ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΑΤΣΑΪΤΗΣ : Οι αλήθειες , οι προκλήσεις και τα “κίνητρα” για την μεταφορά του εμπορικού λιμένος Αργοστολίου

1593
Μαρίνα Αργοστολίου και όμορες ιδιωτικές ιδιοκτησίες

Την Μεγάλη Τετάρτη -28- Απριλίου 2021 – έλαβε μέρος το ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ Δημοτικό Συμβούλιο Αργοστολίου, το οποίο παρακολούθησα και μετά από έντονες πιέσεις κατάφερα να συμμετάσχω, έχοντας έννομο συμφέρον. Μου δόθηκε ο χρόνος τριών μόλις λεπτών, στην αρχή της συζήτησης! (Μπορείτε να δείτε το video της συνεδρίασης του ΔΣ, εδω κλικ).

Αρχικά, αποφάσισα να μην ασχοληθώ παραπέρα, έκπληκτος με την ελαφρότητα της όλης διαδικασίας. Μετά όμως από ώριμη σκέψη θεωρώ ευθύνη μου να τονίσω τι διακυβεύεται για το νησί μας.

Το λιμάνι Αργοστολίου και οι “απέναντι”

Το μόνο θέμα που συζητήθηκε ήταν η μεταφορά του Εμπορικού Λιμανιού Αργοστολίου στο Δράπανο. Οφείλω να διορθώσω τα λεγόμενα και λανθασμένες εντυπώσεις αναφέροντας τα εξής:

Αλήθειες:

1. Η μόνη Επίσημη και Αναγνωρισμένη μελέτη που υπάρχει και είναι σε εξέλιξη είναι το MASTER PLAN από το υπουργείο Υποδομών  που έχει καταλήξει σε συμπεράσματα για την ενδεχόμενη ανάπτυξη του κόλπου Αργοστολίου και περιέχει Υδατοδρόμιο, Προβλήτες κρουαζιερόπλοιων, Μαρίνα και Θαλαμηγούς όπως και εμπορικό λιμάνι. Η μελέτη αυτή έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και  θα καταλήξει τον Ιανουάριο 2022. (Μπορείτε να την διαβάσετε εδω κλικ).

Μια απο τις 4 προτάσεις του master plan λιμένος Αργοστολίου 2022

Τα συμπεράσματά της έχουν βαθμολογηθεί και καμία από τις τέσσερις προτάσεις δεν προτείνει τη μεταφορά του Εμπορικού λιμανιού στο ΔΡΑΠΑΝΟ.

2. Συμφωνούμε ΟΛΟΙ ότι το Εμπορικό λιμάνι πρέπει να βγει από το Αργοστόλι. Το πέρασμα των φορτηγών από το οδικό δίκτυο της Τουριστικής περιοχής Λάσσης και Αργοστολίου δεν ταυτίζεται ποιοτικά με αυτή τη χρήση.

Μαρίνα Αργοστολίου και όμορες ιδιωτικές ιδιοκτησίες

3. Η προτεινόμενη λύση της μεταφοράς του στο Δράπανο από το Δήμαρχο Αργοστολίου, δυστυχώς, με την συγκατάθεση του Βουλευτή και πολλών Δημοτικών Συμβούλων δεν έχει καμία ΝΟΜΙΜΗ βάση και ακόμα και εάν ήταν εφικτή, δεν λύνει τα προβλήματα αλλά δημιουργεί μια ακόμα μεγαλύτερη σειρά αρνητικών επιπτώσεων, όπως:

• Ρύπανση και περιβαλλοντική επιβάρυνση του Κούταβου
• Κυκλοφοριακό χάος στο γύρο του Κούταβου
• Υποβάθμιση του οικισμού του Δράπανου
• Εμπόδιο στην σωστή ανάπτυξη του Αργοστολίου
• Τελείως ασύμβατο με συνύπαρξη Υδατοδρόμιοu, θαλαμηγών και πολλαπλών προβλητών κρουαζιερόπλοιων.

4. Αντιθέτως με τη παραπληροφόρηση και πολλαπλές αναφορές, δεν υπάρχει ώριμη μελέτη για Εμπορικό Λιμάνι στο Δράπανο.

Η μελέτη του 2002, στην οποία αναφέρθηκαν οι κ. Σ. Κουρής, Δ. Λυκούδης, Π. Καππάτος κλπ, δεν έχει καμία σχέση με το σημερινό ΜASTER PLAN και αφορούσε τα εξής:

Master Plan Λιμένος Αργοστολίου έτους 2003

•ένα επιβατικό σταθμό και εμπορικό Λιμάνι με μπάζωμα πολλών στρεμμάτων θάλασσας
•στην θέση του παλιού εργοστασίου της ΔΕΗ, τότε Δημόσιας περιουσίας,
•Για την πρόσβαση σε αυτό το υποθετικό λιμάνι χρειαζόταν, εκτός των άλλων, να μπαζωθεί το Ρέμα της Λαγκάδας, και να επενδυθούν τουλάχιστον 50 εκ. ευρώ.

Η μελέτη αυτή δεν εγκρίθηκε ποτέ, δεν επικυρώθηκε, δεν ΧΩΡΟΘΕΤΗΘΗΚΕ και δεν έχει συγκοινωνιακή και περιβαλλοντική μελέτη. Έληξε ξεχάστηκε και έγινε παρελθόν.

Εν τω μεταξύ ο κόλπος Αργοστολίου δεν έμεινε στατικός. Κτίστηκαν προβλήτες για κρουαζιερόπλοια, αναπτύχθηκε , άλλαξε όπως και οι ανάγκες του.

Είναι ένα ιστορικό ανέκδοτο, μια ιδέα 20 χρόνια πριν, χωρίς ουσία και καμία νομιμότητα ή επαφή με τη σημερινή πραγματικότητα του Δράπανου και του Αργοστολίου εν έτη 2021.

•Στον κόλπο υπάρχει ένας αναπτυσσόμενος πλέον οικισμός,
•το οικόπεδο της παλιάς ΔΕΗ αποτελεί πλέον από το 2014,  ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ και δεν είναι διαθέσιμο.
•Τα ευρωπαϊκά κονδύλια και επενδυτικά προγράμματα έχουν πλέον άλλες προτεραιότητες, ανάπτυξης με ενεργειακή αναβάθμιση, μείωση μόλυνσης και αποτύπωμα άνθρακα και προστασία περιβάλλοντος. Σε μια μεταμνημονιακη Ελλάδα και μετα-κορονοιακη Ευρώπη τα κεφάλαια και τα κίνητρα επενδύσεων είναι σε άκρως αντίθετη κατεύθυνση από τη μελέτη του 2002.

Συνεπώς η σημερινή ανάπτυξη του κόλπου του Αργοστολίου είναι τέτοια που καθιστά νομικά και πρακτικά ΑΔΥΝΑΤΗ αυτή τη σκέψη.

5. Η μαρίνα, επιτέλους, βγαίνει σε πλειστηριασμό από το ΤΑΙΠΕΔ το Σεπτέμβριο του 2021 (και υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από συγκεκριμένο επενδυτή), όπως και η ανάπτυξη και αναβάθμιση του οικοπέδου μου (πρώην ΔΕΗ) έχει ήδη το ενδιαφέρον ενός Διεθνούς Fund που ετοιμάζει μελέτη επένδυσης. Αυτές οι οπτικές ποιοτικής ανάπτυξης βουλιάζουν άμεσα, φοβίζοντας τους επενδυτές εάν έστω και υποθετικά προτείνουμε εμπορικό Λιμάνι στο Δράπανο.

Αυτό σημαίνει ότι όποιοι από εμάς οραματίζονται μια αναβάθμιση, οικονομική και ποιοτική του πανέμορφου κόλπου μας, θα πρέπει να προσαρμοστούμε σε ένα μέλλον νταλίκας, πετρελαίου, κυκλοφοριακών προβλημάτων, μόλυνσης και τουριστικής “ανάπτυξης” με φθηνό τουρισμό, και στη καλύτερη περίπτωση μόνο κρουαζιερόπλοια που θα αφήνουν πίσω τους ένα ευρώ το πολύ για μια καρτ ποστάλ ή ένα παγωτό, και αυτό πρόσκαιρα, εφόσον σύντομα ο παρόν προορισμός χωρίς όραμα υποδομή και προστασία θα χάσει το status και την γοητεία του.

Ο ποιοτικός πεντάστερος τουρισμός θαλαμηγών, υδροπλάνων και ιστιοπλοϊκών που φέρνει σοβαρή ευημερία και μακροχρόνιο πλούτο στο νησί, παντρεύεται με πεζόδρομους, ποδηλατοδρόμους, κωπηλασία, δάσος, προστασία της φύσης και καθαρό περιβάλλον. Είναι άκρως αντίθετος με εμπορικά λιμάνια, πετρέλαια και τις νταλίκες από το νταμάρι.

 

Συμπέρασμα:

Εδώ, λοιπόν, τίθεται η απορία των ΚΙΝΗΤΡΩΝ αυτής της επείγουσας επί ποδαριού ,καθόλου πραγματοποιήσιμης απόφασης.

Η βαρύτητα του ζητήματος, και κυρίως οι επιπτώσεις της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Αργοστολίου, δεν αντικατοπτρίζουν το χρόνο, την αναλυτική σκέψη και  μελέτη που απαιτούνται για ένα τέτοιο μείζον θέμα, και βάζουν σε κίνδυνο χωρίς ενδοιασμό το οικονομικό μέλλον του νησιού μας για τις επόμενες δεκαετίες.

Οφείλουν οι κυβερνόντες να επιδείξουν την υπευθυνότητα και σεβασμό που αρμόζουν στους πολίτες και στη κοινωνία που τους εμπιστεύτηκε.

Λεωνίδας Κατσαϊτης

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις