H παρέμβαση του βουλευτή Π. Καππάτου για τη διαχείριση του λιμένος κρουαζιερόπλοιων στο Αργοστόλι

517

Αντιγράφουμε απο το Facebook του βουλευτή Κεφαλονιάς – Ιθάκης, Παναγή Καππάτου:

Ομιλία μου στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών με θέμα: Αποτύπωση των τάσεων της λιμενικής βιομηχανίας, με επίκεντρο τα «έξυπνα λιμάνια», παρουσία του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Στην ομιλία μου ανέδειξα ιδιαίτερα το ζήτημα που έχει ανακύψει με τη διαχείριση της διακίνησης των επιβατών κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Αργοστολίου.

Ομιλία Παναγή Καππάτου για τα «έξυπνα λιμάνια»

Ομιλία Παναγή Καππάτου στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών με θέμα: Αποτύπωση των τάσεων της λιμενικής βιομηχανίας, με επίκεντρο τα «έξυπνα λιμάνια»

Προέρχομαι από την Κεφαλονιά, είμαι βουλευτής Κεφαλονιάς. Θα ήθελα να κάνω μια αναφορά με έμφαση στην ακτοπλοΐα. Ο Νομός Κεφαλονιάς – Ιθάκης έχει αρκετές ιδιαιτερότητες όσον αφορά τις λιμενικές υποδομές του και θεωρώ ότι μπορεί να αποτελέσει και αντικείμενο σχετικής μελέτης για την ανάπτυξη των έξυπνων λιμανιών.

Στο Νομό Κεφαλονιάς – Ιθάκης υπάρχουν πολλά λιμάνια με διαφορετικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες. Μέσω λιμένων συνδέονται οι δύο πόλεις της Κεφαλονιάς, καθώς και η Κεφαλονιά με την Ιθάκη. Μέσω λιμένων γίνεται η επικοινωνία του Νομού μας με τις γειτονικές περιφερειακές ενότητες, τα Ιόνια νησιά, τη Ζάκυνθο και τη Λευκάδα.

 Επίσης, υπάρχει η ιδιαιτερότητα η Κεφαλονιά να εξυπηρετείται από δύο λιμάνια στο ανατολικό τμήμα του νησιού για την επικοινωνία της με την ηπειρωτική χώρα, ενώ ο πληθυσμός είναι συγκεντρωμένος κατά κύριο λόγο στο δυτικό τμήμα του νησιού.

Υπάρχουν, επίσης, δεκάδες μικρά αλιευτικά και τουριστικά αγκυροβόλια, λιμάνια κρουαζιέρας, καθώς και εμπορικός λιμένας που εξυπηρετεί βιομηχανικές χρήσεις στο Αργοστόλι.

Παρατηρείται ένας κατακερματισμός και ως προς τη χωροταξία και ως προς τις χρήσεις των λιμένων. Θα ήθελα να σας πω ότι πρόσφατα έγινα γνώστης ενός σημαντικού προβλήματος διαχείρισης λιμενικών υποδομών που ανακύπτει συγκεκριμένα στον κόλπο του Αργοστολίου. Ο μεγάλος αριθμός κρουαζιερόπλοιων που καταπλέουν στο Αργοστόλι και οι ταυτόχρονες αφίξεις έχουν δημιουργήσει διαχειριστικό πρόβλημα για τη μεταφορά των επιβατών στην ξηρά και την πρόσδεση ή μη των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι.

Εδώ ξέρετε, έχουμε ένα μπαστούνι που μπορεί να φιλοξενήσει ένα καράβι. Το επόμενο καλοκαίρι, θα έχουμε την ίδια μέρα τρία ή τέσσερα. Η νομοθεσία δίνει το δικαίωμα και έχει έρθει μια εταιρεία που έχει λάντζες, δεν μπορεί να έρθει δεύτερη εταιρία και η εταιρία αυτή εκμεταλλεύεται την υπάρχουσα νομοθεσία και τιμολογεί ανά πελάτη 4 ευρώ περίπου το κεφάλι, κατέβει, δεν κατεβεί ο επιβάτης από το πλοίο. Αυτό έχει ως συνέπεια οι εταιρείες να παραπονούνται για τα έξοδα που θα έχουν.

 Για το 2020 δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα, γιατί δεν μπορούν να αλλάξουν εύκολα το πρόγραμμά τους, αλλά για το 2021-22 θα έχουμε αρκετές μειώσεις. Ήδη έχουν εμφανιστεί στα προγράμματα. Νομίζω ότι εδώ, κύριε Γενικέ*, χρειάζεται μια νομοθετική παρέμβαση ως προς το θέμα αυτό.

Στον ίδιο χώρο, σε μας, στο Αργοστόλι, λειτουργεί εμπορικό λιμάνι για πλοία που μεταφέρουν ασβεστολιθικά οικοδομικά υλικά, καθώς και τουριστικό αγκυροβόλιο με διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ σε εξέλιξη για τη νέα μαρίνα Αργοστολίου.

Εκεί όταν φεύγουν ή μπαίνουν τα οικοδομικά υλικά στο πλοίο φαντάζεστε τι σκόνη δημιουργείται και λούζουμε ανάλογα τα τουριστικά πλοία.

Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής:

Πρώτον, αν κατά τη γνώμη σας, υπάρχουν ήδη διαθέσιμες τεχνολογικές λύσεις για την καλύτερη διαχείριση και ρύθμιση της κίνησης, επιτρέψτε μου, στο κόλπο του Αργοστολίου, μια και μιλάω για το Αργοστόλι.

Δεύτερον, με βάση τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής επιτροπής και το «Green Deal» τι είδους έργα περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος μπορούν να γίνουν στα λιμάνια. Για παράδειγμα, τι δυνατότητες υπάρχουν τεχνολογικά για την επέκταση και καθιέρωση ηλεκτροδότησης πλοίων στα λιμάνια.

Τρίτον, αν επίκεινται χωροταξικές πρωτοβουλίες με βάση το πρότυπο των «έξυπνων λιμανιών», για την καλύτερη λειτουργία των λιμένων.

Μπορώ αναφέρω, για παράδειγμα, προβλήματα χάραξης γραμμής αιγιαλού  παραλίας, που επηρεάζουν την ομαλή δραστηριότητα σε λιμάνια.

Φανταστείτε ότι το λιμάνι της Ιθάκης δεν έχει τέτοια χάραξη, ούτε το Φισκάρδο, που είναι ένας τουριστικός λιμένας.

Τέταρτον, αν σε συνδυασμό με την ανάπτυξη οδικών αρτηριών στην δυτική Ελλάδα, Ιωνία και Ολυμπία οδός μπορούν οι ακτοπλοϊκές γραμμές προς την Κεφαλονιά να θεωρηθούν σε αυτό το πλαίσιο και προέκταση των εθνικών οδών σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων σχετικών έργων.

Πέμπτον, για το νομοθετικό έργο μας στη Βουλή των Ελλήνων, αν θεωρείτε ότι σε επίπεδο νομοθεσίας τα «έξυπνα λιμάνια» δημιουργούν ανάγκες προσαρμογής της ελληνικής νομοθεσίας.

Τέλος, θα ήθελα να ρωτήσω αν τα «έξυπνα λιμάνια» μπορούν να συμβάλουν στην καλύτερη εξυπηρέτηση νησιών, με λιγότερες ακτοπλοϊκές συνδέσεις.

Έχουμε το παράδειγμα της Ιθάκης, όπου κυρίως τους χειμερινούς μήνες υπάρχει πρόβλημα ακτοπλοϊκής επικοινωνίας με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Σας ευχαριστώ.

*Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Το  βίντεο της ομιλίας του κ. Καππάτου :

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις