Πλήγμα για τον θαλάσσιο τουρισμό το συνεχιζόμενο κλείσιμο της Διώρυγας Κορίνθου

502

Γράφει ο Μηνάς Τσαμόπουλος

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.

Η διακοπή της λειτουργίας της λόγω κατολισθήσεων θα συνεχιστεί πιθανότατα μέχρι και τον Σεπτέμβριο, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν οι κρουαζιέρες που είχαν προγραμματιστεί για το 2022.

Το συνεχιζόμενο κλείσιμο της Διώρυγας της Κορίνθου λόγω εργασιών αποτελεί ένα διόλου ευκαταφρόνητο πλήγμα στον θαλάσσιο τουρισμό – είτε έχει να κάνει με τη διέλευση κρουαζιερόπλοιων είτε σκαφών αναψυχής. Τα προβλήματα φαίνεται ότι θα συνεχιστούν και το 2022. Ο Μιχάλης Λάμπρος, στέλεχος της ελληνικής ναυτιλίας και κυρίως της επιβατηγού για πάνω από 60 χρόνια, αποκαλύπτει στο «business stories», ως γενικός διευθυντής της εταιρείας Majestic International Cruises INC, την ενημέρωση που έχουν από τους αρμόδιους φορείς για τη νέα χρονιά και τις δυσοίωνες προοπτικές που οδηγούν σε ματαίωση κρουαζιερών:

«Η διέλευση πλοίων από τη Διώρυγα της Κορίνθου αποτελεί μια πρωτότυπη εμπειρία για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων και των μικρότερων σκαφών αναψυχής και πράγματι είναι πόλος έλξης για τους τουρίστες που επιλέγουν κρουαζιέρες, οι οποίοι, εκτός των άλλων προορισμών, απολαμβάνουν και το εντυπωσιακό πέρασμα από τη Διώρυγα.

Δυστυχώς, εξαιτίας διαφόρων κατολισθήσεων που σημειώθηκαν αρκετές φορές από τα πρανή της Διώρυγας, υπήρχε ανάγκη εκ των πραγμάτων να διακοπεί η λειτουργία της για τις απαραίτητες επισκευές», επεσήμανε.

«Αυτή τη φορά όμως η διακοπή της λειτουργίας συνεχίζεται για μεγάλο χρονικό διάστημα και είναι αμφίβολο αν θα επαναλειτουργήσει στο εγγύς ή στο απώτερο μέλλον. Τον περασμένο Φεβρουάριο σημειώθηκε μεγάλη κατάπτωση, με αποτέλεσμα να έχει διακοπεί από τότε η λειτουργία της Διώρυγας και ως εκ τούτου να ακυρωθούν όλες οι προγραμματισμένες διελεύσεις κρουαζιερόπλοιων, κάτι που φυσικά απογοήτευσε τους πλοιοκτήτες και τους επιβάτες, οι οποίοι αναγκάστηκαν εκ των πραγμάτων να ακυρώσουν τις κρουαζιέρες και να στρέψουν το ενδιαφέρον τους σε άλλους προορισμούς».

Ακυρώσεις

Ο κ. Λάμπρος υπογραμμίζει πως οι αρμόδιοι ενημέρωσαν την εταιρεία ότι αποκλείεται η διέλευση πλοίων έως και τον Απρίλιο – ίσως και έως τον προσεχή Σεπτέμβριο του 2022:

«Η εταιρεία μας η οποία διαχειρίζεται κρουαζιερόπλοια έχει για πολλά έτη χρονοναυλώσει το “Ocean Majesty” σε μεγάλους Γερμανούς tour operators, οι οποίοι δύο φορές τον χρόνο διαφημίζουν κρουαζιέρες από ιταλικά λιμάνια στα ελληνικά νησιά, με διέλευση από τη Διώρυγα της Κορίνθου. Αυτές οι κρουαζιέρες που προγραμματίζονται τέλος Απριλίου και η δεύτερη, τέλος Σεπτεμβρίου ή αρχές Οκτωβρίου, είναι πολύ δημοφιλείς και όλα τα προηγούμενα χρόνια, με εξαίρεση βέβαια το 2020 και το 2021 λόγω της πανδημίας, υπήρχε μεγάλη ζήτηση και ενδιαφέρον από Γερμανούς επιβάτες, διότι επιθυμούσαν να δουν από κοντά τη διέλευση του πλοίου από τη Διώρυγα της Κορίνθου.
Για το έτος 2022 που όλοι ελπίζουμε ότι θα δραστηριοποιηθούν και πάλι σε ευρύτερο ορίζοντα τα κρουαζιερόπλοια, είχαμε προγραμματίσει τη διέλευση του “Ocean Majesty” από τη Διώρυγα της Κορίνθου. Δυστυχώς οι υπεύθυνοι φορείς της Διώρυγας μας έχουν πληροφορήσει ότι αποκλείεται η διέλευση του πλοίου τον Απρίλιο του 2022 – και πιθανόν το ίδιο να ισχύει και για τον Σεπτέμβριο και για τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς».

Ως ήταν φυσικό, ακολούθησαν οι ακυρώσεις: «Αποτέλεσμα αυτών των δυσάρεστων εξελίξεων ήταν να ακυρώσουν οι ναυλωτές μας και τις δύο κρουαζιέρες, διότι οι επιβάτες, όταν πληροφορήθηκαν ότι είναι αδύνατη η διέλευση του πλοίου από τη Διώρυγα, ακύρωσαν τις κρατήσεις. Δυστυχώς η ίδια δυσάρεστη κατάσταση ισχύει και για άλλες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, διότι πράγματι η διέλευση από τη Διώρυγα της Κορίνθου αποτελεί πόλο έλξης των επιβατών».

Ο κ. Μιχάλης Λάμπρος, εκ μέρους του κλάδου, απευθύνει την ύστατη έκκληση προς τους αρμόδιους φορείς να δώσουν λύση στο πρόβλημα: «Αυτή την ύστατη ώρα κάνουμε θερμή παράκληση προς όλους τους αρμόδιους φορείς που ασχολούνται με την αποκατάσταση της λειτουργίας της Διώρυγας να προχωρήσουν με γρήγορο ρυθμό τις εργασίες αποκατάστασής της, ούτως ώστε να μπορέσουμε να προγραμματίσουμε ξανά κρουαζιέρες με ελεύθερη διέλευση, κάτι που θα προσελκύσει ξανά τους επιβάτες κρουαζιέρας με τα γνωστά οικονομικά και άλλα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και για την ίδια την εταιρεία διαχείρισης της Διώρυγας».

Εμβληματικό έργο

Ο ίδιος καταλήγει λέγοντας: «Ας ελπίσουμε ότι δεν θα υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση και ότι τα έργα ανάπλασης της Διώρυγας θα ξεκινήσουν σύντομα. Ελπίζουμε ακόμα να ξαναδούμε αυτόν τον πόλο έλξης για επιβάτες και κρουαζιερόπλοια να λειτουργεί ξανά, γιατί πραγματικά αφορά ισχυρή ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού σε όλη την περιοχή».

Η Διώρυγα της Κορίνθου είναι ένα από τα εμβληματικά έργα στη Νεότερη Ιστορία της Ελλάδας, μόλις μία από τις τρεις υπάρχουσες τεχνητές διώρυγες στον κόσμο.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι διελεύσεις πλοίων σε περίοδο κανονικότητας προ πανδημίας, ήτοι τη χρονιά 2019, ανήλθαν σε 11.419, σημειώνοντας αύξηση 7,5% σε σύγκριση με το 2018. Το 55% αυτών των διελεύσεων σχετίζεται με την τουριστική δραστηριότητα. Οι διελεύσεις ιδιωτικών ιστιοπλοϊκών σκαφών ήταν 3.048, των θαλαμηγών 2.506, των επαγγελματικών ιστιοπλοϊκών 985, των επιβατηγών 124, των ημερόπλοιων 1.621. Τη Διώρυγα διαπλέουν επίσης φορτηγά πλοία, πολεμικά, ρυμουλκά, πλωτοί γερανοί, μικρά δεξαμενόπλοια, αλιευτικά και φέρι μποτ.

Οπως επισημαίνουν στελέχη του θαλάσσιου τουρισμού, όσο ήταν ανοιχτή η Διώρυγα, η απόσταση που έπρεπε να διανύσει ένα σκάφος για να πάει από τον Πειραιά στην Πάτρα ήταν περίπου 100 μίλια. Με το κλείσιμό της το σκάφος πρέπει να κάνει τον περίπλου της Πελοποννήσου και να καλύψει απόσταση περίπου 300 ναυτικών μιλίων.

Ο χρόνος του ταξιδιού

Αποτέλεσμα είναι η τεράστια διαφορά στην κατανάλωση καυσίμων, η οποία τριπλασιάζεται. Για παράδειγμα, σκάφος το οποίο θα κατανάλωνε 5.000 ευρώ για ταξίδι μέσω της Διώρυγας, τώρα ξοδεύει 15.000 ευρώ. Η κατανάλωση καυσίμου βέβαια εξαρτάται και από τον τύπο του κάθε σκάφους.

Επιπλέον, λόγω της μεγαλύτερης κατανάλωσης καυσίμου αυξάνονται στο τριπλάσιο οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, σε μία περίοδο που η εδραίωση της περιβαλλοντικής συνείδησης καθώς και η λήψη μέτρων για τον τερματισμό της χρήσης ορυκτών καυσίμων βρίσκεται σε άμεση προτεραιότητα στην παγκόσμια ατζέντα για το περιβάλλον και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Η επιμήκυνση του χρόνου που διαρκεί ένα ταξίδι είναι μία άλλη επίπτωση.

Ενα σκάφος πλέον χρειάζεται τον τριπλάσιο χρόνο για να καλύψει την απόσταση από τον Πειραιά για το Ιόνιο. Αν η ταχύτητα πλεύσης είναι 14 κόμβοι, θα χρειαστεί επιπλέον 15 ώρες για να καλύψει τη διαδρομή ταξιδεύοντας γύρω από την Πελοπόννησο σε σύγκριση με τον χρόνο που θα χρειαζόταν μέσω του Ισθμού. Αυτό σημαίνει ότι ο τουρίστας θα χάσει σχεδόν μία μέρα για να πάει στον προορισμό του και μία για να γυρίσει και μάλιστα ταξιδεύοντας πρωί-βράδυ χωρίς να κάνει στάση.

Και όλα αυτά αφορούν σκάφη αναψυχής με μηχανές. Ενα ιστιοπλοϊκό θα χρειαστεί δύο ημέρες να πάει προς το Ιόνιο και δύο ημέρες για να γυρίσει.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις