ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 23 Μαρτίου διαδικτυακό forum με θέμα «Θαλάσσιος Τουρισμός – Η συμβολή του στην μετα – Covid εποχή», το οποίο διοργανώθηκε από την εταιρεία Mact Media Group, με την συμμετοχή εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης, της ευρύτερης πολιτικής σκηνής και της ναυσιπλοΐας.
Την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εκπροσώπησε ο Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας και Ανταγωνιστικότητας, κος Αλέξανδρος Αλεξάκης.
Στην τοποθέτηση του ο κος Αλεξάκης αναφέρθηκε εν πολλοίς στα ακόλουθα:
Πέρα από τον ανταγωνισμό, o ελληνικός τουρισμός αντιμετωπίζει και ένα άλλο διαρθρωτικό πρόβλημα: αυτό της έντονης επoχικότητας.
Επoμένως, είναι επιτακτική η ανάγκη διαφοροποίησης του ελληνικού τουριστικού πρoϊόντος και η αναδιάρθρωση της προσφοράς για την αντιμετώπιση των δύo μεγαλύτερων προκλήσεων:
• Του εντεινόμενου ανταγωνισμού
• Της επoχικότητας
Σε αυτά έρχονται πλέον να προστεθούν και οι νέες συνθήκες που επιβάλλει η πανδημία.
Ο Θαλάσσιος Τουρισμός έχει αναδειχθεί ως βασικός πυλώνας ανάπτυξης μέσω της Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης για την περίοδο 2014-2020, ενώ κάτι αντίστοιχο αναμένεται να ισχύσει και για την Νέα Προγραμματική περίοδο 2021-2027, μέσω της προώθησης του καινοτόμου και έξυπνου οικονομικού μετασχηματισμού.
Πιο συγκεκριμένα, ο Θαλάσσιος Τουρισμός, με κύρια στοιχεία του τη ναυσιπλοΐα (yachting) και την κρουαζιέρα, αλλά και λοιπές θαλάσσιες και υποθαλάσσιες δραστηριότητες, αποτελεί μορφή εναλλακτικού τουρισμού ή τουρισμού εμπειρίας, ενώ η στρατηγική ανάπτυξη του, μπορεί να συμβάλλει στην διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος στα Ιόνια Νησιά.
Επιπλέον, με βάση το εγκεκριμένο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Ιονίων Νήσων και συγκεκριμένα στο πλαίσιο της περεταίρω ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού, προωθείται ο τουρισμός σκαφών αναψυχής, ο τουρισμός κρουαζιέρας και ο τουρισμός καταδύσεων αναψυχής και θαλάσσιου αθλητισμού, με τη δημιουργία καταδυτικών πάρκων αναψυχής – φυσικών μουσείων θαλάσσιων οικοσυστημάτων και εναλίων αρχαιοτήτων.
Το ήπιο κλίμα που γενικώς επικρατεί στα Ιόνια Νησιά, με νηνεμία από την άνοιξη έως και το φθινόπωρο, ευνοεί τις θαλάσσιες μετακινήσεις αναψυχής, ενώ υπάρχει πλήθος υπήνεμων μόλων, που επιτρέπουν σύντομες στάσεις χωρίς κινδύνους.
Η ναυσιπλοΐα αναψυχής παρέχει πολλαπλά οφέλη και στηρίζεται ήδη από σημαντικές υποδομές όπως οι μαρίνα Γουβιών στην Κέρκυρα (με χωρητικότητα 1.235 και 560 θέσεις εναπόθεσης σκαφών στην ξηρά) και Λευκάδας (η 2η σε μέγεθος στο Ιόνιο πέλαγος, που διαθέτει 620 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαίο χώρο εναπόθεσης για περίπου 280 σκάφη), αλλά και σειρά τουριστικών καταφυγίων.
Η προώθηση της ναυσιπλοΐας αναψυχής γίνεται σε συνδυασμό με «γεγονότα» (ναυταθλητικά events, ιστιοπλοϊκές συναντήσεις κλπ) .Όσον αφορά στη σύγχρονη «κρουαζιέρα», η ευρύτερη περιοχή Αδριατικής-Ιονίου αποτελεί σημαντικό και ιδιαίτερα δημοφιλή προορισμό. Στα Ιόνια νησιά, τα λιμάνια Κέρκυρας (στα 10 μεγαλύτερα λιμάνια transit επιβατών) και Κεφαλονιάς (με ισχυρή δυναμική) διαθέτουν αξιόλογες υποδομές και συμμετέχουν στο δίκτυο «Cruise ADRION».
Στην Κέρκυρα πρόσφατα ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες εκμίσθωσης του Τουριστικού Καταφυγίου Μπενιτσών, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η δημοπράτηση του τουριστικού καταφυγίου της Σπηλιάς, συνολικού προϋπολογισμού 9.500.000,00 ευρώ. Συνεπώς αναμένεται αύξηση της δυνατότητας ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, εκσυγχρονισμός των υποδομών και ενδυνάμωση της παρουσίας των Ιόνιων Νησιών στο μέλλον του θαλάσσιου τουρισμού.
Ωστόσο, από τις κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τομέας είναι η βελτίωση των υποδομών, η ανάπτυξη νέων προορισμών και η υπέρβαση της εποχικότητας .Επιπλέον στην Κέρκυρα μόνο, υπάρχουν 33 «ορφανά» λιμάνια, για τα οποία πρέπει να προωοθηθούν άμεσα οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να ενταχθούν στο σύνολο των υποδομών ελλιμενισμού της Περιφέρειας, είτε ως αγκυροβόλια, ως τουριστικά καταφύγια ή υποδομές ανεφοδιασμού.
Από το Γραφείο Αντιπεριφερειάρχη
Επιχειρηματικότητας και Ανταγωνιστικότητας.