Ακούμε διαρκώς το τελευταίο διάστημα για τη «νέα εποχή» του τουρισμού ή τον τουρισμό στη νέα εποχή. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι ο κλάδος των ταξιδιών αλλάζει και καλούν τους επαγγελματίες του κλάδου να αφουγκραστούν και να προετοιμαστούν. Ποιες όμως είναι οι αλλαγές που έρχονται –για κάποιους απειλητικά- και τι θα πρέπει να κάνουν οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο;

Το φετινό ετήσιο συνέδριο του ΣΕΤΕ επιχείρησε να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα, με τον συντονιστή Πολ Παπαδημητρίου να τονίζει «Τα ταξίδια πέθαναν. Ζήτω τα νέα ταξίδια!»

Γράφει η

Σε μια κατάμεστη αίθουσα του Hilton, ομιλητές από διάφορους κλάδους που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό, επιχείρησαν να σκιαγραφήσουν τις αλλαγές που έρχονται και να δείξουν σε όσους έχουν διάθεση να ακούσουν ότι έχουμε φτάσει στο σημείο που οι αφίξεις και τα έσοδα δεν είναι πια οι μοναδικοί στόχοι μιας τουριστικής στρατηγικής.

Ο ρόλος της τεχνολογίας

Όλα ξεκινούν από τις νέες τεχνολογίες. Αυτές επηρεάζουν τα πάντα, από τον τρόπο που ο ταξιδιώτης λαμβάνει την πληροφόρηση για ένα ταξίδι, τον τρόπο που το σχεδιάζει, τον τρόπο που το πραγματοποιεί, τον τρόπο που το επικοινωνεί σε γνωστούς και άγνωστους έως τελικά και το τι ζητάει από ένα ταξίδι του. Αλλά και από την άλλη πλευρά, οι επαγγελματίες του κλάδου επηρεάζονται από τις νέες τεχνολογίες σε κάθε βήμα της δουλειάς τους, από τον τρόπο που «χτίζουν» την επιχείρησή τους, την επικοινωνούν, την εξελίσσουν, την επεκτείνουν.

Οι νέες τεχνολογίες δίνουν τη δυνατότητα ευελιξίας, ταχύτητας και πληθώρας επιλογών, στοιχεία στα οποία θα πρέπει να προσαρμοστούν οι επιχειρηματίες, οι εργαζόμενοι και οι τοπικές και εθνικές αρχές.

Έτσι, οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος των ταξιδιών (αν δεν τις αντιμετωπίζει ήδη) συνοψίζονται στα εξής:

• Οι προορισμοί οφείλουν να διαφοροποιηθούν, προωθώντας τα στοιχεία που αναδεικνύουν τη μοναδικότητά τους.

• Ο επισκέπτης ακούει την «ιστορία» πίσω από τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και τους προορισμούς.  Είτε αυτό είναι σε κοινωνικά μέσα δικτύωσης, είτε  σε μια ιστοσελίδα, η δημιουργία περιεχομένου που μιλάει για την ανάγκη των καταναλωτών, είναι το κλειδί.

• Τα αεροδρόμια αποτελούν το πρώτο σημείο επαφής και την τελευταία εντύπωση του επισκέπτη και θα πρέπει να προβάλλουν τον τοπικό χαρακτήρα του εκάστοτε προορισμού αξιοποιώντας τα τοπικά brands, προκειμένου να ανταποκριθούν στη διερευνητική φύση του σημερινού ταξιδιώτη.

• Τα φαινόμενα του υπερτουρισμού πρέπει να αντιμετωπιστούν από κοινού από κατοίκους και επιχειρήσεις, μέσω ενός κοινού οράματος για την ανάπτυξη του τόπου τους.

Σε αυτές τις προκλήσεις η τεχνολογία έχει τις απαντήσεις. Και στην Ελλάδα η τεχνολογία που αναπτύσσεται μπορεί να δώσει πραγματικές λύσεις και νέες ευκαιρίες στον χώρο του τουρισμού. Αυτός είναι ο ουσιαστικός ψηφιακός μετασχηματισμός. Ωστόσο, σε περιόδους όπου οι αποφάσεις λαμβάνονται είτε γρήγορα υπό πίεση είτε έπειτα από μακρά και εκτεταμένη έρευνα. Τώρα είναι πιο κρίσιμο από ποτέ να σκεφτόμαστε δύο βήματα μπροστά αντί να αναλωνόμαστε απλά στην πράξη και το επιθυμητό αποτέλεσμα. Και αυτό απαιτεί θάρρος, σχέδιο και στρατηγική για την επίτευξη.

Στο επίκεντρο όμως ο άνθρωπος

Η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη σωστή ανάπτυξη μιας τουριστικής επιχείρησης ενώ η ίδια η επιχείρηση θα πρέπει να έχει ως στόχο την ανάπτυξη μιας επιτυχημένης εταιρικής κουλτούρας, η οποία μπορεί να χτιστεί επιλέγοντας (και εκπαιδεύοντας) το προσωπικό να λαμβάνει αποφάσεις και κυρίως να συμπεριφέρεται με βάση τις αρχές της εταιρείας. Επιπλέον, ο επιχειρηματίας αλλά και τα στελέχη της επιχείρησης θα πρέπει να μιλούν τακτικά και να ακούν προσεκτικά τους εργαζόμενούς τους, ειδικά όσους έρχονται σε άμεση επαφή με τους πελάτες.

Και παρόλο που οι νέες τεχνολογίες τα κάνουν όλα πιο εύκολα και πιο γρήγορα, η ανθρώπινη επαφή με τον πελάτη παραμένει η πιο σημαντική. «Τα μικρά πράγματα κάνουν τη διαφορά» επεσήμαναν διάφοροι ομιλητές. Και αυτά αναζητά ο σύγχρονος ταξιδιώτης.  Από ένα θερμό καλωσόρισμα από τον υπάλληλο που θα ενδιαφερθεί για το πως αισθάνεται ο επισκέπτης μετά από το ταξίδι του και θα του προσφέρει ένα ρόφημα ή σνακ, από τους ζεστούς κοινόχρηστους χώρους με μεγάλα τραπέζια όπου οι ταξιδιώτες μπορούν να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους, μέχρι τις βιωματικές εμπειρίες που δημιουργούν δράσεις όπως ένα μάθημα τοπικής κουζίνας ή ένα live με τοπικούς μουσικούς.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις