Το ενδεχόμενο να ακυρωθεί το μοντέλο των πολλαπλών εργολαβιών και να δημοπρατηθεί ξανά ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος ως ενιαίο έργο εξετάζουν στην κυβέρνηση, σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές.
Γράφει ο Αχιλλέας Τόπας
Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων είναι εξαιρετικά δύσκολο να ολοκληρωθεί απρόσκοπτα μέσω των οκτώ διαφορετικών εργολαβιών, δεδομένου πως αρκετοί από τους αναδόχους αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν οι εταιρείες συμφερόντων Χρήστου Καλογρίτσα, οι οποίες έχουν αναλάβει την κατασκευή δύο τμημάτων στον αυτοκινητόδρομο.
Η υπογραφή των συμβάσεων για τα δύο τμήματα στα οποία εμπλέκονται οι εταιρείες Καλογρίτσα δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, καθώς ο επιχειρηματίας αδυνατεί να εξασφαλίσει εγγυητικές επιστολές. Σύμφωνα με πληροφορίες, έως το τέλος του μήνα αναμένεται το σχήμα να κηρυχθεί έκπτωτο οριστικά.
Η εκτίμηση πως το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει με οκτώ διαφορετικές εργολαβίες ενισχύεται και από τις μεγάλες εκπτώσεις που έχουν προσφέρει πολλοί από τους αναδόχους και οι οποίες υπερβαίνουν το 50%.
Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει αποφασίσει να παγώσει την πληρωμή προκαταβολών στις εταιρείες που έχουν υπογράψει συμβάσεις για τις πέντε από τις συνολικά οκτώ εργολαβίες, προκειμένου να εξετάσει εκ νέου την «αρχιτεκτονική» του έργου.
Πηγές του κατασκευαστικού κλάδου τονίζουν πως είναι πιθανότερο το έργο να ολοκληρωθεί ταχύτερα εάν ακυρωθούν οι προηγούμενοι διαγωνισμοί και γίνει νέα προκήρυξη, με τη διενέργεια μίας διαγωνιστικής διαδικασίας για το σύνολο του έργου.
Κατά τις ίδιες πηγές το ενδεχόμενο να προκύψουν αστοχίες εάν προχωρήσουν οι οκτώ διαφορετικές εργολαβίες θεωρείται δεδομένο, με αποτέλεσμα η ολοκλήρωση του οδικού άξονα να είναι αβέβαιη.
Ήδη σε ένα από τα πέντε τμήματα για τα οποία έχουν υπογραφεί συμβάσεις, το ανάδοχο σχήμα αναμένεται να διεκδικήσει επιπλέον χρηματοδότηση ύψους δύο εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να απομακρύνει μεγάλη ποσότητα απορριμμάτων που έχει συσσωρευτεί στην περιοχή στην οποία θα κατασκευαστεί ο νέος δρόμος.
Οι αποζημιώσεις και η χρηματοδότηση
Εάν το υπουργείο Υποδομών ακυρώσει τους προηγούμενους οκτώ διαγωνισμούς, θα κληθεί να καταβάλλει αποζημιώσεις στις εταιρείες που έχουν υπογράψει συμβάσεις για πέντε από τα συνολικά οκτώ τμήματα.
Το ύψος των αποζημιώσεων ωστόσο δεν θα είναι ιδιαίτερα υψηλό δεδομένου πως διαμορφώνεται σε ποσοστό έως 5% του 75% του κόστους του έργου. Με το συνολικό κόστος και για τις οκτώ συμβάσεις να ανέρχεται σε περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ, οι αποζημιώσεις που θα καταβάλει το Δημόσιο δεν θα υπερβούν τα 10 εκατομμύρια ευρώ.
Το ακανθώδες ζήτημα σε περίπτωση που ακυρωθεί ο σχεδιασμός της προηγούμενης κυβέρνησης αφορά στην χρηματοδότηση, δεδομένου πως το έργο θα πρέπει να απενταχθεί από το ΕΣΠΑ.