Οι καταστηματάρχες πιέζουν για να ανοίξουν νωρίτερα εστιατόρια και καφέ αλλά οι επιδημιολόγοι δεν… πείθονται. Δεν αλλάζει, για την ώρα, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης. Οι σκέψεις για τις παραλίες, ο… δρόμος προς την «απελευθέρωση» για Κρήτη και νησιά και τι θα γίνει με τον τουρισμό.
Πυρετός διαβουλεύσεων επικρατεί στο Μαξίμου, εν αναμονή και των πρώτων επιδημιολογικών δεδομένων που θ’ αποτυπώνουν τις ημέρες μετά την άρση του lockdown αλλά και του… καύσωνα που έρχεται το Σαββατοκύριακο και θα γεμίσει τις παραλίες. Η ικανοποίηση για τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσονται τα επιδημιολογικά δεδομένα – σύμφωνα και με τις γνώμες των ειδικών – αλλά και η επιστροφή στην κανονικότητα είναι δεδομένη. Όμως, τελεί πάντοτε υπό την αίρεση ενός απρόοπτου γεγονότος και γι’ αυτό δεν συνιστάται εφησυχασμός.
Όλα δείχνουν πάντως πως στο πλάνο της κυβέρνησης – εάν δεν υπάρξουν ανατροπές από αυτά τα απρόοπτα γεγονότα, ήτοι μια ξαφνική έκρηξη της πανδημίας – βρίσκεται το «ξεκλείδωμα» ανά εβδομάδα. Δηλαδή, την ερχόμενη Δευτέρα θα απελευθερωθούν οι μετακινήσεις από νομό σε νομό και θα επιτραπεί η μετάβαση στην Κρήτη, ενώ θα λειτουργήσουν ξανά Γυμνάσια και Λύκεια και θ’ ανοίξουν τις πύλες τους οι εκκλησίες.
Στις 25 Μαΐου θα επιτραπούν οι μετακινήσεις στα νησιά, ενώ
την 1η Ιουνίου θα ανοίξουν τα καταστήματα εστίασης.
Εξετάζεται, επίσης, στις 8 Ιουνίου να λειτουργήσουν τα εποχικά τουριστικά καταλύματα, παραμένει η εκκρεμότητα με τα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία από 1η Ιουνίου, ενώ πάντοτε στο τραπέζι υπάρχει και η επίσπευση της επαναλειτουργίας των καταστημάτων εστίασης κατά μία εβδομάδα (25/5 αντί 1/6).
Κυβερνητικά στελέχη έλεγαν πάντως στο newsit.gr πως όλα εκτιμώνται σε καθημερινή βάση, αλλά τούτη τη στιγμή δεν προβλέπονται διαφοροποιήσεις από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Κατ’ άλλες πληροφορίες, μάλιστα, οι πιέσεις για την επίσπευση του ανοίγματος της εστίασης προέρχονται κυρίως από καταστηματάρχες, αλλά οι επιδημιολόγοι δεν φαίνεται να είναι θετικοί. Επίσης, εν όψει του καύσωνα του Σαββατοκύριακου, υπήρξε η σκέψη ν’ ανοίξουν οι οργανωμένες πλαζ προκειμένου ο κόσμος να μη συνωστιστεί στις ελεύθερες παραλίες, ωστόσο η επιλογή αυτή δεν δείχνει να προκρίνεται από την κυβέρνηση αυτή τη στιγμή.
Ο τουρισμός
Από εκεί και πέρα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, η κυβέρνηση αναμένει σήμερα τις ανακοινώσεις της Κομισιόν προκειμένου να αποκρυσταλλώσει και να παρουσιάσει το δικό της συνεκτικό σχέδιο. Η ελληνική πλευρά πάντως άπλωσε ήδη τα χαρτιά της στο τραπέζι, καθώς οι προτάσεις της αποτυπώνονται στο τρισέλιδο σημείωμα που εστάλη στις Βρυξέλλες και ουσιαστικά συνοψίζονται στην επανεκκίνηση των αερομεταφορών – άρα και του εξωτερικού τουρισμού – το αργότερο έως τις 15 Ιουνίου με πληρότητα έως και 100% και χωρίς μέτρα για κενές θέσεις, αλλά με υποχρεωτική χρήση μάσκας για πλήρωμα και επιβάτες και «στοπ» στο σερβίρισμα φαγητού και ποτού. Σημειώνεται ότι οι πτήσεις εσωτερικοί θα επανεκκινήσουν στις 18 ή 25 Μαΐου.
Άλλα βασικά σημεία των ελληνικών προτάσεων είναι η διενέργεια τεστ ανίχνευσης ή αντισωμάτων στη χώρα αναχώρησης των τουριστών, έως και 72 ώρες πριν από το ταξίδι. Τα τεστ αυτά δεν θα διεξάγονται στα αεροδρόμια, προς αποφυγή συγχρωτισμού, ενώ θα χρηματοδοτούνται και από κοινοτικούς πόρους και θα υπάρχει ένα «ψηφιακό πιστοποιητικό» για τα αποτελέσματά τους, προκειμένου να εναρμονίζονται σε κοινή ευρωπαϊκή πρακτική. Επίσης, η ευελιξία ως προς τις ακυρώσεις για όσους δεν θα ταξιδέψουν επειδή βρέθηκαν θετικοί στον ιό, αλλά και η συμφωνία για τη μη επιβολή καραντίνας κατά την επιστροφή των τουριστών στη χώρα προέλευσής τους.
Σε ό,τι αφορά, τέλος, τις χώρες που επιδιώκουν να κλείσουν τα σύνορα και να επιτρέψουν μόνο τον εσωτερικό τουρισμό, η Αθήνα απαντά πως μία από τις θεμελιώδεις ελευθερίες της ΕΕ είναι η ελεύθερη διακίνηση προσώπων. Έτσι, η ΕΕ θα πρέπει να υιοθετήσει κανόνες που να μην αποτρέπουν τον τουρισμό και δεν θα επιτρέπουν τον κατακερματισμό της Ενιαίας Αγοράς ως προς τις τουριστικές υπηρεσίες. Επίσης, διαμηνύει ότι δεν θα αποδεχθεί υγειονομικά πρωτόκολλα που θα λειτουργούν κατ’ ουσίαν αποτρεπτικά για τους τουρίστες ούτε διαφορετικά πρωτόκολλα για τα διάφορα μεταφορικά μέσα (π.χ. άλλα για τα αεροσκάφη κι άλλα για τα πλοία).