Τα παραπάνω εκτιμά μιλώντας στον ot.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Μιχάλης Σακέλλης επισημαίνοντας παράλληλα ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας εξακολουθεί να οφείλει περί τα 60 εκατ. ευρώ στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, ενώ παράλληλα ο κλάδος επιβαρύνεται με επιπλέον 70 εκατ. ευρώ από την άνοδο της τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων
Κύριε Σακέλλη, πως κλείνει η σεζόν αναφορικά με την επιβατική και μεταφορική κίνηση; Δώστε μας ορισμένα συγκριτικά στοιχεία από το 2019,2020 και τη φετινή χρονιά. Ποια είναι τα κύρια συμπεράσματα;
-Δυστυχώς και το 2021 θα είναι μια προβληματική χρονιά για την Επιβατηγό Ναυτιλία. Με αυστηρά μέτρα απαγόρευσης των μετακινήσεων για 8 μήνες συνολικά μετά τον Μάρτιο του 2020. Επιπλέον σε όλη τη διάρκεια της κρίσης μέχρι και σήμερα ισχύουν μειωμένα πρωτόκολλα από 50% μέχρι 85% χωρίς προοπτικές κατάργησής τους μέχρι τέλος του έτους.
Όπως είχαμε προβλέψει η επιβατική κίνηση το πρώτο εξάμηνο του 2021 εκτιμούμε ότι ήταν μειωμένη σε σχέση με το 2020 5-10%, ενώ παρουσιάστηκε αύξηση στη διακίνηση οχημάτων 10-15%.
Η επιβατική κίνηση βελτιώθηκε σημαντικά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, ενώ αναμένεται και ο Σεπτέμβριος να ξεπεράσει την κίνηση του 2020. Παρόλα αυτά το μεταφορικό έργο της Ακτοπλοΐας το πρώτο οκτάμηνο του 2021 θα υπολείπεται σημαντικά του 2019 και κατά ποσοστό 40%-45%σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας.
Σε ότι αφορά την περίοδο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου είμαστε ιδιαίτερα προβληματισμένοι λαμβανομένου υπόψη ότι οι ομαδικές μετακινήσεις (groups) που χαρακτηρίζουν την επιβατική κίνηση της περιόδου, είναι μηδενικές. Επίσης δεν γνωρίζουμε εάν θα ισχύουν περιοριστικά μέτρα.
-Επίσης τι συμβαίνει στις γραμμές της Αδριατικής. Υπάρχει μια εκτίμηση ότι η επιβατική κίνηση, είναι πολύ μειωμένη. Ποιοι είναι οι λόγοι;
-Στις γραμμές της Αδριατικής παρατηρούμε αύξηση της κίνησης το 2021 αλλά με σημαντική απόκλιση από το 2019. Συγκεκριμένα το μεταφορικό έργο 2021/2019 είναι μειωμένο κατά 40% στους επιβάτες, 15% στα οχήματα ΙΧ, ενώ τα φορτηγά διατηρούνται στα ίδια επίπεδα.
Οι λόγοι της μείωσης αυτής είναι τα περιοριστικά μέτρα τα οποία ισχύουν διεθνώς και που διαφοροποιούνται από Χώρα σε Χώρα, η αδυναμία έγκαιρου προγραμματισμού του ταξιδιού και η κακή ψυχολογία για μακρινά ταξίδια. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι και η μηδενική διακίνηση groups που είναι πολύ σημαντική για τις γραμμές αυτές και η μεγάλη μείωση διακίνησης μεμονωμένων επιβατών και ΙΧ οχημάτων σε σχέση με το 2019. Τα μειωμένα πρωτόκολλα ιδιαίτερα τη θερινή περίοδο επηρέασαν σημαντικά το μεταφορικό έργο.
-Συνεπώς πως θα κλείσει η χρονιά κ. Σακέλλη για τον ακτοπλοϊκό κλάδο;
-Η χρονιά αυτή χαρακτηρίζεται από την αύξηση της κίνησης σε σχέση με το 2020, το σημαντικά μειωμένο μεταφορικό έργο σε σχέση με το 2019 αλλά και με μεγάλη αύξηση στις τιμές των καυσίμων, η οποία εκτιμάται στο 30% στο τέλος του έτους αν διατηρηθούν οι σημερινές τιμές. Η συνολική επιβάρυνση των εξόδων εκμετάλλευσης το 2021 για τις γραμμές Ακτοπλοΐας και Αδριατικής θα ξεπεράσει τα € 70 εκ. ποσόν το οποίο είναι αμφίβολο εάν θα καλυφθεί από την αύξηση της κίνησης.
Συνεπώς τα οικονομικά αποτελέσματα του Κλάδου δεν θα διαφέρουν από αυτά του 2020.
-Πάντως κάποιοι συνδικαλιστές ναυτεργάτες μιλούν για επιδοτήσεις εκατομμυρίων και από την άλλη πλευρά δεν τηρείται η εργατική νομοθεσία. Πως το σχολιάζετε;
-Είναι ένα συγκεκριμένο σωματείο το οποίο προσπαθεί με ανακρίβειες να δημιουργήσει εντυπώσεις. Το λάθος, που δυστυχώς το κάνουν και άλλοι, είναι ότι εμφανίζονται τα μισθώματα των γραμμών Δημόσιας Υπηρεσίας ως βοήθεια ή επιδοτήσεις, ενώ αποτελούν συμβατικές υποχρεώσεις για την εκτέλεση αντιοικονομικών δρομολογίων, τα λεγόμενα άγονα δρομολόγια.
Εκτός από τα οριζόντια μέτρα τα οποία ίσχυαν για όλους τους κλάδους και αποσκοπούσαν στην ενίσχυση της ρευστότητας με αναστολή πληρωμής υποχρεώσεων κτλ, ο Κλάδος μας κατά την διάρκεια της κρίσης ενισχύθηκε με € 6 εκ. συνολικά από επιδοτήσεις εργοδοτικών εισφορών την περίοδο 1/7 έως 30/9/2020.
-Πρόσφατα στείλατε μια επιστολή στον Υπουργό Ναυτιλίας και υποστηρίζετε ότι το Υπουργείο χρωστάει στον κλάδο πάνω από 60 εκατ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά ο Υπουργός δηλώνει ότι θα διατεθούν πάνω από 1 δις. ευρώ για θαλάσσιες συγκοινωνίες και λιμενικά έργα. Τι ακριβώς συμβαίνει;
-Μέχρι σήμερα (10/9) δεν υπάρχει καμία βελτίωση σε ότι αφορά τα οφειλόμενα από το ΥΝΑΝΠ.
Σχετικά με τις ανακοινώσεις του Κου Πλακιωτάκη, έχουμε καμία ενημέρωση πλέον αυτών που διαβάσαμε και ακούσαμε στα ΜΜΕ. Έχουμε προγραμματίσει συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα κ. Ευάγγελο Κυριαζόπουλο για την περαιτέρω ενημέρωσή μας και ανταλλαγή απόψεων.
-Αν οι οφειλές είναι ένα πρόβλημα η περιβαλλοντική προσαρμογή είναι ένα άλλο. Πως αντιμετωπίζετε την πρόκληση του fitfor 55 της ΕΕ;
-Τα μέτρα τα οποία θα αποφασιστούν τελικά, θα εφαρμοστούν όπως οφείλουμε να το κάνουμε. Η θέση μας είναι σταθερά υπέρ των μέτρων τα οποία έχει προτείνει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ). Τα μέτρα αυτά είναι βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια θα επηρεάσουν σταδιακά και αυξητικά το κόστος εκμετάλλευσης των πλοίων και βέβαια τους ναύλους με αλυσιδωτές συνέπειες στην κίνηση και στο επίπεδο των υπηρεσιών
-Τέλος ποια πρέπει κατά τη γνώμη σας να είναι η πρώτη προτεραιότητα της πολιτείας σε σχέση με την ακτοπλοΐα;
-Εάν συνεχιστεί η κρίση με απαγορεύσεις μετακινήσεων και μειωμένα πρωτόκολλα πρέπει να αλλάξει η πολιτική του ΥΝΑΝΠ σε ότι αφορά την σωστή αποζημίωση των δρομολογίων στα οποία επιβάλλεται η εκτέλεσή τους. Επίσης πρέπει να ληφθούν μέτρα παρόμοια με αυτά που εφαρμόζονται σε άλλες Ευρωπαϊκές Χώρες για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών πλοίων στην Αδριατική.
Τέλος η Πολιτεία πρέπει πολύ σοβαρά να μετρήσει τις συνέπειες της εφαρμογής των κανονισμών για την προστασία του περιβάλλοντος και να πάρει τα κατάλληλα μέτρα για τη διατήρηση του υψηλού επιπέδου των προσφερόμενων υπηρεσιών, την ίση μεταχείριση των νησιωτών σε σχέση με τους υπόλοιπους κατοίκους, την ανάπτυξη των νησιών και την αύξηση του πληθυσμού τους και βέβαια την αποφυγή σοβαρών αρνητικών επιπτώσεων στον Ελληνικό τουρισμό.