Τα κείμενα που ακολουθούν εστάλησαν απο τον Αντιδήμαρχο Τουρισμού κ. Βαγγέλη Κεκάτο ως απάντηση σε επιστολή του Συλλόγου Ναυτικών Κεφαλονιάς για τη λειτουργία του λιμένος Αργοστολίου ως homeport δηλαδη ως λιμάνι που επιτρέπεται η διανυχτέρευση κρουαζιερόπλοιων.
Πειραιάς, 23 – 4 – 2018
Α.Π. 96
Προς:κ. Ευάγγελο Κεκάτο / Αντιδήμαρχο Τομέα Τουρισμού Κεφαλληνίας
Θέμα: Περίπτωση λειτουργίας του λιμένος Αργοστολίου ως homeport
Σχετικά: Ανοιχτή Επιστολή του Συνδέσμου Ναυτικών Κεφαλονιάς «ΝΙΚΟΣ ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ» σχετικάμε Τουρισμό – κρουαζιερόπλοια – homeporting.
Αγαπητέ κ. Κεκάτο,
Αναφερόμενοι στο θέμα της περίληψης και το ύπερθεν σχετικό, σας γνωρίζουμε ότι, για να μπορέσει να λειτουργήσει ένας λιμένας ως homeporting,υπάρχουν προϋποθέσεις όπως:
1. Η εξασφάλιση στον λιμένα ευκολιών ικανών να εξυπηρετήσουν όλα τα πλοία, παρέχοντας δυνατότητα παραβολής στα κρηπιδώματα. Αυτό για παράδειγμα συμβαίνει σήμερα με την Κέρκυρα, λιμένα επίσης του Ιονίου και σύντομα θα συμβαίνει και με τον ακόμα πλησιέστερο στην Κεφαλονιά, λιμένα Κατακόλου.
2. Η προαναφερόμενη στην παράγραφο 1 ικανότητα, πρέπει να έχει προοπτική για ανάπτυξη της κίνησης από πλευράς προσεγγίσεων κρουαζιεροπλοίων και μάλιστα μεγαλύτερων διαστάσεων και μεταφορικής ικανότητας, από αυτά που επισκέπτονται σήμερα τον λιμένασας, έτσι ώστε, οι ενδιαφερόμενες διαχειρίστριες εταιρείες, που καταρτίζουν τα δρομολόγια σε μακρύ ορίζοντα χρόνου, να γνωρίζουν το στοιχείο αυτό πολύ νωρίς.
3. Αναβαθμισμένες υποδομές στα αεροδρόμια της περιοχής, είναι επίσης απαραίτητες. Αυτό αφορά τις εγκαταστάσεις terminals – αίθουσες επιβατών,με όλες τις ανάλογες ευκολίες, καθώς και αεροδιαδρόμους κατάλληλους για υποδοχή αεροσκαφών, προκειμένου για πτήσεις charterαπό το χώρες του εξωτερικού.
4. Το οδικό δίκτυο από το αεροδρόμιο στον λιμένα, είναι επίσης μεταξύ των στοιχείων που λαμβάνονται υπ’ όψιν σε κάθε νέο σχεδιασμό δραστηριότητας.
5. Το γεγονός ότι, για τις γνωστές διαδρομές δρομολογίων κρουαζιεροπλοίων, που λειτουργούν από χρόνια, έχουν ληφθεί υπ’ όψιν όλες οι ευκολίες των προορισμών κρουαζιέρας,προκειμένου να υπάρξουν μεταβολές, δυνατές περισσότερο στην προσθήκη. Αυτές μελετώνται πολύ προσεχτικά για όλες τις κατηγορίες δρομολογίων πλοίων, ακόμα και για την περίπτωση επιβατών transit. Φυσικά, για το homeportείναι ιδιαίτερη η προσοχή για την λειτουργία του όλου συστήματος. Στο σημείο αυτό λαμβάνεται σοβαρά υπ’ όψιν και η γειτονική περιοχή λιμένων και αν κάποιος από αυτούς λειτουργεί ήδη ως homeporting. Σημειώσατε εδώτα στοιχεία της παραγράφου 1.
6. Την πολιτική των touroperatorsστο εξωτερικό, που προωθούν το τουριστικό ρεύμα σε κάθε προορισμό, συνθέτουν η γνώση και τα δικά τους κριτήρια, τα οποία διαμορφώνονται, με βάση όσων προαναφέρονται για τις ευκολίες υποδομής, μαζί με τις εντυπώσεις των πελατών των – επιβατών τουριστών.
• Δεν διαφαίνεται σήμερα από τις διαχειρίστριες εταιρείες τάση, όσον αφορά σχεδιασμό για τον λιμένα Αργοστολίου, που να έχει σχέση με την λειτουργία του ως homeporting.
Με εκτίμηση,
Θεόδωρος Κόντες Αντώνιος Καλούδης
Πρόεδρος Διευθυντής
=====
Δελτίο Τύπου
Θέμα : Διευκρινίσεις σε «Ανοιχτή Επιστολή» του Συλλόγου Ναυτικών Κεφαλονιάς με θέμα “Homeporting”
Με απεριόριστο σεβασμό στην Οικογένεια των Ναυτικών, που εκπροσωπούνται από το Σύλλογο «Νίκος Καββαδίας», αναφέρομαι διευκρινιστικά στην «Ανοιχτή Επιστολή» με θέμα το “Homeporting” που παρουσιάστηκε ως πρόταση ανάπτυξης της Κρουαζιέρας στην Κεφαλονιά.
Η μέχρι σήμερα ενημέρωση από τους Ειδικούς Φορείς και κατ’επέκταση η δράση προβολής του Νησιού από το Τμήμα Τουρισμού της Δημοτικής Αρχής στις διεθνείς (Seatrade) και εγχώριες (Posidonia) Εκδηλώσεις Τουρισμού Κρουαζιέρας , αφορούσε έναν και μοναδικό στόχο :
Την αύξηση του αριθμού προσεγγίσεων Κρουαζιεροπλοίων στην Κεφαλονιά.
Ο στόχος αυτός έχει ήδη επιτευχθεί, αφού έχουν διπλασιαστεί οι προσεγγίσεις Κρουαζιεροπλοίων για το 2018 σε σχέση με το 2017.
Το Homeporting ποτέ δεν ετέθη ως θέμα, διότι, σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαμε από τις Εταιρείες, το Νησί μας δε διαθέτει τις προδιαγραφές ανάπτυξης του Homeporting, συνεπώς θα ήταν ανέφικτος στόχος.
Παρ΄όλα αυτά, διαβιβάσαμε την «Ανοιχτή Επιστολή» στην Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας και στην Εταιρεία Συμβούλων Τουρισμού Κρουαζιέρας (CTM), που αποτελούν και τους διαρκείς Συμβούλους μας για το θέμα της ανάπτυξης της Κρουαζιέρας στο Νησί μας.
Από τις απαντήσεις που λάβαμε και επισυνάπτουμε, επιβεβαιώνεται η ορθότητα του κυρίου στόχου μας, που είναι η προσέλκυση περαιτέρω προσεγγίσεων Κρουαζιεροπλοίων και όχι η δημιουργία Homeporting , δράση που μοιάζει παντελώς ανέφικτη.
Την ανωτέρω θέση επιβεβαίωσαν προφορικά τόσο ο Πλοίαρχος Κρουαζιεροπλοίων κ. Άγγελος Μπενετάτος όσο και ο Ταξιδιωτικός Πράκτορας και Εκπρόσωπος Εταιρειών Κρουαζιέρας κ.Διονύσης Έρτσος.
Φυσικά πάντοτε αναμένουμε και εξετάζουμε κάθε πρόταση που θα μπορούσε να ενισχύσει περαιτέρω τον Τουρισμό Κρουαζιέρας.
Με εκτίμηση,
Ευάγγελος Κεκάτος
Α/Δήμαρχος Τουρισμού
===
Τι ακριβώς είναι το homeporting
Για να διαχωριστούν καλύτερα οι έννοιες, η αφετηριακή χρήση ενός λιμένα γενικώς έχει τις ακόλουθες διαβαθμίσεις:
Ø Κομβικό Homeporting: Μόνιμη ή μακράς διάρκειας εγκατάσταση κρουαζιεροπλοίου σε λιμάνι όπου γίνονται όλες οι επιβιβάσεις και αποβιβάσεις επιβατών του και παρέχονται οι περισσότερες βασικές υπηρεσίες, όπως τεχνική υποστήριξη, εφοδιασμός καυσίμων, τροφοδοσία κλπ. Ακόμη και αν το πρόγραμμα του πλοίου δεν είναι κυκλικό, όλες οι κύριες υπηρεσίες logistics γίνονται από το κομβικό homeport, όπου υπάρχει και επιχειρησιακή βάση (shore office). Οι κυριότεροι μόνιμοι χρήστες είναι συνήθως κρουαζιερόπλοια εταιρειών που εξυπηρετούν την εθνική αγορά.
Ø Περιστασιακό Homeporting: Περιστασιακή ή εποχιακής διάρκειας αφετηριακή χρήση όπου η εταιρεία συνήθως διαχειρίζεται εξ αποστάσεως τις ανάγκες logistics του πλοίου. Είναι η πιο συνηθισμένη αφετηριακή χρήση από εταιρείες που δεν είναι αποκλειστικά συνδεδεμένες με την εθνική αγορά της χώρας που βρίσκεται το λιμάνι.(Κάτι παρόμοιο είδαμε στο Ηράκλειο τελευταία με την Costa Crociere.) Μια μορφή αυτής της κατηγορίας homeporting είναι και η εναλλάξ αφετηρία όπου Το πλοίο χρησιμοποιεί περιστασιακά δύο homeports σε ανοικτό δρομολόγιο, π.χ. Πειραιάς – Κωνσταντινούπολη.
Ø Interporting: Το κρουαζιερόπλοιο χρησιμοποιεί ένα λιμάνι για να απο-επιβιβάζει μέρος των επιβατών του – για διάφορους εμπορικούς λόγους – αλλά το homeport του βρίσκεται σε άλλο σημείο. Μια τέτοια περίπτωση είναι το Μπάρι, όπου τα Ιταλικά κρουαζιερόπλοια «μαζεύουν» τους Νότιους Ιταλούς επιβάτες στην κάθοδο τους από την Βενετία.
Η ιδανική «προδιαγραφή» με τις διάφορες συνθήκες που πρέπει να συνυπάρχουν για να αναπτυχθεί το homeporting σε ένα αφετηριακό λιμάνι κρουαζιέρας. Αυτές είναι:
Ø Στρατηγική γεωγραφική θέση στα πλαίσια μιας περιοχής κρουαζιέρας
Ø Επαρκής τουριστική τουριστική ζήτηση για την περιοχή που εξυπηρετεί
Ø Ασφάλεια και πολιτική σταθερότητα στην χώρα του, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή του
Ø Θέση κοντά ή μέσα σε πόλη που είναι και δυνατός προορισμός με ανεπτυγμένες τουριστικές και ξενοδοχειακές υποδομές, π.χ. Βαρκελώνη, Βενετία, Τσιβιταβέκκια (Ρώμη), Κωνσταντινούπολη, Πειραιάς (Αθήνα), κλπ
Ø Θέση κοντά σε διεθνές αεροδρόμιο με επαρκείς συνδέσεις από αγορές-πηγές της κρουαζιέρας και ιδανικά, εναλλακτική πρόσβαση και με μέσα επιφανείας
Ø Επάρκεια υποδομών για τον ελλιμενισμό σύγχρονων κρουαζιεροπλοίων
Ø Πιστοποιημένη λειτουργία σύμφωνα με διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας πλοίων και επιβατών, περιβαλλοντικής προστασίας, κλπ
Ø Οργανωμένη υποδομή επιβατικού σταθμού για την εξυπηρέτηση σύγχρονων αναγκών της κρουαζιέρας, όπως άνετη διακίνηση επιβατών, ασφαλής διαχείριση αποσκευών, παροχή διάφορων υπηρεσιών προς επιβάτες και πληρώματα, κλπ
Ø Ανταγωνιστική παροχή βασικών αφετηριακών υπηρεσιών για κρουαζιερόπλοια, με σύγχρονες συνθήκες τροφοδοσίας, εφοδιασμού τεχνικών και ξενοδοχειακών υλικών και εξοπλισμών, τεχνικής υποστήριξης, πετρελαίευσης, διαχείρισης αποβλήτων, κλπ.