Γράφει ο Μηνάς Τσαμόπουλος
© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
H ακτοπλοΐα αποτελεί πάντοτε αντικείμενο μεγάλου ενδιαφέροντος. Οι κινήσεις των παικτών, μικρών και μεγάλων, βρίσκονται στο φως της δημοσιότητας. Εχουμε ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων με την είσοδο νέων παικτών.
Μεγάλο προβληματισμό προκαλεί η μετάβαση στην πράσινη ακτοπλοΐα βάσει των διεθνών κανονισμών. Πρόσφατα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Σπύρος Πασχάλης, ζήτησε τη λήψη μέτρων για την απορρόφηση των κραδασμών.
Ο ίδιος ανέφερε τις επιπτώσεις:
■ Αύξηση λειτουργικού κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες κατά 207 εκατ. ευρώ το 2026.
■ Επιβάρυνση τιμών εισιτηρίων έως 30% το 2026.
■ Μείωση μεταφορικού έργου κατά 5,4 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2026 (-28%).
■ Μείωση των εσόδων των επιχειρήσεων του κλάδου κατά 183 εκατ. ευρώ το 2026.
■ Μείωση του ΑΕΠ κατά 903 εκατ. ευρώ το 2026 (0,3% του ΑΕΠ της Ελλάδας).
■ Μείωση του τουρισμού και της τουριστικής δαπάνης.
■ Απώλεια 29.600 θέσεων εργασίας στο σύνολο της Ελλάδας (νησιωτικές περιοχές και ηπειρωτική χώρα).
«Απαιτούνται μέτρα πολιτικής με σκοπό τον μετριασμό των οικονομικών επιπτώσεων που προκύπτουν από την απανθρακοποίηση της επιβατηγού ναυτιλίας, ώστε ταυτόχρονα να συμβάλει στις βιώσιμες μεταφορές», ανέφερε.
Στο μεταξύ, μπορεί το θέμα της απορρόφησης της ΑΝΕΚ από την Attica Group να μην έχει ολοκληρωθεί, όμως, όπως είχε πει ο κ. Εμάνουελ Γκριμάλντι, στο συνέδριο του ιταλικού ομίλου που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο στη Βαλένθια, «οι δύο εταιρείες συνεργάζονται εδώ και χρόνια τόσο στις γραμμές της Κρήτης όσο και στην Αδριατική και ανταγωνίζονται τον όμιλο από κοινού. Στην πράξη υπάρχουν μόνο δύο ακτοπλοϊκοί όμιλοι, ο όμιλος Grimaldi και η Attica», για να προσθέσει:
«Η ΑΝΕΚ είναι κάτω από την ομπρέλα της Attica. Ολες οι παρεχόμενες υπηρεσίες και κάποια από τα πλοία είναι υπό κοινή διαχείριση. Στην ουσία δεν θα αλλάξει κάτι για εμάς. Και οι δύο εταιρείες είτε άμεσα είτε έμμεσα χρηματοδοτούνται από μία τράπεζα, η οποία στην ουσία έχει τον έλεγχό τους».
Στο μεταξύ, αναζητούνται κεφάλαια και επενδυτές για να βάλουν 3 δισ. ευρώ για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου ο οποίος πρέπει να προσαρμοστεί στη νέα εποχή της πράσινης ακτοπλοΐας.
Ναυπηγήσεις
Ο όμιλος Attica έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή τριών ταχύπλοων τύπου Aero Catamaran. Το πρώτο έχει πέσει στο νερό και βρίσκεται δεμένο στην προβλήτα των νορβηγικών ναυπηγείων Brødrene Aa. Πρόκειται να δρομολογηθεί μέσα στο 2022 στον Αργοσαρωνικό. Η παραλαβή και των τριών πλοίων αναμένεται τον Μάιο. Θα μεταφερθούν στην Ελλάδα με ειδικό πλοίο και όχι αυτόνομα.
Το όνομα του πρώτου είναι «Aero 1». Το πλήρωμα βρίσκεται στη Νορβηγία για την παρακολούθηση των εργασιών και την εξοικείωσή του με το σκάφος.
Και τα τρία Aero Catamaran θα δρομολογηθούν στις γραμμές του Αργοσαρωνικού, αντικαθιστώντας παλαιότερης τεχνολογίας πλοία του ομίλου στους συγκεκριμένους προορισμούς. Το συνολικό κόστος της επένδυσης ανέρχεται σε 21 εκατ. ευρώ και καλύπτεται από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Η παραλαβή και των τριών πλοίων αναμένεται εντός του πρώτου τετραμήνου του 2022.
Τα νέα, τελευταίας τεχνολογίας και σύγχρονης αισθητικής πλοία έχουν σχεδιαστεί με καινοτόμα χαρακτηριστικά που αναβαθμίζουν πλήρως τις προσφερόμενες υπηρεσίες στους πάνω από 3 εκατομμύρια επιβάτες που διακινούνται ετησίως στις γραμμές του Αργοσαρωνικού.
Παράλληλα, με τη δρομολόγησή τους θα αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα για τους προορισμούς του Αργοσαρωνικού και θα μειωθεί ο χρόνος ταξιδιού δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη των νησιών και των τοπικών κοινωνιών.
Τα πλοία θα έχουν μέγιστη ταχύτητα 34 κόμβων, ολικό μήκος 36 μέτρα, πλάτος 9,7 μέτρα και μεταφορική ικανότητα 150 επιβατών, ενώ η εσωτερική διαρρύθμιση και γενικότερα ο πρωτοποριακός σχεδιασμός τους στοχεύουν στο να προσφέρουν στον επιβάτη υψηλού επιπέδου ανέσεις και υπηρεσίες.
Όμιλος Ευγενίδη
Την περασμένη εβδομάδα η Aegean Speed Lines του Ομίλου Ευγενίδη προχώρησε στην πώληση του Speedrunner III. Αγοραστής είναι η Seajets που εκπροσωπείται από τον Μάριο Ηλιόπουλο. Το πλοίο θα εκτελεί έως και την 5η Μαΐου το δρομολόγιό του στη γραμμή Πειραιά- Σέριφο-Σίφνο-Μήλο.
Η Aegean Speed Lines μένει χωρίς πλοίο. Όπως τεκμαίρεται η ενεργειακή κρίση έχει πλήξει την ακτοπλοΐα αφού η αλματώδης άνοδος των καυσίμων καθιστά ασύμφορη τη λειτουργία ενός ταχυπλόου. Η Aegean Speed Lines αν και προχώρησε στην πώληση δεν αποχωρεί από την ακτοπλοΐα αλλά όπως ξεκαθάρισε η διοίκησή της είναι μια κίνηση επιχειρηματικής πρακτικής και βρίσκεται σε αναζήτηση αγοράς ενός ανταγωνιστικού συμβατικού πλοίου.
Όπως επεσήμανε η εταιρεία “από το 2005 και με συνεχή παρουσία 17 ετών στην Ελληνική Ακτοπλοΐα, η πανδημία covid/19 και η εκτόξευση των τιμών πετρελαίου οδήγησαν την διοίκηση της Aegean Speed Lines στην αναστολή δρομολόγησης ταχυπλόων σκαφών στην ακτοπλοΐα και ειδικότερα στις Δυτικές Κυκλάδες. Σημαντικό ρόλο σε αυτή μας την απόφαση την δεδομένη χρονική στιγμή έπαιξε η κατανομή του μεταφορικού έργου όπως αυτή διαμορφώθηκε κατά το 2021 καθώς και η ύπαρξη πολλαπλών δρομολογίων για την τρέχουσα περίοδο, σε βαθμό πολλαπλάσιο των πραγματικών αναγκών της συγκεκριμένης γραμμής.
Γιώργος Γιαλόζογλου
Στα μέσα Απριλίου ένα νέο όνομα εμφανίστηκε στην ελληνική ακτοπλοΐα. Πρόκειται για τον εφοπλιστή Γιώργο Γιαλόζογλου ο οποίος δραστηριοποιείται στην ποντοπόρο ναυτιλία με στόλο από 18 δεξαμενόπλοια.
Η ακτοπλοϊκή του εταιρεία Magic Sea Ferries ανακοίνωσε τη δρομολόγηση του «Cat I» στις 4 Ιουνίου στη γραμμή Αγιος Κωνσταντίνος – Σποράδες. Πρόκειται για το πρώην «Αλκυόνη» που ανήκε στον εφοπλιστή Αντώνη Λελάκη και μετά πέρασε στη ΝΕΛ.
Το είχε κατασχέσει η τράπεζα απ’ όπου το αγόρασε ο κ. Γιαλόζογλου και με εκτεταμένη μετασκευή έφτιαξε ένα σύγχρονο σκαρί.
Το «Cat 1» έχει μεταφορική ικανότητα 1.000 επιβατών, εκ των οποίων 36 σε Business Class, 59 σε Premium Economy και 905 σε Economy, καθώς και 200 οχημάτων, και είναι ένα υπερσύγχρονο καταμαράν με υπηρεσιακή ταχύτητα 30 κόμβων.
«Η δρομολόγηση του “Cat I” έρχεται να αναβαθμίσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες στις θαλάσσιες μεταφορές, μεταφέροντας επιβάτες καθημερινά από τον Αγιο Κωνσταντίνο στη Σκιάθο σε 2 ώρες και 5 λεπτά, στη Σκόπελο σε 3 ώρες και 5 λεπτά και στην Αλόννησο σε 3 ώρες και 45 λεπτά, άνετα και ευχάριστα», επισημαίνει η διοίκηση της εταιρείας και προσθέτει:
«Η Magic Sea Ferries και το “Cat I” προσφέρουν σε όλους τη δυνατότητα να αποδράσουν με ευκολία στο όμορφο νησιωτικό σύμπλεγμα. Η σύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με τις Σποράδες με ένα ταχύτατο καταμαράν, προσφέροντας γρήγορες και άνετες μετακινήσεις, όχι μόνο καλύπτει ένα κενό που έπρεπε να αντιμετωπιστεί, αλλά και εκσυγχρονίζει τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών στην Ελλάδα με σοβαρότητα και αξιοπιστία, προσβλέποντας στην εμπιστοσύνη των επιβατών».
Levante Ferries – Γιώργος Θεοδόσης
Η Levante Ferries, συμφερόντων του κ. Γιώργου Θεοδόση, προχώρησε στα τέλη του περασμένου Μαρτίου στην ενίσχυση του ακτοπλοϊκού της στόλου, ενώ παράλληλα ετοιμάζεται να ανοίξει από το καλοκαίρι γραμμή που θα συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με τη Σμύρνη.
Συγκεκριμένα:
Αγόρασε το «Contessa di Levante» (πρώην «Queen Coral B»), το οποίο έχει ναυπηγηθεί τον Σεπτέμβριο του 1999 στην Ιαπωνία. Είναι το έκτο πλοίο του στόλου της. Εχει μήκος 140 μέτρα, πλάτος 20,5 μέτρα και αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 24 κόμβων και υπηρεσιακή ταχύτητα 22 κόμβων.
Οπως επισημαίνει η εταιρεία, «πιστή στην αναπτυξιακή της στρατηγική και κόντρα στις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν, με υπερηφάνεια καλωσορίζει το νέο της απόκτημα και έκτο πλοίο του στόλου της, την αρχόντισσα του Ιονίου. Ενα πλοίο εξαιρετικών χαρακτηριστικών και προδιαγραφών που αλλάζει τα δεδομένα στο Ιόνιο».
H μετασκευή του πλοίου που βρίσκεται στην Ιαπωνία θα γίνει στην Ελλάδα και θα είναι μεγάλης έκτασης. Η δρομολόγησή του υπολογίζεται για το 2023. Μετά τις εργασίες θα έχει 1.000 γραμμικά μέτρα, που σημαίνει ότι θα μπορεί να μεταφέρει 430 Ι.Χ. ή 60 φορτηγά των 16,5 μέτρων ή 80 φορτηγά των 12 μέτρων, καθώς και 1.300 επιβάτες.
Η εταιρεία έχει σχεδιάσει ακόμη το άνοιγμα μιας γραμμής από Θεσσαλονίκη για Σμύρνη – σχέδιο που τοποθετείται ίσως για το προσεχές καλοκαίρι. Εκεί θα δρομολογήσει το «Smyrna di Levante». Το πλοίο μετασκευάστηκε στη Δραπετσώνα και τώρα βρίσκεται για δεξαμενισμό στα Ναυπηγεία της Χαλκίδας.
Οι κινήσεις των Στεφάνου
Στο μεταξύ, ανακατεύουν συνεχώς την τράπουλα τα αδέλφια Στεφάνου, Γιώργος και Δημήτρης, της Golden Star Ferries. Τον περασμένο Απρίλιο προχώρησαν ένα σημαντικό deal με τον κ. Μάριο Ηλιόπουλο της Seajets. Συγκεκριμένα, του πούλησαν τέσσερα πλοία: τρία ταχύπλοα, το «Superrunner», που εκτελούσε το δρομολόγιο Ηράκλειο-Σαντορίνη-Μύκονο, και τα «Super Speed» και «Super Cat», τα οποία έκαναν δρομολόγια από τον Πειραιά για τις Κυκλάδες, και το συμβατικό «Super Ferry II».
Τα αδέλφια Στεφάνου λειτούργησαν μόνο το συμβατικό τους πλοίο το περσινό καλοκαίρι. «Ούτως ή άλλως, ήθελαν να μειώσουν την παρoυσία τους στην ακτοπλοΐα. Το πέτυχαν με μια συμφέρουσα συμφωνία. Ουσιαστικά και τυπικά αποχώρησαν από τον Πειραιά και μένουν στη Ραφήνα με δύο πλοία», διευκρίνισαν τότε κύκλοι της αγοράς και προσέθεταν: «Από την πλευρά του ο Μάριος Ηλιόπουλος δεν θα έχει πλέον ανταγωνιστές τους Στεφάνου στα δρομολόγια αυτά, δηλαδή από Πειραιά για Κυκλάδες και από Ηράκλειο για Κυκλάδες. Πρόκειται για συμφωνία win-win».
Οι μήνες κύλησαν, ήρθε το 2022 και τα αδέλφια Στεφάνου έκαναν νέα κίνηση: αγόρασαν συμβατικό επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο από την Ιαπωνία. Πρόκειται για το «Silver Queen», το οποίο θα μετονομαστεί προσωρινά σε «Andros Queen». Κατέπλευσε στην Ελλάδα την Τρίτη 12 Απριλίου και πήγε κατευθείαν στην επισκευαστική ζώνη του Περάματος, όπου θα κάνει εκτεταμένες μετασκευές ώστε να προσαρμοστεί στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς της EuroSolas και τη Συνθήκη της Στοκχόλμης.
Στόχος είναι να αποκτήσει μεταφορική ικανότητα 1.400 επιβατών σε άνετους χώρους.
Το πλοίο έχει δυνατότητα μεταφοράς 350 Ι.Χ. ή 80 φορτηγών διεθνών μεταφορών και θα δρομολογηθεί στις γραμμές της Ραφήνας. Αναπτύσσει υπηρεσιακή ταχύτητα 22 μιλίων και είναι ναυπηγημένο το 1998 στις γιάρδες της Mitsubishi. Η χωρητικότητά του είναι 7005 gross tonnage, το βύθισμά του 5 μέτρα, το ολικό μήκος του (LOA) 134 μέτρα και το πλάτος του 21,03 μέτρα.
Τα αδέλφια Στεφάνου θέλουν να αυξήσουν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου τους σε φορτηγά οχήματα, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Το πλοίο αναμένεται να δρομολογηθεί στις αρχές του 2023.
Η εταιρεία έχει άλλα δύο πλοία: το «Superferry», που εκτελεί το δρομολόγιο Ραφήνα-Ανδρος-Τήνος-Μύκονος, και το «SuperExpress», που ξεκίνησε τη Μεγάλη Τετάρτη στη γραμμή Ραφήνα-Ανδρος-Τήνος-Μύκονος για την περίοδο των εορτών του Πάσχα και μετά θα κάνει το δρομολόγιο Ραφήνα-Τήνος-Μύκονος-Πάρος-Ιος-Σαντορίνη.
Ακόμη, Νάξο θα πιάνει μόνο στο δρομολόγιο της επιστροφής προς Πειραιά.
Κεντρική φωτο κειμένου: Ο όμιλος Attica παραλαμβάνει από νορβηγικά ναυπηγεία μέσα στον Μάιο τρία ταχύπλοα τύπου Aero Catamaran, τα οποία θα δρομολογηθούν στον Αργοσαρωνικό