Αύξηση των πωλήσεων τους μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους καταγράφουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, την ώρα που συνολικές πωλήσεις του κλάδου μειώνονται σημαντικά. Τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ μειώθηκε κατά 5,5% σε ετήσια βάση.
Γράφει η Ελένη Μπότα
Τι ακριβώς συμβαίνει και πως ερμηνεύεται από στελέχη της αγοράς αυτό το γεγονός; Στην μετατόπιση του τζίρου από τις μικρότερες αλυσίδες στις μεγαλύτερες, όπως υποστηρίζουν, καθώς οι ισχυροί καταφέρνουν να παίρνουν μεγαλύτερα κομμάτια από μια πίτα πωλήσεων που διαρκώς μικραίνει.
Σύμφωνα με πληροφορίες πολλές μικρές και μεσαίου αλυσίδες σουπερμάρκετ βλέπουν τα μεγέθη τους να πιέζονται, καθώς οι καταναλωτές, έχοντας εξασθενημένη αγοραστική δύναμη, στρέφονται όλο και περισσότερο σε μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες παρέχουν χαμηλότερες τιμές σε μόνιμη βάση, ή μέσω προσφορών.
Κοινή πεποίθηση όλων των εμπλεκομένων στελεχών του λιανεμπορίου, είναι ότι το 2019 είναι ίσως η πιο κρίσιμη χρονιά, για το πού τελικά θα κάτσει η μπίλια στην αγορά σουπερμάρκετ, με δεδομένο ότι το μεγαλύτερος μέρος του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος έχει ήδη ενεργοποιηθεί από την Σκλαβενίτης.
Η μάχη για την διεκδίκηση του μεγαλύτερου μέρους της πίτας των των 8,5 δισ. ευρώ, που υπολογίζεται ότι είναι ο συνολικός τζίρος της αγοράς, θα είναι σκληρή.
Το μόνο βέβαιο που προκύπτει τόσο από τα στελέχη της αγοράς, όσο και από τις πρόσφατες μελέτες, είναι ότι ο κλάδος των σουπερμάρκετ οδηγείται σε περαιτέρω συγκέντρωση μέσω εξαγορών και συνενώσεων δυνάμεων, αφού η ελληνική αγορά, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης, δεν μπορεί να αντέξει πολλές αλυσίδες.
Η τάση αυτή έχει αρχίσει να διαφαίνεται ξεκάθαρα τα τελευταία χρόνια, μετά το πέρασμα της αλυσίδας Μαρινόπουλος στον Σκλαβενίτη, την εξαγορά του Βερόπουλου από τα My Market αλλά και την πρόσφατη απόκτηση της Προμηθευτικής από την Μασούτης.
Είναι ενδεικτικό ότι τα τελευταία χρόνια οι περίπου μισές αλυσίδες σουπερμάρκετ εξαφανίστηκαν από το χάρτη του λιανεμπορίου.
Χάθηκαν 6 δισ. ευρώ
Απώλεια άνω των 6 δισ. ευρώ καταγράφει το λιανικό εμπόριο τροφίμων στο διάστημα από το 2008 μέχρι σήμερα, ποσό που μεταφράζεται σε σωρευτική υποχώρηση της τάξεως του 25% από την αρχή της κρίσης.
Ταυτόχρονα, η συρρίκνωση της πίτας στην αγορά έχει σηματοδοτήσει και τη συρρίκνωση του αριθμού των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη λιανική εμπορία τροφίμων, με 30 περίπου εταιρείες να διακόπτουν τη λειτουργία τους και τα κομμάτια τους στην «πίτα» να μεταφέρεται στους ισχυρούς παίκτες του κλάδου.
Την ίδια στιγμή χαμηλά παραμένει η μηνιαία δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών στο σούπερ μάρκετ, αφού παρά την βελτίωση της εικόνας που παρουσιάζεται σε πολλούς τομείς της οικονομίας, το διαθέσιμο εισόδημα παραμένει περιορισμένο. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την καταναλωτική συμπεριφορά, το 31,4% των Ελλήνων πολιτών αγοράζει φθηνότερα προϊόντα, ενώ το 40,4% αγοράζει λιγότερα προϊόντα σε σχέση με την περίοδο πριν από την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης.
Το 2017, ο τζίρος των σουπερμάρκετ ανήλθε στα 8,37 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή κατά +7,51%, σε σχέση με τα 7,79 δισ. ευρώ του 2016, ενώ η κερδοφορία περιορίστηκε κατά -73,71%, από 267,17 εκατ. ευρώ το 2016 (ποσό ρεκόρ) σε 70,24 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2018, υπολογίζεται ότι ενισχύθηκαν σε αξία κατά 2,2%.