Με το τελευταίο “κύμα” Covid-19 να υποχωρεί και τη μία χώρα μετά την άλλη να προχωράει σε άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών και σε άνοιγμα των συνόρων για τους μια διεθνείς ταξιδιώτες, μια σταθερή αύξηση της ζήτησης για ταξίδια παγκοσμίως έκανε την εμφάνισή της, με εκατομμύρια ταξιδιώτες να προχωρούν σε κρατήσεις για πτήσεις, κρουαζιέρες και διακοπές. Το όλο κλίμα τροφοδότησε τη ζήτηση από την αμερικανική ταξιδιωτική αγορά για την Ευρώπη. Όλα αυτά προτού η Ρωσία εισβάλει στην Ουκρανία. Έκτοτε… παγωμάρα.
Από τη στιγμή που η Ρωσία κήρυξε τον πόλεμο στην Ουκρανία, την περασμένη Πέμπτη, εκατομμύρια άνθρωποι αναθεωρούν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια. Και μια ταλαιπωρημένη ταξιδιωτική βιομηχανία που περίμενε μια ακμάζουσα καλοκαιρινή σεζόν έρχεται αντιμέτωπη με έναν ακόμη γύρο αβεβαιότητας.
Μετά δε, την επιβολή κυρώσεων από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου προς τη Ρωσία, που προβλέπει, μεταξύ των άλλων, το κλείσιμο των εναέριων χώρων τους και τα αντίποινα της Ρωσίας, που με τη σειρά της έκλεισε τον δικό της εναέριο χώρο, πολλές πτήσεις ακυρώνονται κι άλλες, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, επαναδρομολογούνται.
Οι ταξιδιώτες που έχουν, ήδη, κάνει τις κρατήσεις τους για την άνοιξη και το καλοκαίρι έρχονται αντιμέτωποι με το δίλημμα εάν πρέπει να διατηρήσουν τα υπάρχοντα σχέδιά τους ή να τα ακυρώσουν, προχωρώντας σε νέα μόλις η κατάσταση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας ομαλοποιηθεί. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, οι ακυρώσεις ήδη προγραμματισμένων διακοπών δεν είναι μεγάλο πρόβλημα, τουλάχιστον στις ΗΠΑ. Αυτό επιβεβαιώνει η κα. Erika Richter, εκπρόσωπος της Αμερικανικής Εταιρίας Ταξιδιωτικών Συμβούλων, μιλώντας στο NBC. “Δεδομένης της ταχέως μεταβαλλόμενης κατάστασης, είναι ακόμα πολύ νωρίς για μιλήσουμε για ακυρώσεις”, λέει η κα. Richter.
Ορισμένες μεγάλες ταξιδιωτικές εταιρίες, ωστόσο, δεν περιμένουν και προχώρησαν, ήδη, σε αναπροσαρμογή των ευρωπαϊκών τους δρομολογίων.
ην Πέμπτη, η Norwegian Cruise Line, μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες κρουαζιέρας στον κόσμο, δήλωσε ότι διαφοροποιεί τα ταξίδια της στην περιοχή της Βαλτικής για να αποφύγει τα ρωσικά και τα ουκρανικά λιμάνια. Ενώ, η Viking Cruises, από την πλευρά της, εξέδωσε μια δήλωση στην οποία ανέφερε: “Πήραμε τη δύσκολη απόφαση να ακυρώσουμε όλες τις αναχωρήσεις του 2022 των κρουαζιέρων μας στο Κίεβο, τη Μαύρη Θάλασσα και το Βουκουρέστι”.
Ο ταξιδιωτικός συγγραφέας και τουριστικός πράκτορας Rick Steves, σε μια ανάρτησή του αναφέρει, σύμφωνα με το NBC, ότι η εταιρία του ακυρώνει διακοπές στη Ρωσία για το υπόλοιπο του έτους, αλλά η Ευρώπη θα παραμείνει στο ημερολόγιο, προς το παρόν. “Είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου τις γεωγραφικές πραγματικότητες και να θυμόμαστε ότι ένας πόλεμος στην Ουκρανία απέχει τόσο από τα ευρωπαϊκά μας όνειρα διακοπών όσο ένας πόλεμος στη Γουατεμάλα από το Τέξας ή τη Φλόριντα”, είπε, προσθέτοντας “Δεν βλέπουμε κανένα λόγο να αλλάξουμε το υπόλοιπο των ταξιδιών και των τουριστικών μας σχεδίων”.
Η αβεβαιότητα που δημιουργήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας σύγκρουση στην Ουκρανία έρχεται καθώς η ραγδαία πτώση των κρουσμάτων Covid και η χαλάρωση των διεθνών περιορισμών έχουν τροφοδοτήσει μια ισχυρή και σταθερή αύξηση της ζήτησης για ταξίδια, σε παγκόσμια κλίμακα.
Οι μεγάλες αεροπορικές εταιρίες των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των American, Delta και United, έχουν υπερδιπλασιάσει τον αριθμό των θέσεων για υπερατλαντικούς ταξιδιώτες μέχρι τον Αύγουστο, σύμφωνα με το CNBC. Η JetBlue έχει αυξήσει τις υπηρεσίες μεταξύ Νέας Υόρκης, Βοστώνης και Λονδίνου. Οι διεθνείς αεροπορικές εταιρίες επεκτείνουν εκ νέου τις υπηρεσίες τους στις ΗΠΑ και νέοι αερομεταφορείς, όπως η ισλανδική, αεροπορική εταιρία χαμηλού προϋπολογισμού Play, έχουν εισέλθει στην αγορά.
Οι τιμές των εισιτηρίων έχουν, επίσης, αυξηθεί παράλληλα με τη χωρητικότητα.
Πριν από δύο μήνες, ένα εισιτήριο μετ’ επιστροφής στο Παρίσι κόστιζε περίπου 600 δολάρια, δήλωσε την Παρασκευή στο NBC ο Scott Keyes, ιδρυτής της Scott’s Cheap Flights. “Αλλά τώρα, θα ήσασταν τυχεροί να βρείτε ένα για κάτω από $750, εκτός αν πετάτε από τη Νέα Υόρκη”, είπε. Για να προσθέσει: “Σε ένα μήνα από τώρα, τα $900 και πλέον θα είναι ο κανόνας.” Mε τις τιμές δε, του πετρελαίου να αυξάνονται, ο Keyes είπε ότι οι πτήσεις θα μπορούσαν να γίνουν ακόμα πιο ακριβές, καθώς οι αεροπορικές εταιρίες μετακυλίουν το υψηλότερο κόστος καυσίμων στους καταναλωτές.
“Αλλά τα πράγματα μπορούν επίσης να αλλάξουν γρήγορα. Τις ώρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η ζήτηση για διεθνή ταξίδια σημείωσε απότομη πτώση”, είπε ο Keyes. Σημείωσε ότι τα δεδομένα αναζήτησης πτήσεων μέσω της Kayak δείχνουν ότι οι διεθνείς ταξιδιωτικές αναζητήσεις μειώθηκαν κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες κατά τη διάρκεια της νύχτας, της 24ης προς 25ης Φεβρουαρίου, που ξεκίνησε ο πόλεμος, καταγράφηκε η πιο απότομη πτώση εδώ και μήνες. Σύμφωνα με τον Keyes, εάν αυτή η ζήτηση παραμείνει χαμηλή, θα υπάρξουν φθηνότεροι ναύλοι για την Ευρώπη, περικοπές χωρητικότητας στον αριθμό των υπερατλαντικών πτήσεων ή και τα δύο.
Ανεξάρτητα από το πόσο θα αυξομειωθούν οι τιμές, μετά από δύο χρόνια γειτνίασης με την πανδημία, οι περισσότεροι ταξιδιωτικοί ειδικοί πιστεύουν ότι η περιορισμένη ζήτηση θα κερδίσει.