι- πως βγαίνουν κερδισμένοι ενώ από πίσω μερικοί απατεώνες πλουτίζουν και εκατοντάδες επαγγελματίες παλεύουν να επιβιώσουν.
Για όσους δεν γνωρίζουν, το skroutz είναι ένα metasearch engine. Κατηγοριοποιεί δηλαδή καταστήματα και προϊόντα και για την τελική συναλλαγή κάνει redirect τον χρήστη στο κατάστημα που επέλεξε. (θεωρητικά δεν επιτρέπει δύο διαφορετικές τιμές σε ένα προιόν, κάτι που όμως δεν εφάρμοσε στα καταστήματα που εμφανίζουν διαφορετικές τιμές με ΦΠΑ ή αυτά με το μειωμένο ΦΠΑ Νησιών… με την δικαιολογία ότι γενικά η μηχανή αναζήτησης ασχολείται με τους τελικούς καταναλωτές λιανικής)
Η κατηγοριοποίηση και το φιλτράρισμα γίνεται με διάφορους τρόπους, ο πιο συνηθισμένος ωστόσο είναι με βάση την τιμή: από φθηνότερο προς ακριβότερο. Και εκεί ακριβώς ξεκινάει η απάτη.
Υπάρχουν κάποιοι επιχειρηματίες που διατηρούν 6-7 skroutzομάγαζα και κατεβάζουν τα προϊόντα τους σε τιμές κάτω από το κόστος γιατί μπορούν. Και γιατί μπορούν; Γιατί έχουν εταιρείες σε Ρουμανία, Βουλγαρία και λοιπούς φορολογικούς παραδείσους όπως επίσης και ψεύτικες αποθήκες. Αγοράζουν λοιπόν από προμηθευτές και αποθηκεύουν το εμπόρευμα τους εκεί. Σε κάθε αγορά κόβουν αποδείξεις με ψεύτικες ταμειακές και εικονικά στοιχεία και φυσικά εφόσον δεν αποδίδουν ΦΠΑ στην εφορία, το κερδίζουν αλλά έχουν και δυνατότητα τα χαμηλώσουν αρκετά τις τιμές τους.
Για να καταλάβετε πως πάει. Υπό φυσιολογικές συνθήκες ένας έμπορος αγοράζει ένα κινητό 100€. Έστω ότι αποφασίζει να το πουλήσει 150€, η τελική τιμή για τον πελάτη θα είναι 150+36 (ΦΠΑ)=186€. Το κέρδος για τον έμπορο θα είναι 50€, τα 50€ επιπλέον των 100 που έβαλε καθώς τα 36€ του ΦΠΑ θα τα επιστρέψει στην εφορία. Άρα αυτός ο έμπορος αν ήθελε να χτυπήσει την τιμή, το χαμηλότερο που θα μπορούσε να πουλήσει είναι 124€, δηλαδή 100€ που αγόρασε την συσκευή + 24€ το ΦΠΑ και δε θα έβγαζε κανένα κέρδος.
Οι απατεώνες του skroutz τώρα με τις εικονικές αποθήκες (δεν είναι απαραίτητο πάντα να έχουν εικονικές αποθήκες), αγοράζουν με την ίδια τιμή συνήθως, ας πούμε 100€, ακόμα και αν αποφασίσουν να το πουλήσουν όσο ο παραπάνω έμπορος που δεν βγάζει τίποτα, δηλαδή 124€, αυτοί θα βγάλουν 24€! Γιατί; Γιατί δεν αποδίδουν ΦΠΑ στην εφορία. Αυτό τους κάνει να χτυπάνε ακόμα περισσότερο την τιμή. Μπορούν να το πουλήσουν 90€+24%ΦΠΑ=111.6€, περίπου 10€ χαμηλότερα από τον έμπορο που το πουλάει στο κόστος και δεν βγάζει τίποτα και ακόμα θα έχουν κέρδος 11.6€. Το μυστικό εδώ είναι πως ΠΑΝΤΑ χρεώνουν το ΦΠΑ στον τελικό πελάτη ενώ αυτοί δεν το αποδίδουν ποτέ στην εφορία.
Εφόσον μπορούν λοιπόν να χτυπήσουν τέτοιες τιμές, μοιραία θα βγαίνουν και στις πρώτες θέσεις τους skroutz και μοιραία θα αλλοιώνουν και τον τρόπο λειτουργίας του μέσου αλλά και θα κλείνουν συναδέλφους τους που παλεύουν νόμιμα να τα βγάλουν πέρα.
Φυσικά υπάρχουν και οι απλά κουτοπόνηροι, που απλά ρίχνουν προϊόντα στο κόστος ώστε να βγαίνουν ψηλά στο skroutz, να πουλάνε και να έχουν ρευστότητα αλλά σε βάθος χρόνου κλείνουν.
Είπα στην αρχή για μεγάλες αλυσίδες retail, έχουν και αυτές το δικός τους δράμα. Αφενός πρέπει να είναι καθόλα νόμιμες ακολουθώντας τα νόμιμα κανάλια και τις διαδικασίες και αφετέρου για να ζήσουν πουλάνε φυσικά τα προιόντα πάνω από το κόστος αγοράς, σε αντίθεση με τα καταστήματα στο skroutz. Σε αυτή την περίπτωση δεν είναι οι μεγάλες εταιρείες που μας κοροϊδεύουν, αλλά τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς. Τα παραπάνω φυσικά ισχύουν για κάθε κλάδο και όχι μόνο τα καταστήματα κινητής και τεχνολογίας.
(Εδώ να σημειώσουμε ότι οι μεγάλες retail αλυσίδες κλείνουν συμφωνίες απευθείας με τους κατασκευαστές και ειδικά τα τελευταία χρόνια της κρίσης έχουν βγει πάρα πολύ ανταγωνιστικά σε σχέση με τις μικρές επιχειρήσεις πληροφορικής και το λεγόμενο «δίκτυο» μεταπωλητών, οι πρακτικές αυτές οδήγησαν στην αύξηση του παράνομου λογισμικού και σε κλείσιμο πολλών μικρων επιχειρήσεων)
Τι μπορείτε να κάνετε εσείς; Κάντε τις αγορές από όπου θέλετε φυσικά αλλά ζητήστε τιμολόγιο, αν δεν σας κόβουν ή σας τα μασάνε τότε έχετε πέσει σε μία από τις παραπάνω περιπτώσεις.
Σε κάθε περίπτωση ΔΕΝ είναι το ίδιο το skroutz που ευθύνεται, αλλά θα μπορούσε σίγουρα να κάνει πιο εντατικούς και ενδελεχείς ελέγχους. Πριν γράψω αυτό το άρθρο δοκίμασα να αγοράσω με τιμολόγιο με κάποια καταστήματα και φυσικά τα μάσαγαν.
Ονόματα καταστημάτων και επιχειρηματιών είναι στη διάθεσή όποιου τα χρειαστεί.
Το παραπάνω άρθρο, δημιούργησε συζήτηση μεταξύ των χρηστών και κάποια στιγμή ήρθε και η απάντηση επίσημα από το Skroutz:
Πιθανό να έχετε δει τις τελευταίες μέρες τον χαμό που γίνεται σχετικά με το άρθρο που καταγγέλλει σκρουτζομάγαζα για χρήση αθέμιτων μέσω έναντι των ανταγωνιστών τους για να βγαίνουν πιο ψηλά στην κατάταξη. Εμείς έχουμε επικοινωνήσει με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και χθες επικοινωνήσαμε και με το skroutz.gr και λάβαμε άμεση απάντηση.
Το mail που στείλαμε: “Καλησπέρα, με βάση την εμπειρία μου στο ecommerce αλλά και πολλές καταγγελίες συνεργατών σας, δημοσίευσα το παρακάτω άρθρο. Στα χέρια μου έφτασαν τουλάχιστον δύο νομικές καταγγελίες με αναφορά συγκεκριμένων καταστημάτων ενώ είναι σε εξέλιξη έρευνα αξιοπιστίας των καταστημάτων που είναι καταχωρημένων στη βάση σας. Επιπροσθέτως, είχαμε επικοινωνία με πολλά καταστήματα που συνεργάζονται με την πλατφόρμα του skroutz και μας επιβεβαίωσαν της τεχνικές αθέμιτου ανταγωνισμού που επιχειρούνται.
Θα θέλαμε και το δικό σας feedback, ιδανικά on the record.
Σε κάθε περίπτωση είμαστε στη διάθεσή σας.”
To mail που λάβαμε:
“Αγαπητέ κύριε Πρίτη καλημέρα σας,
Καταρχάς σας ευχαριστούμε για το μήνυμα και την πρωτοβουλία να επικοινωνήσετε μαζί μας για διευκρινίσεις.
Είχαμε εντοπίσει το άρθρο σας και παρακολουθούμε στενά τη σχετική δημοσιότητα, καθώς το συγκεκριμένο ζήτημα μας απασχολεί εδώ και αρκετό καιρό και ήδη έχουμε προβεί σε έρευνα και επικοινωνία με τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου να έχουμε πληρέστερη εικόνα.
Επιτρέψτε μας να επικεντρωθούμε στα ακόλουθα:
- Αναφορικά με το κύριο θέμα της δημοσίευσής σας, τις διαφορετικές τιμές σε online αγορές σε περιπτώσεις αγοράς με απόδειξη λιανικής και τιμολογίου, σας ενημερώνουμε ότι μετά από έλεγχο του νομικού μας τμήματος και σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς, ήτοι την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, το Υπουργείο Οικονομίας και τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, στους οποίους γνωστοποιήσαμε το συγκεκριμένο ζήτημα, δε διαπιστώθηκε ότι συντρέχει κάποια νομοθετική διάταξη στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο – Ελληνικό ή/και Ευρωπαϊκό-, που να απαγορεύει τη συγκεκριμένη πολιτική.
- Βάσει της εμπορικής μας πολιτικής, στην πλατφόρμα του Skroutz δεν είναι εφικτό να συμμετέχουν καταστήματα με έδρα εκτός Ελλάδος. Η συγκεκριμένη πολιτική είναι σε ισχύ από τις αρχές του 2016 και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας ελέγχου σε κάθε αίτηση υποψήφιου συνεργάτη προτού ενταχθεί στο Skroutz. Συνεπώς, αιτήσεις που δεν πληρούν αυτή τη συνθήκη απορρίπτονται και δεν προχωράει η συνεργασία. Εξαίρεση αποτελούν (6) έξι επιχειρήσεις με έδρα εκτός Ελλάδος και τα οποία που φιλοξενούνται αυτήν τη στιγμή στη μηχανή αναζήτησης του Skroutz, που αφορούν παλαιότερες συνεργασίες ετών για τις οποίες δεν ίσχυσε αναδρομικά η παραπάνω πολιτική. Να σημειωθεί ότι, καμιά από τις εν λόγω επιχειρήσεις δε δραστηριοποιείται στον τομέα της τεχνολογίας.
- Από το σύνολο των αιτήσεων συνεργασίας που λαμβάνει η εταιρεία μας, μόλις ένα ποσοστό της τάξεως του 40% καταλήγει σε ενεργή συνεργασία. Αυτό συμβαίνει διότι υπάρχουν ιδιαίτερα αυστηρές προδιαγραφές που πρέπει να πληρούνται στο ακέραιο, προτού ξεκινήσουμε συνεργασία με ένα νέο ηλεκτρονικό κατάστημα. Οι έλεγχοι που διεξάγει η εταιρεία μας στο στάδιο του auditing πριν την αποδοχή ή απόρριψη μιας συνεργασίας, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων: έλεγχο φορολογικών στοιχείων και των αντίστοιχων δραστηριοτήτων της εκάστοτε εταιρείας, έλεγχο εγγραφής στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ), ποιοτική αξιολόγηση του περιεχομένου της ιστοσελίδας του e–shop, έλεγχο της διαδικασίας αγοράς και των τρόπων πληρωμής, καθώς επίσης και της aftersalesπολιτικής.
- Στο Skroutz συμμετέχουν πλέον περισσότερα από 2.800 e–shops και για όλα τα συνεργαζόμενα καταστήματα υπάρχει εντατικός έλεγχος σε καθημερινή βάση από τις ομάδες Πωλήσεων και Ποιοτικού Ελέγχου, προκειμένου να διασφαλιστεί η αξιοπιστία της πλατφόρμας και η προστασία των καταναλωτών που εμπιστεύονται το Skroutz για τις online αγορές τους. Για το λόγο αυτό, έχουμε θέσει ένα πλαίσιο αυστηρών κριτηρίων και προδιαγραφών, που εφαρμόζονται τόσο στην επιλογή των συνεργατών μας, όσο και στον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε τυχόν αστοχίες. Επιπλέον, υπάρχει συνεχής και άμεση αλληλεπίδραση με όλους τους επισκέπτες της ιστοσελίδας μέσω διάφορων μηχανισμών, για τον έγκαιρο και άμεσο εντοπισμό οποιουδήποτε ζητήματος αξιοπιστίας.
- Σχετικά με την αναφορά σε σχόλια της δημοσίευσης για πιθανή αλλαγή φορολογικών στοιχείων, να επισημάνουμε ότι δεν υπάρχουν ηλεκτρονικά καταστήματα που ξεκινούν συνεργασία με την εταιρεία μας και τροποποιούν τα φορολογικά τους στοιχεία εντός σύντομων χρονικών διαστημάτων. Για το συγκεκριμένο ζήτημα υπάρχει τακτικός έλεγχος από την ομάδα μας και σε περίπτωση εντοπισμού παρατυπιών, προβαίνουμε στις απαραίτητες ενέργειες. Εάν έχετε εντοπίσει κάποια σχετική περίπτωση, παρακαλούμε να μας την κοινοποιήσετε για να την εξετάσουμε.
- Τέλος, καθότι το νομοθετικό πλαίσιο για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο είναι δυναμικό και προσαρμόζεται συχνά για να καλύψει τις ανάγκες της αγοράς, σημειώστε ότι ως εταιρεία είμαστε σε επαγρύπνηση και συνεχή επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου η δραστηριότητα της εταιρείας και των συνεργατών μας, να είναι σύμφωνα με τις διατάξεις και τους νόμους της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Ελπίζουμε τα παραπάνω να απαντούν στα ζητήματα που θέσατε ξεκαθαρίζοντας ορισμένες παρανοήσεις, που ενδεχομένως να είχαν αποφευχθεί, εάν είχατε επικοινωνήσει μαζί μας πριν τη δημοσίευση του άρθρου που εμπλέκει την εταιρεία μας.
Με εκτίμηση,
Skroutz.gr”
Έχουν ενδιαφέρον και τα στοιχεία που παρατίθενται στο mail και φυσικά προς τιμήν τους ούτε κρύφτηκαν, ούτε απείλησαν με κάποιον τρόπο το μέσο.
Θα μπούμε στον πειρασμό να σχολιάσουμε την απάντηση του Skroutz στα σημεία που αναφέρει το δημοσίευμα:
1. To Σκρούτζ απλά αποποιείται των ευθυνών του αρκεί να είναι «νόμιμο», άρα ρωτάει τους νομικούς και το Υπουργείο για την νομοθεσία και κλείνει το θέμα εκεί. Ότι έκανε και παλιότερα για τα ηλεκτρονικά καταστήματα που πουλούσαν «νόμιμα» με μειωμένο ΦΠΑ, ενώ ένα κανονικό κατάστημα σε νησί δεν είχε δικαίωμα να το κάνει. Αυτό συνέβαινε γιατί οι επιχειρήσεις αυτές εμφανίζονταν νόμιμα κόβωντας λιανικές πωλήσεις, που «θεωρητικά» πραγματοποιούνταν στο νησί, αλλά τελικά αποστέλλονταν εκτός. Βέβαια σε κάποιον φορολογικό έλεγχο και διασταύρωση με τα voucher των courer κάτι τέτοιο αποτελούσε φορολογική παράβαση. Έτσι τα ηλεκτρονικά καταστήματα π.χ. στην Ρόδο ή την Χίο μπορούσαν να πουλήσουν ένα είδος 100€ καθαρής αξίας στα 117€ ενώ κανονικά θα έπρεπε να το πουλάνε εκτός της έδρας τους στα 124€
2. Κάθε υποψήφια επιχείρηση και ηλεκτρονικό κατάστημα υπογράφει ένα συμφωνητικό που διασφαλίζει το Skroutz ότι η επιχείρηση ΧΧΧ με ΑΦΜ 99999999 θα ακολουθήσει τους κανόνες. Αυτό αποτελεί και την νομική διασφάλιση της Skroutz AE. O επιχειρηματίας όμως μπορεί να κάνει ότι θέλει μετά και να κόβει αποδείξεις από όπου θέλει, από την επιχείρηση ΨΨΨ, την ΖΖΖ, την ΩΩΩ κ.ο.κ. με οποιοδήποτε ΑΦΜ και με οποιαδήποτε ταμειακή. Φτάνει να μην υπάρξει καταγγελία από κάποιον πελάτη ότι η απόδειξη που παρέλαβε δεν ήταν από την ΧΧΧ ή αν τυχον δειγματοληπτικά η Σκρουτζ δεν αγοράσει κάτι για να ελέγξει την συμμόρφωση της επιχείρησης. Άλλωστε το Domain Name δεν χρειάζεται να αλλάξει, ούτε το XML αρχείο που ενημερώνει την βάση της μετα-μηχανής αναζήτησης. Ας μην ξεχνάμε ότι το αρχικό ΑΦΜ του eshop.gr έχει αλλάξει 3 φορές και ακόμη συνεχίζει με το ίδιο website και brand. Σε μικρές επιχειρήσεις αυτό είναι πραγματικά δύσκολο να εντοπιστεί και απαιτεί συνεχείς ελέγχους. Γιατί δεν εμφανίζει τα στοιχεία της επιχείρησης η μηχανή αναζήτησης για να γνωρίζουμε απο πριν με ποιον συναλλασσόμαστε;
3. Οι έλεγχοι που αναφέρει το Σκρουτζ είναι τυπικοί (ΓΕΜΗ, εμφάνιση του Site και όροι, σχόλια χρηστών κλπ.). Δεν είναι ενημερωμένοι οι καταναλωτές για τα μυστικά παραθυράκια και τις λεπτομέρειες μιας απόδειξης ή για την γνησιότητα της, τις νομικές μορφές επιχειρήσεων και τους όρους χρήσης ενός Site. Το 99% των καταναλωτών αγνοούν αυτά τα ψιλά γράμματα και δεν τα ελέγχουν κατά τις αγορές τους.
4. To Σκρουτζ αναφέρει για εντατικούς ελέγχους σε καθημερινή βάση, αλλά συνήθως αυτή περιορίζεται στο να αντιμετωπίζει τα συνήθη παράπονα εξυπηρέτησης, αξιολόγησης και την ακρίβεια των ειδών (Product Numbers, εικόνες, επωνυμίες, τιμές κ.ο.κ.). Δεν μπορεί να ελέγξει αν τυχόν κάποια επιχείρηση είναι ελεγμένη φορολογικά και αν εκδίδει τα παραστατικά νόμιμα, αποδίδει φόρους και είναι από το ίδιο ΑΦΜ με το οποίο έκλεισε το συμφωνητικό και την σύμβαση μαζί της. Αναφέρει στην απάντησή της βέβαια ότι γίνονται τακτικοί έλεγχοι… σε 2.800 καταστήματα; Δηλαδή κάνει αγορές από το κάθε κατάστημα ή τα επισκέπτεται; Λίγο αόριστο δεν είναι;
Το Skroutz θα μπορούσε να κάνει ένα απλό πράγμα! ένα και μόνο ένα! στην καρτέλα του κάθε ηλεκτρονικού καταστήματος που φιλοξενεί να εμφανίζει την εταιρική επωνυμία, το ΑΦΜ και τα στοιχεία έδρας του κάθε ηλεκτρονικού καταστήματος και να δέχεται καταγγελία σε περίπτωση που το ηλεκτρονικό κατάστημα αποστείλει απόδειξη ή αλλάξει τα στοιχεία του στο Domain που αποστέλλει η μηχανή αναζήτησης. Ας ελπίσουμε ότι ο θόρυβος που ξεκίνησε να το επιβάλλει αυτό.
Συνεχίζεται ….
Η ερώτηση είναι απλή: Αφού κατά τα λεγόμενα τους δεν υπάρχει καμιά απάτη κατά του δημόσιου με το ΦΠΑ, γιατί αποφεύγουν να πουλάνε τα είδη με τιμολόγιο του άρθρου 39Α βρίσκοντας ανόητες δικαιολογίες κάθε φορά και γίνονται γελοίοι, ενώ σκοτώνονται να πουλήσουν με απόδειξη λιανικής;;;; Απάντηση: Είναι πολλά τα λεφτά …..Άρη!!!
Υπάρχει σοβαρή απάτη με τις πωλήσεις προς επιχειρήσεις όταν αποκρύπτουν (ή προσπαθούν να μην φαίνεται εύκολα) ότι δεν εκπίπτει ο ΦΠΑ: Αναγράφουν στα ψιλά γράμματα ότι η τιμή είναι σχεδόν ίδια με τη λιανική και ο ανυποψίαστος αγοράζει πολύ ακριβότερα αφού δεν εκπίπτει ΦΠΑ!